عوارض واکسن جانسون اند جانسون

واکسن جانسون اند جانسون چیست؟ شرح عوارض و اثربخشی آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

واکسن جانسون اند جانسون یکی از واکسن‌های تایید شده توسط سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با ویروس کرونا است. این واکسن توسط دانشمندان و محققان شرکت یانسن واکسینس در هلند و شرکت بلژیکی جانسن فارماسیوتیکا که زیر مجموعه شرکت آمریکایی جانسون اند جانسون است، طراحی شده است.

با توجه به این‌که این واکسن نیز مانند برخی دیگر از واکسن‌های مقابله با کرونا نظیر سینوفارم و فایزر مورد تایید سازمان بهداشت جهانی واقع شده است، بسیاری از کشورها هم اقدام به خریداری آن برای واکسینه کردن مردم کرده‌اند.

این واکسن در ابتدا مجوزهای لازم را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کرده بود. اما پس از مطالعات بالینی سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار داد که واکسن کرونای شرکت داروسازی آمریکایی «جانسون اند جانسون» ممکن است خطر ابتلا به یک بیماری عصبی نادر را افزایش دهد.

درصد بسیار کمی از افراد نیز پس از تزریق واکسن جانسون اند جانسون دچار علائمی از نوعی بیماری فلجی شده‌اند. این بیماری عصبی معمولا منجر به  ضعف عضلانی و در نهایت فلج شدن فرد می‌شود.

البته اکثر بیمارانی که این علائم را از خود بروز می‌دهند، سلامت خود را دوباره به دست آورده و بهبود می‌یابند.

اما در حالت کلی طبق اطلاعات به دست آمده چنین نتیجه‌گیری شد که مزایای تزریق این واکسن به مراتب بیش‌تر از عوارض آن است.

از این رو ما نیز در تیم درمانکده قصد داریم تا نکاتی را در مورد عوارض احتمالی بعد از تزریق واکسن جانسون اند جانسون را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. آگاهی از این نکات می‌تواند دید درستی را به شما بدهد تا در صورت مواجهه با علائم احتمالی آن، بهترین راهکار ممکن را انتخاب کنید.

در ساخت واکسن جانسون اند جانسون از چه تکنولوژی استفاده شده است؟

تکنولوژی ساخت واکسن جانسون اند جانسون برخلاف واکسن سینوفارم به روش سنتی نیست. یعنی این واکسن همانند واکسن آسترازنکا حاوی هیچ ویروس زنده‌ای نیست. بنابراین نمی‌تواند افراد را بیمار کند.

در ساخت این واکسن در حقیقت از بخشی از پروتئین ویروس استفاده شده است. بنابراین می‌تواند ایمنی قابل قبولی را در افرادی که این واکسن را دریافت کرده‌اند ایجاد کند.

عوارض واکسن جانسون اند جانسون
در ساخت واکسن جانسون اند جانسون در حقیقت از بخشی از پروتئین ویروس استفاده شده است.

عوارض احتمالی پس از تزریق واکسن جانسون اند جانسون شامل چه مواردی است؟

اولین نکته‌ای که در دریافت واکسن جانسون اند جانسون باید به آن توجه کنید این است که بلافاصله بعد از دریافت واکسن مرکز بهداشت را ترک نکنید. برای اطمینان از عدم واکنش شدید و سریع بدن خود به واکسن دریافتی بهتر است ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در محل دریافت واکسن منتظر بمانید.

توجه داشته باشید که احتمال بروز برخی از عوارض بعد از دریافت واکسن وجود دارد. بنابراین هر چند در تکنولوژی ساخت واکسن‌ها به این نکته توجه شده است که بتواند بدون ایجاد خطر ابتلا به بیماری در بدن مصونیت ایجاد کند، اما بروز برخی از عوارض جانبی پس از دریافت واکسن کاملا طبیعی است.

این علائم ممکن است در افراد مختلف به شکل‌های گوناگونی ظاهر شود. شدت آن نیز معمولا یکسان نیست. اما در هر حال طی چند روز پس از دریافت واکسن کاملا از بین می‌رود.

برخی از رایج‌ترین علائمی که ممکن است بعد از دریافت واکسن کرونا تجربه کنید، شامل موارد زیر است:

  • احساس درد، کبودی یا خارش در محل دریافت واکسن
  • تب خفیف
  • سردرد
  • خستگی
  • دردهای عضلانی
  • دردهای مفصلی
  • اسهال
  • احساس لرزش بدن
  • متورم شدن غدد لنفاوی زیر بغل
  • کاهش اشتها
  • تعریق
  • سرگیجه

در صورتی که هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید، بهتر است استراحت کنید و مایعات کافی مصرف کنید. اما توجه داشته باشید که علائم واکسن معمولا طی چند روز از بین می‌رود. بنابراین اگر مدت زمان بروز علائم طولانی شد، بهتر است برای اطمینان بیش‌تر، حال خود را با پزشکتان در میان بگذارید.

همچنین توجه داشته باشید که داشتن علائمی مانند گلو درد، آبریزش بینی و یا سرفه جزو عوارض جانبی هیچ یک از واکسن‌های کرونا اعم از فایزر، مدرنا، سینوفارم، آسترازنکا، جانسون اند جانسون و برکت نیستند.

عوارض جانبی واکسن جانسون اند جانسون شامل چه مواردی است؟

عوارض سوء ناشی از داروهای مقابله با بیماری‌ها هرگز قابل چشم‌پوشی نیستند. واکسن جانسون اند جانسون هم از این امر مستثنی نیست.

همانگونه که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره شد؛ این واکسن در ابتدا مجوزهای لازم را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کرده بود. اما پس از مطالعات بالینی سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار داد که واکسن کرونای شرکت داروسازی آمریکایی “جانسون اند جانسون” ممکن است خطر ابتلا به یک بیماری عصبی نادر را افزایش دهد.

این بیماری نادر عصبی سندرم گیلن ـ باره (Guillain-Barré) نام دارد و ناشی از یک اختلال خود ایمنی در بدن است است که سیستم عصبی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

درصد بسیار کمی از افراد نیز پس از تزریق واکسن جانسون اند جانسون دچار علائمی از نوعی بیماری فلجی شده‌اند. این بیماری عصبی معمولا منجر به  ضعف عضلانی و در نهایت فلج شدن فرد می‌شود.

البته اکثر بیمارانی که این علائم را از خود بروز می‌دهند، سلامت خود را دوباره به دست آورده و بهبود می‌یابند.

از طرفی نیز در آوریل سال ۲۰۲۱ بروز موارد نادری از لختگی خون‌ در زنان جوان واکسینه‌شده با این واکسن، منجر به متوقف کردن تزریق این محصول شرکت دارویی آمریکایی «جانسون اند جانسون» شده بود.

میزان لختگی خون در خانم‌های زیر پنجاه سالی که از داروهای ضد بارداری استفاده می‌کردند، به مراتب بیش‌تر بوده است. به همین دلیل است که بسیاری از کشورها تزریق واکسن جانسون اند جانسون به خانم‌های زیر 50 سال را ممنوع کردند.

نتایج به دست آمده از تحقیقات نشان می‌دهد که ایمنی ایجاد شده توسط واکسن جانسون اند جانسون در افرادی که دو دوز از این واکسن را دریافت کرده‌اند، به مراتب بیش‌تر است.

عوارض واکسن جانسون اند جانسون

میزان اثربخشی واکسن جانسون اند جانسون تا چه حدی است؟

طبق اطلاعات به دست آمده پس از تزریق یک دوز از واکسن جانسون اند جانسون، در بدن فرد حدود ۶۶ درصد ایمنی در برابر ابتلا به کووید ۱۹ ایجاد می‌شود. این در حالی است که تزریق کامل واکسن تاثیری ۸۵ درصدی در برابر ابتلا به کرونای شدید ایجاد می‌کند.

میزان اثربخشی تزریق دو دوز کامل از این واکسن نیز در جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از بیماری کرونا نیز بسیار قابل توجه و نزدیک به صد درصد است.

چرا واکسن جانسون اند جانسون به یکی از واکسن‌های محبوب جهان تبدیل شده است؟

تکنولوژی ساخت متفاوت از روش سنتی تولید واکسن و قیمت مناسب واکسن جانسون اند جانسون سبب محبوبیت آن در بسیاری از کشورهای جهان شده است.

راحتی انتقال و نگهداری واکسن جانسون اند جانسون یکی از مهم‌ترین مزایای آن است. این واکسن به دمای پایینی برای نگهداری نیاز ندارد. بنابراین حمل‌ونقل آن به کشورهای مختلف بسیار ساده خواهد بود.

از طرفی هم تک دوزی بودن این واکسن منجر به استقبال بسیاری از کشورهای جهان از این واکسن شده بود.

البته مطالعات تکمیلی نشان دهنده این موضوع است که برای دستیابی به ایمنی مورد انتظار لازم است که افراد دوز دومی از این واکسن را دریافت کنند. البته ناگفته نماند که امکان دریافت واکسن فایزر یا مدرنا هم به عنوان دوز دوم این واکسن وجود دارد.

تزریق واکسن جانسون اند جانسون برای چه رده سنی مناسب است؟

در ابتدای واکسیناسیون علیه کرونا، پزشکان برخی کشورها توصیه اکید کردند که واکسن جانسون اند جانسون برای افراد بالای ۴۵ سال مناسب است. اما اکنون که گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا بسیاری از جوانان را نیز درگیر خود کرده است و احتمال مرگ جوانان با کرونا بسیار بیش‎تر شده است، این واکسن بدون در نظر گرفتن محدوده سنی تزریق می‌شود.

به همین دلیل است که در حال حاضر افراد بالای 18 سال می‌توانند واکسن جانسون اند جانسون را دریافت کنند.

چه کسانی نباید واکسن جانسون اند جانسون بزنند؟

طبق تحقیقات انجام شده تزریق واکسن جانسون اند جانسون برای افرادی که سابقه واکنش حساسیتی یا آنافیلاکسی دارند و همچنین افرادی که تب بالای 38 درجه دارند، توصیه نمی‌شود.

نتیجه‌گیری

در این مطلب از درمانکده نکاتی را در مورد عوارض احتمالی که پس از تزریق واکسن جانسون اند جانسون ممکن است با آن‌ها مواجه شوید را با شما عزیزان به اشتراک گذاشتیم.

آگاهی از این نکات می‌تواند به شما کمک کند تا در صورت مواجهه با این عوارض برخورد صحیحی داشته باشید و در اسرع وقت پزشک عفونی خود را در جریان عوارضی که پس از تزریق واکسن تجربه می‌کنید، قرار دهید. همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره فوری درمانکده برای اطمینان خاطر از وضعیت خود استفاده کنید.

[sibwp_form id=4]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها