مراجعه به متخصص زنان

نکاتی که قبل از مراجعه به متخصص زنان باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

مراجعه به متخصص زنان و زایمان، باید به صورت منظم انجام گیرد. با این حال این کار برای بیشتر بانوان تجربه ای ناخوشایند و شرم آور است، درحالی که برای دکتر زنان فقط یک روز کاری عادی است. پزشک زنان باید بهترین دوست بانوان باشد تا آن ها بتوانند در مورد کوچک ترین مورد عجیب خود سوال بپرسند. 

در این مطلب قصد داریم نکاتی که قبل از رفتن به متخصص زنان باید بدانید را بیان کنیم تا با این آگاهی تجربه خوشایندی از مراجعه های بعدی خود داشته باشید.

برای اولین مراجعه نیازی به دلیل خاصی ندارید.

بهترین زمان برای مراجعه به دکتر زنان برای اولین بار، بازه سنی 13-15 است. توصیه می شود دختران این رنج سنی، به منظور آشنایی با مسائل جنسی، جلوگیری و مراقبت های بهداشتی به دکتر زنان مراجعه کنند. خجالت را کنار گذاشته و با پزشک زنان خود رابطه صادقانه ای داشته باشید.

نگرانی و اضطراب طبیعی است اما لزومی ندارد.

اضطراب و عصبی بودن هنگام ملاقات با بهترین دکتر متخصص زنان زایمان و نازایی طبیعی است، به خصوص زمانی که برای معاینه مسائل خصوصی دستگاه تناسلی و بهداشت جنسی مراجعه می کنید. اجازه ندهید این نگرانی و ترس بر شما غلبه کند و احساس دستپاچگی نکنید. در صورت معاینه لگنی یا در صورت مراجعه دختران جوان، می توانید با خود یک نفر را به عنوان همراه به داخل اتاق ببرید. هر زمان در ادامه روند مراقبت های بهداشتی و درمانی خود احساس کردید که با پزشک خود راحت نیستید، آن را به پایان برسانید و پزشک دیگری انتخاب کنید.

به اطلاح موهای زائد نیازی نیست.

چه شما ناحیه تناسلی خود را اصلاح کنید و چه نکنید، برای پزشک شما اهمیتی ندارد. در این مورد خودتان تصمیم گیرنده هستید. تمیز بودن هنگام معاینه اهمیت بیشتری دارد؛ به همین دلیل پیش از مراجعه به دکتر حتماً دوش بگیرید و یا از ژل شستشوی واژن استفاده کنید.

مراجعه به متخصص زنان
اولین مراجعه به متخصص زنان

برای درمان نیاز به گفتگوی صادقانه دارید.

زمانی که برای ویزیت به متخصص و جراح زنان و زایمان مراجعه کرده اید، باید به طور کامل و صادقانه شرایط سلامتی، سوابق جنسی، عادت ها، ترس ها و نگرانی های خود را بیان کنید. به خاطر اینکه درمان های موثر و مفید زمانی اتفاق میفتد که شرح حال شفافی از خودتان به دکتر بدهید. صحبت های شما و پزشکتان به واسطه قانون حریم خصوصی حفظ می شود.

بردن همراه به داخل اتاق یا بیرون از اتاق به شما بستگی دارد.

برخی از بیماران ترجیح می دهند یک دوست یا یکی از اعضای خانواده را به عنوان همراه با خود ببرند. اینکه بیمار در مدت معاینات زنان نزدیک شما بماند و یا از اتاق بیرون برود، به عهده خودتان است و معمولاً پزشک کاری با بودن یا نبودن همراه ندارد.

مراجعه به متخصص زنان
تشخیص بیماری زنان

در صورتی که در دوران قاعدگی هستید، نوبت را به روز دیگری موکول کنید.

بهتر است از معاینه پزشکی در دوران قاعدگی پرهیز کنید. ممکن است خون ناشی از پریود باعث نادرستی نتایج تست پاپ اسمیر و اختلال در معاینه لگنی می شود. به علاوه، تغییرات هورمونی در این دوران باعث حساس شدن پستان ها می شود. بنابراین بهترین زمان مراجعه به دکتر زنان، زمانی است که پریود نیستید. 

پیش از ملاقات کمی آب بنوشید.

در انواع معاینات و تست های زنان، از شما نمونه ادرار درخواست می شود تا از اتفاقاتی که در بدن شما رخ داده و از آن بی اطلاع هستید باخبر شوید. برای مثال، وجود باکتری در ادرار نشانه عفونت مثانه و وجود گلوکز از علائم دیابت است.

به آزمایش خون نیازی نیست.

در صورتی که برای ارزیابی دوره ای خود به طور منظم به فوق تخصص زنان و زایمان مراجعه می کنید و مشکل پزشکی خاصی ندارید، به آزمایش خون نیازی ندارید. اما اگر قاعدگی نامنظم دارید یا می خواهید از وضعیت عفونت های مقاربتی یک آزمایش کامل انجام دهید، نمونه خون لازم دارید.

معاینه لگنی برای کمتر از 21 سال لازم نیست.

به طور معمول معاینات لگنی تا زمانی که افراد کمتر از 21 سال دچار مشکل حادی نشوند انجام نمی شود. برای سنین کم تنها مشکلاتی که توسط پزشک اطفال تشخیص داده نمی شوند، باید به دکتر زنان خوب مراجعه کنند و به احتمال زیاد در این موارد تست پاپ اسمیر توصیه نمی شود.

مراجعه به متخصص زنان
چکاپ های سالانه زنان

بدون معاینه رحمی نیز می توان از قرص ضدبارداری استفاده کرد.

درصورتی که می خواهید برای جلوگیری از بارداری، قرص ضدبارداری مصرف کنید، نیازی به معاینه دکتر زنان نیست. در این حالت نیازی به معاینه تناسلی نبوده و معاینه شکمی لگنی بادقت کفایت می کند و اطلاعات لازم را در اختیار پزشک قرار می دهد. 

همچنین بخوانید: انواع روش های پیشگیری از بارداری کدام است؟

اگر قاعدگی طبیعی دارید، بدون آزمایش بارداری و پس از پایان قاعدگی بعدی شروع به جلوگیری کنید، اما اگر آزمایش دادید و نتیجه منفی بود باید سریع جلوگیری را شروع کنید.

درمانکده برای بهبود و تسریع روند درمان بیماران، با همکاری بهترین پزشکان این حوزه، امکان نوبت دهی اینترنتی برجسته ترین پزشکان متخصص، فوق تخصص و پروفسور متخصص زنان در تهران را فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک خوب زنان و زایمان بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب برای دریافت نوبت، به لیست بهترین پزشکان زنان مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب نوبت خود را آنلاین رزرو کنید.

[sibwp_form id=7]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 51

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

10 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها