دوش واژینال چیست و چه مشکلات جدی به همراه دارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر به دنبال دریافت اطلاعاتی در زمینه دوش واژینال و انواع مزایا و معایبی که در نتیجه این کار برایتان حاصل خواهد شد هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید. زیرا که در بخش‌های مختلفی که در این مقاله مجله درمانکده تدارک دیده‌ بسیاری از مهم‌ترین اطلاعاتی که باید در این زمینه داشته باشید را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

دوش واژینال

شستن واژن با آب یا مخلوطی از مایعات برای از بین بردن بو و “تمیز کردن” واژن است.  اغلب، سرکه با آب مخلوط می‌شود، اما برخی از محصولات دوش از پیش بسته بندی شده حاوی جوش شیرین یا ید هستند.  تعداد کمی نیز حاوی مواد ضد عفونی کننده و معطر هستند.  از هر پنج زن بین 15 تا 44 سال یک نفر به طور مرتب از دوش استفاده می‌کنند.  یک نظرسنجی در سال 2002 نشان داد که این عمل در زنان آفریقایی-آمریکایی و اسپانیایی تبار رایج‌تر است.  علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که نوجوانان از هر قومیت و نژادی تمایل بیشتری به دوش گرفتن دارند.

دوش واژینال چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام دوش واژینال، مخلوطی از آب و سایر مواد را در یک بطری یا کیسه قرار می‌دهند. سپس مخلوط اسپری شده یا به سمت بالا به داخل واژن پاشیده می‌شود. سپس مایعات از واژن خارج می‌شوند.

علت‌های انجام دوش واژینال

دلایل رایجی که زنان گزارش می‌دهند از دوش استفاده می‌کنند عبارتند از:

  • از بین بردن بوی نامطبوع
  • جلوگیری از بارداری
  • شستن خون قاعدگی بعد از پریود یا مایع منی
  • بعد از رابطه جنسی
  • جلوگیری از عفونت مقاربتی

اما باید بدانید که دوش گرفتن هیچ یک از این موارد را انجام نمی‌دهد.

آیا دوش واژینال کار درستی است؟

کالج آمریکایی زنان و زایمان استفاده از محصولات دوش را به زنان توصیه نمی کند.  واژن شما طوری طراحی شده است که به طور طبیعی تعادل pH را حفظ کند.  پر از باکتری یا فلور واژن است که به توقف عفونت و جلوگیری از تحریک کمک می‌کند.اگر تعداد باکتری‌های سالم واژن خود را حذف کنید یا تا حد زیادی کاهش دهید، ممکن است باکتری‌های مشکل ساز رشد کنند. که می‌تواند منجر به عفونت، تحریک و عوارض جدی‌تر شود.

بیشتر بدانید: درمان خانگی سردرد پریودی

خطرات دوشینگ یا عوارض دوش واژینال

دوش می‌تواند عوارض جانبی مانند درد و سوزش و همچنین عوارض متعددی ایجاد کند. این عوارض می‌توانند هر موضوعی را که می‌خواهید پنهان کنید، مانند بوی غیرعادی، بدتر کند. بهتر است که راه‌های ایمن برای خلاص شدن از بوی واژن را بیابید. اگر دوش بگیرید، ممکن است محیط طبیعی واژن خود را از حالت طبیعی خارج کنید.  ممکن است در نهایت با عوارضی روبرو شوید که می‌توانند بسیار شدید باشند. این شامل:

 مشکلات بارداری

زنانی که به طور منظم دوش می‌گیرند، بیشتر احتمال دارد که زایمان زودرس، سقط جنین و سایر عوارض بارداری را تجربه کنند.  استفاده از دوش می‌تواند منجر به بارداری خارج از رحم نیز شود و زنانی که از دوش استفاده می‌کنند ممکن است برای باردار شدن با مشکل مواجه شوند.

 عفونت‌ها

تعادل سالم باکتری‌ها از رشد بیش از حد مخمر واژن جلوگیری می‌کند.  از بین بردن تعادل طبیعی ممکن است باعث شکوفایی مخمر شود.  این می‌تواند منجر به عفونت قارچی شود.  به همین ترتیب، احتمال ابتلا به واژینوز باکتریال در زنی که دوش می‌گیرد، پنج برابر بیشتر از زنی است که این کار را انجام نمی‌دهد.  برخی از خانم‌ها به این امید که شستن واژن عفونت واژن را از بین ببرد از دوش استفاده می‌کنند. دوش کردن ممکن است عفونت را بدتر کند.  دوش زدن در حالی که عفونت واژن دارید ممکن است عفونت را به سایر قسمت‌های دستگاه تناسلی شما نیز سرایت کند. از طریق مشاوره با متخصص زنان مشورت کنید.

 بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن (PID) عفونتی است که در اندام‌های تناسلی ایجاد می‌شود.  بیشتر موارد PID ناشی از عفونت‌های مقاربتی (STIs) است.  دوش کردن خطر ابتلا به PID در زنان را 73 درصد افزایش می‌دهد.  از هر هشت زن با سابقه PID یک نفر برای باردار شدن مشکل دارد.

 دهانه رحم سرویکیت

التهاب دهانه رحم است.  مانند PID، سرویکیت اغلب نتیجه STI است، اما زنانی که دوش می‌گیرند نیز بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

چگونه با خیال راحت واژن خود را تمیز کنیم؟

ساده‌ترین راه برای تمیز کردن واژن انجام یک شستشوی ساده در حین حمام یا دوش گرفتن است.  صابون ضروری نیست، اما اگر می‌خواهید از آن استفاده کنید، مطمئن شوید که ملایم است و بوی زیادی ندارد.  عطرها و مواد شیمیایی می‌توانند پوست حساس اندام تناسلی شما را تحریک کنند.  با یک دست، با دو انگشت اول خود V شکل دهید تا پوست بیرونی را نگه دارید و چین‌های واژن را باز کنید.  از آب گرم استفاده کنید و به آرامی محل را چندین بار پاشید.  اگر می‌خواهید از آن استفاده کنید با صابون ملایم بشویید.  چین‌ها را به شدت مالش ندهید و از قرار دادن صابون در داخل واژن خودداری کنید.  به آرامی محل را با آب بشویید تا تمام صابون پاک شود.  با استفاده از یک حوله تمیز، ناحیه را خشک کنید.

 چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بوی واژن طبیعی است و مقداری ترشح نیز طبیعی است.  چند نشانه ممکن است نشان دهند که مشکل جدی‌تری دارید و باید به پزشک مراجعه کنید. این شامل:

  1. ترشحات واژن با بوی قوی
  2. ترشحات واژن که سفید یا زرد مایل به سبز است
  3. بوی واژن که پایدار است و بعد از چند روز تمام نمی‌شود
  4. سوزش، خارش و قرمزی یا تورم در داخل یا اطراف واژن
  5. درد یا ناراحتی در حین رابطه جنسی
  6. درد در هنگام ادرار

بیشتر بدانید: فولیکول غالب چیست؟ اندازه و نقش فولیکول غالب در بارداری

چگونه از بوی واژن جلوگیری کنیم؟

همه واژن‌ها بوی طبیعی دارند.  بوی هر زن متفاوت است و بوی طبیعی می‌تواند در طول زمان تغییر کند.  به همین ترتیب، رویدادهایی مانند ورزش یا رابطه جنسی می‌توانند بوی طبیعی واژن شما را به طور موقت تغییر دهند.  با این حال، می‌توانید با چند مرحله ساده، خطر ایجاد بوهای قوی را کاهش دهید.

  • بهداشت مناسب را رعایت کنید .
  • اندام تناسلی خود را به آرامی به طور منظم بشویید.
  • از استفاده از صابون‌هایی که می‌توانند پوست حساس را تحریک کنند خودداری کنید.
  • فاب تنفسی بپوشید.
  • رطوبت بیش از حد اطراف دستگاه تناسلی و واژن می‌تواند باعث افزایش بو و عفونت شود. لباس‌های زیر 100 درصد پنبه بپوشید که قابلیت تنفس دارد و می‌تواند عرق و سایر مایعات را از بین ببرد.
  • پارچه‌های ساتن، ابریشم و پلی استر اجازه جریان هوای کافی را نمی دهند و ممکن است رشد باکتری‌ها را تقویت کنند.
  • از محصولات خوشبو کننده با دقت استفاده کنید. اسپری‌ها و پودرها ممکن است به پوشاندن بوی واژن کمک کنند، اما آنها را در داخل واژن خود استفاده نکنید. آنها فقط در قسمت بیرونی واژن شما ایمن هستند.
  • از پاک کننده‌های خشن استفاده نکنید. از پاک کننده‌های خشن مانند دوش در واژن خود استفاده نکنید. آنها می‌توانند تعادل pH واژن شما را بر هم بزنند و باعث تحریک و عفونت شوند. این برای از بین بردن مایع منی، خون و سایر مایعات از طریق ترشحات طبیعی طراحی شده است. شما نیازی به تمیز کردن آن با شستشوهای سخت ندارید.  اگر بو یا ترشح غیرمعمولی دارید، از دوش برای از بین بردن آن استفاده نکنید.  در عوض، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.  دوش گرفتن منظم ممکن است مشکلات اساسی را بپوشاند یا پنهان کند.  همچنین می‌تواند منجر به عوارض جدی در مسیر شود.

بیشتر بدانید: درد زایمان چگونه است؟ انواع و روش کاهش دردها

آیا واقعاً باید واژن خود را بشویید؟

نه، اما باید فرج خود را بشویید.  بیایید برخی از آناتومی اولیه را مرور کنیم .  واژن کانال داخلی داخل بدن شماست.  اصطلاح “فرج” به قسمت‌های بیرونی اطراف واژن اشاره دارد، مانند:  کلیتوریس، هود کلیتورال، لابیای داخلی و خارجی (لب‌های واژن). در حالی که نباید داخل واژن خود را بشویید، بهتر است فرج خود را بشویید.  شستن واژن می‌تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. شاید شنیده باشید که واژن مانند اجاقی است که خود تمیز شونده است – یک استعاره بسیار دقیق.  واژن شما حاوی تعداد زیادی باکتری “خوب” است.  این باکتری‌ها تعادل pH ایده آل را در واژن شما حفظ می‌کنند که کمی اسیدی است.  PH اسیدی باعث می‌شود که باکتری‌های “بد” به سختی واژن شما را آلوده کنند.  هنگامی که از صابون، اسپری یا ژل – و بله، حتی آب – برای شستشوی داخل واژن خود استفاده می‌کنید، تعادل باکتریایی را به هم می‌زنید.  این می‌تواند منجر به واژینوز باکتریایی، عفونت قارچی و سایر تحریکات شود.  شستن واژن همچنین می‌تواند بر توانایی واژن شما برای تمیز کردن خود تأثیر بگذارد.  پس اگر می‌خواهید واژن تمیزی داشته باشید، آن را به حال خود رها کنید تا خودش را تمیز کند. بهتر است برای اطمینان از نداشتن عفونت به متخصص زنان مراجعه کنید.

خاتمه

در این مقاله بسیاری از دقیق‌ترین اطلاعاتی که باید در زمینه ششستشوی واژن بدانید را در بخش‌های تفکیک شده برایتان آورده ایم. بهتر است که بعد از مطالعه این مقاله سوالات خودتان را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید. زیرا که اسرع وقت متخصصین حرفه‌ای درمانکده سوالات و ابهامات شما را پاسخ خواهند گفت.

سوالات متداول

چگونه فرج خود را شستشو دهیم؟

شما باید فرج خود را با آب گرم بشویید.  اگر مایل هستید، می‌توانید از صابون ملایمی استفاده کنید که پوست را تحریک نکند – اما این لازم نیست.  لب‌های خود را از هم باز کنید و به آرامی اطراف چین‌ها را با استفاده از یک دستمال تمیز یا دستان خود تمیز کنید.  از ورود آب یا صابون به داخل واژن خودداری کنید.  علاوه بر شستن فرج، ایده خوبی است که مقعد و ناحیه بین فرج و مقعد را هر روز بشویید.  بهتر است از جلو به عقب بشویید – به عبارت دیگر ابتدا فرج و سپس مقعد خود را بشویید.

آیا می توانیم از صابون برای دوش واژینال استفاده کنیم؟

خیر این محصول یعنی صابون به علاوه سایر انواع محصولات بهداشتی می‌توانند تا حد زیادی فضای داخل واژن را با خطراتی روبرو سازند.

آیا دوش واژینال بوی واژن را از بین می‌برد؟

خیر این راهکار خوبی برای از بین بردن بوی واژن نیست. بهتر است که از تکنیک‌های جایگزین و بی خطر برای از بین بردن بوی بد واژن استفاده کنید.

منبع: healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 16

هنوز امتیازی ثبت نشده

aygoza
زهرا خمسه

زهرا خمسه، نویسندۀ تخصصی پزشکی و سلامت و بیماری ها در تیم تخصصیِ تحریریۀ درمانکده است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها