روش‌های رنگی شدن چشم جنین؛ آیا تغذیه در رنگی شدن چشم جنین موثر است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

رنگی شدن چشم جنین برای خیلی از والدین اهمیت زیادی دارد. همه ما می‌دانیم که رنگ چشم نوزاد توسط ژنتیک تعیین می‌شود، اما همیشه موضوع به این سادگی نیست که بتوانید با نگاه کردن به رنگ چشم مادر و پدر، رنگ چشم نوازد را حدس بزنید. در بسیاری از مواقع صفات ژنتیکی به صورت ژن‌های مغلوب در والدین وجود دارند و این امر موجب ایجاد تغییراتی خاص در ظاهر نوزاد می‌شود. اما آیا ما می‌توانیم در کنار ژنتیک روی رنگی شدن چشم جنین تأثیر بگذاریم؟ رژیم غذایی برای رنگی شدن چشم نوزاد چقدر مؤثر خواهد بود؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با همه راه‌های رنگی شدن چشم جنین آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: رحم اجاره‌ای چیست؟ همه چیز درباره انواع، موارد استفاده و قوانین انجام آن

عوامل مؤثر بر رنگ چشم جنین

رنگ چشم ما توسط رنگ عنبیه تعیین می‌شود. معمولاً رنگ چشم، رنگ پوست و حتی حالت موهای ما تحت تأثیر ژنتیک و نژاد ما تعیین می‌شوند. بیشتر اروپایی‌ها پوست سفید، موهای روشن و چشم‌های روشنی دارند، درحالی‌که در آسیا رنگ چشم و موهای اکثر افراد تیره است. اما چه عوامل دیگری تعیین‌کننده رنگ چشم جنین هستند؟ در ادامه به مهم‌ترین عوامل مؤثر بر رنگ چشم اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: لیپودیستروفی اکتسابی (Acquired Lipodystrophy) چیست؟ علائم، علل و نحوه درمان

ملانین

رنگ چشم توسط ملانوسیت‌ها یا همان سلول‌هایی که پروتئین ملانین را ترشح می‌کنند، تعیین می‌شود. ملانین تعیین‌کننده رنگ پوست، مو و چشم‌های ما است. عنبیه حاوی ملانوسیت‌هایی است که در سال اول زندگی با افزایش تولید ملانین ایجاد می‌شوند.

بسته به میزان ترشح ملانین، رنگ چشم در نوزاد مشخص می‌شود. سپس به آرامی پس از تولد، شروع به تغییر می‌کند. اگر کودک شما چشم‌های آبی دارد، ملانوسیت‌های او فقط مقداری ملانین ترشح می‌کنند. تنها کمی ترشح بیشتر ملانین می‌توان موجب سبز شدن و یا فندقی شدن رنگ چشم کودک شود. ترشح زیاد ملانین توسط ملانوسیت‌ها نیز موجب می‌شود تا فرزند شما چشم‌هایی تیره و قهوه‌ای رنگ داشته باشد؛ که همه این‌ها توسط کدهای ژنتیکی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: پسردار شدن و روش‌های مختلف آن

ژنتیک

حدود 16 ژن مختلف در تعیین رنگ چشم جنین مؤثر هستند. در گذشته رنگ چشم قهوه‌ای به عنوان رنگ چشم غالب و رنگ چشم آبی به عنوان رنگ چشم مغلوب شناخته می‌شود. اما امروزه می‌دانیم که تعیین رنگ چشم به این سادگی‌ها نیست و تنها تحت تأثیر 1 یا 2 ژن قرار ندارد. رنگ دقیق چشم نوزاد به ترکیب 16 ژن وابسته است که از والدین به ارث می‌رسند. به همین دلیل گاهی اوقات والدینی با چشم‌های قهوه‌ای ممکن است فرزندی با چشم آبی یا سبز داشته باشند.

جهش ژنتیکی

یکی دیگر از عواملی که روی رنگش شدن چشم جنین مؤثر است، جهش ژنتیکی است. شواهد نشان می‌دهد که ایجاد یک جهش کوچک در ژن OCAZ که تعیین‌کننده رنگ چشم‌ها است، می‌تواند تولید ملانین عنبیه را محدود کند و موجب رنگی شدن چشم جنین شود. اما به خاطر داشته باشید که اگر فعالیت این ژن به‌طور کامل محدود شود، ممکن است تولید ملانین در کل بدن با مشکل روبرو شود و فرد با بیماری زالی متولد شود.

بیشتر بدانید: اصول تغذیه در دوران پریودی چگونه است؟

اینفوگرافی عوامل مؤثر بر رنگ چشم جنین
ژنتیک، جهش ژنتیکی و ملانین‌ها از عوامل مؤثر بر رنگ چشم جنین محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: دختردار شدن؛ بهترین راه‌کارهای موثر دختردار شدن که خوب است بدانید

راه‌های رنگی شدن چشم جنین

رنگ چشم کودک شما تا حد زیادی تحت تأثیر ژن‌های غالب قرار دارد و هیچ روشی برای تغییر دادن این ژن‌ها وجود ندارد. اما به هر حال در کنار ژن‌های غالب، ژن‌ها مغلوب نیز در بدن ما وجود دارند که شاید تأثیرشان به اندازه ژن‌ها غالب نباشد، اما می‌توانند روی ویژگی‌های فیزیکی و ظاهری کودک مؤثر باشند. در حقیقت ما نقش زیادی در تعیین رنگ چشم نوزاد نداریم و این ژن‌ها هستند که میزان تولید ملانین را تعیین می‌کنند و رنگ چشم نوزاد را مشخص می‌کنند. بهتر است به جای این که به دنبال راه‌های رنگی شدن چشم جنین باشید، روش‌هایی برای سلامت چشم و رشد بهتر جنین را پیدا کنید.

بیشتر بدانید: چگونه وزن خود را کنترل کنیم؟

تصویر یک نوزاد با چشم روشن و براق
رنگی شدن چشم جنین بیشتر توسط عوامل ژنتیکی تعیین می‌شود و ما نقش زیادی روی این موضوع نداریم.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره عفونت در دوران بارداری بدانید

آیا رژیم غذایی برای رنگی شدن چشم نوزاد مؤثر است؟

تغذیه بیشتر از این که روی رنگی شدن چشم جنین مؤثر باشد، می‌تواند به سلامت چشم‌ها و بهبود بینایی او کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف غذاهای مفید و حاوی ویتامین‌های مختلف می‌تواند به سلامت چشم‌ها و همچنین رشد بهتر جنین کمک کند. حقیقت این است که تغذیه به تنهایی نمی‌تواند به رنگی شدن چشم جنین کمک کند. برخی منابع اظهار می‌کنند که مصرف غذاها و خوراکی‌هایی خاص می‌تواند در کنار سایر عوامل روی رنگی شدن چشم مؤثر باشند و روی بیدار کردن ژن‌های پنهان تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: آرتروز در بارداری چه علائمی دارد؟

تصویر یک خانم باردار که در حال مصرف سبزیجات است.
مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی برای رنگی شدن چشم نوزاد چندان مؤثر نیست.

بیشتر بخوانید: خواص خربزه تلخ

در برخی کتب طب سنتی عنوان شده که خوردن گلابی توسط پدر می‌تواند موجب روشن شدن رنگ چشم نوزاد شود. به خاطر داشته باشید که مصرف گیاهان دارویی و انواع دمنوش در دوران بارداری ممنوع است و از همین رو نباید هیچ گیاه یا عرق گیاهی خاصی را بدون مشورت با پزشک مصرف کنید. در ادامه به برخی از غذاها که به رنگی شدن چشم جنین کمک می‌کنند، اشاره شده است.

  • هلو
  • خرچنگ دریایی
  • گل گاو طبان
  • سنبل‌الطیب
  • عرق کاسنی

می‌توانید در این زمینه با متخصص تغذیه مشورت کنید و از دکتر اطلاعات کامل‌تری دریافت کنید که از طریق امکان مشاوره آنلاین با بهترین دکتر تغذیه آسان‌تر ارتباط بگیرید.

بیشتر بخوانید: هماتوم بارداری چیست و چه عوارضی دارد؟

چطور رنگ چشم کودک را پیش‌بینی کنیم؟

حقیقت این است که هنوز اطلاعات کاملی در مورد تقابل ژن‌ها و نقش آن‌ها در تعیین رنگ چشم نوزاد در دسترس نیست و به همین دلیل پیش‌بینی قطعی رنگ چشم نوزاد به‌هیچ‌عنوان امکان‌پذیر نخواهد بود. اما به هر حال برخی عوامل می‌توانند روی تعیین رنگ چشم جنین مؤثر باشند. معمولاً رنگ چشم نوزاد از روشن به تیره تغییر می‌کند. مثلاً اگر نوزاد بعد از تولد رنگ چشم آبی داشته باشد، ممکن است بعد از مدتی رنگ چشم او سبز یا فندقی تغییر کند. اما هیچ‌گاه رنگ چشم قهوه‌ای یک نوزاد روشن نخواهد شد و به سبز و آبی تغییر نخواهد کرد.

  • 2 والدین با رنگ چشم آبی، احتمالاً نوزادی با رنگ چشم آبی خواهند داشت
  • دو والدین با رنگ چشم قهوه‌ای احتمالاً نوزادی با رنگ چشم قهوه‌ای خواهند داشت. اگر در خانواده یکی از والدین رنگ چشم آبی یا روشن جود داشته باشد، احتمال این که رنگ چشم نوزاد روشن شود نیز وجود دارد.
  • اگر یک یا هر دو والدین رنگ چشمشان سبز یا فندقی باشد، احتمالاً نوزاد با چشم‌هایی سبز یا فندقی متولد خواهد شد.

بیشتر بدانید: تغییر رنگ چشم یک رویا یا واقعیت؟

تصویری از رنگ چشم یک مادر و دختر با چشم رنگی
در صورتی که رنگ چشم مادر و پدر یک رنگ خاص باشد، به‌احتمال‌زیاد، نوزاد آن‌ها نیز چشم‌هایی با همان رنگ خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: تولد نوزاد مرده یا مرده زایی، مرثیه‌ای برای یک رویا

جمع‌بندی

همانطور که متوجه شدید رنگی شدن چشم نوزاد بیشتر به عوامل ژنتیکی مرتبط است و از همین رو ما نمی‌توانید با تغییر رژیم غذایی و یا استفاده از برخی خوراکی‌ها یک نوزاد با رنگ چشم خاص داشته باشیم. به جای این که در فکر تغذیه مناسب برای رنگی شدن چشم جنین باشید، بهتر است با مصرف مواد غذایی مناسب به سلامت چشم‌ها و بهبود رشد جنین کمک کنید و اجازه دهید رنگ چشم نوزاد شما توسط کدهای ژنتیکی تعیین شود. در صورتی که قصد دارید از یک گیاه یا دمنوش خاص برای رنگی شدن چشم جنین استفاده کنید، حتماً با یک پزشک متخصص در سایت درمانکده مشورت کنید.

بیشتر بدانید: تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی چیست؟

آیا رنگ چشم نوزاد بعد از به دنیا آمدن تغییر می‌کند؟

رنگ چشم نوزاد بعد از تولد ثابت نیست و با افزایش تولید رنگدانه‌ها، رنگ چشم تیره‌تر می‌شود. مثلاً اگر نوزاد در بدو تولد چشم‌هایی آبی داشته باشد، احتمالاً رنگ چشم او بعد از مدتی تیره‌تر خواهد شد.

آیا هیچ داروی گیاهی برای رنگی شدن چشم جنین وجود دارد؟

بهتر است بدانید که رنگی شدن چشم جنین با داورهای گیاهی و با استفاده از تغذیه از نظر علمی کاملاً مردود است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف دمنوش ها و داروهای گیاهی می‌توانند به جنین آسیب بزنند و سلامت او را به خطر بیندازند.

آیا مصرف گل گاوزبان موجب رنگی شدن چشم جنین می‌شود؟

در برخی منابع عنوان شده که مصرف گل گاوزبان در بارداری می‌تواند سبب روشن شدن چشم جنین شود. اما باید بدانید که این گیاه به دلیل داشتن آلکالوئیدها برای جنین مضر است و مصرف آن می‌تواند موجب ایجاد ناهنجاری در جنین شود.

منابع: healthline، whattoexpect، verywellhealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 64

هنوز امتیازی ثبت نشده

رنگ چشم نوزاد بعد از تولد ثابت نیست و با افزایش تولید رنگدانه‌ها، رنگ چشم تیره‌تر می‌شود. مثلاً اگر نوزاد در بدو تولد چشم‌هایی آبی داشته باشد، احتمالاً رنگ چشم او بعد از مدتی تیره‌تر خواهد شد.
بهتر است بدانید که رنگی شدن چشم جنین با داورهای گیاهی و با استفاده از تغذیه از نظر علمی کاملاً مردود است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف دمنوش ها و داروهای گیاهی می‌توانند به جنین آسیب بزنند و سلامت او را به خطر بیندازند.
در برخی منابع عنوان شده که مصرف گل گاوزبان در بارداری می‌تواند سبب روشن شدن چشم جنین شود. اما باید بدانید که این گیاه به دلیل داشتن آلکالوئیدها برای جنین مضر است و مصرف آن می‌تواند موجب ایجاد ناهنجاری در جنین شود.
مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها