ناهنجاری وریدی در بیضه ممکن است منجر به واریکوسل شود.

4 علامت و نشانه شایع واریکوسل

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کیسه بیضه (اسکروتوم) پوشیده در پوست است که حاوی بیضه ها می‌باشد همچنین شامل شریان‌ها و رگ‌هایی است که خون را به غدد تولید مثلی منتقل می‌کنند. ناهنجاری وریدی در بیضه ممکن است منجر به واریکوسل شود. با درمانکده همراه باشید.

واریکوسل چیست؟

واریکوسل بزرگ شدن رگ‌ها در داخل اسکروتوم است. این رگ‌ها را plexiniform plexus (شبکه پیچکی) می‌گویند.

واریکوسل فقط در اسکروتوم مشاهده می‌شود و بسیار شبیه رگ‌های واریسی است که در پا ایجاد می‌شود. واریکوسل می‌تواند منجر به کاهش تولید و کیفیت اسپرم شود که در بعضی موارد منجر به ناباروری می‌شود (درباره ناباروری مربوط به تخمدان‌ها هم می‌توانید در این مقاله بخوانید). کاهش اندازه بیضه ها نیز از دیگر عوارض واریکوسل است. 

بیشتر بدانید: مثانه بیش فعال چیست؟ + بررسی علل، نشانه‌ها و راه‌های درمان مثانه پرکار

واریکوسل می‌تواند منجر به کاهش تولید و کیفیت اسپرم شود که در بعضی موارد منجر به ناباروری می‌شود
واریکوسل می‌تواند منجر به کاهش تولید و کیفیت اسپرم شود که در بعضی موارد منجر به ناباروری می‌شود

واریکوسل‌ها شایع هستند. این بیماری در 15٪ از جمعیت مردان بالغ و حدود 20٪ از نوجوانان دیده می‌شود. در مردان 15 تا 25 ساله شایع‌تر است.

مشاهده بیشتر: بهترین دکتر متخصص قلب

واریکوسل‌ها عموماً در دوران بلوغ شکل می‌گیرند و بیشتر در سمت چپ بیضه وجود دارد. آناتومی سمت راست و چپ اسکروتوم یکسان نیست. واریکوسل در هر دو طرف وپیش می آید، اما بسیار نادر است. همه واریکوسل‌ها بر تولید اسپرم تأثیر نمی‌گذارند.

چه عواملی باعث ایجاد واریکوسل میشوند؟

بیضه ها از طریق اتصال به طناب منوی در جای خود نگه داشته شده‌اند. طناب نگهدارنده هر بیضه، همچنین حامل سیاهرگ‌ها، سرخرگ‌ها و اعصاب متعلق به هر غده بیضه می‌باشد. در سیاهرگ‌های سالم داخل کیسه بیضه، یک سری دریچه‌های یک طرفه وجود دارد که خون را از داخل بیضه به کیسه بیضه می‌برند و از آنجا نیز آن را به طرف قلب بر می‌گردانند. گاهی اوقات خون به راحتی در داخل این سیاهرگ‌ها حرکت نمی‌کند و در آنجا انباشته شده و باعث بزرگ شدن سیاهرگ می‌شود.

علت واریکوسل هنوز یافت نشده.
علت واریکوسل هنوز یافت نشده.

هیچ فاکتور خطر مشخصی برای ایجاد واریکوسل وجود ندارد و علت دقیق آن مشخص نیست.

علائم و نشانه های واریکوسل

این احتمال وجود دارد که واریکوسل هیچ گونه علائم مشخصی در شما نداشته باشد. اما علائم شایعی که ممکن است مشاهده کنید، عبارتند از:

۱. برآمدگی در یکی از بیضه‌ها

۲. تورم کیسه بیضه

۳. بزرگ شدن یا پیچ خوردن محسوس سیاهرگ‌ها در کیسه بیضه که غالباً ظاهری شبیه به یک کیسه پُر از کرم پیدا می‌کند.

۴. احساس درد مبهم و مکرر در ناحیه بیضه

احساس درد مبهم در ناحیه بیضه از علائم آن است.
احساس درد مبهم در ناحیه بیضه از علائم آن است.

عوارض احتمالی واریکوسل

این مشکل می‌تواند در باروری تأثیر داشته باشد. واریکوسل در 35 تا 44 درصد از مردان مبتلا به ناباروری اولیه و در 45 تا 81 درصد از مردان مبتلا به ناباروری ثانویه وجود دارد.

ناباروری اولیه به حالتی گفته می‌شود که یک زوج بعد از حداقل یک سال تلاش قادر به بچه‌دار شدن نشده باشند. در حالی که ناباروری ثانویه به حالتی گفته می‌شود که یک زوج حداقل یک بار بچه‌دار شده‌اند، اما بعد از آن دیگر قادر به باروری نیستند.

واریکوسل چگونه تشخیص داده میشود؟

پزشک معمولاً بعد از معاینه فیزیکی مشکل را تشخیص می‌دهد. واریکوسل هنگام دراز کشیدن همیشه قابل احساس یا مشاهده نیست. پزشک هنگام ایستادن و دراز کشیدن، بیضه های بیمار را معاینه می‌کند.

ممکن است پزشک نیاز به انجام سونوگرافی اسکروتومی داشته باشد. این تست به اندازه گیری رگ‌های اسپرماتیک کمک می‌کند و به پزشک اجازه می‌دهد تا یک تصویر دقیق از مشکل داشته باشد.

پس از تشخیص واریکوسل، پزشک آن را با یکی از سه درجه بالینی طبقه بندی می‌کند. براساس اندازه توده در بیضه دارای درجه 1 تا 3 هستند. درجه 1 کوچکترین و درجه 3 بزرگترین است.

واریکوسل می‌تواند به ناباروری منجر شود.
واریکوسل می‌تواند به ناباروری منجر شود.

اندازه لزوماً روی روند کلی درمان تأثیر نمی‌گذارد، زیرا ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. گزینه‌های درمانی بستگی به میزان ناراحتی یا مشکلات ناباروری دارد.

روش‌های درمانی واریکوسل

واریکوسل همیشه نیاز به درمان ندارد، اما در شرایط زیر ممکن است نسبت به درمان آن اقدام کنید:

• درد

• آتروفی بیضه 

• نازایی

اگر به دنبال تکنیک‌های کمک کننده تولید مثل هستید، ممکن است بخواهید درمان را در نظر بگیرید.

در صورت وجود درد اقدام به درمان کنید.
در صورت وجود درد اقدام به درمان کنید.

این عارضه در برخی از افراد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در عملکرد طبیعی بیضه‌ها شود. در این صورت هر چقدر زودتر نسبت به درمان آن اقدام شود، شانس بهبود تولید اسپرم در بیمار بیشتر خواهد بود.

گاهی اوقات پوشیدن لباس زیر تنگ و یا یک بیضه‌بند می‌تواند موجب حمایت از بیضه‌ها و تسکین درد و ناراحتی شما گردد. اگر علائم واریکوسل شدیدتر شود ممکن است برای درمان آن به روش‌های پیشرفته‌تری از قبیل واریکوسلکتومی و امبولیزاسون واریکوسل نیاز باشد.

واریکوسلکتومی

عمل جراحی واریکوسلکتومی یک جراحی سرپایی است که در بیمارستان انجام می‌شود. در طی این عمل، یک متخصص واریکوسل و اورولوژی از طریق شکم شما به بیضه‌ها دسترسی پیدا می‌کند و سیاهرگ‌های غیرطبیعی را مهار می‌نماید. به این ترتیب خون موجود در سیاهرگ‌های غیرطبیعی به سیاهرگ‌های سالم منتقل می‌شود. در مورد چگونگی آماده شدن برای این جراحی و نتایج قابل انتظار از آن با پزشک خود مشورت کنید.

آمبولیزاسیون واریکوسل

آمبولیزاسیون واریکوسل یک عمل سرپایی با خاصیت تهاجمی کمتر است که طی آن یک کاتر کوچک به درون یکی از سیاهرگ‌های کشاله ران یا گردن وارد می‌شود. سپس یک سیم‌پیچ (کویل) از طریق کاتتر به محل واریکوسل فرستاده می‌شود و مسیر سیاهرگ‌های درگیر را مسدود می‌کند تا خون به آنها وارد نشود.

زندگی با واریکوسل

ناباروری یکی از عوارض شایع واریکوسل است. اگر شما و شریک زندگی‌تان در بارداری با مشکل روبرو هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت اصرار به بارداری جراحی لازم می‌شود.
در صورت اصرار به بارداری جراحی لازم می‌شود.

جراحی فقط در صورتی ضروری است که واریکوسل باعث درد شود یا در تلاش هستید که فرزند داشته باشید. با پزشک خود صحبت کنید که کدام روش درمانی برای شما مناسب است.

سخن نهایی

حالا که با واریکوسل و درمان و علل آن آشنا شدید، برای درمان یا کسب اطلاعات بیشتر از آن، می‌توانید در درمانکده از بهترین پزشکان متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار یا اورولوژیست نوبت بگیرید و با آن‌ها مشاوره داشته باشید.

منبع:‌ Healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 347

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

36 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها