درد دندان عقل چه احساسی دارد؟ معرفی روش‌های تسکین درد آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

درد دندان عقل یک وضعیت دردناک و آزاردهنده است که پشت دهان در فک بالا و پایین احساس خواهد شد. در برخی مواقع شدت این درد باعث می‌شود شما به صورت همزمان درد را بین چندین دندان مجاور تجربه کنید.

درد دندان عقل حداقل یک یا 2 بار در طول زندگی هر فردی را تحت تاثیر قرار داده است. ما چهار دندان عقل داریم که در انتهایی‌ترین نقطه لثه در فک بالا و پایین جای گرفته‌اند. درد این دندان در سن بزرگسالی (اغلب 25 تا 35 سال) بروز پیدا می‌کند، بنابراین وجود آن برای کودکان و نوجوانان غیرمعمول است و نیاز به بررسی دقیق دندانپزشک دارد. 

اگر شما هم هر از گاهی دردهای مبهم دندان‌عقل را تجربه می‌کنید اما هنوز تصمیمی برای کشیدن آن ندارید با ما تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه باشید که می‌خواهیم انواع مختلف دندان عقل و راه درمان درد آزاردهنده آن را بررسی کنیم.

درد دندان عقل به کجا می‌زند؟

درد دندان عقل اغلب به فک می‌زند و کم‌کم کل دندان‌های داخل دهان را درگیر می‌کند، همچنین ممکن است با تورم همراه باشد. این نوع درد به‌طور کلی در 2 حالت ایجاد می‌شود. یکی زمانی که دندان عقل در حال رشد است و احتمال جابه‌جایی یا فشار به دندان‌های مجاور بالا خواهد بود. 

در این صورت شما احساس درد مبهم و نسبتا شدید دارید. از طرفی رشد نامنظم دندان‌عقل در دهان و جای‌گیری نامناسب آن باعث تجربه درد شدید در دندان‌های مختلفی می‌شود. مورد دوم زمانی است که دندان عقل پوسیده شده و زمان کشیدن آن فرا رسیده است. 

در هر صورت اگر درد دندان عقل دارید بهتر است به یک دندانپزشک آنلاین درمانکده مراجعه کنید. او می‌تواند دندان‌های شما را بررسی کند و تشخیص دقیقی برای درد دندان‌های عقل شما داشته باشد.

بیشتر بدانید: عفونت دندان چیست؟

تصویری از دندان عقل نهفته
دندان عقل نهفته می‌تواند باعث ایجاد دردهای شدید در دندان‌ها و فک شود.

انواع رویش دندان عقل را بشناسید!

دندان عقل آخرین دندان‌های بزرگی هستند که در بازه سنی 17 تا 25 سال در دهان بزرگسالان رشد می‌کنند. نوع رویش آن‌ها به 2 شکل است که در زیر معرفی می‌کنیم:

دندان عقل نهفته

دندان عقل نهفته به معنی دندانی است که به‌طور کامل یا نیمه کامل در داخل لثه باقی می‌ماند و از جایگاه طبیعی خود خارج شده است. این موضوع اغلب به‌دلیل کمبود فضا در دهان یا زاویه نامناسب رشد دندان عقل اتفاق می‌افتد. 

بیشتر بدانید: علت دندان درد چیست؟

ممکن است درد دندان عقل نهفته با التهاب لثه، عفونت و خطر بروز مشکلات برای دندان‌های دیگر بروز پیدا کند. اغلب دندانپزشکان با جراحی دندان عقل نهفته را برمی‌دارند تا شما از شر دردهای آن خلاص شوید.

دندان عقل نیمه نهفته

این نوع دندان عقل به‌طور جزئی در داخل لثه باقی مانده و بخش بیشتری از آن به سطح لثه آمده است. در این صورت بخش داخلی دندان عقل در لثه به‌دلیل عدم پاکسازی دچار پوسیدگی خواهد شد. 

دندان عقل نیمه‌نهفته ممکن است شرایط را برای باکتری‌ها و آلودگی‌ها فراهم کند، از همین‌رو درد دندان عقل نیمه نهفته بیشتر خواهد بود و اکثر افراد حالتی مانند نبض و ضربان را در انتهایی‌ترین بخش لثه خود احساس می‌کنند. 

این درد چه احساسی دارد و چقدر طول می‌کشد؟

این عارضه دردناک معمولا به شکل زیر بروز پیدا می‌کند:

  • احساس درد ضربان‌دار در دهان
  • احساس درد در فک و شروع تورم
  • تورم لثه‌ها و دردناک شدن آن‌ها

در صورت لزوم می توانید با دکتر دندانپزشک آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: قرص برای دندان درد | معرفی قرص برای درمان فوری درد دندان

اینفوگرافیک درد دندان‌عقل چه احساسی دارد؟
درددندان‌عقل یک درد مبهم، آزاردهنده و اغلب بسیار شدید است.

اغلب افراد با تجربه حالاتی که ذکر شد سوال می‌پرسند درد دندان عقل چقدر طول می‌کشد؟ درواقع مدت زمان این نوع درد بستگی به علت و شدت آن دارد. در برخی موارد ممکن است درد موقتی باشد و خودبه‌خود برطرف شود، اما گاهی میت‌واند چند روز تا چند هفته طول بکشد. 

اگر درد دندان‌عقل ناشی از فرآیند رشد آن باشد معمولا به‌طور مداوم یا دوره‌ای احساس خواهد شد. این درد اغلب شدید است و توانایی جویدن یا صحبت کردن را از شما می‌گیرد. اما در صورتی که درد دندان‌عقل به‌دلیل عفونت یا التهاب لثه ایجاد شود، شدت بیشتری دارد و معمولا بدون درمان پزشکی کاملا قطع نمی‌شود. 

بیشتر بدانید: کشیدن دندان عقل چگونه است؟

برخی افراد دچار درد دندان عقل بعد از کشیدن یا جراحی آن می‌شوند. این درد تا سه روز طبیعی است و اغلب دکتر دندانپزشک مصرف مُسکن را توصیه می‌کند. اما اگر درد نبض‌دار یا مبهم شما در ناحیه دندان‌عقل ادامه داشت حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بدانید: درمان عفونت لثه چیست؟

آیا درد دندان عقل و سردرد با هم مرتبط هستند؟

اغلب افراد با داشتن دندان عقل نهفته دچار سردردهای مفصل گیجگاهی فکی (محل اتصال جمجمه به فک) می‌شوند. عدم درمان به‌موقع دندان‌های نهفته می‌تواند علاوه‌بر سردرد باعث ایجاد درد در سایر نواحی صورت شود. 

همچنین این نوع دندان‌ها به‌دلیل بزرگ شدن هنگام رشد باعث ایجاد سردرد مختصر می‌شوند. بهتر است با تجربه سردرد موقع رشد دندان عقل به دندانپزشک مراجعه کنید تا از رشد صحیح آن‌ها مطمئن شوید.

این درد در بارداری طبیعی است؟

معمولا تغییرات هورمونی، تراکم فضای دهانی یا اثرات ایجاد شده بر دندان‌های مجاور و لثه باعث ایجاد درد دندان‌های عقل در بارداری می‌شوند. افزایش سطح هورمون استروژن در بارداری می‌تواند خون‌رسانی به بافت‌های دهان و لثه را بیشتر کند، از همین‌رو اغلب زنان باردار با تورم و حساسیت دندان به‌خصوص دندان عقل در این دوره مواجه می‌شوند. اما مهم است بدانید که درد دندان عقل در بارداری به صورت عمومی مشکل جدی نیست و در بسیاری از موارد با مراقبت‌های خانگی کاهش می‌یابد.

بیشتر بدانید: کامپوزیت دندان چیست؟

بررسی علت درد دندان عقل در شب

شدت گرفتن این درد در شب ناشی از عوامل زیر است:

  1. فشار و تراکم: هنگام خوابیدن دندان عقل در معرض فشار و تراکم بیشتری با دندان‌های مجاور قرار می‌گیرد.
  2. التهاب و عفونت: در صورتی که دندان عقل شما نهفته یا نیمه نهفته باشد، هنگام خواب که فشار بیشتر به آن وارد می‌شود، احتمال بروز عفونت یا التهاب زیادتر خواهد شد. این موضوع دلیل مهم درد شبانه دندان‌عقل است.
  3. جوانه‌زنی دندانعقل: اغلب افراد که در سن رشد دندان‌عقل هستند، هنگام جوانه‌زنی آن از لثه درد و تورم بیشتری را هنگام شب و خواب احساس می‌کنند.
  4. عادات خوردن: جویدن غذاهای سفت یا خوردن آب‌نبات‌های شکری باعث تشدید درد دندان عقل در شب می‌شود. دلیل آن فشار بیشتری است که به دندان عقل وارد خواهد شد.

بیشتر بدانید: ایمپلنت دندان چیست؟

اینفوگرافیک علت درد دندان‌عقل در شب
اکثر افراد می‌گویند درد دندان‌عقل در شب‌ها شدت بیشتری دارد.

این موارد دلایلی بود که می‌توان برای درد دندان عقل در شب مطرح کرد. بهتر است شما برای اطمینان از علت اصلی آن به دکتر دندانپزشک مراجعه کنید تا با بررسی دقیق، علت مشخص و گزینه درمانی انتخاب شود.

بیشتر بخوانید:جراحی دندان چگونه انجام میشود؟

درمان درد دندان عقل

بسته به شدت این درد می‌توان راهکار درمانی مناسب انتخاب کرد. آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

درمان پزشکی

بهترین موار عبارتند از:

  • ژل بی‌حس کننده: این ژل حاوی ماده فعال بنزوکائین است و باعث بی‌حسی در لثه می‌شود که می‌تواند برای مدتی درد دندان عقل را کاهش دهد. شما می‌توانید آن را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید و به‌طور مستقیم بر روی لثه دردناک بگذارید.
  • داروی مُسکن: ایبوپروفن بهترین مسکن برای درد دندان عقل است که بدون نسخه تهیه می‌شود و به کاهش التهاب کمک می‌کند. ایبوپروفن یا سایر داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند آسپرین می‌توانند تا زمانی‌که شما خود را به دکتر دندانپزشک برسانید، درد را مدیریت کنند.
  • کشیدن دندان عقل: در اغلب موارد وقتی درد دندان عقل بسیار شدید و کلافه کننده باشد، دندانپزشک کشیدن آن را توصیه می‌کند. اگر دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته رشد کرده باید مورد جراحی قرار بگیرد. 

بیشتر بدانید: بهترین روش درمان دندان درد چیست؟

درمان خانگی درد دندان عقل

بهترین راه‌کارهای خانگی برای کاهش درد دندان‌عقل شامل موارد زیر هستند:

  • کیسه یخ: با قرار دادن کیسه یخ بر روی فک به کاهش التهاب و تسکین درد کمک می‌کنید. زیرا یخ اثر بی‌حس‌کننده دارد. تعدادی یخ را درون حوله یا پارچه نخی تمیز بپیچید و حدود 15 دقیقه روی فک خود نگه دارید. این کار را با فاصله انجام دهید تا درد آرام شود.
  • شستشو با آب نمک: آب نمک دارای خواص ضدعفونی‌کننده است. این کار باکتری‌های دندان را از بین می‌برد. در اکثر مواقع تجمع باکتری اطراف دندان آسیب‌دیده عقل باعث بروز دردهای غیرقابل تحمل می‌شود که شستشوی آن با آب نمک به تسکین آن و از بین بردن عفونت کمک می‌کند. 
  • میخک: میخک تازه را می‌توانید در سمتی که دندان‌عقل درد دارد بجوید یا چند قطره از روغن آن را روی دندان بریزید.
  • پیاز: تکه‌ای پیاز را در سمتی که درد دارید بجوید. پیاز خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد که برای کاهش درد دندان‌عقل مهم هستند.
  • چای کیسه‌ای: با چای کیسه‌ای ابتدا چای دم کنید. سپس آن را بگذارید در یخچال خنک شود. حال چای کیسه‌ای را روی دندان‌عقل دارد، بگذارید. تانن‌های چای کیسه‌ای خاصیت ضدباکتریایی دارند.

بیشتر بدانید: انواع روش‌های سفید کردن دندان چیست؟

درد دندان عقل در یک نگاه

خوب است بدانید درد دندان عقل می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و توانایی شما را برای انجام کارهای روزمره‌تان بگیرد. اغلب دندانپزشکان در این حالت کشیدن دندان عقل را توصیه می‌کنند که برای این کار بهتر است به سراغ یک دکتر ماهر و باتجربه بروید. شما می‌توانید با مراجعه به لیست بهترین دندانپزشکان درمانکده برای مراجعه حضوری به صورت آنلاین نوبت معاینه رزرو کنید.

سوالا متداول

بهترین مسکن برای درد دندان عقل کدام است؟

ایبوپروفن

درد دندان عقل با چی خوب می‌شه؟

اگر دندان عقل در حال رویش است می‌توانید با مصرف مسکن و راه‌کارهای خانگی آن را کاهش دهید اما اگر به‌دلیل مشکلات جدی‌تر ایجاد شده باید کشیده شود.

برای درمان درد دندان عقل در چه بازه سنی می‌توان آن را کشید؟

25 تا 35 سال زمان مناسبی برای کشیدن دندان عقل است.

منبع: medicalnewstoday | hovedentalclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.3 / 5. تعداد رای‌ها 121

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

13 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها