هیپرپلازی آندومتر رحم

همه چیز درباره ی هیپرپلازی آندومتر رحم

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پوشش داخل رحم آندومتر نام دارد و ضخیم شدن این پوشش هیپرپلازی آندومتر گفته می شود و به طور معمول موجب خونریزی غیرطبیعی واژن می شود. در بیشتر موارد با روش های دارویی یا تداخل خارجی درمان می شود و به خودی خود یک حالت بدخیم و سرطانی نیست؛ اما ممکن است در مراحل بعد به سرطان آندومتر تبدیل شود.

چه شرایطی منجر به هیپرپلازی آندومتر رحم می شود؟

در اغلب موارد، هیپرپلازی اندومتر به دلیل ترشح استروژن بیش از حد و عدم ترشح کافی پروژسترون ایجاد می شود. در صورتی که تخمک گذاری انجام نشود، هورمون پروژسترون تولید نشده و بنابراین بافت داخل رحم (آندومتر) ریزش نمی کند.

از طرفی به خاطر ترشح استروژن بافت رحم به رشد خود ادامه می دهد و تکثیر بیش از حد آن ها منجر به تجمع و ضخیم شدن سلول هایی می شود که بافت را می سازند. این شرایط هیپرپلازی نامیده می شود که در صورت عدم درمان صحیح و به موقع ممکن است منجر به سرطان شود.

هیپرپلازی آندومتر رحم چه زمانی به وجود می آید؟

در بیشتر موارد، این بیماری در حوالی و پس از یائسگی که چرخه تخمک گذاری دچار اختلال می شود، اتفاق می افتد. هیپرپلازی آندومتر در یائسگی به این دلیل است که در این دوران تخمک گذاری متوقف شده و دیگر پروژسترون تولید نمی شود. البته شرایط دیگری هم هستند مانند چاقی، نامنظم بودن قاعدگی به خصوص در بانوانی که به سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند، استفاده از داروهایی که به استروژن شبیه هستند و اگر از استروژن با دز بالا در دوران یائسگی در طولانی مدت استفاده شود.

بیشتر بخوانید : ابعاد طبیعی رحم و همه آن چیزی که باید در مورد آن بدانید

هیپرپلازی آندومتر رحم
دلایل هیپرپلازی آندومتر رحم

علائم هیپرپلازی اندومتر چیست؟

شایع ترین علائم هیپرپلازی اندومتر رحم خونریزی غیر طبیعی رحم است. نشانه های دیگر آن عبارتند از 

  • خونریزی با فاصله زمانی کوتاه و کمتر از 21 روز یکبار
  • خونریزی یا لکه بینی پس از قاعدگی
  • خونریزی غیر طبیعی رحم (هم شامل حجم زیاد خونریزی در دروان قاعدگی و هم شامل مدت طولانی آن می شود)
  • ترشحات زیاد مجرای تناسلی
  • دل پیچه در قسمت پایین شکم 

عوارض هیپرپلازی در بلند مدت چیست؟

سوراخ شدن رحم و عفونت شکم و لگن یکی از عوارض نادری است که به دلیل جراحی هایی مانند نمونه برداری از آندومتر، گشاد کردن رحم و تراشیدن بافت آندومتر و دیدن رحم به وسیله هیستروسکوپ ممکن است اتفاق بیفتد. 

همچنین بخوانید: آندومتریوز ؛ علائم، علل، تشخیص، عوارض و درمان

هیپرپلازی آندومتر رحم
تغییرات رحم با وجود هیپرپلازی آندومتر رحم

روش های تشخیص هیپرپلازی آندومتر چیست؟

راه های مختلفی برای تشخیص این بیماری  وجود دارد که شامل موارد زیر می شود.

سونوگرافی

در این روش وجود توده در رحم یا کیست تخمدان که از دیگر علت های خونریزی غیرطبیعی هستند، بررسی می شود. همچنین با سونوگرافی ضخامت آندومتر رحم اندازه گیری می شود و بیشتر برای زنان یائسه، روش تشخیصی مفیدی است.

نمونه برداری از آندومتر

در این روش مقداری از بافت داخلی رحم برای بررسی برداشته می شود و به طور معمول به صورت سرپایی انجام می شود. در این روش دکتر زنان و زایمان لوله کوچکی را از راه واژن وارد رحم می کند و نمونه لازم را از رحم بر می دارد.

هیستروسکوپی

متخصص زنان وسیله لوله مانند باریکی به نام هیستروسکوپی را با دقت از واژن و دهانه رحم عبور داده و وارد رحم می کند. پزشک زنان از طریق دوربینی که روی هیستروسکوپ تعبیه شده است،  داخل رحم را می بیند و نمونه ها را از بخش های ضخیم آندومتر جدا می کند.

هیپرپلازی آندومتر رحم
هیپرپلازی آندومتر و آندومتر نرمال

تست پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر به منظور بررسی سلول های دهانه رحم انجام می شود.

روش های درمان درمان هیپوپلازی آندومتر کدام است؟

درمان این بیماری با توجه به نوع آن متفاوت است و با توجه به نمونه برداری انجام شده از آندومتر مشخص می شود. در بیشتر موارد، این بیماری با داروی پروژسترون که به صورت خوراکی، آی یو دی هورمونی یا کرم واژینال تجویز می شود، درمان می شود. 

در صورتی که این بیماری به هیپرپلازی با آتیپی تبدیل شود، خطر سرطان آندومتر افزایش پیدا می کند و اگر فرد قصد بارداری نداشته باشد در اغلب موارد برداشتن رحم توصیه می شود.

لازم نیست برای روز بعد یا روزهای بعد صبر کنید تا مراقبت های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید نوبت خود را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین در درمانکده رزرو کنید.

درمانکده برای بهبود و تسریع روند درمان بیماران، با همکاری بهترین پزشکان این حوزه، امکان نوبت دهی اینترنتی برجسته ترین پزشکان متخصص، فوق تخصص و پروفسور متخصص زنان در تهران را فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک خوب زنان و زایمان بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب برای دریافت نوبت، به لیست بهترین پزشکان زنان مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب نوبت خود را آنلاین رزرو کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 133

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

15 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
Sepedeh
Sepedeh
1 سال قبل

خانمها با دیدن هر نوع خونریزی غیر طبیعی به پزشک مراجعه کنید…تا فرصت طلایی درمان رو از دست ندید…همیشه پیشگیری بهتر از درمانه….‌کورتاژ تشخیصی و هیستروسکپی کار خطرناکی نیست…و بهترین روش تشخیص به حساب میاد…هشدار های غیر طبیعی بدن رو جدی بگیریم…

صدیقه
صدیقه
1 سال قبل

خوب که با وجود مصرف داروها خونریزی قطع نشده کورتاژ تشخیصی انجام بده اگه نمونه پاتولوژی طبیعی بود ممکنه علائم یائسگی زودرس باشه ولی اگه مشکوک بود باید هیسترکتومی انجام بدی

جیم
جیم
1 سال قبل
پاسخ به  صدیقه

سلام لطفا یکی منو راهنمایی کنه یائسه ام وسونو هایپر پلاژی رحم رو گزارشکرده خونریزی وعلامتی هم نداشتم الان پزشک فرستاده نمونه رو برا آزمایشگاه پر از وحشتم

...
...
1 سال قبل
پاسخ به  جیم

سلام ببخشید شما انجام دادید و اگه اره جواب پاتولوژی چی بود؟

زینب
زینب
1 سال قبل
پاسخ به  ...

سلام من ۲۷ سال رفتم سونو گرافی کردم گفت ضخامت
آندومتر ۱۳ یعنی چی

وحید
وحید
4 ماه قبل
پاسخ به  زینب

بگاو رفتی

شهر
تهران
...
...
1 سال قبل
پاسخ به  جیم

سلام ببخشید شما مشکلتون حل شد منم مث شما علایمی ندارم ولی سونو این گفته

زهرا جعفری
زهرا جعفری
5 روز قبل

سلام آیاتیکه برداری از رحم نیاز به بستری دارد یاسرپایی ودرمطب انجام میشود ممنون

شهر
تهران
رویا
رویا
1 ماه قبل

سلام. مادرمن 77 سال دارد و از اسفند ماه دچار لکه بینی و گهگاهی خونریزی شده. مشکل قلبی دارد و یکسال و نیم پیش نیز سکته مغزی داشته .وقتی آسپیرین قطع میکنه خوب میشه یا وقتی از نظر روحی خوبه مشکلی نداره. دو انکولوژ اصرار برجراحی دارند . اما هیچ درمان و دارویی تجویز نکردن. استروژن درمانی ممکنه مفید باشه؟ضخامتر اندومتر روبه ازدیاد شده .بابت جراحی نگرانم . اسم الرژیک هم هست بنظر شما باید جراحی کنه؟

شهر
تهران
زهرا
زهرا
1 ماه قبل

سلام من ازمایشو سونو وپاپ انجام دادم هیپرپلایزی تشخیص داده شد قرص مجسترول برای سه تجویز شده آیا درمان میشم یا باید رحم برداشته بشه؟ ممنونم

شهر
مشهد
حلیمه بهبودی
حلیمه بهبودی
4 ماه قبل

سلام و خسته نباشید
زمان عادت ماهانه میشه هایپر رحم رو انجام داد؟

شهر
تبریز
نهناز
نهناز
4 ماه قبل

سلام وقت بخیر من مجردم و چندماه پریودم دیر میشه و خونریزی گاهی زیاد گاهی کمه سونو گفت ضخامت آندومتر ۱۵میل هست و زیاد شده چیکار کنم خوب بشم

شهر
تبریز
Sepedeh
Sepedeh
1 سال قبل

خااتکاتمم

مهسام
مهسام
2 سال قبل

سلام ٣٧ سالمه دو فرزند دارم و دوبار سزارين شدم يكبار جراحي تخمدان سمت راست يكبار سمت چپ بصورت عمل باز
سه بار باردار شدم كه بارداري اولم منجر به مول شد و بعد مدت يكسال شيمي درماني با داروي اكتينومايسين
من مدت سه سال هست كه خونريزي شديد دارم و مدام پروژسترون يا قرص ال دي مصرف ميكنم يكبار كورتاژ شدم جواب پاتولوژي هيپرپلازي اندومتر بود ولي باز خونريزي شديد شروع شد حتي دوبار دفع خيلي دردناك داشتم تيكه خيلي بزرگ مثل جگر
بنظر راه درمان قطعي وجود دارد

خجسته
خجسته
1 سال قبل
پاسخ به  مهسام

سلام ۳۷ سال سن دارم دوتا زایمان یکی طبیعی با بچه سی پی داشتم و فرزند دومم با عمل سرکلاژ بعد از نه ماه سزارینسالم به دنیا امدو مشکلی نداره الان بعد از دوازده سال رحمم ۱۹ میلیمتر ضخیم شدیک ماه پیش کوتاژتشخیصی و درمانی کردم جواب پاتو لوژی که امد دکتر گفت هیپرپلازی دارم به من قرص مجسترول دادکه سه ماه مصرف کنم بعد ازعادت ماهانه وبعد از سه ماه کوتاژ تشخیصی کنم باز اما الان یک ماه بیشتر گذشته ‌ومن عادت نشدم که قرصی مصرف کنم ایا باید به دکتر دیگری مراجعه کنم ایا باید تخلیه کنم رحم را