عفونت کمپیلوباکتر چیست

با عفونت کمپیلوباکتر به طور کامل آشنا شوید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عفونت کمپیلوباکتر یکی از شایع‌ترین عفونت‌های موجود در جهان و به خصوص ایالات متحده است. این عفونت معمولاً منجر به بروز اسهال و بیماری‌های مرتبط با آن می‌شود.

طبق مطالعات انجام شده در بیش‌تر موارد عفونت کمپیلوباکتر از طریق غذای آلوده به این باکتری وارد بدن می‌شود. به همین دلیل است که دانشمندان توصیه می‌کنند تا جای ممکن از مصرف گوشت خام یا نیمه پخته اجتناب شود.

آشنایی با عفونت کمپیلوباکتر می‌تواند نقش موثری در کنترل به موقع علائم و پیشگیری از این عفونت داشته باشد. از این رو در این مطلب از درمانکده قصد داریم تا به بررسی نکاتی در مورد این عفونت بپردازیم. در صورت تمایل تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

عفونت کمپیلوباکتر چیست؟

عفونت کمپیلوباکتریوز یک بیماری باکتریایی روده‌ای است. این عفونت معمولاً به دلیل وجود کمپیلوباکتر در بدن موجودات زنده ناشی می‌شود.

باکتری کمپیلوباکتر اصولا تحت عنوان پاتوژنی که ناشی از مواد غذایی است، شناخته می‌شود. البته ناگفته نماند که امکان وجود این باکتری در مدفوع حیوانات خانگی نیز وجود دارد.

این پاتوژن ممکن است در بدن موجوداتی نظیر مرغ، گاو، گوسفند، خوک، شترمرغ، صدف، گربه و سگ وجود داشته باشد و به این ترتیب به انسان نیز منتقل شود. مواد غذایی خام، درصورتیکه با مدفوع حاوی این باکتری در تماس باشند، آلوده به این باکتری می‌شوند.

اسهال و یا سایر بیماری‌های روده‌ای یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های عفونت است. البته در برخی از موارد این باکتری می‌تواند منجر به بروز آنفلوانزای معده یا گاستروانتریت نیز شود.

عفونت کمپیلوباکتر
عفونت کمپیلوباکتریوز یک بیماری باکتریایی روده‌ای است. این عفونت معمولاً به دلیل وجود کمپیلوباکتر در بدن موجودات زنده ناشی می‌شود.

بیشتر بدانید: علائم عفونت گاستروانتریت کودکان چیست؟

عفونت کمپیلوباکتر چه علائمی دارد؟

علائم عفونت کمپیلوباکتر معمولاً دو الی پنج روز پس از آلوده شدن فرد به این باکتری بروز پیدا می‌کند. بنابراین ممکن است به محض آلودگی به این ویروس، علائمی در فرد ظاهر نشود.

علائم این بیماری باکتریایی نیز معمولا طی ابتلا به آن دست خوش تغییر می‌شود. بنابراین علائم فرد در روز چهارم با علائم او در روز نهم متفاوت خواهد بود. اما در ادامه برای داشتن یک دید کلی از این بیماری، برخی از شایع‌ترین علائم عفونت کمپیلوباکتر را با شما عزیزان به اشتراک می‌گذاریم:

نکته قابل توجهی که در مورد عفونت کمپیلوباکتر وجود دارد، این است که بسیاری از افراد تمامی علائم ناشی از این بیماری را به صورت یک جا تجربه نمی‌کنند. بنابراین حتی اگر یکی از علائم نیز در فرد مشکوک به عفونت کمپیلوباکتر وجود داشته باشد، به بررسی‌های تکمیلی نیاز خواهد بود.


Widget not in any sidebars

عوارض عفونت کمپیلوباکتر چیست؟

عفونت کمپیلوباکتر در بیشتر موارد کودکان، سالمندان و افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند را درگیر خود می‌کند.

هر چند عفونت ناشی از کمپیلوباکتر معمولاً قابل کنترل و درمان است. اما در برخی موارد نادر، ممکن است عوارض سوء ی از خود بر جای بگذارد. این عوارض در برخی از افراد به شکل‌های زیر بروز پیدا می‌کند:

عفونت کمپیلوباکتر
عفونت کمپیلوباکتر تنها از طریق تماس مستقیم فرد با مدفوع یا خود حیوان آلوده یا خوردن گوشت خام آن منتقل می‌شود.

آیا عفونت کمپیلوباکتر قابل انتقال است؟

وقتی صحبت از بیماری‌های عفونی می‌شود، معمولاً افراد بسیاری در مورد نحوه انتقال آن دچار نگرانی می‌شوند. اما نکته مهمی که در این مورد وجود دارد، این است که معمولا عفونت کمپیلوباکتر تنها از طریق تماس مستقیم فرد با مدفوع یا خود حیوان آلوده یا خوردن گوشت خام آن منتقل می‌شود.

بنابراین نیازی به نگرانی در خصوص انتقال آن از انسانی به انسان دیگر و یا انتقال آن از طریق آب‌وهوا وجود ندارد.

درمان عفونت کمپیلوباکتر به چه ترتیبی انجام می‌شود؟

عفونت کمپیلوباکتر معمولا به درمان خاصی نیاز ندارد. چرا که در بسیاری از افراد، علائم بعد از گذشت چند روز کاملاً از بین می‌رود. بنابراین در صورتیکه پس از گذشت چند روز، علائم به قوت خود باقی بماند مراجعه به پزشک برای آغاز درمان ضروری است.

البته لازم به ذکر است که افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی و همچنین افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی بدن هستند، بهتر است در ابتدای بروز علائم، برای کنترل و آغاز درمان به پزشک مراجعه کنند. چرا که ممکن است سیستم ایمنی این افراد برای کنترل علائم این بیماری، پاسخگو نباشد.

در بسیاری از افراد، عفونت کمپیلوباکتر می‌تواند منجر به کم آبی شدید بدن شود. این افراد در صورت داشتن علائمی همچون علائم زیر، بهتر است در اسرع وقت با یک متخصص در مورد علائم خود صحبت کنند:

  • تیرگی ادرار
  • خشکی پوست
  • خشکی دهان
  • سرگیجه
  • دردهای روده‌ای
  • تب بالا

درمان عفونت کمپیلوباکتر، مانند بسیاری از بیماری‌های عفونی از طریق آنتی‌بیوتیک و ضد باکتری انجام می‌شود. در این میان استفاده از روغن‌های گیاهی نیز می‌تواند در کنترل علائم و بهبود این بیماری عفونی موثر واقع شود:

  • روغن آویشن
  • روغن میخک
  • روغن پرتقال
  • روغن ترنج

تشخیص بیماری عفونت کمپیلوباکتر چگونه انجام می‌گیرد؟

تشخیص عفونت کمپیلوباکتر نیز مانند هر بیماری دیگری به بررسی‌های تخصصی نیازمند است. از این رو معمولاً  انجام آزمایش خون، برای تشخیص باکتری موجود در خون و همچنین آزمایش نمونه مدفوع بهترین راه برای تشخیص بیماری کمپیلوباکتر است.


Widget not in any sidebars

چگونه می‌توان از عفونت کمپیلوباکتر پیشگیری کرد؟

پیشگیری از عفونت کمپیلوباکتر مانند بسیاری از بیماری‌های عفونی مشابه، می‌تواند با رعایت چند نکته ساده انجام شود. اولین و مهم‌ترین گام برای پیشگیری از این بیماری طبخ کامل گوشت و پرهیز از مصرف هر گونه گوشت نپخته یا نیمه پخته است.

یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از عفونت کمپیلوباکتر چکاپ منظم حیوانات خانگی و اطمینان از آلوده نبودن آن‌ها است. زیرا این بیماری می تواند از حیوان خانگی به انسان منتقل شود.

برای اطمینان از پیشگیری از عفونت کمپیلوباکتر، استفاده از دستکش هنگام تماس با ادرار یا مدفوع حیوان خانگی یکی از ضروریات است. چرا که این عفونت از طریق مدفوع حیوانات خانگی به سرعت منتقل می‌شود.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی نکاتی در خصوص عفونت کمپیلوباکتر پرداختیم. به این ترتیب علائم این بیماری عفونی و راه‌های پیشگیری از آن نیز با شما به اشتراک گذاشته شد. آگاهی از این نکات می‌تواند در صورت بروز عفونت کمپیلوباکتر در کنترل به موقع علائم آن نقش به سزایی داشته باشد.

در صورتیکه شما یا یکی از نزدیکانتان علائمی مشابه با علائم این عفونت تجربه می‌کنید، بهتر است در اسرع وقت با یک پزشک عفونی یا متخصص گوارش در این خصوص مشورت کنید.

برای رزرو نوبت پزشک و دسترسی به اطلاعاتی از قبیل شماره تماس و آدرس مطب بهترین پزشکان متخصص، می‌توانید از طریق پلتفرم درمانکده اقدام نمایید.

[sibwp_form id=5]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

امین بینایی
امین بینایی

تیمی حرفه‌ای و تشکیل شده از بهترین تولیدکنندگان محتوا که شبانه‌روز در حال گردآوری و انتشار مطالب باکیفیت و خواندنی برای کاربران درمانکده هستند.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها