دارو برای کبد چرب چی خوبه؟ + بهترین دارو در طب سنتی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کبد چرب، بیماری‌ شایعی است که سبک زندگی تاثیر مهمی در بروز آن دارد. انسان مدرن امروزی با سبک زندگی کم‌تحرک و مصرف غذاهای چرب، بیش از هر زمان دیگری در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب است. عدم شناخت کافی از کبد چرب و اینکه کدام دارو برای کبد چرب خوب است، منجر به تشدید علائم این بیماری و در نهایت مرگ بیمار می‌شود. در ادامه این مقاله از مجله درمانکده، با معرفی داروهای شیمیایی و دارو گیاهی برای از بین بردن کبد چرب، به شما خواهیم گفت که کدام دارو برای کبد چرب خوب است. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کبد چرب چیست؟

زمانی که میزان چربی‌های ذخیره‌شده در کبد افزایش یابد، بیماری کبد چرب ایجاد می‌شود. کبد چرب در دو شکل کبد الکلی و کبد چرب غیر الکلی وجود دارد. بیماری کبد چرب غیر الکلی، متداول‌ترین شکل بیماری کبد چرب در سراسر جهان بوده و چاقی و افزایش وزن، مهم‌ترین علت بروز آن است. بیماری کبد چرب الکلی هم بیشتر در افرادی که به شدت مشروبات الکلی مصرف می‌کنند، دیده می‌شود.

اگر از علاقه‌مندان طب سنتی باشید، حتما می‌دانید که یکی از مواردی که همیشه متخصصان طب سنتی به آن اشاره می‌کنند کبد چرب است. طبق اصول طب سنتی، کبد چرب مادر بسیاری از امراض است و باید به موقع درمان شود. توجه کنید که تشخیص ابتلا یا عدم ابتلا به کبد چرب، تنها با مراجعه به متخصصان داخلی یا دکتر گوارش و پس از انجام آزمایش‌های مرتبط صورت می‌گیرد. اگر علائم کبد چرب را در خودتان یا نزدیکان‌تان مشاهده کرده‌اید، می‌توانید از طریق درمانکده از بهترین پزشکان وقت معاینه خود را ثبت کنید.

آیا کبد چرب را می‌توان درمان کرد؟

شاید خودتان متوجه نباشید، اما تا حدودی درگیر بیماری کبد چرب شده باشید. کبد چرب در موارد خفیف و اولیه کاملا قابل کنترل بوده و می‌توان با مصرف داروی گیاهی برای از بین بردن کبد چرب، با این بیماری مبارزه کرد. با این حال تنها اکتفا به داروهای گیاهی و طب سنتی کافی نیست. شما باید قبل از هر چیزی به پزشک مراجعه کرده و متناسب با شدت بیماری خود دارو دریافت کنید. به خاطر داشته باشید که بهترین راه مبارزه با این بیماری، تغییر سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی است. اگر بتوانید سبک زندگی و رژیم غذایی خود را اصلاح کنید، قدم بزرگی برای درمان خود برخواهید داشت.

بیشتر بدانید: علائم کبد چرب چیست؟


Widget not in any sidebars

بهترین دارو برای کبد چرب چیست؟

رویکرد اصلی درمان کبد چرب، تغییر و اصلاح سبک زندگی است. با این حال داروهای زیر به عنوان دارو برای کبد چرب کمک‌کننده خواهند بود:

داروهای حساس‌کننده انسولین

داروهای حساس‌کننده انسولین شامل پیوگلیتازون و روزیگلیتازون که تیازولیدین دیون‌ها (TZDs) نیز نامیده می‌شوند، نقش مهمی در کنترل پیشرفت بیماری کبد چرب  غیر الکلی به خصوص در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارند. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب غیر الکلی هستند. داروهای حساس‌کننده انسولین با بهبود مصرف هورمون انسولین توسط سلول‌های کبد باعث کاهش میزان گلوکز در کبد و در نهایت درمان مقاومت به انسولین ناشی از کبد چرب می‌شوند. مصرف این داروها با عوارضی چون موارد زیر همراه خواهد بود:

  •  افزایش خطر حمله قلبی
  • افزایش وزن
  • ادم
  • کاهش تراکم استخوان

بیشتر بدانید: سیروز کبدی چیست؟

اینفوگرافیک عوارض داروی پیوگلیتازون
مصرف داروی پیوگلیتازون در درمان کبد چرب موثر است.

داروهای کاهنده چربی

داروهای کاهنده چربی همچون استاتین‌ها یا ازتیمیب از طریق مهار کلسترول در درمان کبد چرب موثر هستند. مصرف این دارو برای کبد چرب، باید حتما زیر نظر دکتر کبد چرب صورت گیرد.

پنتوکسی فیلین

داروی پنتوکسی فیلین در جلوگیری از پیشرفت بیماری کبد چرب موثر است، اما مصرف آن عوارضی چون حالت تهوع و استفراغ را به همراه خواهد داشت.

داروهای مسدودکننده گیرنده آنژیوتانسین

داروهای مسدودکننده گیرنده آنژیوتانسین (ARBs) شامل تلمیزارتان، لوزارتان و والزارتان نیز در درمان کبد چرب تجویز می‌شوند. البته مصرف این داروها به دلیل کاهش فشار خون، زیاد توصیه نمی‌شود.

بیشتر بدانید: فیبروز کبد چیست؟

استروئیدها

کورتیکواستروئیدها تاثیر مهمی در درمان کبد چرب، به خصوص کبد چرب الکلی دارند.

کدام دارو گیاهی را برای کبد چرب استفاده کنم؟

در پاسخ به این سوال که کدام قرص برای کبد چرب خوب است، باید بگوییم که قرص و داروهای گیاهی و شیمیایی برای هر گرید و درجه کبد چرب متفاوت هستند. کبد چرب در سه درجه مختلف تعیین می‌شود. پیش از مصرف این قرص‌ها، باید حتما با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک با توجه به شدت بیماری شما، داروی مناسب را تجویز کند. از بهترین داروهای گیاهی برای کبد چرب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرص Goldaru Livergol
  • قرص liver detox
  • کپسول Nutri Century Liver Support
  • قرص Healthy Liver
  • قرص cynarchol
  • قرص Milk Thistle

بیشتر بدانید: درمان کبد چرب چیست؟

قرص لیورگل؛ دارو برای کبد چرب
قرص لیورگل یکی از بهترین داروهای گیاهی در درمان کبد چرب است.

داروی معجزه‌گر کبد چرب؛ دروغ یا واقعیت؟

در واقعیت هیچ دارویی را نمی‌توان به عنوان داروی قطعی و معجزه‌گر کبد چرب معرفی کرد. زیرا هر کدام از داروهای شیمیایی و گیاهی، روی افراد مختلف با شرایط گوناگون تاثیرات متفاوتی خواهند داشت. در بین داروهای شیمیایی، از داروی اکسین – جی، به عنوان داروی معجزه‌گر کبد چرب یاد می‌شود. همچنین در بین انواع متعدد دارو برای کبد چرب گیاهی عصاره‌های گیاهان خار مریم، قاصدک، شاه‌تره، تره فرنگی و هلیله زرد به عنوان قاتلان بیماری کبد چرب شناخته می‌شوند. برای دریافت بهترین نتایج و پیشگیری از هر گونه عارضه جانبی، توصیه می‌کنیم به هیچ‌وجه این داروها را بدون تجویز و نظر پزشک مصرف نکنید.

مصرف داروی کبد چرب در بارداری

بیماری کبد چرب بارداری (AFLP)، یکی از اشکال بیماری کبد چرب است که زنان باردار را تهدید می‌کند. پزشکان توصیه می‌کنند پیش از اقدام به بارداری، کبد خود را از نظر سلامت و ابتلا به کبد چرب بررسی کنید. در صورتی که مبتلا به کبد چرب هستید، بارداری می‌تواند منجر به تشدید بیماری شما شود.

همچنین مصرف هرگونه دارو برای کبد چرب در دوران بارداری، سلامت جنین را به خطر خواهند انداخت. به همین دلیل توصیه می‌شود زنان مبتلا به کبد چرب، پیش از اقدام به بارداری با روش‌هایی چون مصرف داروی کبد چرب از نظر طب سنتی، ورزش، اصلاح تغذیه و کاهش وزن بیماری خود را کنترل کنند. دوران بارداری، دورانی سخت و به‌شدت حساس است و همین موضوع، درمان کبد چرب در این دوره را سخت‌تر از حالت عادی می‌کند.

بیشتر بدانید: کبد چرب در بارداری قابل درمان است؟


Widget not in any sidebars

تغییر سبک زندگی و اصلاح رژیم تغذیه؛ بهترین دارو برای کبد چرب

اگر به دنبال دارو برای کبد چرب هستید، جستجو را متوقف کنید! درمان اصلی و مهم کبد چرب در مراحل اولیه، تغییر سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی است. شاید به نظر ساده بیاید، اما پیروی از سبک زندگی سالم و ایجاد تغییرات مثبت در رژیم غذایی تاثیر شگرفی در درمان و بهبود کبد چرب دارد. با اعمال تغییرات زیر در عادت‌های روزمره می‌توانید روند بیماری خود را کند کنید:

  • هر روز ورزش کنید
  • مصرف غذاهای آماده و فست‌فودها را کم کنید
  • به جای روغن‌های حیوانی، از روغن‌های گیاهی مثل روغن کنجد استفاده کنید
  • مصرف مشروبات الکلی را به صفر برسانید
  • هر ۶ ماه برای چکاپ وضعیت کبد و سلامتی خود به پزشک مراجعه کنید
  • با کمک متخصص تغذیه، یک رژیم غذایی سالم و مفید را برای خود برنامه‌ریزی کنید
  • مصرف قند و شکر را به حداقل برسانید
  • وزن‌تان را در محدوده سالم و نرمال حفظ کنید

بیشتر بدانید: برای کبد چرب چی بخوریم؟

مصرف سبزیجات به عنوان دارو برای کبد چرب
مصرف سبزیجات تازه و میوه‌ها نقش مهمی در کاهش علائم بیماری کبد چرب دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله تخصصی درمانکده، به یکی از پرتکرارترین سوالات بیماران مبتلا به کبد چرب، یعنی دارو برای کبد چرب چی خوبه؟ پاسخ دادیم. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید، خودداری از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی و شیمیایی برای کبد چرب است. بدون مراجعه به پزشک متخصص، حتی اگر بهترین دارو برای کبد چرب از نظر طب سنتی یا مدرن را مصرف کنید، بیماری شما نه تنها خوب نخواهد شد بلکه بدتر هم می‌شود. اگر علائم کبد چرب را دارید، توصیه می‌کنیم در اسرع وقت با یکی از پزشکان متخصص گوارش آنلاین در درمانکده مشورت کرده و درمان خود را شروع کنید.

سوالات متداول

کبد چرب چه علائمی دارد؟

ریزش مو، کاهش وزن، بی‌اشتهایی، زردی پوست، حالت تهوع، خستگی و ضعف بدنی از مهم‌ترین علائم کبد چرب هستند.

انواع بیماری کبد چرب کدام‌اند؟

بیماری کبد چرب در دو نوع کبد چربی الکلی و کبد چرب غیرالکلی وجود دارد.

کدام دارو گیاهی برای کبد چرب مفید است؟

برای دانستن این سوال، باید حتما به متخصصان طب سنتی که مدرک دانشگاهی دارند مراجعه کنید. مصرف داروهایی که با عنوان داروی کبد چرب بدون نسخه در عطاری‌ها فروخته می‌شوند، چه بسا باعث تشدید علائم بیماری شما شود.

برای تشخیص و درمان کبد چرب به کدام پزشکان مراجعه کنیم؟

برای تشخیص و درمان بیماری کبد چرب باید به متخصص گوارش مراجعه کنید.

منابع: healthline | medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 26

هنوز امتیازی ثبت نشده

Mahdie Poorabas
مهدیه پورعباس

مهدیه پورعباس هستم؛ علوم آزمایشگاهی خوندم و حدودا چهار ساله که تو حوزه پزشکی و سلامت، دستی بر قلم دارم. دوست دارم بنویسم و با نوشتن به بقیه کمک کنم!

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها