سندروم گیلن باره

سندروم گیلن باره، نادر اما بسیار جدی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سندروم گیلن باره (Guillain-Barré syndrome) نوعی اختلال نادر است که در آن سیستم ایمنی بدن به اعصاب شما حمله می‌کند. معمولا اولین علائم این بیماری ضعف و سوزن‌ سوزن شدن اندام‌های بدن است. این اختلال بسیار نادر است و در افراد بسیار کمی دیده می‌شود. اما اگر اطلاعات کافی نداشته باشید و دیر اقدام کنید، عوارض بسیار جدی و خطرناکی به سراغ شما می‌آیند. از این‌رو، توصیه می‌کنیم در ادامه همراه درمانکده باشید تا اطلاعاتی درباره علائم گیلن باره و راه‌های تشخیص و درمان آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

بیماری گیلن باره چیست؟

سندروم گیلن باره یک بیماری خودایمنی نادر و جدی است که می‌تواند روی هر قسمت از سیستم عصبی خارج از مغز و نخاع تاثیر بگذارد. به این بخش «سیستم عصبی محیطی» می‌گویند. یک بیماری خودایمنی باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به گروه‌های خاصی از سلول‌های سالم حمله کرده و آن‌ها را از بین ببرد.

در سندروم گیلن باره، سیستم ایمنی به غلاف میلین اعصاب محیطی حمله می‌کند. غلاف‌های میلین، آکسون‌های اعصاب را می‌پوشانند و به آن‌ها در انتقال پیام‌ها کمک می‌کنند. در بعضی موارد، سندروم گلین باره به خود آکسون‌ها هم حمله می‌کند. این آسیب از ارسال اطلاعات خاص اعصاب مانند احساس لمس به نخاع و مغز جلوگیری می‌کند. این امر باعث احساس بی‌حسی می‌شود. علاوه بر این، مغز و نخاع دیگر نمی‌توانند سیگنال‌ها را به بدن منتقل کنند که منجر به ضعف عضلات می‌شود. هر کسی که بدون علت مشخص احساس سوزن‌ سوزن شدن و ضعف دارد، باید در اسرع وقت تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد.

این اختلال معمولا چند روز یا چند هفته پس از عفونت دستگاه تنفسی یا دستگاه گوارش ظاهر می‌شود. جراحی یا واکسیناسیون به‌ندرت می‌تواند سندرم گیلن باره را تحریک کند. اخیرا گزارش شده که پس از آلودگی به ویروس زیکا، افرادی دچار این سندروم شده‌اند. این روزها پژوهشگران در حال تحقیق هستند و معتقدند که ممکن است سندرم گیلن باره پس از عفونت کووید 19رخ دهد.

تصویری از یک سلول عصبی و غلاف میلین روی اعصاب که تخریب شده است
در بیماری گیلن باره، میلین اعصاب تخریب می‌شود.

علائم و نشانه‌های سندروم گیلن باره

سندرم گیلن باره اغلب با گزگز و ضعف از پاها شروع می‌شود و به بالای بدن و بازوها گسترش می‌یابد. تقریبا در 10 درصد افراد مبتلا به این اختلال، علائم از بازوها یا صورت شروع می‌شوند. با پیشرفت این سندورم، ضعف عضلانی می‌تواند به فلج تبدیل شود. علائم سندرم گیلن باره ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • خارش، احساس سوزن شدن در انگشت‌های دست، انگشت‌های پا، مچ پا یا مچ دست
  • ضعف در پاها که به قسمت بالاتنه گسترش می‌یابد
  • راه رفتن ناپایدار یا ناتوانی در راه رفتن یا بالا رفتن از پله‌ها
  • مشکل در حرکات صورت، از جمله گفتار، جویدن یا بلعیدن
  • دوبینی یا ناتوانی در حرکت دادن چشم‌ها
  • درد شدید یا گرفتگی عضله که بیشتر در شب پدید می‌آید
  • مشکل در کنترل مثانه یا عملکرد روده
  • ضربان قلب سریع
  • فشار خون کم یا زیاد
  • مشکلات تنفسی
اینفوگرافی در مورد علائم سندروم گیلن باره
درد، ضعف و سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها، ناتوانی در راه رفتن، مشکلات مرتبط با بینایی، مشکل در کنترل مثانه یا روده و تغییر فشار خون از علائم بیماری گیلن باره است.

افراد مبتلا به سندرم گیلن باره معمولا مهم‌ترین مراحل ضعف خود را طی 2 هفته پس از شروع علائم تجربه می‌کنند. اگر در انگشت‌های پا یا انگشت‌های دست خود گزگز خفیفی دارید که به نظر می‌رسد در حال گسترش یا بدتر شدن است، حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر هر کدام از علائم زیر را دارید، فورا به اورژانس مراجعه کنید:

  • سوزن سوزن شدنی که از پاها یا انگشت‌های شما شروع می شود، سپس به سمت بالای بدن حرکت می‌کند.
  • سوزن سوزن شدن یا ضعف که به سرعت در حال گسترش است.
  • مشکل گرفتگی نفس یا تنگی نفس هنگام صاف خوابیدن
  • حس خفگی در هنگام قورت دادن بزاق

سندرم گیلن باره یک بیماری جدی است که نیاز به بستری فوری در بیمارستان دارد، چون می‌تواند به سرعت بدتر شود. هر چقدر درمان مناسب زودتر آغاز شود، احتمال دریافت نتیجه‌ مناسب بیشتر خواهد بود.


Widget not in any sidebars

دلایل ابتلا به گیلن باره

سندرم گیلن باره می‌تواند تمام گروه‌های سنی را تحت تاثیر قرار دهد. اما با افزایش سن، خطر ابتلا به آن هم افزایش می‌یابد. همچنین خطر بروز آن در مردان بیشتر از زنان است. تحقیق در مورد علت بیماری گیلن باره در بزرگسالان و کودکان نشان داده است که این بیماری ممکن است توسط موارد زیر ایجاد یا تشدید شود:

عوارض سندروم گیلن باره

سندرم گیلن باره بر اعصاب شما تاثیر می‌گذارد. از آنجا که این سندرم اعصاب، حرکات و عملکردهای بدن شما را کنترل می‌کنند، افراد مبتلا به این بیماری ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • مشکلات تنفسی: ضعف یا فلج می‌تواند به ماهیچه‌هایی برسد که تنفس شما را کنترل می‌کنند. در حقیقت، این مشکل یک عارضه بالقوه کشنده است. حداکثر 22 درصد مبتلایان به سندرم گیلن باره در هفته اول که برای معالجه در بیمارستان بستری هستند، برای نفس کشیدن به‌ طور موقت به دستگاه نیاز دارند.
  • بی‌حسی: بی‌حسی یکی از عوارض بعد از گیلن باره است. اکثر افراد مبتلا به این سندروم به طور کامل بهبود می‌یابند یا فقط ضعف اندک، بی‌حسی یا گزگز در آن‌ها باقی می‌ماند.
  • مشکلات قلب و فشار خون: نوسانات فشار خون و ریتم نامنظم قلب (آریتمی‌های قلبی) از عوارض جانبی رایج سندرم گیلن باره است.
  • درد: یک سوم افراد مبتلا به این سندروم، درد عصبی شدیدی را تجربه می‌کنند که ممکن است با دارو کاهش یابد.
  • مشکلات روده و مثانه: ممکن است تنبلی روده و احتباس ادرار از سندرم گیلن باره ناشی شود.
  • لخته شدن خون: افرادی که به دلیل سندرم گیلن باره بی‌حرکت هستند، در معرض خطر ایجاد لخته خون قرار می‌گیرند. تا زمانی که نتوانید به طور مستقل راه بروید، ممکن است مصرف داروهای رقیق‌کننده خون و پوشیدن جوراب‌های ساپورت توصیه شوند.
  • زخم: بی‌تحرک بودن شما را در معرض خطر ایجاد زخم بستر قرار می‌دهد. تغییر مکان مکرر به جلوگیری از این مشکل کمک می‌کند.
اینفوگرافی در مورد عوارض سندروم گیلن باره
بی‌حسی، درد، مشکلات تنفسی یا قلبی، مشکلات روده و مثانه و ایجاد زخم بستر از عوارض گیلن باره است.

علائم سندرم گیلن باره به طور قابل توجهی خطر عوارض جدی طولانی‌مدت را افزایش می‌دهند. همچنین به ندرت ممکن است مبتلایان در اثر عوارضی مانند سندرم دیسترس تنفسی و حملات قلبی، فوت کنند.

اینفوگرافی در مورد نحوه ابتلا به سندروم گیلن باره و عوارض جانبی آن
گیلن باره یک بیماری خودایمنی است که ممکن است به عوارض جدی طولانی‌مدت منجر شود.

راه‌های تشخیص سندرم گیلن باره

در ابتدا تشخیص سندرم گیلن باره دشوار است. به این دلیل که علائم آن بسیار شبیه سایر اختلالات عصبی یا شرایطی است که بر سیستم عصبی تاثیر می‌گذارند. این اختلالات و شرایط شامل بوتولیسم، مننژیت و مسمومیت با فلزات سنگین هستند. مسمومیت با فلزات سنگین ممکن است در اثر موادی مانند سرب، جیوه و آرسنیک ایجاد شود.

پزشک در مورد علائم خاص و سابقه پزشکی شما سوال خواهد کرد. در مورد علائم غیرمعمول، هرگونه بیماری، عفونت اخیر یا قدیم، با پزشک صحبت کنید. آزمایش‌هایی که برای کمک به تایید تشخیص استفاده می‌شوند، در زیر شرح داده شده‌اند:

  • آنالیز مایع نخاعی: این آزمایش شامل برداشتن مقدار کمی مایع مغزی نخاعی از کمر است. سپس مایع مغزی نخاعی برای تشخیص سطح پروتئین آزمایش می‌شود. معمولا در مایع مغزی نخاعی افراد مبتلا به سندرم گیلن باره، سطح پروتئین بالاتر از حد طبیعی است.
  • الکترومیوگرافی (EMG): الکترومیوگرافی آزمایش عملکرد عصبی است. این آزمایش فعالیت الكتریكی عضلات را بررسی می‌کند تا به پزشك كمك كند که بفهمد ضعف عضلانی شما ناشی از آسیب عصبی است یا آسیب عضلانی.
  • آزمایش‌های هدایت عصبی: ممکن است از آزمون‌های سرعت هدایت عصبی برای بررسی میزان پاسخ عصب‌ها و عضلات به پالس‌های کوچک الکتریکی استفاده شود.


Widget not in any sidebars

درمان سندرم گیلن باره

سندرم گیلن باره یک اختلال التهابی خودایمنی است که خودبه‌خود برطرف می‌شود. با این حال، هر کسی که به این بیماری مبتلا باشد، باید برای مراقبت دقیق در بیمارستان بستری شود. علائم می‌توانند به سرعت بدتر شده و در صورت عدم درمان، کُشنده باشند. در موارد شدید، بیماران ممکن است به فلج کامل بدن مبتلا شوند. اگر فلج بر دیافراگم یا عضلات قفسه سینه تاثیر بگذارد و از تنفس مناسب جلوگیری کند، این وضعیت می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد.

هدف از درمان سندروم گیلن باره، کاهش شدت حمله سیستم ایمنی و پشتیبانی از عملکردهای بدن (از جمله عملکرد ریه) است. درمان می‌تواند شامل پلاسمافرز و ایمونوگلوبولین داخل وریدی (IVIG) باشد:

1. پلاسمافرز (تبادل پلاسما)

سیستم ایمنی بدن آنتی‌بادی تولید می‌کند، یعنی پروتئین‌هایی که به طور معمول به باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر مواد مضر خارجی حمله می‌کنند. سندرم گیلن باره زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کند که به اعصاب سالم سیستم عصبی شما حمله می‌کنند.

هدف از پلاسمافرز این است که آنتی‌بادی‌های حمله‌کننده به اعصاب از خون حذف شوند. در این روش، از یک دستگاه برای خارج کردن خون از بدن استفاده می‌شود. این دستگاه آنتی‌بادی‌ها را از خون خارج می‌کند و دوباره خون را به بدن شما برمی‌گرداند.

2. ایمونوگلوبولین داخل وریدی (IVIG)

ایمونوگلوبولین حاوی آنتی‌بادی‌های طبیعی و سالم است. دوزهای بالای ایمونوگلوبولین می‌تواند به مهار آنتی‌بادی‌های ایجادکننده سندرم گیلن باره کمک کند.

پلاسمافرز و ایمونوگلوبولین داخل وریدی به یک اندازه موثر هستند. این شما و پزشک‌تان هستید که تصمیم می‌گیرید از کدام روش درمانی استفاده کنید.

3. سایر درمان‌ها

بیماران مبتلا به سندروم گیلن باره معمولا دچار بی‌حرکتی می‌شوند، گاهی نیز درد زیادی دارند، در نتیجه، برای تسکین درد و جلوگیری از لخته شدن خون به شما دارو داده می‌شود. همچنین احتمالا کار درمانی و فیزیوتراپی هم پیشنهاد می‌گردد. در مرحله حاد بیماری، مراقبان به طور دستی دست‌ها و پاهای شما را حرکت می‌دهند تا انعطاف‌پذیر باشند. به‌ منظور تقویت عضلات و بازگشت به طیفی از فعالیت‌های زندگی روزمره، درمانگران در بعضی موارد، مثل لباس پوشیدن هم به بیمار کمک می‌کنند.

روند بهبودی بیماری گیلن باره

دوره نقاهت برای سندرم گیلن باره می‌تواند طولانی باشد، اما بیشتر افراد بهبود می‌یابند. به طور کلی، علائم برای 2 تا چهار هفته قبل از تثبیت شدن بدتر می‌شوند. سپس بهبودیِ افراد می‌تواند از چند هفته تا چند سال طول بکشد، اما بیشتر افراد در طی 6 تا 12 ماه بهبود می‌یابند. حدود 80 درصد افراد مبتلا می‌توانند در طی 6 ماه به طور مستقل راه بروند و 60 درصد نیز قدرت عضلانی منظم خود را در مدت یک سال بازیابی می‌کنند.

البته برای بعضی از از افراد، زمان بهبودی بیشتر طول می‌کشد. تعداد کمتری از افراد مبتلا به سندرم گیلن باره بعد از سه سال هنوز هم ضعف دارند. حدود 3 درصد که علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند، سال‌ها پس از درمان هم علائمی مثل ضعف و سوزن‌ سوزن شدن در بدن آن‌ها باقی می‌ماند.


Widget not in any sidebars

سوالات متداول

ویروس گیلن باره چیست؟

بعضی از ویروس‌ها یا بیماری‌های ویروسی با سندروم گیلن باره مرتبط هستند، از جمله: آنفلوآنزا، سیتومگالوویروس (ویروس تبخال) و ویروس اپشتین بار (EBV).

آیا سندرم گیلن باره مسری یا ارثی است؟

خیر.

آیا بیماری گیلن باره خطرناک است؟

گاهی اوقات، این بیماری می‌تواند قسمت‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد و به بروز عوارض جانبی متعدد منجر شود. از عوارض بعد از گیلن باره می‌توان به ضعف و بی‌حسی طولانی‌مدت (حتی پس از بهبودی)، مشکلات قلبی، کاهش عملکرد مثانه یا روده و لخته شدن خون و زخم بستر (به دلیل فلج شدن) اشاره کرد.

آیا بیماری گیلن باره باعث مرگ میشود؟

بله. در موارد نادر، این بیماری می‌تواند تهدیدکننده حیات باشد (به خصوص اگر درمان نشود). عواملی که باعث بدتر شدن بیماری می‌شوند عبارتند از: سن بالا، تاخیر در شروع درمان، پیشرفت سریع بیماری و استفاده طولانی‌مدت از ماسک تنفسی که شما را مستعد ابتلا به پنومونی باکتریایی می‌کند.

کلام پایانی درباره سندروم گیلن باره

همان‌طور که مطالعه کردید، سندروم گیلن باره خیلی نادر است و تعداد کمی از انسان‌ها را درگیر می‌کند. با این حال، در صورت مشاهده علائم آن باید حتما به متخصص مغز و اعصاب خوب مراجعه کنید. علاوه بر نشانه‌های جسمی، بیماران ممکن است مشکلات عاطفی را هم تجربه کنند. با مراجعه به موقع به پزشک، تا حد زیادی موفق به کنترل و درمان آن خواهید شد. جهت کسب مشاوره‌های آنلاین و دریافت نوبت، می‌توانید با پزشکان درمانکده در ارتباط باشید.

[sibwp_form id=5] 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 251

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

52 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
عبدالهی هستم
عبدالهی هستم
1 سال قبل

سلام
پسر عموی بنده داره گلین بار شده
برای تغذیه کمک کنید چی بخوره بهش بدیم

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

سلاام غذاهای پر پروتیئن و پر چرب سالم بخوره، گوشت کبک خیلی خوبه

رضا امینی
رضا امینی
2 سال قبل

در سال 1366 بیماری گیلن باره گرفتم در سن 15 سالگی بیماری گیلن باره گرفتم در بیمارستان شریعتی تهران بستری شدم بدون اینکه مالجه کنند از بیمارستان مرخص کردند الان هم با استفاده از دارو های گیاهی از اندام های تحتانی و فوقانی به طور نصبی استفاده میکنم آیا الان برای مالجه می توان ادامه بدهم یا نه؟

محبوب
محبوب
1 سال قبل
پاسخ به  رضا امینی

بله میتونید
شما نیاز به کاردرمانی و انجام تمرینات ورزشی هدفمند دارید تا قدرت عضلات بدنتون به حالت قبل برگرده

فاطمه
فاطمه
8 ماه قبل
پاسخ به  رضا امینی

سلام میشه بگید چه داروی گیاهی استفاده می کنید

شهر
تبریز
رضا
رضا
2 سال قبل

سلام من ۶ ماه پیش به این بیماری دچار شدم، خیلی شدید بود حس و حرکتم رو درگیر کرد، و تقریبا یک ماه به ونتیلاتور وصل بودم، تا دوماه اصلا نمیتونستم تکون بخورم، بعد کم کم بهتر شدم، الان بعد ۶ ماه فقط کف پاهام بیحس هست و یکمی هم تعادلم موقع راه رفتن مشکل داره، ولی در حال بهتر شدن هستم، فیزیوتراپی خیلی کمک می‌کنه بعد بیماری

ارسلان اسدی
ارسلان اسدی
1 سال قبل
پاسخ به  رضا

آیا احتمالش هست دوباره تشدید بشه این بیماری. منم داداشم گرفته ولی خداروشکر طی ۳ ماه خوب شده کاملا. ولی الان میگه بازوی پام درد داره و میترسیم دوباره تشدید شده باشه. فردا میره پیش دکترش

Nazanin
Nazanin
1 سال قبل
پاسخ به  ارسلان اسدی

انسانهای سالمم باید مراقب باشن.ولی در واقعیت درصد کمی برگشت این مشکل وجود داره .راستش بعد از بیماری بخاطر فعالیت زیاد ممکنه عضلات دست کم جون بشن وطرف حس گز گز داشته باشه،بخاطر کم خونی ویا استرس حالتهایی به آدم دست میده که فکر میکنه برگشته ولی در واقعیت اینطور نیست.ولی امکان برگشتت هست با یه معاینه ساده دکتر میتونه بهتون بگه علائم جدیه یا نه که بعدمیفرسته MRI

بهنام
بهنام
1 سال قبل
پاسخ به  ارسلان اسدی

نه من سال ۹۶ گرفته بودم خداروشکر فعلا نشده از دکترمم پرسیدم گفت به هیچ وجع بروز نمیکنه .

مهدی
مهدی
1 سال قبل
پاسخ به  بهنام

سلام دوستان دخترم ۸سالشه الان بستری بیمارستان طب کودکان هستش ،خیلی درد عضلانی داره ،خدا کنه هیچ کسی به این بیماری دچارنشه واقعا سخته

شهر
تهران
مهدی
مهدی
2 ماه قبل
پاسخ به  مهدی

ن

علی
علی
6 ماه قبل
پاسخ به  ارسلان اسدی

سلام لطفا اسم دکترش وادرسش

بهنام
بهنام
1 سال قبل
پاسخ به  رضا

من گیلن باره گرفته بودم پاهام ضعیف و کزکز و سوزش داشت یطرف صورتم فلج شده بود شبو روز نداشتم ولی روحیه ای خوبی داشتم ب هر دکتری میرفتم نمیدونستن مریضیم چیه بعد به بیمارستان شهدای تجریش رفتم ۸جلسه پلاسما فلز کردن خدارو شکر اونجا کامل بهتر شدم البته در حین بستری حدود ۲۵ روزی طول کشید بیکار ننشستم ورزش کردم تا پاهام کامل خوب بشه . ورزشو خودت انجام بدی بهتراز از فیزیوترابی هس

حسین مرزوقی
حسین مرزوقی
1 سال قبل
پاسخ به  بهنام

سلام منم گیلن باره دارم تحت درمانم تازه ازبیمارستان مرخص شدم دوتاقرص یه کپسول بعدازترخیص دادن وتمام الان که خونم وقتی مینشینم یاوایمیستم ماهیچه ی پشت پای چپم به شدت دردمیگیره اونقدری که بعضی موقعهاضعف میکنم میخوام بدونم این دردطبیعیه یانه ؟؟لطفاراهنمایی بفرمایید؟؟

شهر
مشهد
نفس
نفس
5 ماه قبل
پاسخ به  بهنام

مثل چه ورزش های ؟

وحید
وحید
6 ماه قبل
پاسخ به  رضا

سلام ببخشین چند سالتون بود؟از پلاسما استفاده کردن برا بهبودتون

شهاب قریشی
شهاب قریشی
2 سال قبل

سلام یک سئوال داشتم ، ژل رویال و بره موم زنبور عسل می تونه غلاف های میلین رو احیا کنه ولی سیستم دفاعی بدن رو تقویت میکنه ایا مصرف موادی که باعث تقویت سیستم دفاعی بدن میشه برای این بیماران خطر ناکه ؟

Nazanin
Nazanin
1 سال قبل
پاسخ به  شهاب قریشی

سلام
مصرف ژل رویال برای اینکه که افراد نمیتونن دست شویی برن واین ژل بدون نیاز به رفتن دستشویی انرژی رو برطرف میکنه مهمه،عسل باعث تقویت سیستم ایمنی میشه ،والا مصرف عسل برای درمان التهابات درونی روده ومعده موثره ،به گمانم برای بیماران دارای دیابت خطرناک باشه

مریم اذری
مریم اذری
4 ماه قبل

سلام وقت بخیر من میخواستم بدانم دخترم مریض کلین گرفته بود پاهاش از کار اغتاده بود ولی من فکر شاید چیزی نیست بخاطر گرفتاری دومین روز بردم نفسش اولین روز نرفته بود دومین روز بردم بیمارستان دوماهموند بخش ویژه بد عمرش کفا نداد من مخواستم بدانم اولن روز برده بودم پا ش یانفس خوب میشد یا نه من باعث شدم با فکر خودم راسرزنش میدهم خدا برایم جواب بدین ممنونم بی نهایت

شهر
تبریز
مهسا
مهسا
5 ماه قبل

سلام منم حدود نه سال پیش درگیر این بیماری شدم که از لگنم شروع شد اول سوزنی سوزنی شد و بعد بیحس و کم کم به سمت پاهام رفت و بعد سمت شکم و داشت ریه هام رو درگیر میکرد که سریعا رفتم بیمارستان و گرنه از دنیا رفته بودم. الآنم دوباره لگن درد شدم درحدیکه از جام بلند میشم نمیتونم و باید چند ثانیه اول رو بلنگم تا بهتر شم از طرفی دیسک هم دارم دیسک کمر. آیا این درد لگن بخاطر دیسکه یا عوارض گیلن باره

شهر
کرج
علی
علی
5 ماه قبل

سلام
من برادرم ۲ساله درگیره الان ۲ماهه یک دکتر گفته گیلن باره داره و متاسفانه برادرم مصرف کننده مواد هستش آیا مواد برای درمانی تاثیر داره

شهر
شیراز
فاطمه روستایی
فاطمه روستایی
5 ماه قبل

سلام آیا گیلن باره بعدازخوب شدن احتمال اینکه دوباربرگرده هست؟

شریفی
شریفی
5 ماه قبل

آیا استمال دخانیات برای سندروم گیلن باره زرر دارد
وتا چ مدتی نباید مصرف کرد

شهر
اصفهان
milano
milano
6 ماه قبل

من ۲۰ ساله به این بیماری مبتلا هستم وبه هیچ وجه من الوجوه این بیماری خود درمانی نداره
و من تمام این مراحلی ک گفتینو پشت سر گذاشتم
البته این بیماری مدل های مختلف داره و
قطعا هرکسی این بیماریو میگیره به مدت طولانی با عوارض ابن بیماری درگیره
دکتر عزیز اگر کسی بعد از ی مدت خوب شدحتما مشکلش این بیماری نیست و تشخیص دکتر یا اشتباهه یا شاید مراعات حال بیمار میکنه قطعا من دکتر نیستم ولی مدتهاست با این بیماری و دکتر و درمان درگیرم
عوارص این بیماری برای من بعد از ۲۰ سال از افتادگی پا هست که به هیچ وجه تا حالا درمان پذیر نبوده
تمام مطالبتون درسته جز اخری ک گفتین بعد از یمدت خوب میشین
خیر

شهر
تهران
یاسین
یاسین
3 ماه قبل
پاسخ به  milano

سلام من ۳۵ سالمه دو ماه پیش گلینباره گرفتم الان بعد از ۵ جلسه پلاسما و تزریق آی وی آی جی کاملا خوب هستم اگر درست و به موقع تشخیص داده بشه و درمان انجام بشه کاملا خوب میشن و اصلا جای نگرانی نیست و اصلا قابل برگشت نیست

زهرا علی خانی
زهرا علی خانی
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر لطفا آدرس مقاله ایی که در رابطه با گیلن باره قرار داده بودین را با ذکر منبع بفرمائید سپاس

شهر
تهران
یاسین آسارش مقدم
یاسین آسارش مقدم
8 ماه قبل

سلام وقت بخیر ،پسر۱۱ ساله ام تیر ماه ۱۴۰۰ دچار بیماری گیلن باره شد وما دیر فهمیدیم ولی بعد از بستری و پلاسما فرز شکر خدا بهتر سد ولی الان بعد از دوسال درد شدید در ماهیچه پاها وجدیدا ران پاها داره و اعصابم ضعیف که داروی اعصاب مصرف میکنه،الان نزدیک یک ماه است که درد ماهیچه های پا وران بدتر شده ،که به چند پزشک از جمله مغز واعصا،اعصاب وروان ،دکتر عمومی مراجغه هر کدام دارو دادن ولی جوابگوی درد پاهاش نیست حتی فیزیوتراپی هم نتونسته از دردش بکاهد،موندم چیکار کنم آخه خیلی درد میکشه وباید محکم با دست یا جسم سنگین به پاهاش بکوبیم لطفا راهنمایی کنید.ممنون

احمد رضا علی عسگری رنانی
احمد رضا علی عسگری رنانی
8 ماه قبل

سلام 2 ساله گلین باره دارم کامل پاهام فلج شده تا زانوی سمت چپ پا گز گز می‌کند 2 بار پلاسما فرز شدم
فوق تخصص گلین باره در شیراز چه کسی میتونید معرفی کنید
3 جلسه است 20 روز یک بار ای وی ای جی دریافت میکنم
تو را خدا راهنمایی کنید از این بیماری نجات پیدا کنم

شهر
شیراز
نسترن
نسترن
8 ماه قبل

سلام دکتر رحیمی جابری بسیار دکتر خوبی هست متاسفانه منم دچار این بیماری شدم یک ساله و خداروشکر الان بهترم اما متاسفانه همچنان ضعف عضلات دارم

سال ۹۳ در سن ۴۹ سالگی گیلن باره گرفتم lvlc گرفتم
سال ۹۳ در سن ۴۹ سالگی گیلن باره گرفتم lvlc گرفتم
10 ماه قبل

و سال

زهره رضا ی
زهره رضا ی
10 ماه قبل

سلام وقت بخیر خواهرم ۴ ماه که به این بیماری گیلن باره مبتلا شده درکما هستن بعد ۴ ما ه ۴۰درصد خودش تنفس داره الان بدنش فلج شده هیچ حرکتی نداره ممنون میشم بگین آیا بهبود پیدا میکنه یا نه ۳۵ ساله است

سیمین فردین
سیمین فردین
10 ماه قبل

سلام جاری من مدت یکسال بیشتره که این بیماری رو داره و در طول این مدت هم همش تحت درمانه ولی علائم بهبود و اصلا نداره و به نظرم بدتر هم شده می خواستم ببینم اصلا بهبود پیدا میکنه ؟ اگه بله چقد طول میکشه ؟ کمتر ۵۷ یا ۵۸ سال سنشه و پزشکا گفتن یاعوارض واکسن کرونا و یا خود کرونا بوده و یا احتمالا تاثیر عمل دیسک کمر بر بوده در ضمن از ناحیه یک پا هم معلوله که خودش از روز اول باعث کم تحرکی بیش از حدش شد از پاسخ تون سپاسگزارم

مهندس
مهندس
11 ماه قبل

من بابا ۳ ماه گرفته امام خمینی تهران بردیم نتونستن تشخیص بدن تا امروز که تست عصب گرفتن! علت بروزش این بود که کرونا گرفت و کل بدنش غیر دستاش فلج شدن اینکه دیر تشخیص دادن تاثیری در بهبود داره ۷۰ سالش تقریبا

شهر
تهران
میلاد
میلاد
1 سال قبل

سلام خسته نباشید مادرم دچار بیماری گلین باره شدن شدید و حاد هستش ولی هنوز کامل تنفسشون رو درگیر نکرده و خیلی عفونت سیاهرنگ بالا میارن. امشب معرفی کردن میبرمشون پیش متخصص که ارجا دادن دکتر بوستانی. میخواستم سوال بپرسم هزینه درمانش چقدر میشه حدودی؟ و اینکه کدام روش درمانی موثرتر هستش ممنونم

شهر
مشهد
متین
متین
5 ماه قبل
پاسخ به  میلاد

دکتر بوستانی عالی من پیش ایشون سال 95 خوب شدم بیمه داشته باشید کمتر میشه

شهر
مشهد
هانی
هانی
23 روز قبل
پاسخ به  متین

منظورتون رضا بوستانی؟

امیر
امیر
1 سال قبل

سلام من چند سال قبل این بیماری رو گرفتم فقط امیدتون به خدا باشه و ائمه کمک بخواید و نا امید نشید و ادامه بدید و برای این بیماری پیش دکتران ماهر برید دکتر ضا بوستانی مشهد و هامون عبادی دکتر های خوب هستند انشاالله شفای کل مریضان❤️❤️❤️❤️

شهر
مشهد
امیر
امیر
1 سال قبل
پاسخ به  امیر

و استرستون رو کم کنید

امیر
امیر
1 سال قبل
پاسخ به  امیر

دکتر رضا بوستانی

آیناز
آیناز
1 سال قبل

درود بنده یک سری از این علایم داخل بدنم دارم
حتی چندسال پیش رفتم دکتر قلب که ارجاع ام داد دکتر مغز و اعصاب که مشکوک به ام اس شدن و بعد ام آر آی گفتند کمبود کلسیم و ویتامین بدن هست
اما جدیدا ضعف عضلات گرفتم و مچ پاهام قفل میکنه ران پا موقع راه رفتن خصوصا شب ها سر میشه
وگاهی انگار روی ابرهام و از سطح زمین احساس میکنم بالاتر هستم

اشکان
اشکان
1 سال قبل

سلام بیماری نادر و خطرناکیه عمه من گرفت ۲۰روز دووم نیاورد و فوت کرد

سحر
سحر
1 سال قبل

سلام مدتی است که پسر خالم اینجوری شده ایا درمانی بجز امپول داره

محمد
محمد
1 سال قبل
پاسخ به  سحر

سلام بله پلاسمای خونش هر چ زودتر باید عوض بشه
خوب میشه


Miasteni
Miasteni
1 سال قبل

سلام من میاستنی گرفتم خیلی شبیه گیلن باره هست…خدا همه مریصهاراشفا بده..امیدتون به خداباشه

سوگند
سوگند
1 سال قبل

من وقتی ک نمد ۲ یا ۳ سالم بود گرفتم کامل فلج شدم رفتیم امامزه اونجا شفا گرفتم الانم ۱۸ سالمه
امیدوارم شما ها هم شفا بگیرید✌

هانیه
هانیه
1 سال قبل
پاسخ به  سوگند

سلام منم دقیقا میاستنی دارم الان چند ساله ولی حالا دکترا میگن نه گلین باره است
فقط سوال کسی که گلین باره داره می‌تونه حامله بشه؟

مهدی
مهدی
1 سال قبل
پاسخ به  هانیه

درود ،من تمام مشخصه های گیلان باره را داشتم الان یکسال شده با واکر حرکت میکنم ،ولی مچ دستم به سمت بازو میچرخه ولی برعکس حرکت نداره ،انگشتام باز نمیشه ،تشخیص بعضی پزشکان سرب بالای خون هم بود بعداز کلی درمان گفتن سرب خون بالا بوده ،نمیدونم چه داروئی برام مفیدتر هست لطفآ راهنمایی کنید

بهنام
بهنام
1 سال قبل
پاسخ به  هانیه

گیلن باره قابل درمانه بهترینش پلاسمافلزه که من انجام دادم بهتره

حسین
حسین
10 ماه قبل
پاسخ به  سوگند

سلام خداروشکر
منم مریضم ازپاافتادم میشه بهم بگی کدوم امامزاده شفاتون داد؟؟؟

عبدالهی هستم
عبدالهی هستم
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من پسر عموم گرفتار بیماری گلین بار شده ۳۰ سالش پلاسما خونش رو د ۲۵ روز در بیمارستان فیروز ابادی تعویض کردن الانم مرخصی کردن
فیزیوتراپی داره میشه بیقراره رودهاش کار نمیکنه پزشک خودش بیمارستان شما نظری در رابطه با خورن یا حرکتی دارین به نا بگین کمکش کنه

Nazanin
Nazanin
1 سال قبل

سلام
صبحانه انجیر رو تو آب جوش بخیسونید وتو عسل له کنید بخوره ،پرثنا برای عملکرد روده خوبه ولی مقدار کم درحد یک قاشق،قیسی خوبه ولی سرده قبل از غذا اینا رو مصرف کنن وبعد خرما حتما بخوره خصوصا برای قیسی چون سرده .
خوردن روغن زیتون قبل از غذا میتونه کمک کنه.ودرحالت معمول باید از دستشویی فرنگی استفاده کنه تا بتونه تخلیه کنه چون مقعد فلجه وبا نشتن روی دستشویی کاملا آزاد میکنه .اگر میتونن روزانه ببرن دستشویی روی دستشویی فرنگی کمی آب ولرم بریزن رو بدنش تا دستگاه گوارشش آزاد کنه ،گوشت زیاد مصرف کنه،حرکت پل زیاد بزنه ،فیزیوتراپی وکاردرمانی هرروز باید بره تا بتونه بدون کمک وبا تعادل راه بره

ملکی
ملکی
1 سال قبل

سلام من گلن باره گرفته بودم پدر بیمارستان از طریق ای وی ای جی در ظرف مدت یک هفته تحت معالجه قرار گرفتم و بدلیل ابتدای بیماری وخوب بودن اوضاع واحوالم نیاز به فیزیوتراپی نشد لطفاً جهت رعایت بهداشت وحفاظت از خود راهنمایی لازم معمول گردد