بیماری های ارتوپدی؛ شایع‌ترین مشکلات ارتوپدی را بشناسید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


بیماری های ارتوپدی با آسیب و مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی بدن مرتبط هستند. متخصص ارتوپد  اغلب با اصلاح ناهنجاری در این سیستم و ساختار آن انواع بیماری‌های ارتوپدی را برطرف می‌کند.

اگر با مفهوم ارتوپدی آشنا باشید، حتما خوب می‌دانید این شاخه پزشکی به درمان مشکلات ماهیچه‌ها، رباط‌ها و مفاصل می‌پردازد. شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی شامل دردهای مفصلی و اختلالات غضروفی هستند که موجب بروز اختلال در عملکرد سیستم اسکلتی عضلانی بدن می‌شوند. عوامل مختلفی می‌توانند باعث بروز مشکلات ارتوپدی شوند که برخی از آن‌ها با درمان خانگی بهبود پیدا می‌کنند اما بسیاری از بیماری‌های ارتوپدی باید حتما زیر نظر دکتر متخصص ارتوپد بررسی شوند. 

با ما در این مقاله از مجله درمانکده همراه باشید تا انواع بیماری های ارتوپدی را بیشتر بشناسیم.

منظور از بیماری های ارتوپدی چیست؟

تصویر فردی با درد مچ دست ناشی از بیماری‌های ارتوپدی
شکستگی، پارگی رباط، پارگی تاندون و دررفتگی مفصل شایع‌ترین بیماری‌های ارتوپدی محسوب می‌شوند.

ساختار کلی بدن انسان شامل استخوان‌بندی در دست‌ها، پاها، ستون فقرات، کمر، پشت و گردن است که پوشیده از عضلات و ماهیچه هستند. سلامت استخوان‌های بدن و عدم ابتلا به بیماری های ارتوپدی بر سلامت کلی بدن و توانایی انسان تاثیر به‌سزایی دارد. 

گاهی‌اوقات ممکن است به دلایل مختلف دچار درد و ناراحتی در بخش‌های مرتبط با اسکلت و عضلات بدن مانند تاندون‌ها، مفاصل، عصب و پوست شوید. برزو ناهنجاری یا آسیب در هر یک از این اجزای سیستم اسکلتی عضلانی بدن می‌تواند ناشی از انواع بیماری های ارتوپدی باشد. لازم به ذکر است برای درمان مشکلات ارتوپدی باید حتما به دکتر متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

شما می‌توانید برای دریافت راهنمایی و مشاوره آنلاین با دکتر ارتوپد درمانکده در ارتباط باشید.

علت بروز بیماری های شایع ارتوپدی

بیماری های شایع ارتوپدی اغلب شامل دررفتگی، شکستگی استخوان، جراحت یا پارگی تاندون‌ها و رباط‌ها، درد مچ دست و مچ پا، درد مفصل زانو و گردن می‌شوند. در این بین ممکن است شما تنها تعدادی از دردها را به عنوان مشکلات ارتوپدی بشناسید و بقیه موارد را جدی نگیرید. در صورتی که هر نوع درد و ناراحتی در سیستم اسکلتی عضلانی بدن به عنوان بیماری های ارتوپدی شناخته می‌شود. 

دلیل اصلی بروز مشکلات ارتوپدی عبارت‌اند از:

  • صدمات ورزشی
  • عفونت
  • تومورها
  • ناهنجاری‌های مادرزادی
  • آسیب و صدمه اسکلتی
  • اختلالات نخاعی

بیشتر بدانید: درد مچ پا از چیست؟

اینفوگرافیک علل اصلی بروز بیماری‌های ارتوپدی
برای پیشگیری از بروز بیماری‌های شایع ارتوپدی، اگر صدمات سیستم اسکلتی عضلانی پس از سه روز بهتر نشوند به بررسی متخصص ارتوپد نیاز دارند.

اهمیت درمان مشکلات ارتوپدی

بعضی از بیماری های ارتوپدی قابل درمان است و برخی دیگر درحال حاضر درمانی ندارند، اما می‌توان در این شرایط درد را تسکین داد تا کیفیت زندگی فرد بهبود یابد. تشخیص دقیق و درمان هدفمند، حتی در بیماری‌های مزمن که علاجی ندارند، به کاهش مشکلات و عوارض ناشی از بیماری کمک می‌کند.

روش‌های درمان مشکلات ارتوپدی براساس نوع و شدت بیماری توصیه می‌شوند که معمولا از روش RICE (استراحت، یخ، کمپرسیون، بلند شدن) تا جراحی متغیر است.

علائم بیماری‌های ارتوپدی را بشناسید!

نشانه‌های بیماری های ارتوپدی می‌توانند بسته به نوع و محل آسیب متفاوت باشند. اما موارد زیر جزء علائم شناخته‌‌شده و مشترک بین انواع مشکلات ارتوپدی هستند:

  • درد و کاهش حرکت مفصل
  • تورم و سفتی مفصل
  • تغییر شکل مفاصل
  • گرفتگی عضلانی
  • بی‌حسی یا احساس گزگز
  • قرمزی پوست ناشی از التهاب یا عفونت
  • حالت سوزن سوزن شدن ناحیه آسیب‌دیده

در صورت لزوم می توانید با دکتر ارتوپدی آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: ارتوپد چیست؟

انواع بیماری های ارتوپدی

مشکلات ارتوپدی طیف گسترده‌ای دارند که نمی‌توان همه آن‌ها را در یک لیست قرار داد. از همین‌رو ما در ادامه بیماری های شایع ارتوپدی را که احتمالا در طول زندگی یکی از آن‌ها را تجربه کرده‌اید، معرفی می‌کنیم.

آرتروز

آرتروز یکی از بیماری های ارتوپدی و نوعی آرتیت است که با علائمی نظیر درد مفصل و بافت‌های مرتبط، اغلب منجر به ورم و خشکی می‌شود. این بیماری در افراد بزرگسال بالای 60 سال رخ می‌دهد؛ با این حال جوانان و کودکان از تاثیر منفی آن مستثنی نیستند. دراثر کاهش بافت غضروف، که وظیفه جذب شوک هنگام حرکت پا توسط مفصل را برعهده دارد، آرتروز به وجود می آید. بسته به وضعیت بیماری، درد می تواند خفیف یا مزمن باشد. درصورت شدید بودن آرتروز، بیمار حتی نمی‌تواند فعالیت‌های عادی روزانه را انجام دهد. بهتر است بیماران مبتلا به این وضعیت به روماتولوژیست مراجعه کنند.

شکستگی استخوان

شکستگی ازجمله اختلالات جدی مشکلات ارتوپدی است که درصورت شکستن کامل یا جزئی از استخوان اتفاق می‌افتد. این وضعیت با علائمی نظیر ورم، درد شدید و مشکل در تکان دادن ناحیه آسیب‌دیده شناخته می‌شود. شکستگی انواع مختلفی مثل باز، بسته، ترکه‌ای، صاف و مارپیچ دارد. در این نوع از بیماری های شایع ارتوپدی متخصص ارتوپد اغلب از روش جراحی برای ردمان استفاده میکند.

بیشتر بدانید: ورم مفاصل چیست؟

کمردرد

در این وضعیت بیمار در ناحیه کمر احساس درد خفیف و آزاردهنده یا شدید و مداوم احساس می‌کند. این درد میزان حرکت بیمار و توانایی او در انجام فعالیت‌های روزمره را محدود خواهد کرد. همچنین ممکن است فرد گرفتگی شدید عضلات را تجربه کند. در اغلب موارد درد می‌تواند به باسن، کشاله ران و بالای ران هم سرایت کند.

رگ‌به‌رگ شدن

یکی‌دیگر از رایج‌ترین بیماری های ارتوپدی، کشیدگی یا پاره شدن رباط‌ها است که به آن رگ‌به‌رگ شدن می‌گویند. این عارضه بیشتر در مچ پا رخ می‌دهد و می‌توان آن را با راه‌کارهای درمان خانگی مانند کمپرس سرد درمان کرد. در صورت پارگی شدید رباط‌ها، به بررسی متخصص ارتوپد و جراحی نیاز است.

فتق دیسک کمر

ستون فقرات دارای مهره‌های مختلف است که بین هر یک دیسک‌های نرم و ژله‌ای قرار دارند. در برخی موارد این دیسک‌ها به دلیل وزن بالا، فعالیت بدنی سخت، بی‌تحرکی شدید، رانندگی طولانی‌مدت دچار پارگی یا لغزش می‌شوند. به این وضعیت فتق یا بیرون‌زدگی دیسک می‌گویند که اغلب با درد، ضعف پاها و بازوها یا بی‌حسی آن‌ها همراه خواهد بود.

درد زانو

یکی از شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی درد زانو است. این مفصل بسیار آسیب‌پذیر بوده و به دلیل انجام فعالیت روزمره مختلف فشار بالایی را تحمل می‌کند. درد زانو می‎تواند بر اثر عوامل مختلفی مانند وزن زیاد یا ساییدگی مفصل ایجاد شود. در برخی مواقع آسیب‌دیدگی مفصل زانو بر اثر ضربه یا حرکت ناگهانی باعث بروز درد شدید می‌شود و شما به بررسی متخصص ارتوپد نیاز پیدا می‌کنید. 

مشکلات ارتوپدی زانو می‌تواند بر اثر شرایطی زیر ایجاد شود:

  • آرتروز
  • بورسیت
  • تاندونیت
  • رگ‌به‌رگ شدن رباط‌ها یا عضلات زانو
  • پارگی غضروف زانو
  • پارگی رباط زانو

خار پاشنه

این عارضه یکی از بیماری های شایع ارتوپدی است که در آن زائده استخوانی از پایین پاشنه پا بیرون می‌زند. مواردی مانند پوشیدن کفش نامناسب و اضافه وزن شدید، عامل اصلی بروز خار پاشنه پا محسوب می‌شوند.

بیماری اولیر

این بیماری ناشی از رشد غیر سرطانی غضروف است. بیماری اولیر از انواع بیماری های ارتوپدی، بیشتر در دست‌ها و پاها (برخی مواقع استخوان جمجه، دنده و ستون فقرات) بروز پیدا می‌کند. این عارضه به دلیل رشد غضروف در استخوان ایجاد می‌شود اما در نهایت به بدشکلی استخوان‌ها، کوتاهی اندام‌ها و افزایش احتمال شکستگی آن‌ها منتهی خواهد شد.

روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی از انواع بیماری های ارتوپدی و دومین مشکل شایع آرتریت است. این بیماری با التهاب مزمن مفصل شناخته می‌شود و به دلیل شدت زیاد، عملکرد مفصل مورد نظر را مختل می‌کند. این نوع از مشکلات ارتوپدی اغلب باعث بروز بدشکلی مفصل درگیر بیماری (معمولا انگشتان) خواهند شد.

سندروم مارفان

این سندروم یکی از بیماری‌های شایع ارتوپدی با منشا اختلالات ارثی است. سندروم مارفان باعث اثرگذاری منفی بر بافت همبند می‌شود و بیشتر در ناحیه چشم، اسکلت، رگ‌های خونی و قلب بروز پیدا می‌کند. عوارض سندروم مارفان از انواع بیماری های ارتوپدی شامل موارد زیر است:

  • بیرون‌زدگی استخوان سینه
  • انحنای ستون فقرات
  • کمردرد
  • رشد غیرطبیعی دنده‌ها
  • پا درد

بیماری‌های شایع ارتوپدی

اینفوگرافیک بیماری‌های شایع ارتوپدی
اغلب بیماری های شایع ارتوپدی استخوان‌ها، مفاصل و بافت‌های نرم را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

مشکلات زیادی روی سیستم عضلانی اسکلتی بدن تاثیر می‌گذارند که نیازمند مراقبت بالینی توسط پزشک یا دیگر متخصصان کادر درمان هستند. مشکلات شایع ارتوپدی عبارت‌اند از:

  • بورسیت
  • فیبرومیالژی
  • درد و مشکل پا
  • شکستگی لگن
  • درد و مشکل دست
  • درد و مشکل زانو
  • گوژپشتی
  • درد و مشکل گردن
  • پوکی استخوان
  • بیماری پاژه استخوان
  • اسکولیوز
  • درد و مشکل کتف
  • جراحت بافت نرم

بیشتر بدانید: تاندون آشیل پا دقیقا کجاست؟

راهنمای مراجعه به پزشک

بیماری های ارتوپدی به دلیل وسعت سیستم اسکلتی عضلانی بدن می‌توانند در صورت عدم درمان به موقع منجر به از کار افتادگی بلندمدت شوند. در این بین روش‌هایی مثل تمرینات کششی و سبک زندگی سالم برای جلوگیری از آسیب جدی وجود دارد که علاوه‌ بر حفظ سلامت قلب، در جلوگیری از بروز مشکلات ارتوپدی هم موثر هستند. اما در صورت ادامه‌دار بودن درد و ناراحتی سیستم اسکلتی عضلانی، باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. 

وب‌سایت درمانکده با گرد هم آوردن جمعی از بهترین پزشکان متخصص، این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین جهت مراجعه حضوری نزد پزشک مورد نظر خود، وقت معاینه رزرو کنید.

سوالات متداول

برای درمان بیماری های ارتوپدی چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد، بی‌حسی، گزگز شدن ناحیه آسیب‌دیده پس از چند روز بهتر نشد و با علائمی مانند کبودی، ورم، بدشکلی یا اسپاسم شدید همراه بود، سریعا به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

درد در کدام نواحی بدن جزء بیماری های ارتوپدی محسوب می‌شود؟

مشکلات ارتوپدی به احساس درد و ناراحتی در سیستم اسکلتی عضلانی بدن همچون ماهیچه‌ها، عضلات، استخوان‌ها، اعصاب، مفاصل، تاندون‌ها و رباط‌ها گفته می‌شود.

عوامل خطر برای بروز بیماری های ارتوپدی کدامند؟

افزایش سن، بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، افزایش وزن، سیگار کشیدن، ورزش‌های سنگین بدون آمادگی بدن، بلند کردن اجسام سنگین در وضعیت نامناسب بدنی و بی‌تحرکی مفرط.

منبع: beaumont | healthgrades

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها