تغییر رنگ چشم؛ آیا این آرزوی دیرینه امکان‌پذیر است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در عصر حاضر تغییر رنگ چشم یک رویا نیست و می‌توان به کمک روش‌های جدید آن را عملی کرد. اما نباید از خطرات احتمالی این تکنیک پرطرفدار غافل شد.

چشم‌های رنگی محبوبیت زیادی دارند و تغییر رنگ چشم یک خواسته پرطرفدار بین افراد مختلف است که همیشه یک رویا بود. اما قهوه‌ای، رنگ پرتکرار چشمان ایرانی‌ها محسوب می‌شود. این رنگ یا هر رنگ دیگری مانند آبی، سبز، خاکستری و فندقی از کودکی در چشمان نوزاد نهادینه خواهند شد.

در حال حاضر با پیشرفت علم و فناوری می‌توانید به کمک عمل تغییر رنگ چشم، رنگ دلخواه‌تان را اعمال کنید. هر چند استفاده از لنزهای تماسی رنگی شما را به آرزوی‌تان می‌رساند اما استفاده از آن موقتی بوده و می‌تواند عوارض خاصی ایجاد کند. اگر شما هم به تغییر رنگ چشم خود علاقه‌مندید در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بیشتر در مورد روش‌های انجام آن صحبت کنیم. 

منظور از تغییر رنگ چشم چیست؟

تغییر رنگ چشم به معنی تغییر رنگ عنبیه، عضو حسی مهم در چشم است. درواقع رنگ چشم افراد معمولا به وسیله پیگمانت‌های موجود در قسمت جلوی چشم (عنبیه) تعیین می‌شود. طیف رنگی عنبیه از آبی، سبز، خاکستری، قهوه‌ای و فندقی متنوع خواهد بود. 

این رنگ‌ها پس از نهادینه شدن در دوران نوزادی دائمی هستند و به صورت طبیعی نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد. مگر این‌که از طریق روش‌های دیگر مانند جراحی یا استفاده از لنزهای تماسی رنگی امکان‌پذیر شود. تغییر رنگ‌چشم باید با نظارت و کنترل پزشک متخصص چشم صورت گیرد.

در صورت علاقه به تغییر رنگ‌چشم خود، بهتر است با دکتر آنلاین چشم‌ درمانکده مشورت کنید تا راه‌های ممکن و مطمئن برای رسیدن به نتیجه مطلوب بررسی شوند.

بیشتر بدانید: چشم درد نشانه چیست؟

تصویر چشم‌های قهوه‌ای
رنگ‌چشم قهوه‌ای رایج‌ترین رنگ در کره زمین است که این‌روزها افراد زیادی متقاضی تغییر آن هستند.

عمل تغییر رنگ چشم

رنگ چشم افراد توسط پیگمانت‌های موجود در عنبیه تعیین می‌شود. این پیگمانت‌ها به صورت ژنتیکی و در اثر وراثت به هر فرد داده خواهد شد. اما برخی روش‌های جراحی می‌توانند رنگ چشم را تغییر دهند. 

رنگ چشم تاثیر به‌سزایی در زیبای صورت و گیرایی آن دارد. تاکنون عمل‌های زیبایی مختلفی برای زیباتر شدن چشم انجام می‌شد و عمل تغییر رنگ چشم‌ها یک رویا بود. اما در چند سال گذشته به کمک روش‌های جدید و مدرن این رویا به واقعیت تبدیل شد. 

انواع روش عمل تغییر رنگ‌چشم شامل موارد زیر می‌شوند:

تغییر رنگ چشم با لیزر

وجود رنگدانه ملانین درون عنبیه چشم باعث تیره شدن آن می‌شود. اما همه ما در ژنتیک خود یک ژن چشم رنگی نهفته داریم. عمل تغییر رنگ با لیزر کمک می‌کند تا تابش پرتو مورد نظر بر روی عنبیه با ایجاد گرما مقداری از رنگدانه ملانین را در عرض ۲۰ ثانیه از بین ببرد. 

بدین صورت امکان تغییر رنگ‌چشم به آن ژن رنگی نهفته وجود دارد. اما شما نمی‌توانید رنگ چشم مورد علاقه خود را با لیزر انتخاب کنید. معمولا تغییر رنگ به آبی یا خاکستری است که زیر نور خورشید به وضوح دیده می‌شود. 

با این حال تغییر رنگ چشم با لیزر صددرصد مورد تایید سازمان FDA آمریکا نیست و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. برای تغییر دائمی رنگ‌چشم متخصصان توصیه می‌کنند لیزردرمانی را حدود سه تا چهار جلسه تکرار کنید. البته ممکن است این روش مدرن و جدید بر روی چشمان بسیار تیره اثربخش نباشد.

تغییر رنگ‌چشم با کاشت عنبیه

یک پزشک آمریکایی توانست با کاشت عنبیه مصنوعی راه‌حلی دائمی برای تغییر رنگ چشم پیدا کند. این روش معمولا کاربرد زیبایی دارد اما می‌توان از آن برای کسانی که عنبیه چشم‌شان از دست رفته یا دچار آسیب شده استفاده کرد. 

در روش عمل تغییر رنگ‌چشم با کاشت عنبیه برش کوچکی در این ناحیه ایجاد می‌کنند و با گذاشتن عنبیه مصنوعی از جنس سیلیکونی تغییر رنگ مورد نظر را ایجاد خواهند کرد. 

بیشتر بدانید: فیلر زیر چشم چیست؟

این عمل شباهت زیادی به کاشت لنز برای برطرف کردن عیوب انکساری و درمان آب مروارید دارد. به کمک کاشت عنبیه تغییر رنگ دائمی چشم ها در ۱۵ دقیقه با بیهوشی موضعی انجام می‌شود. البته جراح و فوق تخصص چشم پزشک برای هر چشم حدود ۱۵ دقیقه زمان می‌گذارد.

تغییر رنگ چشم از قهوه ای به آبی ممکن است؟

با وجود این‌که عمل تغییر رنگ‌چشم با لیزر هنوز در آمریکا تایید شده نیست اما در برخی کشورها پزشکان توانسته‌اند به کمک این روش چشم‌های قهوه‌ای را متمایل به آبی کنند. در فرآیند لیزر هیچ رنگدانه‌ای به چشم اضافه نمی‌شود. 

هر چشم در لایه‌های زیرین خود رنگ سبز یا آبی دارد که پوشش قهوه‌ای رنگ عنبیه روی آن قرار می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد آن رنگ‌ها خود را نشان دهند. عمل تغییر رنگ با لیزر که پرتو بسیار کم انرژی دارد، کمک می‌کند تا پیگمانته بر اثر گرم شدن تحریک و به‌دلیل لایه‌برداری رنگ قهوه‌ای به آبی تبدیل شود. 

درواقع یک لایه نازک از ملانین برداشته خواهد شد تا تغییر رنگ به آبی ایجاد شود. لایه استروما در چشم‌های قهوه‌ای حاوی مقدار زیادی ملانین است. این رنگدانه نور را بهتر منعکس می‌کند و امکان تغییر رنگ به چشم‌های قهوه‌ای می‎دهد.

چگونه می‌توان تغییر رنگ چشم از قهوه ای به عسلی داشت؟

همان طور که گفتیم همه ما با وجود چشم‌های قهوه‌ای، در لایه‌های زیرین چشم خود رنگ سبز و آبی داریم. بنابراین می‌توان گفت تغییر رنگ چشم از قهوه‌ ای به آبی یا سبز توسط روش نوین لیزردرمانی امکان‌پذیر است.  اما برای تغییر رنگ چشم از قهوه‌ ای به عسلی بهترین راه‌کار استفاده از لنز تماسی رنگی است.

در صورت لزوم می توانید با دکتر چشم پزشک آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص چشم پزشک مراجعه کنید.

روش‌های خانگی تغییر رنگ‌چشم از قهوه‌ای به عسلی
برخی از مواد غذایی می‌توانند تا حد زیادی باعث کاهش رنگ عنبیه چشم قهوه‌ای متمایل به عسلی شوند.

غیر از آن می‌توانید به کمک یک سری روش‌های خانگی رنگ قهوه‌ای چشم خود را روشن‌تر و به عسلی متمایل کنید. 

آن‌ها عبارتند از:

  • مصرف مداوم عسل می‌تواند با گذشت زمان به روشن‌تر شدن چشم قهوه‌ای کمک کند.
  • مصرف روغن زیتون می‌تواند سایه چشم را پس از گذشت مدتی روشن‌تر کند.
  • زنجبیل تاثیر بسیار زیادی بر روشن‌تر شدن عنبیه چشم دارد.
  • مصرف کنترل شده گوشت به‌دلیل داشتن زینک و منیزیم می‌تواند به روشن‌تر شدن چشم قهوه‌ای کمک کند.
  • غذاهای دریایی به‌دلیل داشتن چربی سالم، امگا3، املاح معدنی و ویتامین‌های مفید اثربخشی مفیدی بر تبدیل عنبیه قهوه‌ای به عسلی دارند.
  • ترکیب عسل و اسفناج می‌تواند با روشن‌تر کردن چشم قهوه‌ای معجزه کند.

تغییر رنگ چشم در یک هفته

برخی روش‌های نوین مانند عمل لیزر یا کاشت عنبیه می‌توانند رنگ‌چشم را تغییر دهند. اما این روش‌ها نیاز به زمان و توجه بسیار دقیقی دارند و نباید انتظار داشت تغییر رنگ چشم‌ها در یک هفته یا مدت زمان کمی اتفاق بیفتد. 

معمولا نتایج این تغییر پس از عمل جراحی سه تا چهار هفته بعد نمایان می‌شود. راه‌کارهای خانگی تغییر رنگ‌چشم هم به استمرار و تداوم انجام آن‌ها بستگی دارد که اغلب بیش از یک یا ۲ ماه طول می‌کشد.

عوارض عمل تغییر رنگ‌چشم چیست؟

اینفوگرافیک عوارض عمل تغییر رنگ‌چشم
هر کدام از روش‌های تغییر رنگ چشم می‌توانند مقدار رنگدانه ملانین را در عنبیه تغییر دهند.

به‌طور کلی خطرات و عوارض تغییر رنگ‌چشم شامل موارد زیر می‌شود:

  • عفونت چشم
  • آب مروارید
  • آسیب قرنیه چشم
  • افزایش فشار چشم و بروز بیماری گلوکوم
  • ایجاد التهاب، قرمزی، درد و تاری دید
  • عدم شناخت کافی از عمل تغییر رنگ‌چشم و احتمال بروز عوارض ناشناخته

هزینه تغییر رنگ‌چشم در ایران

روش‌ تغییر رنگ‌چشم یک رویکرد جدید در جهان است که هنوز به‌طور کامل شناخته شده نیست. از همین‌رو نمی‌توان قیمت دقیقی برای آن درنظر گرفت. اما می‌توان گفت هزینه عمل تغییر رنگ چشم به مهارت پزشک، کلینیک مورد نظر و شهر محل انجام عمل بستگی دارد. 

همچنین هزینه تغییر رنگ چشم با لیزر در ایران که چندین بار انجام شده تا حد زیادی به قیمت دلار بستگی دارد. در کل می‌توان این عمل را یک جراحی پرهزینه دانست.

بیشتر بدانید: روش‌های رنگی شدن چشم جنین چگونه است؟

راهنمای مراجعه به پزشک

چشم یکی از حساس‌ترین اجزای بدن است که هر تغییری در آن باید حتما زیر نظر متخصص چشم‌پزشک انجام شود. در حال حاضر عمل تغییر رنگ چشم را در ایران هر چشم‌پزشکی به‌دلیل حساسیت و ریسک بالا برعهده نمی‌گیرد. از همین‌رو ممکن است به‌سختی بتوانید پزشک مورد نظر را برای تایید انجام این عمل پیدا کنید. شما می‌توانید در وب‌سایت درمانکده به کمک سیستم نوبت‌دهی آنلاین نزد بهترین متخصصین چشم‌پزشک این مجموعه جهت مراجعه حضوری وقت معاینه رزرو کنید.

سوالات متداول

آیا می‌توان با عمل تغییر رنگ چشم هر رنگ دلخواهی انتخاب کرد؟

در عمل تغییر رنگ‌چشم با لیزر یک لایه نازک عنبیه را برمی‌دارند و رنگ نهفته در لایه‌های زیرین چشم نمایان می‌شود. به‌همین دلیل امکان انتخاب رنگ دلخواه نیست. اما در عمل تغییر رنگ‌چشم با کاشت عنبیه این امکان وجود دارد.

بهترین روش تغییر رنگ‌چشم کدام است؟

عمل تغییر رنگ‌چشم با لیزر یا کاشت عنبیه یک روش دائمی محسوب می‌شوند اما ریسک بالایی دارند و سازمان FDA هنوز آن‌ها را تایید نکرده است. از همین‌رو بسیاری از متخصصین چشم‌پزشک انتخاب این روش را توصیه نمی‌کنند. از نظر آن‌ها استفاده لنزهای تماسی رنگی به‌عنوان روش تغییر رنگ‌چشم موقت بهترین گزینه است.

مهمترین عوارض عمل تغییر رنگ‌چشم چیست؟

عفونت، آب مروارید، افزایش فشار چشم، ایجاد التهاب و تاری دید

منبع: webmd | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 24

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها