بیمار ویروس هانتا

ویروس جدید هانتا ویروس چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در گرماگرم مبارزه و گسترش جهانیِ کووید-19 (CoVID-19) که از آلودگی به ویروسی از خانواده کرونا ویروس ها بوجود می آید، خبر جدیدی همگان را شگفت زده کرد: روز دوشنبه یک بیمار مبتلا به ویروسی از خانواده هانتاویروس ها، در حالی که در اتوبوس در حال سفر در چین بود به ناگهان در گذشت. این مورد موجب شوکه شدن بسیاری از افراد شد اما باید متذکر شویم که این ویروس پدیده‌ی جدیدی و به خطرناکی ویروس کرونا نیست.. در ادامه به بررسی این بیماری می پردازیم.

آنچه در ادامه می آید اطلاعاتی بر گرفته از خلاصه مطالب وب سایت مرکز CDC (Center for Disease Control and Prevention) یعنی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها وابسته به HHS وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها

هانتا ویروس چیست؟

هانتاویروس ها (Hantaviruses) یک خانواده ویروس هستند که به طور عمده توسط جوندگان گسترش می یابند و می توانند باعث بیماری های متنوعی مردم در سراسر جهان شوند. هانتاویروس ها در قاره آمریکا به عنوان ویروس “دنیای جدید” شناخته می شود و ممکن است باعث سندرم ریوی هانتی ویروس (HPS) شود. هانتا ویروس های دیگر، معروف به هانتاویروس های “جهان قدیمی”، بیشتر در اروپا و آسیا یافت می شوند و می توانند باعث (HFRS) تب خونریزی دهنده به همراه سندرم کلیوی شوند.

هر زیرگونه هانتاویروس  دارای یک گونه میزبان جونده خاص است و بیشتر از طریق ویروس منتشر شده توسط ادرار، مدفوع و بزاق و کمتر توسط گاز گرفتگی توسط حیوان میزبان آلوده، به  انسان ها منتقل می شود. مهمترین هانتا ویروس در ایالات متحده که می تواند باعث HPS شود ویروس Sin Nombre است که توسط موش سفید پا (یا موش آهویی) پخش شده است.

موش سفیدپا (موش آهویی)
موش سفیدپا (موش آهویی)

سندرم ریوی هانتاویروس (HPS)

سندرم ریوی هانتاویروس (HPS) یک بیماری تنفسی شدید و گاه کشنده در انسان است که در اثر عفونت با هانتاویروس ایجاد می شود.

هانتا ویروس
هانتا ویروس

هرکسی که با جوندگان حامل ویروس هانتویروس در تماس باشد در معرض خطر ابتلا به HPS است. آلودگی جوندگان در داخل و اطراف خانه، خطر اصلی قرار گرفتن در معرض هانتاویروس است. حتی افراد سالم اگر در معرض ویروس باشند در معرض خطر عفونت HPS هستند. (البته در مناطق آلوده مانند ایالات متحده)

تا به امروز، هیچ موردی از HPS در ایالات متحده گزارش نشده است که ویروس از یک شخص به فرد دیگر منتقل شده باشد. در حقیقت، در یک مطالعه از کارکنان مراقبت های بهداشتی که در معرض بیماران یا نمونه های آلوده به انواع مرتبط با هانتاویروس (که باعث یک بیماری متفاوت در انسان می شود) قرار گرفتند، هیچ یک از کارکنان شواهدی از عفونت یا بیماری نشان ندادند.

در شیلی و آرژانتین، موارد نادری از انتقال شخص به شخص در تماس نزدیک شخص با بیمار مبتلا به نوعی هانتی ویروس بنام ویروس آندس رخ داده است.

موارد گزارش شده از بیماری هانتاویروس در ایلات متحده 

عفونت هانتاویروس در ایالات متحده

نظارت بر بیماری هانتاویروس در ایالات متحده در سال 1993 و در اثر شیوع بیماری شدید تنفسی در منطقه چهار گوشه (Four Corner: ناحیه ای بین ایالت های کلورادو، یوتا، آریزونا و نیومکزیکو) آغاز شد. سندرم ریوی هانتاویروس(HPS) در سال 1995 به یک بیماری قابل توجه در سطح ملی تبدیل شد و اکنون از طریق “سیستم نظارت بر بیماری های قابل توجه در سراسر کشور” (NNDSS) موارد وجود تب در یک بیمار با شواهد تایید شده آزمایشگاهی از عفونت هانتاویروس را گزارش می کند. در سال 2014، شورای ایالتی و اپیدمیولوژیست های محلی، گزارش ملی عفونت های آزمایشگاهی هانتاویروس را تأیید کردند که شامل HPS و عفونت هانتاویروس غیر ریوی است. گزارش موارد مربوط به هانتاویروس غیر ریوی در سال 2015 آغاز شد. (یعنی هر دو نوع بیماری ((دنیای جدید)) و ((دنیای قدیم)) در ایلات متحده در سالهای 2014 و 2015 مشاهده شدند)

شیوع هانتاویروس ها در ایلات متحده از ژانویه تا جولای سال 2018
شیوع هانتاویروس ها در ایلات متحده از ژانویه تا جولای سال 2018
شیوع هانتاویروس ها در ایلات متحده از ژانویه تا دسامبر سال 2018 (آخرین آمارهای منتشره)
شیوع هانتاویروس ها در ایلات متحده از ژانویه تا دسامبر سال 2018 (آخرین آمارهای منتشره)

آمارها نشان می دهند که میزان شیوع گر چه در حد انگشتان یک دست است اما این بیماری در ایالات متحده در حال رشد است.

ردیابی یک نمونه بیماری رازآلود منجر به فوت در ایالات متحده: 

داستانی از سندرم ریوی هانتاویروس

در ماه مه سال 1993، شیوع یک بیماری غیر قابل توضیح ریوی در جنوب غربی ایالات متحده، در منطقه مشترک آریزونا، نیومکزیکو، کلرادو و یوتا معروف به “چهار گوشه” رخ داد. یک مرد جوان، که از نظر جسمی از ناخوشی رنج می برد، دچار تنگی نفس شد، به بیمارستان در نیومکزیکو منتقل شد و خیلی سریع درگذشت.

مشاهده بیشتر : معرفی بهترین پزشک عفونی

مقایسه علائم بیماری کروناویروس با هانتاویروس:

(منبع این بخش CDC نیست)

مقایسه هانتا ویروس و کرونا ویروس
مقایسه هانتا ویروس و کرونا ویروس

منبع: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 28

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

6 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها