برای آبله مرغان چی خوبه بخوریم؟ غذاهایی برای بهبود علائم

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آبله مرغان یک بیماری شایع در نوزادان، زنان باردار و افراد دارای نقص سیستم ایمنی بدن است و بدن را در معرض عفونت قرار می‌دهد. نوع غذاها و نوشیدنی‌هایی که در زمان این بیماری مصرف می‌شوند، می‌توانند به افزایش سرعت بهبودی بیمار کمک زیادی کنند. در این مقاله از مجله درمانکده به شما می‌گوییم که برای آبله مرغان چی خوبه و چطور با تغذیه درست راحت‌تر به این بیماری غلبه کنید.

برای آبله مرغان چی بخوریم؟

ابتلا به آبله مرغان موجب ایجاد بثورات پوستی، ضایعات دهانی و تحریک سیستم گوارش می‌شود. از همین رو لازم است بیمار در طول بیماری از غذاهای سالم و بدون ادویه و افزودنی استفاده کند. اما برای آبله مرغان چی خوبه؟ در ادامه می‌توانید با غذاها و نوشیدنی‌های مفید برای بهبود آبله مرغان آشنا شوید.

اینفوگرافی برای آبله مرغان چی خوبه؟
برای درمان آبله مرغان بهتر است از غذاهای نرم، غذاهای خنک، سوپ، میوه‌ها و سبزیجات مفید استفاده کنید.

بیشتر بدانید:آبله مرغان چیست؟ بایدها و نبایدهای آبله مرغان + مدت زمان

۱- از غذاهای نرم استفاده کنید

ابتلا به آبله مرغان موجب ایجاد زخم‌هایی در گلو می‌شود و از همین رو بهتر است بیمار از غذاهای نرم و میکس‌شده استفاده کند. از بهترین غذاهای نرم برای این بیماری می‌توان به پوره سیب‌زمینی، آووکادو، تخم مرغ، حبوبات پخته‌شده، ماهی آب‌پز شده و مرغ آب‌پز و ریش‌ریش شده اشاره کرد. اگر اشتهای بیمار به شدت کاهش یافته و میل به خوردن هیچ نوع غذایی ندارد، لازم است این موضوع را با یک دکتر عفونی در میان بگذارید تا بدن او دچار سوء تغذیه نشود.

۲- از غذاهایی با طبع خنک استفاده کنید

آبله مرغان معمولا با تب و گرمی بدن همراه است و به همین دلیل باید در دوران بیماری از غذاها و خوراکی‌هایی که خنکی دارند استفاده کنید. مصرف ماست، کفیر، بستنی، پنیر، میلک شیک و اسموتی در دوران بیماری به شما کمک می‌کند تا دمای بدن را کاهش دهید و راحت‌تر این دوران را پشت سر بگذارید.

۳- از میوه‌ها و سبزیجات غیر اسیدی استفاده کنید

میوه‌ها و سبزیجات خواص زیادی برای سلامتی بدن دارند و برای تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین تسریع روند بهبود بیماری مفید هستند. اگر شما یا فرزندتان به آبله مرغان مبتلا شده‌اید، بهتر است از میوه‌ها و سبزیجات غیراسیدی مثل موز، خربزه، هلو، کلم بروکلی، کلم پیچ، انواع توت‌ها، خیار، اسفناج و پوره سیب استفاده کنید.

۴- از نوشیدنیهای مناسب برای ابله مرغان غافل نشوید

هیدراته نگه داشتن بدن در طول بیماری تاثیر زیادی بر بهبود علائم آن دارد. از آن جایی که ابتلا به آبله مرغان موجب سوزش گلو و دهان می‌شود، بسیاری از کودکان و بزرگسالان در طول بیماری از مصرف آب و نوشیدنی‌های مفید امتناع می‌کنند. برای جلوگیری از کم‌آبی بدن، فرد باید روزانه از مقداری زیاد آب ساده استفاده کند. از بهترین نوشیدنیهای مناسب برای ابله مرغان می‌توان به آب نارگیل، دمنوش‌های گیاهی و نوشیدنی‌های ورزشی بدون قند اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که افراد مبتلا به آبله مرغان نباید از قهوه، چای، آبمیوه شیرین، الکل و نوشیدنی‌های انرژی‌زا استفاده کنند.

بیشتر بدانید:فرق آبله مرغان و سرخک چیست؟ علائم رایج این‌ دو بیماری

تصویر یک کودک مبتلا به آبله مرغان که در حال مصرف نوشیدنی است.
نوشیدن آب و نوشیدنی‌های مفید به هیدراته شدن بدن و تسریع روند بهبود آبله مرغان کمک می‌کند.

۵- از عدسی برای آبله مرغان استفاده کنید

عدسی یکی از مفیدترین انواع حبوبات برای بیماران مبتلا به آبله مرغان است. عدس سرشار از مواد معدنی مفید، پروتئین و ویتامین‌های متنوع است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و انرژی بیمار را افزایش می‌دهد.

۶- از غذاهای سرشار از فیبر استفاده کنید

ابتلا به آبله مرغان موجب تحریک دستگاه گوارش و حساس شدن معده می‌شود. سعی کنید در دوران بیماری از غذاهای سرشار از فیبر مثل سبزیجات، میوه‌ها و غلات استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

۷- از غذاهای سرشار از اسید چرب امگا 3 استفاده کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف امگا۳ به طور مستقیم روی عملکرد سلول‌های ایمنی بدن موثر است و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. در طول بیماری سعی کنید بیشتر از غذاهای سرشار از امگا۳ مثل ماهی‌های چرب، تخم مرغ، دانه چیا، تخم کتان و گردو استفاده کنید.

بیشتر بدانید:داروی آبله مرغان چیست؟ معرفی 3 پماد عالی برای رفع علائم

۸- از روش‌های خانگی برای درمان خارش استفاده کنید

ابتلا به آبله مرغان موجب ایجاد بثورات و جوش‌های پوستی می‌شود و یکی از بدترین مشکلات این بیماری خارش پوست است. برای رفع این مشکل می‌توانید از روغن بنفشه و همچنین گلاب روی پوست استفاده کنید. دوش گرفتن با آب خنک و همچنین خنک نگه داشتن فضای خانه نیز به کاهش خارش پوست بیمار کمک زیادی می‌کند.

۹- سوپ میل کنید

سوپ از بهترین غذاها در دوران بیماری است که هم خواص فوق‌العاده زیادی دارد و هم مصرف آن برای بیمار راحت‌تر است. برای درمان آبله مرغان بهتر است با استفاده از آب مرغ، هویج، گشنیز تازه و دیگر سبزیجات مقداری سوپ تهیه کنید و روزانه مقداری از آن را به بیمار بدهید.

۱۰- از داروهای مجاز استفاده کنید

آسیکلوویر یکی از رایج‌ترین داروها برای درمان است که معمولا باید درست به محض بروز اولین علائم بیماری مصرف شود و مدت زمان مصرف آن ۵ روز است. این دارو به صورت قرص یا پماد موضعی مصرف می‌شود و خاصیت ضد ویروسی دارد. از دیگر داروهایی که لازم است در دوران بیماری مصرف کنید می‌توان به استامینوفن برای کاهش تب و همچنین لوسیون‌ها و کرم‌های ضد خارش و آرام‌بخش اشاره کرد.

تصویر فرد مبتلا به آبله مرغان
استفاده از پماد و داروهای مجاز به بهبود سریع‌تر آبله مرغان کمک می‌کند.

سخن نهایی

آبله مرغان یک بیماری مسری و آزاردهنده است که موجب کاهش اشتها و کاهش میل به مصرف نوشیدنی‌ها می‌شود. تغذیه مناسب و مصرف غذاهای مفید برای رفع علائم این بیماری و تسریع روند بهبود ضروری است. به خاطر داشته باشید که برای درمان آبله مرغان باید درست بعد از مشاهده علائم به دکتر مراجعه کنید و مصرف دارو را آغاز کنید. در صورتی که شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان به آنفولانزا مبتلا شده است، می‌توانید همین حالا در درمانکده نوبت خود را با دکتر آنلاین عفونی یا حضوری ثبت کنید.

سوالات متداول

مصرف کدام غذاها برای بیماران مبتلا به آبله مرغان مجاز نیست؟

افرادی که به آبله مرغان مبتلا می‌شوند، نباید از غذاهای تند و پرادویه، سیر، غذاهای اسیدی، خوراکی‌ها و غذاهای تحریک‌کننده گلو، غذاهای فرآوری‌شده و شور و همچنین غذاهای سرخ شده و ناسالم استفاده کنند.

مدت زمان درمان آنفولانزا چقدر است؟

به طور کلی مدت زمان درمان آنفولانزا به شدت بیماری و نوع درمان بستگی دارد، اما اکثر بیماران بعد از یک تا ۲ هفته بعد از ابتلا به بیماری بهبود پیدا می‌کنند.

آب هویج برای آنفولانزا خوب است؟

آب هویج سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است و مصرف آن به هیدراته کردن بدن بیمار کمک می‌کند. از همین رو می‌توانید برای بهبود علائم بیماری از این نوشیدنی استفاده کنید.

برای آبله مرغان چی خوبه؟

در طول ابتلا به این بیماری سعی کنید بیشتر از غذاهای سبک، آبکی، کم ادویه و مقوی استفاده کنید.

منابع: healthline، godigit

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها