درمان کلسترول خون

درمان کلسترول بالا با تغذیه مناسب

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


آیا پزشک متخصص قلب و عروق به شما گفته است که کلسترول بالا دارید؟ حالا شما می دانید که باید رژیم غذایی و سبک زندگی خود را برای کاهش کلسترول و کاهش احتمال بیماری قلبی تغییر دهید. حتی اگر پزشک برای شما داروهای کاهش دهنده کلسترول تجویز کرده باشد شما نیاز به تغییر رژیم غذایی و فعالیت بدنی بیشتری دارید تا قلب سالم تری داشته باشید. این راهنمایی ها به شما کمک می کند سطح کلسترول خود را متعادل نگه دارید.

اگر کلسترول بالا دارید، شما و پزشکتان راه ها و استراتژی های مختلفی را ممکن است برای کاهش سطح کلسترول به کار ببرید. ممکن است روی رژیم غذایی خود کارکنید، وزن خودتان را کم کنید، بیشتر ورزش کنید و یا داروهای کاهش کلسترول مصرف کنید. شما کارهای دیگری هم می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که در مسیر درست هستید.

کلسترول، خوب و بد

کلسترول LDL باعث ایجاد پلاک در عروق می شود که منجر به بیماری قلبی می شود. کلسترول خوب HDL کمک می کند تا بدن شما کلسترول بد را از خون پاک کند. اگر می خواهید که کلسترول LDL خون را پایین بیاورید و کلسترول HDL  را بالا ببرید با رژیم غذایی شروع کنید. بدن شما برای عملکرد درست نیاز به مقدار کمی کلسترول دارد. اما ممکن است که ما بیش از حد نیاز خود، چربی اشباع و کلسترول در رژیم غذایی خودمان داشته باشیم که هر دو این ها سطح کلسترول بد  LDL را بالا می برند.

برای کنترل میزان غذا از دست خود کمک بگیرید

بسیاری از آمریکایی ها وعده هایی با دو برابر میزان توصیه شده برای سلامتی می خورند. این باعث افزایش وزن و بالارفتن کلسترول می شود. یک روش آسان برای کنترل میزان غذا این است: از دست خود استفاده کنید. یک واحد گوشت قرمز یا ماهی تقریباً به اندازه یک کف دست است. یک واحد میوه تازه به اندازه مشت شماست. یک واحد سبزی پخته شده،برنج یا پاستا به اندازه یک دست جمع شده است.

غذای مفید برای قلب مصرف کنید

بشقاب خود را پر از میوه ها و سبزیجات کنید (پنج تا ۹ واحد در روز) تا کلسترول بد LDL را پایین بیاورید. آنتی اکسیدان ها در این غذاها بسیار سودمند هستند. هر چه ما بیشتر میوه و سبزیجات مصرف کنیم کمتر غذاهای چرب می خوریم. به این ترتیب شما می توانید فشار خون خود را پایین آورده و به وزن متعادل برسید. غذاهایی که با استرول های گیاهی غنی شده اند مانند کره گیاهی،ماست و سایر غذاها می توانند کلسترول LDL را پایین بیاورند.

برای سلامت قلب خود از دریا کمک بگیرید

یک رژیم غذایی سالم برای قلب شامل دو وعده ماهی در هفته است. چرا؟ ماهی، چربی اشباع کم و مقادیر زیاد اسیدهای چرب امگا۳ دارد. اسیدهای چرب امگا۳ به کم شدن سطح تری گلیسرید که یک نوع چربی در خون است کمک می کنند. این ها به کم کردن کلسترول و کاهش سرعت رشد پلاک ها در عروق  کمک می کند. از ماهی هایی مانند ماهی آزاد، تن، قزل آلا و ساردین استفاده کنید. یادتان باشد ماهی را سرخ نکنید چون منافع سلامتی ماهی خنثی می شود.

از مغزها برای سلامتی قلب استفاده کنید

یک میان وعده می خواهید؟ یک مشت از مغزها یک میان وعده مناسب برای کاهش کلسترول است. مغزها حاوی مقادیر زیاد چربی اشباع نشده هستند که کلسترول بد LDL را کاهش داده و درمیزان کلسترول خوب HDL تغییری ایجاد نمی کنند. مطالعات زیادی نشان می دهد که افرادی که یک اونس(حدود ۳۰ گرم) از مغزها در روز مصرف می کنند احتمال ابتلا به بیماری قلبی در آن ها کمتر است. مغزها چربی و کالری زیادی دارند و نباید زیاد مصرف شوند. از خوردن مغزهایی که با شکر یا شکلات پوشانده شده اند خودداری کنید.

چربی های غیر اشباع از قلب محافظت می کنند

همه ما به مقدار کمی چربی(حدود ۲۰ درصد تا ۳۵ درصد از کالری روزانه ) در رژیم غذایی خود احتیاج داریم. اما نوع چربی اهمیت دارد.چربی های غیراشباع مانند روغن کلزا،زیتون و گلرنگ به کم کردن کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب کمک می کنند. چربی های اشباع مانند آن هایی که در کره و روغن خرما یافت می شوند و چربی های ترانس، کلسترول LDL را بالا می برند. حتی چربی های خوب هم کالری دارند و باید تعادل را در خوردن آن ها نگه دارید.

دانه بیشتر، سیب زمینی کمتر

شما برای انرژی به کربوهیدرات احتیاج دارید اما بعضی کربوهیدرات ها برای شما بهتر از بقیه هستند. دانه ها و غلات مانند برنج قهوه ای و گندم کامل، فیبر بیشتری دارند و سطح قند را کمتر بالا می برند. این ها به کم کردن کلسترول کمک می کنند و باعث می شوند شما مدت زمان بیشتری احساس پرانرژی بودن کنید. بقیه کربوهیدرات ها مانند آن هایی که در نان سفید،سیب زمینی سفید،برنج سفید وشیرینی ها هستند سطح قند خون را با سرعت بیشتری بالا می برند و باعث می شوند شما سریع تر گرسنه شوید و باعث می شوند شما بیشتر تمایل به خوردن زیاد داشته باشید.

تحرک

حتی ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در ۵ روز هفته یا ۲۰ دقیقه در۳ روزهفته  ورزش های انرژی بر مانند دویدن، کلسترول LDL را پایین آورده و کلسترول HDL را بالا می برد. تمرین بدنی بیشتر نتیجه های بهتری هم می دهد. فعال بودن به شما کمک می کند به وزن ایده آل خود برسید و آن را نگه دارید و شانس بسته شدن عروق را در شما کم می کند.شما مجبور نیستید ۳۰ دقیقه پشت سر هم ورزش کنید. می توانید تمرینات ورزشی خود را به جلسه های ۱۰ دقیقه ای تقسیم کنید.

پیاده روی کنید

اگربه ورزش کردن عادت ندارید و نمی خواهید به باشگاه بروید، پیاده روی کنید. پیاده روی ساده و سالم است و تمام چیزی که احتیاج دارید یک جفت کفش است. تمرینات هوازی مانند  راه رفتن سریع خطر حمله قلبی و بیماری های قلبی را کاهش می دهد و به شما کمک می کند وزن خود را کم کنید و استخوان های خود را قوی نگه دارید. اگر تازه می خواهید شروع کنید، ابتدا با پیاده روی ۱۰ دقیقه ای شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید.

ورزش کنید بدون این که به باشگاه بروید

شما هر جا که بخواهید می توانید ورزش کنید. باغبانی، رقص یا پیاده روی هم ارزشمند هستند. حتی کار خانه نیز اگر ضربان قلب شما را بالا ببرد، می تواند ورزش محسوب شود.

وقتی بیرون غذا می خورید چه کنید

اگر شما در خانه غذای سالم می خورید تا سطح کلسترول خود را متعادل نگه دارید، در خارج خانه هم به سالم خوردن ادامه دهید. غذای رستوران ممکن است مقدار زیاد چربی اشباع،کالری و سدیم داشته باشد.حتی انتخاب غذاهای سالم ممکن است مقادیر زیادی از این مواد ناسالم را داشته باشند. از راهنمایی های زیر برای متعادل نگه داشتن رژیم خود استفاده کنید:

  • به جای سرخ کردنی ها از غذاهای کباب شده، پخته شده، بخار پز یا بریان شده استفاده کنید
  • سس را جدا سفارش دهید
  • با درخواست بسته بندی شدن نیمی از وعده خود قبل از اینکه غذا را بیاورند، کنترل میزان غذا را تمرین کنید

به برچسب غذا نگاه کنید

برای داشتن یک رژیم سالم برای قلب و با کلسترول پایین نگاه کردن به برچسب اطلاعات غذایی ضروری است.

  • اندازه واحد های غذایی را بررسی کنید. اطلاعات غذایی ممکن است خوب به نظر برسند اما آیا بسته به جای یک واحد دو واحد غذایی دارد؟
  • اگر روی برچسب نوشته”غلات کامل”، به محتویات را نگاه کنید. گندم کامل یا غلات کامل باید اول از همه نوشته شده باشند.
  • به چربی اشباع و کلسترول دقت کنید. آیا بیش از مقدار رژیم شما هستند؟

از استرس دوری کنید

استرس طولانی مدت،فشار خون را بالا برده و خطر تصلب شریان که از ساخته شدن پلاک ها از کلسترول در عروق ایجاد میشود را بالا می برد. تحقیقات نشان می دهد که برای بعضی افراد، استرس به صورت مستقیم سطح کلسترول را بالا می برد. سطح استرس خود را با تمرینات آرام سازی،مدیتیشن یا بیوفیدبک پایین بیاورید. روی تنفس خود تمرکز کنید و نفس های عمیق و تازه کننده بکشید. نفس عمیق یک ویران کننده استرس است که هر جایی می توانید از آن استفاده کنید.

وقتی از دست دادن به معنای پیروزی است

کاهش وزن یکی از بهترین راه هایی است که می تواند به شما کمک کند از بیماری های قلبی پیشگیری کنید. وزن بیشتر احتمال ابتلا به کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد. همه این ها روی عروق شما تاثیر گذاشته و احتمال جمع شده پلاک از کلسترول را بالا می برد. کاهش وزن مخصوصا چربی شکم به افزایش HDL و کاهش LDL کمک می کند.

به توصیه های پزشک قلب خود عمل کنید

مدیریت کلسترول بدن یک فرایند طولانی مدت است و تا آخر عمر ادامه دارد. به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید تا سلامتی خود را بررسی کنید.به توصیه های پزشک خود در مورد رژیم غذایی،تمرینات ورزشی و دارو عمل کنید. با پزشک خود همکاری کنید تا کلسترول خون خود را پایین بیاورید و قلب خودتان را قوی نگه دارید.

بیشتر بدانید: قرص آتورواستاتین؛ از موارد مصرف تا عوارض جانبی

۹ اشتباه در رژیم غذایی و چگونه از این اشتباهات اجتناب کنیم

اگر شلوار جین مورد علاقه شما اندازه شما نیست، اگر احساس میکنید انگار درجه ترازو گیر کرده و وزن شما را به درستی نشان نمیدهد یا وزن شما وقتی که پایین می رود دوباره بالا می آید، احتمال دارد که شما یکی از این ۹ اشتباه را در کاهش وزن خود مرتکب می شود.

1. حذف صبحانه

حذف صبحانه به نظر می رسد راهی آسان برای کاهش کالری مصرفی باشد اما این کار باعث می شود شما در بقیه روز گرسنه باشید. در نتیجه ممکن است از میان وعده های غذایی برنامه ریزی نشده از قبل در محل کار استفاده کنید یا در وعده نهار مقادیر زیادی غذا بخورید که کالری مصرفی شما را به شدت بالا می برد. اما صبحانه هایی که پر از پروتئین و فیبر هستند گرسنگی شما را در طول روز کاهش می دهند. در واقع، مطالعات نشان می دهد افرادی که هر صبح صبحانه می خورند در نگه داشتن وزن ایده آل موفق تر هستند.

2. اصلاً میان وعده نخوردن

خوردن در میان وعده ها اگر از روی فکر باشد می تواند به تنظیم وزن شما کمک کند اما اگر بدون فکر باشد منجر به جمع شدن چربی در اطراف کمر خواهد شد. افرادی که وعده های زیاد با حجم کم در طول روز می خورند بهتر می توانند گرسنگی خود را کنترل کنند و وزن خود را کم کنند. خوردن میان وعده های سبک مخصوصاٌ اگر پرپروتئین باشند متابولیسم را بالا نگه می دارد. خوردن مقداری مغز یک انتخاب خوب و پر پروتئین است و مطالعات نشان داده افرادی که از مغزها به عنوان میان وعده استفاده می کنند لاغر تر و متناسب تر از افرادی هستند که از مغزها استفاده نمی کنند.

3. کنترل میان وعده ها از دست شما خارج شود

شاید شما کالری مصرفی خود در وعده های غذایی را محاسبه می کنید اما آیا خوردنی های کوچک در میان وعده ها را هم محاسبه می کنید؟ یک بسته بیسکوییت روی میز شماست، تکه ای کیک در جشن، مقداری از بستنی پسرتان. همه این خوردنی های کوچک روی هم جمع می شوند و می توانند یک برنامه غذایی خوب را خراب کنند. اگر شما در محاسبه کالری جدی هستید می توانید از گوشی هوشمند یا لپتاپ خود برای محاسبه تمام لقمه ها استفاده کنید.

4. مصرف مقدار زیاد خوردنی کم چربی

محصولات کم چرب نقش مهمی در رژیم غذایی شما بازی می کنند. توجه داشته باشید که کم چرب به معنای کم کالری نیست و مجوزی برای خوردن بیشتر نیست. اگر بشقاب خود را با کیک کم چرب پر کنید، درنهایت ممکن است کالری بیشتری از زمانی که یک تکه کوچکتر کیک معمولی خورده اید مصرف کنید. بهترین راه فهمیدن مقدار چربی،شکر و کالری دریافتی مطالعه برچسب روی مواد غذایی است.

5. دوری کردن از فراورده های لبنی

شیرپرچرب، پنیر و بستنی برای خیلی از کسانی که رژیم می گیرند یک تابو هستند اما فرار از لبنیات کار درستی نیست. پژوهش ها نشان می دهد بدن وقتی کلسیم کافی دریافت کند چربی بیشتر می سوزاند و وقتی کمبود کلسیم داشته باشد کلسیم کمتری می سوزاند. مکمل های کلسیم به نظر می رسد که منافع مشابهی با لبنیات ندارند و لبنیات چیزهای دیگری هم دارند که استفاده از آن ها را ضروری می کند. از لبنیات کم چربی یا بدون چربی استفاده کنید.

6. آشامیدن مقدار زیاد کالری

وقتی کالری را محاسبه می کنید، بسیاری از ما تمایل داریم که نوشیدنی ها را نادیده بگیریم. وقتی بدانید که بعضی قهوه ها و نوشیدنی ها بیشتر از ۵۰۰ کالری دارند متوجه اشتباه خود می شوید. حتی کالری یک آبمیوه میزان کالری دریافتی را بالا می برد. کالری نوشیدنی ها گرسنگی را برطرف نمی کند. بعد از نوشیدن یک نوشیدنی پرکالری،هیچ مقدار از کالری دریافتی شما کم نمی شود.

7. مصرف کم آب

یکی از ساده ترین اشتباهات در رژیم غذایی مصرف کم آب است. آب برای سوزاندن کالری حیاتی است. اگر اجازه بدهید که بدنتان دچار کم آبی شود، متابولسیم پایین می آید و این یعنی کاهش سرعت کم شدن وزن که مطلوب نیست. پس سعی کنید که به هر وعده و میان وعده یک لیوان آب هم اضافه کنید.

8. مصرف زیاد غذاهای آماده 

وقتی به فروشگاه های غذاهای آماده می رود می توانید سالاد و غذاهای سالم تر انتخاب کنید. اما وقتی شما آنجا هستید آیا می توانید در مقابل سفارش خوردنی ها و نوشیدنی های پرکالری مقاومت کنید؟ و اگر یک بار از غذاهای آماده استفاده کنید شاید این تبدیل به عادت شود. طبق یک مطالعه طولانی مدت، افرادی که بیشتر از دو بار در هفته از غذاهای آماده استفاده می کنند ۵ کیلوگرم بیشتر از کسانی که کمتر از یک بار در هفته غذاهای آماده مصرف می کنند وزن اضافه می کنند.

9. اهداف غیرواقع بینانه

اگر به خود بگویید که در هفته اول ۱۰ کیلو وزن کم می کنید به احتمال زیاد شکست می خورید. اگر فکر کنید که قادر به انجام این کار نیستید هیچ وقت شروع به رژیم گرفتن نمی کنید. اگر رژیم بگیرید و ۲ کیلو وزن کم کنید،به جای خوشحال شدن، شاید احساس ناامیدی کنید که به هدف خود نرسیدید. یک هدف واقع بینانه برای رژیم غذایی موفق ضروری است. اگر مطمئن نیستید که هدف شما چگونه باید باشد با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 79

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها