پولیپ-رحم چیست؟

پولیپ رحم چیست؟ با علائم و دلایل بروز آن آشنا شوید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


پولیپ رحم که به عنوان پولیپ آندومتر نیز شناخته می‌شود، رشد پیازی شکل بافت آندومتر است که در رحم ایجاد می‌شود و توسط یک ساقه به پوشش رحم متصل می‌شود. پولیپ‌ها هم‌چنین می‌توانند در دهانه رحم یا داخل کانال دهانه رحم ایجاد شوند و هم‌چنین از طریق دهانه رحم به داخل واژن لغزند.

پولیپ‌ها معمولاً غیرسرطانی هستند، اما ممکن است به مرور زمان سرطانی شوند. علت دقیق این پولیپ‌ها ناشناخته است، اما به نظر می‌رسد هورمون استروژن باعث رشد آن‌ها می‌شود. پولیپ رحم اغلب در زنانی دیده می‌شود که یائسه شده‌اند، اما می‌توانند در زنان جوان تر ایجاد شوند و گاهی اوقات باعث ناباروری می‌شوند. مشخص نیست که آیا آن‌ها باعث سقط مکرر می‌شوند یا خیر. پولیپ‌ها اغلب علائمی ندارند، اما خونریزی غیرطبیعی رحم شایع‌ترین علامت است. برخی از پولیپ‌ها نیازی به درمان ندارند. پولیپ‌های علامت دار را می‌توان از طریق دارو یا برداشتن درمان کرد و معمولاً پس از درمان عود نمی‌کند.

پولیپ رحم چیست؟

پولیپ‌های رحم (Uterine polyps) یا آندومتر (Endometrium) رشد بیش از حد پوشش داخلی رحم هستند. زنان مبتلا به پولیپ معمولاً با خونریزی نامنظم یا شدید واژن مراجعه می‌کنند. اندازه پولیپ‌های منفرد یا چندگانه می‌تواند از چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر متغیر باشد.

بیشتر بخوانید : ابعاد طبیعی رحم و همه آن چیزی که باید در مورد آن بدانید

علائم پولیپ رحم

بیشتر بخوانید: علل به وجود آمدن زخم دهانه رحم چیست

انواع پولیپ

دو نوع رایج پولیپ که ما به عنوان متخصص زنان و زایمان می بینیم در رحم و دهانه رحم قرار دارند.

پولیپ رحم

پولیپ رحم که پولیپ آندومتر نیز نامیده می‌شود، از آندومتر، پوشش داخلی رحم که هر ماه در طول قاعدگی ریزش می‌کند، به وجود می‌آید. پولیپ‌های آندومتر ممکن است کاملاً بدون علامت باشند یا می‌توانند علائمی مانند: پریودهای سنگین یا خونریزی بین دوره‌ها ایجاد کنند. گاهی اوقات، پولیپ‌های بزرگ آندومتر می‌توانند باعث ایجاد گرفتگی‌های قاعدگی شوند، زیرا رحم به‌طور طبیعی طوری طراحی شده است که هر چیزی را از داخل آن خارج کند.

پولیپ دهانه رحم

پولیپ دهانه رحم (Cervical polyps) از پوشش داخلی دهانه رحم، ورودی رحم که در بالای واژن قرار دارد، ایجاد می‌شود. آن‌ها ممکن است به هیچ وجه علامتی نداشته باشند یا ممکن است باعث ایجاد لکه بینی بین دوره‌های قاعدگی شوند، به خصوص هنگام مقاربت است.

بیشتر بدانید: پولیپ و فیبروم رحمی چه تفاوتی دارند

علائم پولیپ رحم

خونریزی نامنظم، از جمله لکه بینی، شایع‌ترین علامت در زنان مبتلا به پولیپ دهانه رحم است. علائم کم‌تر شایع شامل خونریزی شدید، خونریزی پس از یائسگی و افتادگی رحم است. بسیاری از پولیپ‌ها بدون هیچ‌گونه علامتی در بدن زنان ایجاد و شروع به رشد می‌کنند که عمدتاً آن‌ها را خطرناک می‌خوانند چرا که بدون علائم خاصی به این عضو مهم و حیاتی بدن آسیب می‌زنند و روند درمانی کمی دیرتر آغاز می‌شود.

پولیپ رحم چه علائمی دارد

دلایل بروز پولیپ رحم

در ابتدا بهتر است بدانید که محققین تا کنون دلیل قطعی مبنی بر بروز عارضه پولیپ در دهانه رحم و رحم زنان پی نبرده‌اند، اما می‌توان گفت که عواملی وجود دارند که موجب بروز این بیماری و یا تشدید آن می‌شوند که در ادامه به هر یک از آن‌ها پرداخته‌ایم، عبارت‌انداز:

عوامل افزایش دهنده این بیماری

  •  هورمونی

 به نظر می رسد که تحت تاثیر سطوح هورمونی قرار می گیرند و در پاسخ به استروژن در گردش خون رشد می کنند.

  • سن

پولیپ آندومتر در بین زنان کم‌تر از 20 سال نادر است. میزان بروز با افزایش سن به طور پیوسته افزایش می‌یابد، در دهه پنجم زندگی به اوج خود می‌رسد و به تدریج پس از یائسگی کاهش می‌یابد. 

  • چاقی

 باعث افزایش سطح استروژن در خون می‌شود، بنابراین خطر ابتلا به پولیپ رحم را نیز افزایش می‌دهد. درمان با تاموکسیفن نیز یک عامل خطر برای ایجاد پولیپ آندومتر است.

  • سابقه خانوادگی

سندرم لینچ یا سندرم کاودن (شرایط ژنتیکی که در خانواده‌ها وجود دارد)

مصرف تاموکسیفن (Tamoxifen)

دارویی برای سرطان سینه است.

همچنین بخوانید: هیپرپلازی آندومتر رحم چیست

عوارض پولیپ رحم

اکثریت قریب به اتفاق پولیپ‌های آندومتر و دهانه‌رحم خوش خیم هستند، به این معنی که هیچ آسیبی به جز علائم ساده مانند: خونریزی واژن و گرفتگی خفیف ندارند. تعداد کمی از پولیپ‌ها در حدود 1 تا 3 درصد می‌توانند بدخیم بوده و به سرطان تبدیل شوند.

تشخیص عارضه پولیپ دهانه رحم

لازم است بدانید که تشخیص درست در روند درمانی هر بیماری به عنوان مهم‌ترین و بهترین عامل جهت درمان شناخته می‌شود بدین ترتیب زمانی که تشخیص درستی صورت نگیرد گزینه درمانی مناسبی نیز در نظر گرفته نمی‌شود و در نتیجه ممکن است عواقب بد و جبران ناپذیری برای بیمار به همراه دارد. در ادامه به برخی از شایع‌ترین روش‌های تشخیص و ارزیابی بیماری پولیپ دهانه رحم در زنان می‌پردازیم:

معاینه فیزیکی

پزشک از شما در مورد تاریخچه قاعدگی، از جمله این‌که دوره‌های شما چقدر طول می‌کشد و هر چند وقت یک‌بار آن‌ها را تجربه می‌کنید، می‌پرسد. شما باید هرگونه علائم غیرعادی را که تجربه می‌کنید، مانند: خونریزی بیش از حد یا لکه بینی بین قاعدگی‌ها ذکر کنید. پزشک هم‌چنین از شما خواهد پرسید که آیا برای باردار شدن مشکلی داشته‌اید یا خیر. پزشک هم‌چنین معاینه زنان را انجام می‌دهد و ممکن است آزمایش‌ها یا روش‌های اضافی را تجویز کند. 

هیستروسکوپی

هیستروسکوپی (Hysteroscopy) روشی است که در آن پزشک یک اسکوپ را از طریق واژن و داخل رحم وارد می‌کند تا پولیپ را بررسی کند. با وارد کردن ابزار از طریق لوله هیستروسکوپی، پزشک می‌تواند نمونه‌های پولیپ را برای بررسی زیر میکروسکوپ بگیرد. پزشک هم‌چنین می‌تواند از لوله و ابزار خاصی برای عملی به نام کورتاژ استفاده کند که در آن پولیپ‌ها با خراش دادن دیواره رحم برداشته می‌شوند.

بیشتر بدانید: محاسبه زمان تخمک گذاری بعد از پریود

بیوپسی اندومتر

(Endometrial biopsy) برداشتن یک نمونه بافت کوچک از آندومتر برای بررسی زیر میکروسکوپ برای بررسی بروز یا عدم بروز بیماری با این روش به خوبی انجام می‌شود.

کورتاژ

کورتاژ (Shortage) روشی است که در آن مواد از داخل رحم خارج می‌شود. (باز شدن) دهانه رحم اشاره دارد، قسمت پایینی رحم که به داخل واژن باز می‌شود. “کورتاژ” به خراشیدن یا برداشتن بافت پوشش دهنده حفره رحم (اندومتر) با ابزار جراحی به نام کورت اشاره دارد. یک روش ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود، از جمله برای جستجوی علت یک مشکل، مانند خونریزی غیرطبیعی رحم. برای درمان سقط جنین یا خونریزی پس از بارداری؛ یا برای سقط سه ماهه اول (قطع بارداری).

هیستروسکوپی

(Hysteroscopy) در این روش هیستروسکوپ از طریق واژن وارد رحم می‌شود برای مشاهده پولیپ‌ها و تعیین اندازه و وسعت آن‌ها استفاده می‌شود. هم‌چنین می‌توان بخشی یا تمام پولیپ را برای بررسی میکروسکوپی با قرار دادن ابزار از طریق لوله هیستروسکوپی خارج کرد.

بیشتر بدانید: علائم سرطان دهانه رحم چیست؟

هیستروسونوگرافی

بیشتر پولیپ‌ها را می توان در سونوگرافی مشاهده کرد و این معمولاً اولین آزمایشی است که روی زنانی که خونریزی غیرطبیعی دارند انجام می‌شود. گاهی ممکن است نیاز به هیستروسونوگرافی (Hysterosonography) باشد. این نوع خاصی از سونوگرافی است که در آن مایع خاصی به داخل حفره رحم پاشیده می‌شود. این کنتراست را اضافه می‌کند و به ترسیم پولیپ کمک می‌کند، بنابراین تجسم آن در سونوگرافی را افزایش می‌دهد. تشخیص قطعی از طریق تجسم مستقیم با هیستروسکوپ انجام می‌شود. هیستروسکوپ یک ابزار نوری است که به دوربین متصل می‌شود. از طریق دهانه رحم در داخل رحم وارد می‌شود و دید مستقیم حفره رحم و پولیپ را فراهم می‌کند. هم‌چنین از هیستروسکوپ برای برداشتن پولیپ با جراحی استفاده می‌شود.

بهتر است بخوانید: آیا سرطان رحم درمان دارد

هیستروسونوگرافی

سونوگرافی ترانس واژینال

سونوگرافی ترانس واژینال (Transvaginal ultrasound) می‌تواند تصاویری از ناحیه رحم ایجاد کند و به شناسایی پولیپ‌ها کمک کند. برای این روش، پزشک یک وسیله را وارد واژن می‌کند و امواج صوتی با فرکانس بالا را از این دستگاه وارد می‌کند و سپس تصاویری از ناحیه رحم را روی یک مانیتور پخش می‌کند.

بیشتر بدانید: دیسپلازی دهانه رحم چیست

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر خونریزی واژینال نامنظم یا سایر علائم مذکور را تجربه کرده‌اید، ممکن است پولیپ رحم داشته باشید. متخصصان در این حوزه پزشکی میتوانند مشکل شما را تشخیص دهند. پس با مشاهده اولین علامت باید در اسرع وقت به بهترین متخصص زنان به صورت حضوری مراجعه کنید یا به صورت غیر حضوری با دکتر آنلاین زنان و زایمان در ارتباط باشید..

راهکار‌های درمان پولیپ رحم

اگر پولیپ‌ها هیچ علامتی ایجاد نکنند، ممکن است نیازی به درمان نباشد. با این حال، اگر پولیپ‌ها باعث خونریزی شدید در دوران قاعدگی شوند یا مشکوک به پیش سرطانی یا سرطانی بودن پولیپ (Polyp cancer)  باشند، باید درمان شوند. در صورت ایجاد مشکلاتی در دوران بارداری، مانند: سقط جنین یا منجر به ناباروری در زنانی که می‌خواهند باردار شوند، باید برداشته شوند. اگر پولیپ بعد از یائسگی کشف شد، باید برداشته شود. بنابراین بر اساس ارزیابی، متخصصان زنان یک برنامه درمانی را که متناسب با نیازهای فردی هر بیمار است، ایجاد می‌کنند. گزینه‌های درمانی عبارت‌اند از:

دارودرمانی

داروهای هورمونی (Hormonal drugs)، این داروها می‌توانند علائم را در زمانی که بیماران مصرف می‌کنند تسکین دهند، اما اگر بیماران داروها را قطع کنند، علائم معمولا عود می‌کنند.

بیشتر بخوانید : کاپ قائدگی و آسودگی در دوران پریود

جراحی لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی (laparoscopy) یک روش جراحی است که در آن پزشک شکم و لگن را از طریق یک برش کوچک در محل جراحی بررسی می‌کند. پزشک یک لوله فیبر نوری نازک را با دوربینی به نام لاپاروسکوپ وارد می‌کند تا هرگونه مشکل باروری را که با معاینه فیزیکی یا سونوگرافی قابل تشخیص نیست، مشاهده کند. بسیاری از بیماری‌ها، مانند: پولیپ دهانه رحم، انسداد لوله‌ها، کیست‌های تخمدان، چسبندگی لگن، فیبروم رحم یا اندومتریوز را می‌توان با لاپاراسکوپی در طی همان جراحی درمان کرد.

 همچنین بخوانید: علل سوزش و خارش واژن چیست

لیزرتراپی

لیزرتراپی (Laser therapy) یکی دیگر از روش‌های رایج در تکنیک‌های غیرتهاجمی درمان و یا بهبودی بیماری‌های مختلف در حوزه زنان و زایمان است که با این تکنیک به صورت سرپایی و بدون هیچ‌گونه عارضه جانبی دیگری بیماری پولیپ رحم و پولیپ دهانه رحم درمان می‌شود البته که بسته به شدت و ضعف این عارضه و هم‌چنین شرایط فیزیکی بیمار از سوی متخصص زنان و زایمان انتخاب و برای زنان مبتلا‌به انجام می‌شود. بدین ترتیب در طی این روش پزشک پس از اتمام روند بی‌حسی موضعی در محل مورد نظر، با ابرازی تحت عنوان اسپوکولوم (Speculum)، جدارهای داخلی واژن را جدا کرده و از طریق آن هرگونه پولیپ یا عارضه‌ی دیگری درون رحم و یا دهانه رحم وجود دارد را از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید: علائم حاملگی خارج از رحم چیست؟

هیستروسکوپی

پولیپکتومی (Polypectomy) روشی برای برداشتن پولیپ است. موثرترین روش برای انجام پولیپکتومی از طریق هیستروسکوپی (Hysteroscopy) است، زمانی که یک دوربین کوچک برای تجسم در داخل رحم قرار می‌گیرد. این عمل معمولاً در اتاق عمل و تحت بیهوشی انجام می‌شود. در زنان نابارور مبتلا به پولیپ آندومتر، برداشتن آن ممکن است باروری را بهبود بخشد. در غیاب عوامل خطر برای هیپرپلازی یا سرطان آندومتر (چاقی، سن بالاتر، سابقه سرطان سینه، فشار خون بالا، دیابت)، پولیپ‌های بدون علامت ≤2 سانتی‌متری در زنان پیش از یائسگی احتمالاً از بین می‌روند.

اکثر بیماران با علائم پس از برداشتن بهبودی را تجربه خواهند کرد. اکثریت (بیش از 95٪) پولیپ‌های آندومتر خوش‌خیم هستند، اما زنانی که علائم خونریزی را تجربه می‌کنند یا یائسه هستند، بیشتر احتمال دارد که پولیپ سرطانی یا پیش سرطانی داشته باشند. پس از برداشتن، پولیپ ممکن است عود کند. به غیر از کاهش عوامل خطر فرد مانند: چاقی، می‌توان از پروژسترون خوراکی یا دستگاه داخل رحمی آزاد کننده پروژسترون برای جلوگیری از عود استفاده کرد. 

بیشتر بخوانید: علت نارسایی دهانه رحم در بارداری

کورتاژ

اغلب موارد پولیپ رحم از طریق کورتاژ درمان می‌شود، که در آن پزشکان از یک ابزار فلزی بلند با یک حلقه در انتهای آن برای خراشیدن دیواره‌های داخلی رحم استفاده می‌کنند. هیستروسکوپ ممکن است برای کمک به پزشک برای دیدن داخل رحم قبل و بعد از عمل استفاده شود.

بیشتر بخوانید : واژینیسموس چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهایی برای درمان آن

هیسترکتومی

هیسترکتومی (Hysterectomy) برداشتن رحم یا دهانه رحم است. هیسترکتومی برای درمان تعدادی از بیماری‌ها، از جمله پریودهای سنگین یا دردناک، فیبروم (Uterine fibroids) و پرولاپس استفاده می‌شود. این عمل ممکن است از طریق شکم یا واژن انجام شود. به غیر از سرطان، بسیاری از بیماری‌های زنان اغلب با استفاده از روش‌های دیگر با موفقیت درمان می‌شوند، بنابراین در صورت عدم موفقیت سایر روش‌ها، هیسترکتومی توصیه می‌شود.

جراحی پولیپ رحم 

عمل جراحی برای برداشتن پولیپ‌های رحم نیز ممکن است در یک روش جراحی برداشته شوند، جایی که ابزارها از طریق هیستروسکوپ وارد رحم می‌شوند.

مراقبت‌های بعد از جراحی

  • اکثر بیماران می‌توانند در همان روز به خانه بروند.
  • ممکن است برای یک یا دو روز بعد از عمل، گرفتگی و خونریزی واژینال افزایش یافته باشد.
  • ممکن است حدود یک روز یا بیشتر به دلیل گازی که در طول عمل تزریق می‌شود، درد گاز معده داشته باشید. این ممکن است به بالای شکم و شانه شما گسترش یابد. پیاده روی به کاهش این فشار کمک می‌کند.
  • این جراحی بهبودی سریع دارد و اکثر بیماران در چند روز اول احساس بسیار بهتری دارند.
  • برخی از زنان به مدت چند هفته مقداری ترشح آب همراه با مقداری خون دارند، انتظار دارند که این جریان در ابتدا سنگین و سپس با گذشت زمان کاهش یابد.
  • بیشتر زنان در هفته اول پس از جراحی احساس بهتری دارند. با این حال، برای چند هفته هیچ جسم سنگینی را بلند نکنید، فشار ندهید یا نکشید.
  • تا زمانی که پزشک‌تان بگوید مشکلی ندارد، رابطه جنسی یا دوش را از سر نگیرید.
  • بهبودی کامل حدود دو هفته طول می‌کشد تا امکان بهبودی داخلی فراهم شود.

بهتر است بخوانید: تغییر رنگ ترشحات واژن نشانه چیست

درمان خانگی پولیپ دهانه رحم

در بسیاری از موارد، پولیپ‌ها بدون درمان کوچک شده و ناپدید می‌شوند. با این حال، اگر فردی علائم آزاردهنده یا شدید را تجربه کند، پزشک ممکن است درمان را توصیه کند که شامل دارو درمانی یا جراحی می‌شود. برخی از داروها می توانند پولیپ‌ها را کوچک کنند، اما ممکن است منجر به عوارض جانبی می‌شوند. به همین دلیل، پزشکان معمولاً داروهایی را برای استفاده کوتاه مدت یا برای آماده شدن برای جراحی تجویز می‌کنند.

با این حال، مطالعات کمی تا به امروز وجود داشته است که تأیید می‌کند آیا تغییر در رژیم غذایی یا استفاده از داروهای گیاهی می‌تواند به درمان پولیپ کمک کند یا از ایجاد آن‌ها جلوگیری کند.

با توجه به تحقیقات انجام شده در تهیه این مقاله، یک مقاله در سال 2016 نقش احتمالی رژیم غذایی و طب مکمل یا جایگزین را در درمان پولیپ دهانه رحم بررسی کرد. نتیجه گیری شد که اگرچه برخی از غذاها ممکن است خطر ابتلا به پولیپ را کاهش دهند، اما برخی دیگر ممکن است این خطر را افزایش دهند. برخی از کارشناسان بر این باورند که برخی از تغییرات سبک زندگی می‌تواند کیفیت زندگی فرد را افزایش دهد و به بهبود برخی از علائم مرتبط با پولیپ رحم، مانند: دوره‌های سنگین قاعدگی، کمک کند. این تغییرات شامل خوردن یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و استفاده از تکنیک‌های تمدد اعصاب است. بخش‌های زیر با جزئیات بیشتری به برخی از درمان‌های طبیعی می‌پردازد که ممکن است به فرد مبتلا به اینم بیماری کمک کند.

بیشتر بخوانید: درمان پولیپ رحم با روش‌های موثر

  • تبعیت از رژیم غذایی مناسب و سالم

بخش‌های زیر به تغییرات رژیم غذایی می‌پردازد که ممکن است به این بیماری کمک کند:

گوشت

رژیم غذایی گیاهی ممکن است به کاهش علائم پولیپ دهانه رحم کمک کند. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و غذاهای پر‌انرژی مصرف می‌کنند، غذاهایی که حاوی کالری، چربی و قند زیادی هستند، ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ رحم باشند. جایگزینی گوشت قرمز (گوشت گاو، ژامبون یا بره) با گوشت سفید (مرغ یا بوقلمون) نیز مجاز است. 

ویتامین‌ها

نتایج یک مطالعه از منبع معتبر 2011، که بر روی 22583 زن یائسه انجام شد، نشان داد که افرادی که میوه بیشتری مصرف می‌کنند و ویتامین A بیشتری از حیوان می‌خورند، کمتر به پولیپ رحم مبتلا می‌شوند. آن‌ها ارتباطی با ویتامین C یا E، فولات یا کاروتنوئیدها پیدا نکردند.

منابع حیوانی ویتامین A شامل لبنیات، ماهی و گوشت است.

غذاهایی که حاوی ویتامین های خاصی هستند ممکن است در برابر پولیپ‌ها محافظت کنند و همچنین سلامت رژیم غذایی افراد را افزایش دهند. این شامل:

ماهی‌های چرب مانند: سالمون، ماهی خال مخالی و تن

غذاهای غنی از فلاونوئیدها، از جمله انواع توت‌ها

سبزیجات سبز مانند: بروکلی، اسفناج و کاهو

مرکبات، مانند لیمو و لیمو ترش

اگر فردی نتواند ویتامین خاصی را از طریق رژیم غذایی خود به اندازه کافی دریافت کند، می‌تواند مصرف مکمل‌های ویتامین را در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید: علل بوی بد واژن چیست

نحوه پیشگیری از بروز ابتلا به پولیپ رحم در زنان

پولیپ‌های آندومتر قابل پیشگیری نیستند، اما می‌توانید با حفظ وزن و فشار خون سالم، خطر ابتلا به آن را کاهش دهید. توصیه می‌کنیم به‌طور مرتب به پزشک متخصص زنان خود مراجعه کنید تا از نظر ایجاد پولیپ رحم نظارت کنید. درمان سریع علائم را کاهش می‌دهد و خطر عوارض را به حداقل می‌رساند.

بیشتر بخوانید: پولیپ معده چیست؟

سوالات متداول 

در این بخش به بخشی از مهم‌ترین پرسش‌های که از سوی مخاطبین عزیز این وب سایت مطرح کرده‌اند می‌پردازیم، باشد که با مطالعه آن‌ها هر گونه سوال و ابهامی در این مورد داشتید برطرف گردد.

آیا پولیپ می‌تواند باعث مشکلات باروری شود؟

این پولیپ‌ها می‌توانند با جلوگیری از کاشت صحیح تخمک بارور شده در دیواره رحم باعث ناباروری (sterility) یا احتمالاً سقط جنین شوند. تحقیقات منتشر شده توسط مؤسسه ملی بهداشت نشان می‌دهد که پولیپ آندومتر رحم عاملی در حدود 35 درصد از ناباروری زنان است.

چه مدت طول می کشد تا پس از برداشتن پولیپ رحم بهبود پیدا کنید؟

پس از برداشتن پولیپ رحم چه انتظاری داشته باشید، کل این عمل معمولاً فقط یک ساعت طول می‌کشد و سرپایی است، بنابراین همان روز به خانه می‌روید. بسیاری از بیماران نگران زمان بهبودی برداشتن پولیپ رحم هستند، اما بهبودی سریع است. پس از یک پولیپکتومی، بیماران می‌توانند روز بعد به سر کار بازگردند و انتظار بهبودی کامل در عرض دو هفته را داشته باشند.

آیا برداشتن پولیپ دردناک است؟

ممکن است برای یک یا دو روز بعد از عمل، گرفتگی، خونریزی واژینال یا احساس گاز مانند افزایش یافته باشد. اکثر بیماران ما در چند روز اول پس از عمل احساس بسیار بهتری دارند، اما بهتر است در چند هفته اول اجسام سنگین را بلند نکنید.

چرا پولیپ‌ها رشد می کنند؟

هرگونه رشدی در بدن ما، از چیزهای ساده‌ای مانند: خال‌های پوستی، توده‌های سینه (Chest masses) و کیست‌های تخمدان (Ovarian cysts) گرفته تا شرایط جدی‌تری مانند: سرطان‌ها، زمانی اتفاق می‌افتد که یک سلول خاص خود را بیش از آن‌چه که باید چند برابر کند، ایجاد می‌کند و توده ای از سلول‌ها را در جایی که نباید وجود داشته باشد، ایجاد می‌کند. یکی این می‌تواند به عنوان یک نقص کوچک در مکانیسم‌های کنترل کننده تکثیر سلولی در بدن دیده شود.

آیا پولیپ می‌تواند عود کند؟

پولیپ‌هایی که برداشته شده‌اند بر نمی‌گردند. این احتمال وجود دارد که پولیپ‌های جدید در آینده رشد کنند.

خلاصه

در این مقاله هر آنچه که در مورد این بیماری شایع زنانه وجود داشت آورده است، باشد با مطالعه آن سطح دانش پزشکی‌تان ارتقا یافته و نسبت به این‌گونه عارضه‌های اندام تناسلی زنان آگاه باشید تا در صورت مواجهه با آن  نگرانی بیش از حد و اشتباهات مکرر انجام ندهید، هم‌چنین باید در نظر داشته باشید که با مراجعه به بهترین متخصص زنان و زایمان در شهر محل سکونت خود می‌توانید با چکاپ‌های دوره‌ای و بررسی سلامت عمومی بدن‌تان به حد چشم‌گیری از بروز چنین عارضه‌هایی جلوگیری کنید و در صورت وجود آن‌ها با دقت و درایت بسیار پزشکی متبحر را انتخاب و از سلامتی‌تان محافظت کنید.

برای نتیجه گیری بهتر می توانید از خدمات آنلاین سلامت درمانکده استفاده کنید. خدمات اصلی درمانکده شامل نوبت دهی اینترنتی و مشاوره آنلاین پزشکی می باشد.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 218

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

20 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها