باید و نبایدهای کار کردن در دوران بارداری

بایدها و نبایدهای کار کردن در دوران بارداری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کار کردن در دوران بارداری همیشه آسان نیست. اگر باردار هستید یا تصمیم به بارداری دارید و می‌خواهید ضمن بارداری به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهید، بهتر است با روش‌­هایی که سلامت مادر و جنین را در حین انجام دادن کار حفظ می‌کند، آشنا شوید.

اکثر زنان می‌­توانند در دوران بارداری به شغل خود ادامه دهند. اما حاملگی می‌­تواند چالش‌­هایی در محل کار ایجاد کند. برای سالم و فعال ماندن در محیط کار، روش‌­های تسکین مشکلات شایع در حاملگی را یاد بگیرید و بدانید چه زمانی کار کردن در دوران بارداری باعث به خطر افتادن بارداری می­‌شود.

تسکین حالت تهوع و استفراغ در حین کار

حالت تهوع بارداری به «حالت تهوع صبحگاهی» معروف است؛ اما ممکن است هر لحظه اتفاق بیفتد. برای کاهش حالت تهوع در محل کار:

  • از عواملی که باعث تحریک حالت تهوع می­‌شود دوری کنید: ممکن است صبحانه‌ای که قبل از بارداری هر صبح هوسش را می‌­کردید یا بوی گرم شدن غذا در مایکروویو اتاق استراحت مزاجتان را به هم بریزد. از هر چیزی که باعث می­‌شود حالت تهوع به‌شما دست دهد بپرهیزید.
  • به فاصله­ زمانی کوتاه میان­‌وعده میل کنید: وقتی حالت تهوع دارید، بیسکوییت و دیگر غذاهای شیرین به دادتان می­‌رسند. یک بسته از این مواد غذایی را در محل کار نگه دارید تا به آن دسترسی راحت داشته باشید. نوشیدنی یا چای زنجبیلی هم موثر عمل می‌­کند.

کنترل خستگی هنگام کار کردن در دوران بارداری

کنترل خستگی هنگام کار کردن در دوران بارداری

از آن­جایی­‌که بدن برای پشت سر گذاشتن حاملگی به نوعی اضافه­‌کاری می­‌کند، ممکن است دچار احساس خستگی شوید و استراحت کردن در محل کار دشوار است. نکات زیر می‌­تواند مفید واقع شود:

  • مصرف غذاهای سرشار از آهن و پروتئین: خستگی می‌­تواند نشانه­ کم ­خونی ناشی از کمبود آهن باشد؛ اما تنظیم رژیم غذایی به شما کمک می­‌کند. از غذاهایی مانند گوشت قرمز، ماکیان، غذای دریایی، سبزیجات، غلات صبحانه­ کامل که با آهن غنی­‌شده و لوبیا استفاده کنید.
  • استراحت­‌های کوتاه و متناوب: می‌­توانید به مدت چند دقیقه از جا برخیزید و کمی راه بروید تا نیروی تازه پیدا کنید. همچنین اگر چند دقیقه لامپ‌ها را خاموش کنید، چشمانتان را ببندید و پاهایتان را رو به بالا دراز کنید، به تجدید انرژی کمک می­‌کنید.
  • نوشیدن مایعات: یک بطری آب روی میز کار نگه دارید و در طول روز از آن بنوشید.
  • کاهش فعالیت: کم کردن فعالیت بعد از پایان روز کاری به استراحت بیشتر شما کمک می­‌کند. می­‌توانید خریدهای خود را به­‌صورت آنلاین انجام دهید یا کسی را استخدام کنید تا خانه و حیاط را تمیز کند.
  • داشتن روتین فیتنس: اگرچه ممکن است بعد از یک روز طولانی، ورزش آخرین چیزی باشد که به ذهنتان می‌­رسد، اما باید بدانید فعالیت فیزیکی و ورزش در دوران بارداری به افزایش میزان انرژی کمک می­‌کند (به­‌خصوص اگر تمام روز پشت میز نشسته باشید). با تایید و راهنمایی پزشک متخصص، بعد از تمام شدن کار پیاده­‌روی کنید یا عضو کلاس فیتنس حاملگی شوید.
  • زود خوابیدن: هدفتان را روی حداقل هشت ساعت خواب کامل بگذارید. خوابیدن به پهلوی چپ رسیدن خون به جنین را به حداکثر می­‌رساند و ورم را کاهش می­‌دهد. برای راحتی بیشتر، بین پاها و زیر شکم بالشت بگذارید.

راحتی خود را در نظر بگیرید

هرچه حاملگی پیش‌تر می‌­رود، انجام فعالیت­‌های روزمره مانند نشستن و ایستادن سخت‌­تر خواهد شد. یادتان هست که در بخش قبل به استراحت­‌های کوتاه و متناوب اشاره کردیم؟ می‌­توانید حین استراحت هر چند ساعت یک بار از جایتان حرکت کنید تا از فشار و انقباض عضلات کاسته شود و پا و دست در اثر تجمع مایعات ورم نکند. می­‌توانید روش­‌های زیر را نیز امتحان کنید:

  • نشستن: استفاده از یک صندلی راحت که به­‌خوبی از کمر شما محافظت می­‌کند انتخاب مناسبی است. به­‌خصوص که با تغییر وزن و حالت بدن، باعث می­‌شود نشستن طولانی­‌مدت برایتان راحت‌­تر شود. اگر صندلی راحت ندارید، از یک بالشت یا کوسن کوچک کمک بگیرید تا کمرتان را پوشش دهد. با قرار دادن بالشت زیر پا از ورم کردن آن جلوگیری کنید.
  • ایستادن: اگر مجبورید ساعت­‌های طولانی بایستید، یکی از پاهای خود را روی زیرپایی، چارپایه یا جعبه بگذارید. هر چند وقت یک بار پایتان را عوض و استراحت کنید. کفش راحتی بپوشید که قوس مناسبی داشته باشد. می‌­توانید از ساپورت و گن هم استفاده کنید.
  • خم شدن و بلند کردن: حتی وقتی می­‌خواهید شیء سبکی را بلند کنید، حالت و نحوه­ قرار گرفتن درست، به آسیب ندیدن کمر کمک می­‌کند. هنگام خم شدن، از قسمت زانو خم شوید، نه از کمر. فشار را نزدیک به بدن و روی پاها بگذارید، نه روی کمر. هنگام بلند کردن بدنتان را تاب ندهید.

روش درست کار کردن در دوران بارداری

کنترل استرس

استرس کار، انرژی لازمی را که باید برای مراقبت از خود و جنین بگذارید می­‌گیرد. به­‌منظور به حداقل رساندن استرس و فشار کار:

  • کنترل امور را به دست بگیرید: وظایف روزانه­ خود را بنویسید و آن­ها را اولویت‌­بندی کنید. می‌­توانید بعضی از این وظایف را به دیگری واگذار یا به کل حذف کنید.
  • درمورد فشار کاری صحبت کنید: احساس خستگی خود را با یک همکار، دوست یا عزیز در میان بگذارید.
  • آرامش خود را حفظ کنید: روش‌­های ریلکسیشین مانند نفس‌­های شمرده یا تصور خود در مکان آرام را امتحان کنید. با تایید پزشک، کلاس یوگا را امتحان کنید.

اقدامات لازم و رعایت ملاحظات هنگام کار کردن در دوران بارداری

در بعضی از شرایط کاری خطر بروز مشکل در دوران بارداری افزایش پیدا می­‌کند (به­‌خصوص اگر خطر زایمان زودرس شما را تهدید می­‌کند، این موضوع اهمیت می‌­یابد). مثلا:

  • قرار گرفتن در معرض مواد مضر
  • ایستادن طولانی­‌مدت
  • بلند کردن وسایل سنگین، بالا رفتن یا حمل کردن
  • سروصدای زیاد
  • ارتعاش سنگین، مانند ماشین­‌های بزرگ
  • دمای زیاد

اگر بابت هر یک از مسائل فوق نگران هستید، با متخصص صحبت کنید. شما به کمک یکدیگر تصمیم می­‌گیرید آیا رعایت ملاحظات لازم ضروری است یا باید وظایف کاری خود ضمن کار کردن در دوران بارداری را تغییر دهید.

اگر باردار هستید و یا نیاز به مشاوره پزشکی در زمینه ملاحظات کار کردن در دوران بارداری دارید، در وب سایت درمانکده با پزشکان فوق متخصص زنان و زایمان آشنا شوید و از آنها وقت ویزیت یا مشاوره بگیرید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 32

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها