درمان عفونت لثه چگونه است؟ راهکارهای موثر برای پیشگیری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عفونت لثه یک بیماری مرتبط با لثه است که به واسطه‌ی التهاب لثه‌ها و باکتری‌های موجود در دهان ایجاد می‌شود. عوامل مختلفی می‌توانند منجر به عفونت لثه شوند از جمله مسواک زدن به روش نادرست، تراکم زیاد پلاک دندانی، مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب، استرس و سیستم ایمنی ضعیف. آمارها نشان می‌دهد که در ایالات‌متحده، تقریباً نیمی از بزرگسالان 30 ساله یا بیشتر به نوعی بیماری لثه مبتلا هستند. حدود 9 درصد از بزرگسالان در ایالات‌متحده به درمان پیشرفته بیماری لثه نیاز دارند. اما برای عفونت لثه چی بخوریم؟ آیا می‌دانید درمان عفونت لثه فوری چگونه انجام می‌شود؟ در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده می‌توانید با علائم و روش‌های درمان عفونت لثه آشنا شوید.

علائم عفونت لثه

علائم عفونت لثه بسته به شدت و محل آن ممکن است متفاوت باشد. عفونت لثه نشانه‌ای از ضعف سلامت کلی دهان و بیماری لثه‌های است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) منبع معتبر اشاره می‌کند که ژنژیویت (gingivitis) مرحله اولیه بیماری لثه است. ژنژیویت اصطلاح پزشکی برای التهاب لثه است. اگرچه از نظر فنی در این مرحله عفونتی در لثه‌ها وجود ندارد، اما ژنژیویت ممکن است منجر به عفونت یا بیماری پریودنتال پیشرفته‌تر به نام پریودنتیت شود. ژنژیویت به‌طورمعمول باعث ایجاد لثه‌های قرمز و پف کرده‌ای می‌شود که ممکن است به راحتی خونریزی کنند.. با این حال، اگر التهاب لثه درمان نشود معمولا به عفونت تبدیل می‌شود. در ادامه می‌توانید با علائم عفونت لثه آشنا شوید.

در صورت لزوم می توانید با دکتر دندانپزشک آنلاین مشورت کنید و هم میتوانید به صورت حضوری به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید.

اینفوگرافی عفونت لثه
از مهم‌ترین علائم عفونت لثه می‌توان به درد لثه و دندان در زمان جویدن غذا، خونریزی لثه، حساس شدن دندان‌ها و ترشح چرک در دهان اشاره کرد.
  • درد هنگام جویدن
  • خونریزی بعد از مسواک زدن
  • حساس شدن دندان‌ها
  • لق شدن دندان‌ها
  • بوی بد دهان که از بین نمی‌رود
  • عقب رفتن لثه
  • ترشح چرک در دهان
  • تغییر در نحوه گاز گرفتن فرد یا نحوه قرار گرفتن دندان‌هایش هنگام جویدن
  • ایجاد آبسه روی لثه
  • متورم شدن لثه

علت التهاب لثه

لثه‌های ما در نقطه‌ای پایین‌تر از لبه‌های لثه‌ای که ما می‌بینیم به دندان‌ها می‌چسبند. در قسمت بیرونی لثه فضای کوچکی وجود دارد که امکان وارد شدن غذا و جرم در این فضا بسیار زیاد است و این موضوع باعث ایجاد عفونت یا التهاب لثه می‌شود. جرم یا پلاک یک لایه نازک از باکتری است که به‌طور مداوم روی سطح دندان شکل می‌گیرد. در صورتی که فرد بهداشت دهان و دندان را رعایت نکند،این پلاک‌ها سفت شده و تبدیل به تارتار می‌شود. هنگامی که پلاک زیر خط لثه گسترش یابد، موجب عفونت لثه می‌شود.

اگر التهاب لثه درمان نشود، می‌تواند باعث جدا شدن لثه از دندان‌ها شود و به بافت نرم و استخوان حمایت کننده از دندان آسیب وارد کند. در این شرایط ممکن است دندان‌ها لق شوند و عفونت پیشرفت کند و موجب از دست رفتن دندان شود. در ادامه به رایج‌ترین دلایل ابتلا به عفونت لثه اشاره شده است.

بیشتر بدانید: درد دندان عقل چه احساسی دارد؟

اینفوگرافی علت التهاب لثه
از مهم‌ترین دلایل التهاب لثه می‌توان به جرم دندان‌ها، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، دیابت و کج بودن دندان‌ها اشاره کرد.
  • جرم دندان‌ها
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • دیابت
  • تغییرات هورمونی
  • استرس و اضطراب
  • کج بودن دندان‌ها
  • سیگار کشیدن
  • استفاده از داروهایی که موجب خشکی دهان می‌شوند.
  • ضعف سیستم ایمنی بدن

بیشتر بدانید: تحلیل لثه برای چیست؟

درمان عفونت لثه

در مطب دندانپزشکی، روش‌های متفاوتی برای درمان عفونت لثه انجام می‌شود. به‌طورکلی نوع درمان به میزان التهاب و درجه عفونت بستگی دارد. در بسیاری از مواقع شدت عفونت کم است و شما می‌توانید در خانه نیز آن را درمان کنید. برای درمان عفونت لثه کودکان در خانه نیز می‌توانید از روش‌های خانگی اراده شده در ادامه این بخش کمک بگیرید. در ادامه این بخش می‌توانید با روش‌های درمان عفونت لثه آشنا شوید.

استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده

دندانپزشک ممکن است از محلول‌ها و ژل‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کند تا عفونت را کنترل کند. در این محلول‌ها معمولاً مواد ضد التهاب و ضد باکتری مانند کلرهگزیدین یا پروکسید هیدروژن وجود دارد.

تزریق دارو توسط پزشک

در برخی موارد، دندانپزشک برای کاهش التهاب و عفونت لثه از تزریق دارو در لثه استفاده می‌کند. این تزریقات شامل مواد ضدعفونی‌کننده و ضدالتهاب است و موجب بهبود سریع‌تر عفونت می‌شود.

درمان عفونت لثه با انتی ‌بیوتیک

در بسیاری از مواقع پزشک برای درمان عفونت لثه از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود. برخی مواقع این آنتی‌بیوتیک‌ها به صورت خوراکی مصرف می‌شوند و برخی مواقع نیز به صورت ژل موضعی برای پاکسازی دندان و لثه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بدانید: لمینت دندان چیست؟

تصویر فردی که آنتی‌بیوتیک می‌خورد.
یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان عفونت لثه مصرف آنتی‌بیوتیک است.

درمان مشکلات مربوط به دهان و دندان

در برخی موارد، عفونت لثه مربوط به مشکلات دهان و دندان است. در این شرایط پزشک برای درمان عفونت مشکل اساسی را شناسایی و درمان می‌کند و در کنار آن از یک روش موثر نیز برای درمان عفونت لثه استفاده می‌شود.

درمان عفونت لثه در خانه

برای درمان عفونت لثه در خانه از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. به خاطر داشته باشید که روش‌های خانگی برای درمان عفونت‌های حاد و پیشرفته مناسب نیستند و در این شرایط لازم است از یک پزشک متخصص کمک بگیرید. در ادامه به برخی از روش‌های درمان عفونت لثه اشاره شده است.

  • شستن دهان با آب نمک
  • شستن دهان با محلول ژل آلوئه ورا
  • استفاده از عصاره نعنا
  • شستن دهان با چای سبز
  • استفاده از روغن نارگیل به عنوان دهانشویه
  • استفاده از گیاه بادرنجبویه و آب به عنوان دهانشویه

لیزری تراپی

لیزری تراپی یک روش پیشرفته در درمان عفونت لثه است. با استفاده از لیزر، باکتری‌ها را می‌کشد و التهاب لثه را کاهش می‌دهد. این روش غیرتهاجمی و کم درد است و می‌تواند به بهبود عفونت لثه کمک کند.

درمان عفونت لثه با عسل

یک راه درمان عفونت لثه استفاده از عسل خام است. برای این کار باید مقداری عسل خام را روی لثه آسیب‌دیده قرار دهید. عسل به کاهش تورم و التهاب لثه کمک می‌کند و از تجمع باکتری‌ها در لثه نیز جلوگیری می‌کند.

بیشتر بدانید: ایمپلنت دندان چیست؟

روش‌های جلوگیری از عفونت لثه

  • تمیزی دندان‌ها و لثه: استفاده منظم از مسواک مناسب و خمیردندان‌های تایید شده برای تمیزی دندان‌ها و لثه بسیار اهمیت دارد. حداقل دو بار در روز به مدت دو دقیقه دندان‌ها را مسواک بزنید.
  • استفاده از نخ دندان: استفاده از نخ دندان به صورت روزانه کمک می‌کند تا پلاک و باکتری‌ها را در فضاهای بین دندان‌ها و لثه از بین ببرید. با استفاده از نخ دندانی به‌طور دقیق می‌توانید باکتری‌ها و آلودگی‌های بین دندان‌ها را  پاک کنید.
  • استفاده از دهانشویه ضدعفونی‌کننده: استفاده از دهانشویه ضدعفونی‌کننده می‌تواند به کاهش باکتری‌ها و التهابات در دهان کمک کند. انتخاب یک دهانشویه با مواد ضدالتهاب و ضد باکتری می‌تواند به شفافیت لثه و حفظ بهداشت دهان و دندان کمک کند.
  • رعایت رژیم غذایی سالم: رژیم غذایی با پروتئین‌های کافی، میوه‌ها و سبزیجات تازه، و مواد غذایی با ویتامین C و دیگر مواد مغذی مهم، به سلامت لثه کمک می‌کند.
  • اجتناب از عوامل خطرزا: سیگار کشیدن، مصرف الکل، و مواد مخدر می‌توانند به شدت عفونت لثه و تشدید آن مؤثر باشند. بهتر است سیگار کشیدن را کنار بگذارید تا بهداشت دهان و لثه‌تان را حفظ کنید.
  • اگر افراد خانواده شما بیماری لثه دارند، ممکن است با خطر بیشتری برای ابتلا به آن مواجه شوید. ممکن است برای جلوگیری از بیماری لثه به معاینات و تمیز کردن بیشتری نیاز داشته باشید. از دندانپزشک خود در مورد برنامه تمیز کردن مناسب خود بپرسید.
تصویر فردی که مسواک می‌زند.
برای جلوگیری از عفونت لثه باید دندان‌ها را به صورت مرتب مسواک بزنید.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت لثه قرار دارند؟

تجمع باکتری‌ها در زیر خط لثه می‌تواند به راحتی ناحیه‌ای را به عفونت بکشاند. بهداشت نامناسب دهان به‌طور مستقیم به پوسیدگی دندان و بیماری‌های دهان کمک می‌کند. مؤسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی یادآوری می‌کند که سیگار کشیدن مهم‌ترین عامل خطر دیگر برای بیماری لثه به‌طورکلی است. علاوه بر این، سیگار کشیدن ممکن است درمان‌ها را کمتر موثر کند. در ادامه می‌توانید با لیست افرادی که بیشتر در معرض عفونت لثه قرار دارند، آشنا شوید.

  • کسانی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند.
  • افراد سیگاری
  • بیماران دیابتی
  • خانم‌های باردار
  • افرادی که در خانواده آن‌ها بیماری‌های لثه شایع است.
  • کسانی که دندان‌های کجی دارند
  • بیماران که به نقص ایمنی مبتلا هستند
تصویر فردی که دندان‌های او کج و نامرتب است.
نامرتب بودن دندان می‌تواند خطر ابتلا به عفونت لثه را افزایش دهد.

عفونت لثه در بارداری

درمان عفوت لثه در دوران بارداری اهمیت بیشتری دارد. در بسیاری از خانم‌ها تغییرات هورمونی در دوران بارداری موجب التهاب و عفونت لثه می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل عفونت لثه در بارداری افزایش مقدار پروژسترون و رشد باکتری‌های در دهان است. عفونت لثه می‌تواند منجر به خطراتی جدی برای سلامت مادر و جنین شود و احتمال زایمان زودرس و کم وزن شدن نوزاد را افزایش دهد. برای درمان عفونت لثه در بارداری باید هر چه سریع‌تر از پزشک کمک بگیرید و درمان خود را به‌طور جدی شروع کنید.

سخن نهایی

عفونت لثه به دلیل تجمع باکتری در داخل و اطراف لثه اتفاق می‌افتد. مراقبت منظم از بهداشت دهان و لثه اهمیت زیادی بر جلوگیری از بروز عفونت لثه دارد.. از طرف دیگر، حضور منظم در مطب دندانپزشکی برای ارزیابی و پاکسازی دوره‌ای دندان‌ها و لثه‌ها، تشخیص زودهنگام مشکلات و انجام درمان‌های لازم می‌تواند از تشدید عفونت لثه جلوگیری کند و به حفظ سلامت دهان و لثه‌تان کمک کند. اگر متوجه علائم عفونت لثه یا التهاب لثه شدید باید فورا از یک دندانپزشک کمک بگیرید. تشخیص و درمان به موقع می‌تواند از آسیب‌های جبران‌ناپذیر به دندان و لثه جلوگیری کند. در صورت تمایل می‌توانید برای درمان انواع بیماری‌ها و مشکلات مربوط به سلامت به صورت حضوری و غیرحضوری با متخصصین درمانکده ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

بهترین دارو برای عفونت لثه چیست؟

بهترین درمان عفونت لثه استفاده از آنتی‌بیوتیک زیر نظر دندانپزشک است. معمولا برای درمان عفونت لثه هم از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی و هم خوراکی استفاده می‌شود.

آیا عفوت لثه خطرناک است؟

عفونت لثه معمولا به راحتی با روش‌های مختلف درمان می‌شود و اگر به موقع درمان شود، مشکل جدی برای سلامت ایجاد نمی‌کند. اما در صورت عدم درمان، این مشکل می‌تواند به بیماری پیشرفته لثه تبدیل شود. تشخیص و درمان زودهنگام این مشکل می‌تواند از بروز مشکلات جدی در لثه جلوگیری کند.

چه کسانی بیشتر در معرض عفونت لثه قرار دارند؟

افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند، افرادی که سیگار می‌کشند یا کسانی که دندان‌های کجی دارند و در خانواده آن‌ها بیماری‌های لثه شایع است، بیشتر به عفوت لثه مبتلا می‌شوند.

منابع: stoday، healthline، clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 56

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

7 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها