آیا کم خونی و ریزش مو با کمبود ویتامین در ارتباط است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آیا تا به حال چیزی در مورد ارتباط کم خونی و ریزش مو با کمبود ویتامین شنیده‌اید؟ بهتر است بدانید که ریزش مو و همچنین کم خونی از مشکلاتی هستند که در بسیاری از افراد به دلیل کمبود ویتامین اتفاق می‌افتند. در حقیقت ریزش مو یکی از شایع‌ترین علائم کم خونی است که در اثر کمبود ویتامینی خاص در بدن ایجاد می‌شود. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با ارتباط کم خونی و ریزش مو با کمبود ویتامین و همچنین روش‌های رفع این مشکل به طور کامل آشنا شوید.

کمبود کدام ویتامین موجب کم خونی و ریزش مو می‌شود؟

بهتر است در همین ابتدا بدانید که کمبود ویتامین B12 و B9 به طور مستقیم با کم خونی و همچنین ریزش موها در ارتباط است. ویتامین B12 که به عنوان فولات و ویتامین B9 که به عنوان اسید فولیک شناخته می‌شوند، دو مورد از ضروری‌ترین ویتامین‌ها برای تولید گلبول‌های قرمز خون هستند که سطوح پایین این ویتامین‌ها موجب کم خونی یا تولید گلبول‌های قرمز خون با اندازه غیر طبیعی می‌شوند. کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B به عنوان کم خونی مگالوبلاستیک (megaloblastic) شناخته می‌شود. زمانی که بدن با کم خونی مواجه شود، فرد دائما احساس خستگی را تجربه می‌کند و با ریزش مو روبرو می‌شود.

کمبود ویتامین B12 و فولات معمولا به دو دلیل ایجاد می‌شود. این مشکل ممکن است در اثر کمبود مصرف غذاهای غنی از ویتامین B ایجاد شود یا ممکن است بدن در جذب و پردازش دچار مشکل شود.

بیشتر بدانید: معرفی قرص برای ریزش مو

تصویر فردی که دچار ریزش مو شده است.
کمبود ویتامین B12 و B9 موجب کم خونی و ریزش مو می‌شود.

کمبود ویتامین  B12 و B9 چطور موجب کم خونی می‌شود؟

ویتامین B12 و B9 در بسیاری از فرآیندهای مهم بدن از جمله ساخت گلبول‌های قرمز خون دخیل هستند. زمانی که بدن با کمبود ویتامین B12 و B9 مواجه شود، قادر به ساخت گلبول‌های قرمز خون به اندازه کافی نیست و این موضوع موجب کاهش اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن می‌شود و در این شرایط، فرد با علائم کم خونی روبرو خواهد شد.

چه کسانی در معرض کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 قرار دارند؟

به طور کلی بدن ما قادر به تولید ویتامین B12 نیست و ما باید این ویتامین را از طریق مواد غذایی مصرف کنیم. اگر از غذاهای سرشار از ویتامین B12 مثل مرغ، ماهی، گوشت و محصولات لبنی به اندازه کافی استفاده نکنید، بدن با کمبود این ویتامین مواجه خواهد شد. افراد گیاهخوار و کسانی که به بیماری‌های خاص مبتلا هستند نیز بیشتر از سایرین در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند. افرادی که به مشکلات روده مبتلا هستند نیز ممکن است در جذب ویتامین B12 دچار مشکل شوند و علائم کم خونی را تجربه کنند.

در ادامه به برخی از بیماری‌های رایج که موجب کمبود ویتامین B12 می‌شوند، اشاره شده است.

  • بیماری سلیاک
  • بیماری کرون
  • فیبروز سیستیک
  • کم خونی شدید
  • مصرف برخی داروهای خاص
  • مصرف بیش از حد الکل
  • سابقه جراحی معده
  • بارداری

بیشتر بدانید: علائم کم خونی شدید در بانوان

علائم کم خونی ناشی از کمبود ویتامین چیست؟

حال که ارتباط کم خونی و ریزش مو با کمبود ویتامین B را بررسی کردیم، بهتر است نگاهی هم به علائم این مشکل بیندازیم. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم کم خونی ناشی از ویتامین B آشنا شوید.

اینفوگرافی علائم کم خونی ناشی از کمبود ویتامین
از رایج‌ترین علائم کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B می‌توان به احساس خستگی، سرگیجه، تپش قلب، ریزش مو و رنگ‌پریدگی اشاره کرد.
  • احساس سرگیجه
  • احساس خستگی
  • تپش قلب
  • ضعف عضلانی
  • ریزش مو
  • بی‌حس شدن دست و پا
  • رنگ پریده شدن پوست
  • تنگی نفس
  • کاهش وزن
  • افسردگی
  • فراموشی

بیشتر بدانید: علائم کم خونی در مردان

کمبود ویتامین B12 و B9 چه ارتباطی با ریزش مو دارد؟

به طور کلی کمبود ویتامین B12 و B9 موجب بروز کم خونی می‌شود و یکی از شایع‌ترین نشانه‌های کم خونی ریزش مو است. از طرف دیگر کمبود ویتامین B12 موجب بروز اختلال در عملکرد اندام‌های بدن می‌شود و با ریزش مو در ارتباط است.

هر چند ریزش مو دلایل مختلفی دارد، اما زمانی که سطح آهن بدن کاهش پیدا کند، بدن قادر به تولید گلبول‌های قرمز خون نیست و در این شرایط فرد به کم خونی مبتلا می‌شود و ریزش مو را تجربه می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که فولیکول‌های مو به طرز قابل توجهی به کاهش مقدار آهن در بدن حساس هستند و به همین دلیل فرد مبتلا به کم خونی به ریزش مو مبتلا می‌شود.

بیشتر بدانید: معرفی شامپو برای ریزش مو شدید

کمبود ویتامین B12  و B9 چطور درمان می‌شود؟

اگر علت کم خونی، ناشی از کمبود ویتامین B12 و B9 است، باید هر چه سریع‌تر تغییراتی اساسی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید و از یک متخصص تغذیه آنلاین مشورت بگیرید. برای تامین ویتامین B12  می‌توانید از غذاهایی مثل گوشت، مرغ، ماهی، صدف، لبنیات و تخم مرغ استفاده کنید. برای تامین ویتامین B9 می‌توانید از غذاهایی مثل حبوبات، کلم بروکلی، مارچوبه و تخم مرغ استفاده کنید. در صورتی که فرد به کمبود ویتامین B مبتلا باشد، معمولا پزشک از قرص و آمپول ویتامین برای درمان استفاده می‌کند.

برای درمان ریزش موی ناشی از کمبود ویتامین B12 می‌توانید در کنار مصرف مکمل و غذاهای مفید از ماساژ پوست سر با روغن‌های ترکیبی و همچنین غذاهای سرشار از آهن استفاده کنید.

بیشتر بدانید: آیا سفیدی مو ارتباطی با کمبود ویتامین و مواد معدنی دارد؟

سخن نهایی

هر چند کم خونی دلایل متفاوتی دارد، اما درصد زیادی از افراد به دلیل پیروی از رژیم‌های غذایی نادرست و کاهش مصرف گوشت و منابع گیاهی ویتامین B به کم خونی مبتلا می‌شوند. در این مقاله به ارتباط کم خونی و ریزش مو با کمبود ویتامین پرداختیم و دلایل بروز این مشکل را به طور کامل بررسی کردیم. از آن جایی که کم خونی موجب ریزش مو و مشکلات متعدد می‌شود، درمان سریع و به موقع این مشکل، نقش مهمی بر سلامت دارد. اگر به کمبود ویتامین B12 مبتلا هستید یا رژیم غذایی نامناسبی دارید، می‌توانید همین حالا به صورت آنلاین یا حضوری از یکی از پزشکان متخصص تغذیه در درمانکده مشاوره دریافت کنید.

سوالات متداول

کمبود کدام ویتامین موجب کم خونی و ریزش مو می‌شود؟

کمبود ویتامین B12 و B9 موجب کاهش ساخت گلبول‌های قرمز خون و کم خونی می‌شود و یکی از رایج‌ترین علائم کم خونی ریزش مو است.

مهم‌ترین دلیل کمبود ویتامین B12 چیست؟

کمبود ویتامین B12 و فولات معمولا در اثر کمبود مصرف غذاهای غنی از ویتامین B و همچنین بروز مشکل در جذب و پردازش این ویتامین ایجاد می‌شود.

منابع: clevelandclinic، nhlbi

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد رای‌ها 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها