آیا سفیدی مو ارتباطی با کمبود ویتامین و مواد معدنی دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سفید شدن موها با افزایش سن کاملا طبیعی است، اما در بسیاری از مواقع این موضوع بسیار زودتر از حالت عادی اتفاق می‌افتد و به جز عوامل ژنتیکی و سن و سال، به کمبود ویتامین مربوط می‌شود. اما کمبود ویتامین و سفیدی مو چه ارتباطی با هم دارند و کمبود کدام ویتامین موجب سفید شدن موهای شما می‌شود؟ در این مقاله از مجله درمانکده به شما می‌گوییم که کمبود چه ویتامین‌هایی موجب سفیدی موها می‌شود.

سفید شدن موها نشانه کمبود کدام ویتامین‌ها و مواد معدنی است؟

بدن انسان دارای میلیون‌ها فولیکول مو است که سر و پوست بدن را پوشانده‌اند. فولیکول‌های مو رنگدانه‌ای حاوی ملانین تولید می‌کنند. معمولا با افزایش سن تولید رنگدانه‌های مو توسط فولیکول‌ها کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه رنگ موها سفید می‌شوند. اما سفید شدن موها همیشه به دلیل افزایش سن ایجاد نمی‌شود. در بسیاری از مواقع کمبود ویتامین موجب سفید شدن مو می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف برخی خوراکی‌ها و مواد غذایی مفید می‌تواند از سفید شدن مو پیشگیری کند. افرادی که تغذیه مناسبی ندارند و از ویتامین‌های و مواد معدنی مفید به اندازه استفاده نمی‌کنند، زودتر با سفیدی مو روبه‌رو می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D3، ویتامین B12 و مس به طور مستقیم روی سفید شدن موها تاثیر می‌گذارد و در بسیاری از مواقع با مصرف مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

بیشتر بدانید: آیا ریزش مو با کمبود ویتامین در ارتباط است؟

 در ادامه می‌توانید با لیستی از ویتامین‌ها و مواد معدنی که کمبود آن‌ها موجب سفید شدن مو می‌شود، آشنا شوید.

اینفوگرافی سفید شدن موها نشانه کمبود کدام ویتامین‌ها و مواد معدنی است؟
از مهم‌ترین دلایل سفید شدن موها می‌توان به کمبود آهن، زینک، ویتامین B12 و ویتامین B9 اشاره کرد.

۱- کلسیم

کلسیم برای استحکام استخوان‌ها و تقویت عضلات اهمیت زیادی دارد. زمانی که میزان این ماده معدنی در بدن کاهش پیدا کند، موها سریع‌تر از آن چیزی که فکرش را کنید سفید می‌شوند. برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن باید از غلات غنی‌شده، سبزیجاتی که برگ سبز تیره‌ای دارند و همچنین لبنیات استفاده کنید.

۲- آهن

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ روی جوانان زیر ۲۵ سال انجام شد، نشان داد در اکثر افرادی که در سنین پایین دچار سفیدی مو می‌شوند، سطوح سرم فریتین پایین است. فریتین پروتئینی است که آهن را ذخیره می‌کند و کم بودن فریتین، نشان‌دهنده کمبود ذخیره آهن در بدن است. آهن یک ماده ضروری برای ایجاد هموگلوبین در سلول‌های خونی است و هموگلوبین نیز مسئول حمل اکسیژن در سراسر بدن است. کمبود آهن موجب سفیدی زودرس موها می‌شود. 

بررسی‌های انجام‌شده در مورد کمبود ویتامین و سفیدی مو نشان می‌دهد افرادی که به کمبود آهن مبتلا هستند، زودتر با سفید شدن موها مواجه می‌شوند. اگر به دلیل کمبود آهن، دچار سفیدی یا ریزش مو شده‌اید، می‌توانید زیر نظر دکتر پوست و مو از مکمل آهن استفاده کنید.

بیشتر بدانید: علائم کمبود ویتامین آ (A)

۳- مس

یکی دیگر از مواد معدنی که کمبود آن موجب سفید شدن موها می‌شود، مس است. کمبود مس در بدن موجب بروز اختلال در تولید انرژی می‌شود و سلول‌های خونی و بافت‌های همبند را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طرف دیگر این ماده به متابولیزه کردن آهن و سلول‌های خونی جدید در بدن کمک می‌کند. مس در تولید ملانین یا رنگدانه موها نقش مهمی دارد و زمانی که بدن با کمبود مس مواجه شود، رنگ موها سفید می‌شود. برای تامین مس می‌توانید از بادام‌زمینی، قارچ، عدس و جگر گاو استفاده کنید.

۴- پروتئین

کراتین نوعی پروتئین ضروری برای حفظ سلامت موها است که کمبود آن موجب سفید شدن موها می‌شود. زمانی که پروتئین‌های کراتین در فولیکول‌های مو تجزیه شوند، فرد با ریزش مو و سفید شدن رنگ موها مواجه می‌شود. کراتین قابل‌ مصرف نیست ولی ما می‌توانیم با مصرف پروتئین در رژیم غذایی خود، کراتین مورد نیاز بدن را تامین کنیم. در این شرایط بدن اسیدهای آمینه را از پروتئین استخراج می‌کند و آن را به کراتین تبدیل می‌کند.

۵- B5

ویتامین B5 یک ویتامین ضروری برای تولید انرژی در بدن است که به تولید گلبول‌های قرمز خون نیز کمک می‌کند. مطالعات انجام‌شده روی موش‌ها نشان می‌دهد که کمبود ویتامین B5 موجب خاکستری شدن موی موش‌ها می‌شود. هر چند هیچ شواهدی وجود ندارد که ثابت کند کمبود این ویتامین در انسان نیز چنین عوارضی دارد، اما گمان می‌شود که کمبود ویتامین B5 می‌تواند بر سفید شدن موهای انسان نیز تا حدی اثر بگذارد.

بیشتر بدانید: علائم کمبود ویتامین سی

تصویر فرد جوانی که موهایش سفید شده است. 
سفید شدن موها در بسیاری از مواقع به دلیل کمبود ویتامین ایجاد می‌شود.

۶- B6

ویتامین B6 یکی دیگر از انواع ویتامین B است که برای متابولیسم و تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت زیادی دارد. زمانی که بدن این ویتامین را به مقدار کافی دریافت نکند، موها خشک می‌شوند و فرد دائما احساس خستگی را تجربه می‌کند. برای تامین این ویتامین می‌توانید از غذاهایی مثل ماهی، مرغ، سیب‌زمینی و مرکبات استفاده کنید.

۷- B9

ویتامین B9 که به عنوان فولات یا اسیدفولیک نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از ویتامین‌های ضروری برای متابولیسم بدن است. مطالعات انجام‌شده در مورد کمبود ویتامین و سفیدی مو نشان می‌دهد که کمبود این ویتامین موجب تغییر رنگ مو، مشکلات پوستی و شکننده شدن ناخن می‌شود. برای تامین این ویتامین می‌توانید از لوبیا، مارچوبه، مرکبات و سبزیجات برگ‌دار استفاده کنید.

۸- B12

حقیقت این است که کمبود ویتامین B12 یکی از شایع‌ترین دلایل سفیدی مو است. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود این ویتامین موجب کمبود اسید فولیک و بیوتین در بدن می‌شود و این موضوع به طور مستقیم روی سفیدی موها موثر است. برای تامین ویتامین B12 می‌توانید از غذاهایی مثل گوشت و لبنیات استفاده کنید.

۹- ویتامین D

ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها اهمیت زیادی دارد و به افزایش جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد درصد زیادی از افرادی که موهایشان خیلی زود سفید می‌شود به کمبود ویتامین D مبتلا هستند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که ویتامین D در تولید ملانین فولیکول‌های مو تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل کمبود این ویتامین موجب سفید شدن موها می‌شود.

بیشتر بدانید: علائم کمبود ویتامین دی (D)

۱۰- روی

روی که به عنوان زینک نیز شناخته می‌شود، یک ماده معدنی ضروری برای محافظت از سلول‌های بدن در برابر مهاجمان است. این ماده در ساخت پروتئین‌ها به بدن کمک می‌کند و از همین رو کمبود روی موجب ریزش مو و سفید شدن موها می‌شود.

سخن نهایی

سفید شدن موها همیشه یک فرآیند طبیعی یا ژنتیکی نیست و در بسیاری از مواقع می‌توان با تغییر رژیم غذایی یا مصرف مکمل از تشدید این مشکل جلوگیری کرد. اگر موهای شما در حال سفید شدن است یا با مشکلاتی مثل ریزش مو روبه‌رو شده‌اید، می‌توانید برای رفع این مشکلات به صورت اینترنتی و از طریق درمانکده از دکتر پوست آنلاین مشاوره دریافت کنید.

سوالات متداول

چرا کمبود مس موجب سفید شدن موها می‌شود؟

مس در تولید ملانین یا رنگدانه موها نقش مهمی دارد و از همین رو اگر بدن با کمبود این ماده معدنی مواجه شود، رنگ موها سفید می‌شود.

بهترین راه دریافت کراتین برای جلوگیری از سفید شدن موها چیست؟

کراتین یک ماده قابل مصرف نیست و توسط بدن تولید می‌شود. زمانی که ما به اندازه کافی پروتئین مصرف می‌کنیم، بدن ما از اسیدهای آمینه موجود در پروتئین‌ها، کراتین مورد نیاز خود را تولید می‌کند.

منبع: healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد رای‌ها 16

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها