با ویروس گوارشی جدید و روش های درمان آن آشنا شوید

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
Placeholder
دکتر جواد رستگارمقدم
تخصص: فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی

آیا چیزی در مورد ویروس گوارشی جدید شنیده‌اید؟ ویروس گوارشی بیماری است که موجب بروز مشکلات گوارشی، اسهال و استفراغ می‌شود و علائم آزاردهنده‌ای را برای فرد ایجاد می‌کند. برخی علائم این بیماری را شبیه به کرونا می‌دانند و برخی دیگر معتقد هستند که این ویروس شباهت زیادی به آنفولانزای معده دارد. اما باید بدانید که ویروس گوارشی یک بیماری متفاوت است که علائم آن با آنفولانزای معده متفاوت است و شدت کمتری نسبت به کرونا دارد. بیشتر افراد سالم بعد از ابتلا به نوروویروس برای 2 تا 3 روز علائم را تجربه می‌کنند و پس از آن احساس بهتری خواهند داشت. اما علائم این ویروس گوارشی جدید چیست و چطور درمان می‌شود؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با علائم ویروس گوارشی و همچنین روش‌های درمان آن آشنا شوید.

علائم ویروس گوارشی چیست؟

ویروس گوارشی جدید که برخی آن را با نام نوروویروس می‌شناسند، یک بیماری عفونی است که علائم آن به صورت ناگهانی بروز می‌کند. معمولا علائم و نشانه‌های این بیماری 12 تا 48 ساعت بعد از مواجه شده با ویروس آغاز می‌شود و از 1 تا 3 روز طول می‌کشد.

در صورت داشتن چنین علائمی می توانید با مشاوره تلفنی با فوق تخصص گوارش مشورت کنید و در صورت لزوم به فوق تخصص گوارش به صورت حضوری مراجعه کنید.

اینفوگرافی علائم ویروس گوارشی
از مهم‌ترین علائم ویروس گوارشی می‌توان به حالت تهوع، استفراغ، درد و گرفتگی معده و اسهال اشاره کرد.

بیشتر بدانید: بیماری کلانژیت چیست؟

 در برخی از افراد ممکن است علائم بیماری پس از چندین هفته از بین برود و بهبودی فرد بیشتر طول بکشد. بسیاری از افراد نیز این بیماری بدون هیچ علامت خاصی به بیماری مبتلا می‌شود. در این شرابط فرد تنها ناقل بیماری خواهد بود. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم ویروس گوارشی آشنا شوید.

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد یا گرفتگی معده
  • اسهال آبکی یا شل
  • احساس ضعف و بی‌حالی
  • تب با درجه پایین
  • سردرد
  • درد عضلانی

ویروس گوارشی جدید چطور منتقل می‌شود؟

ویروس گوارشی جدید به راحتی از طریق ذرات ویروسی ازجمله بزاق، استفراغ و مدفوع از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند. استفاده از ظرف غذا و نوشیدنی آلوده به ویروس می‌تواند به راحتی شما را بیمار کند. از طرف دیگر تماس با سطوح آلوده نیز می‌تواند در انتقال عفونت موثر باشد.

بیشتر بدانید: علّت مشکلات هضم غذا چیست؟

تصویری از انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر
ویروس گوارشی از طریق بزاق، استفراغ و مدفوع فرد آلوده به سایر افراد منتقل می‌شود.

درمان ویروس گوارشی جدید

در اکثر مواقع برای درمان ویروس گوارشی نیاز به هیچ‌گونه داروی خاصی نیست و فرد با انجام مراقبت‌های لازم و به‌کارگیری روش‌های خانگی بهبود پیدا می‌کند. در ادامه می‌توانید با روش‌های درمان ویروس گوارشی آشنا شوید.

بیشتر بدانید: سنگ کیسه صفرا چیست؟

اینفوگرافی روش‌های درمان ویروس گوارشی جدید
برای درمان ویروس گوارشی جدید باید مایعات بیشتری مصرف کنید، استراحت کنید و از غذاهایی استفاده کنید که هضم راحت‌تری دارند.

مایعات بنوشید

اسهال و استفراغ موجب کم آبی بدن می‌شود. از طرف دیگر زمانی که فرد بیمار است، میل کمتری به غذا خوردن دارد. نوشیدن آب و مایعات سالم به بدن شما کمک می‌کند تا هیدراته بمانید. از طرف دیگر نوشیدن مایعات در دفع ویروس از بدن نیز موثر است. در طول بیماری مراقب علائم کم آبی باشید. به‌طور مرتب رنگ ادرار را بررسی کنید. زرد بودن رنگ ادرار نشانه کم آبی بدن است. درصورتی که کم آبی شدید باشد، ممکن است نیاز به استفاده از سرم برای هیدراته شدن بدن باشد.

استراحت کنید

در زمان بیماری بدن شما باید تمام انرژی خود را صرف مبارزه با ویروس کند. زمانی که استراحت می‌کند، بدن انرژی بیشتری برای مقابله با بیماری دارد و طول بیماری شما کوتاه‌تر خواهد شد. سعی کنید در روزهای ابتدایی بیماری حتما در رختخواب بمانید و به خوبی استراحت کنید.

از غذاهایی که هضم راحتی دارند استفاده کنید

معمولا اکثر بیماران مبتلا به ویروس گوارشی در روز اول اشتهایی به غذا خوردن ندارند. اگر حالت تهوع شما کمی بهبود پیدا کرده است، این نشانه بهبود بیماری است. در این شرایط بهتر است از غذاهایی استفاده کنید که هضم آن برای سیستم گوارش راحت‌تر است. غذاهایی مثل موز، برنج، سس سیب و  نان تست گزینه خوبی برای شما هستند. برای افزایش انرژی بدن می‌توانید یک آبگوشت تهیه کنید و کمی از آب آن را بخورید.

از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید

مصرف پروبیوتیک‌ها با تجویز پزشک یکی دیگر از روش‌های درمان ویروس گوارشی است. برای رفع علائم اسهال می‌توانید از لبنیات کم‌چرب پروبیوتیک استفاده کنید و یا با مصرف مکمل‌های پروبیوتیک به رفع اسهال کمک کنید.

از مسکن استفاده کنید

در صورتی که تب یا سردرد دارید، می‌توانید برای رفع  آن از مسکن استفاده کنید. استفاده از مسکن‌هایی مثل استامینوفن بهترین درمان برای کاهش تب و سردرد است. به خاطر داشته باشید که در صورت تب شدید باید از پزشک متخصص کمک بگیرید.

روش‌های پیشگیری از ویروس گوارشی جدید

برای پیشگیری از ویروس گوارشی قبل از هر چیزی باید بهداشت فردی را رعایت کنید. شستشوی دست‌ها با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه یک روش موثر برای جلوگیری از ویروس گوارشی است. اگر فرد بیماری در خانه یا محیط اطراف شما وجود دارد، حتما سطوح را با مواد ضدعفونی‌کننده پاک کنید و قبل از ورود به محیط منزل لباس‌هایتان را به‌طور کامل عوض کنید.

بیشتر بدانید: قرص فاموتیدین برای چیست؟

تصویر فردی در حال شستن دست ها
برای پیشگیری از ویروس گوارشی باید به صورت مرتب دست‌هایتان را بشویید، سطوح را ضدعفونی کنید و میوه و سبزیجات را به درستی بشویید.

به منظور جلوگیری از انتشار ویروس بهتر است تا 2 روز بعد از پایان علائم ویروس گوارشی در خانه بمانید و از تماس با سایر افراد اجتناب کنید. در ادامه می‌توانید با روش‌های موثر برای پیشگیری از ویروس گوارشی آشنا شوید.

  • شستن مرتب دست‌ها
  • شستشوی صحیح میوه و سبزیجات
  • ضدعفونی کردن سطوح
  • پختن غذاها به‌طور کامل
  • عوض کردن لباس‌های آلوده بعد از ورود به منزل

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائمی مثل اسهال، خستگی و بی‌حالی را تجربه می‌کنید و این علائم بعد از 2 تا 3 روز بهبود پیدا نکرد، باید هر چه سریع‌تر از یک پزشک متخصص برای درمان کمک بگیرید. وجود خون در مدفوع و همچنین تب بالا نیز از نشانه‌هایی هستند که باید در صورت مشاهده به سرعت به پزشک اطلاع دهید.

تصویر پزشکی که در حال معاینه بیمار است.
در صورتی که علائم ویروس گوارشی بعد از 2 تا 3 روز بهبود پیدا نکرد، حتما از پزشک کمک بگیرید.

سخن پایانی

در صورتی که به انواع ویروس گوارشی مبتلا شده‌اید و یا علائمی مثل دل‌پیچه، اسهال و بی‌حالی را تجربه می‌کنید و علائم شما بعد از 3 روز برطرف نشد، باید هر چه سریع‌تر با یک متخصص داخلی یا متخصص گوارش در مورد بیماری خود صحبت کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است تا از هر نقطه از دنیا به راحتی با بهترین متخصصین کشور ارتباط برقرار کنید و پس از دریافت مشاوره، درمان خود را آغاز کنید.

سوالات متداول

 
آیا دل‌پیچه نشانه ویروس گوارشی است؟

دل‌پیچه یکی از علائم ویروس گوارشی است، اما به هر حال ممکن است این مشکل به دلایل دیگری نیز ایجاد شود.

چگونه بفهمیم که مبتلا به ویروس گوارشی هستیم؟

معمولا تشخیص ویروس گوارشی کار چندان راحتی نیست و علائم آن شباهت زیادی به بیماری‌های عفونی با منشا ویروسی و باکتریایی دارد. از همین رو در صورتی که بعد از 3 روز حال شما بهتر نشد، حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

آیا روشی برای درمان سریع ویروس گوارشی وجود دارد؟

اگر به ویروس گوارشی مبتلا شده‌اید، معمولا 2 تا 3 روز طول می‌کشد تا علائم بیماری بهبود پیدا کند. اما مصرف زیاد مایعات می‌تواند به خارج شدن سریع ویروس از بدن و جلوگیری از کم آبی بدن کمک کند.

منابع: healthmatters، healthline، mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 202

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

112 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها