هفته هشتم بارداری + علائم و وضعیت جنین در هشت هفته بارداری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

 

در هفته هشتم بارداری اتفاقات زیادی برای شما و جنین‌تان رخ می‌دهد. در این زمان ممکن است بعضی از علائم رایج بارداری شامل حالت تهوع، درد سینه‌ها، خستگی و سوزش سر دل را تجربه کنید. اگر می‌خواهید همه چیز درباره هفته هشتم بارداری را بدانید تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده با ما همراه باشید.

تغییرات بدن مادر در هفته هشتم بارداری

با نزدیک شدن به اواخر سه ماهه اول، ممکن است متوجه شوید که لباس‌هایتان تنگ‌تر شده‌اند. در این مرحله، افزایش وزن کمتر از چند کیلوگرم است، اما رحم به آرامی بزرگ می‌شود تا جنین در حال رشد را در خود جای دهد.

علاوه بر این، ممکن است سینه‌های شما به لمس حساس شوند و در آن‌ها کمی احساس گزگز کنید. حجم خون هم در دوران بارداری تقریبا ۴۵ درصد افزایش می‌یابد. بنابراین، فراتر از آنچه که به ظاهر می‌بینید، تمام سیستم‌های بدن به شدت در حال کار کردن هستند.

زن باردار دست‌های خود را روی شکم قرار داده است
در هفته هشتم بارداری به تدریج رحم بزرگ‌تر می‌شود و لباس‌های مادر برای او تنگ‌تر می‌شوند.

وضعیت جنین در هفته هشتم

طول جنین در هفته هشتم بارداری ۱۱ تا ۱۴ میلی‌متر است. در این زمان جنین ۸ هفته به نوزادی که از بیمارستان به خانه خواهید آورد، شباهت زیادی دارد. بدن او از بازوها و پاهای ریز، انگشت‌های دست و پا، استخوان‌ و عضله تشکیل شده است و فک و بینی او در حال شکل‌گیری هستند. همچنین فرزند شما دائما حرکت می‌کند، اما احتمالا نمی‌توانید حرکات جنین هشت هفته را احساس کنید.

در هفته هشتم بارداری تغییرات جنین فقط به رشد فیزیکی محدود نمی‌شود، بلکه سلول‌های عصبی شروع به تشکیل مسیرهای عصبی اولیه می‌کنند و حس بویایی شکل می‌گیرد.

تکامل دوقلوها در هفته هشتم بارداری

تا انتهای هفته ۸ بارداری جنین‌های دو یا چندقلو تقریبا یک سانتی‌متر طول خواهند داشت. به‌ علاوه، به تدریج بازوها قد می‌کشند، گوش‌ها شکل می‌گیرند و حتی لب و بینی جوانه می‌زنند.

بیشتر بخوانید: تقویم بارداری هفته به هفته

اینفوگرافی درباره علائم هفته هشتم بارداری
در هفته ۸ بارداری ممکن است مشکلات گوارشی، تکرر ادرار و اختلال خواب را تجربه کنید.

علائم هفته هشتم بارداری

ممکن است علائمی که قبلا تجربه کرده‌اید در این هفته ادامه داشته باشند و بعضی علائم جدید به آن‌ها اضافه شوند. در ادامه علائم بارداری دختر و علائم بارداری پسر در هفته هشتم را توضیح می‌دهیم.

۱. بیماری صبحگاهی

به  حالت تهوع دوران بارداری «بیماری صبحگاهی» می‌گویند، اما حقیقت این است که در هر ساعتی از روز می‌تواند رخ دهد. حالت تهوع صبحگاهی از افزایش سطح هورمون‌ها ناشی می‌شود و اغلب در هفته ۱۰ بارداری به اوج خود می‌رسد. خوشبختانه، این علامت معمولا طی سه تا چهار هفته آینده برطرف می‌شود.

اگر حالت تهوع شدیدتر از چیزی بود که انتظار داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید. این وضعیت می‌تواند نشانه هیپرامزیس گراویداروم (استفراغ های شدید حاملگی) باشد. مشورت با پزشک به خصوص در موارد زیر ضروری است:

  • قادر به نوشیدن مایعات نیستید.
  • به دلیل کم‌آبی بدن، ادرار شما زرد تیره است.
  • اصلا دفع ادرار ندارید.

بیشتر بخوانید: مراقبت های هفته 1 تا 4 بارداری

خوردن وعده‌های غذایی کوچک و مکرر می‌تواند به تنظیم قند خون و کاهش حالت تهوع کمک کند. مصرف زنجبیل و نعناع یا افزایش مصرف پروتئین هم ممکن است به شما کمک کند که احساس بهتری داشته باشید.

به دلیل حالت تهوع و ناتوانی در خوردن غذای کافی ممکن است در این دوران از بارداری کمی کاهش وزن داشته باشید. پزشک بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد تا مطمئن شود که شما و کودک در حال رشدتان سالم هستید.

۲. خستگی

به دلیل افزایش هورمون پروژسترون و افزایش خون‌رسانی به جنین احتمالا احساس خستگی در این هفته ادامه خواهد داشت. در صورت نیاز حتما استراحت کنید. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و انجام بعضی از ورزش‌های سبک هم می‌تواند به تامین انرژی مورد نیاز بدن شما کمک کند.

۳. درد سینه‌ها یا حساس شدن آن‌ها به لمس

هورمون‌هایی که باعث رشد بدن می‌شوند سینه‌ها را برای شیردهی آماده می‌کنند. این بدان معنی است که سینه‌های شما در حال رشد هستند و خون بیشتری به سمت آن‌ها جریان می‌یابد که این ممکن است کمی آزاردهنده باشد. برای کاهش درد و حساسیت، از سوتین‌هایی استفاده کنید که مناسب سینه‌های در حال تغییر شما باشند. لوسیون‌ها یا روغن‌ها هم می‌توانند با کاهش کشیدگی پوست سینه‌ها به کنترل علائم کمک کنند.

بیشتر بخوانید: نکات ضروری هفته 5 تا 8 بارداری

زن باردار دست‌های خود را روی یکی از سینه‌هایش گذاشته است
حساس شدن سینه‌ها از علائم رایج هفته ۸ بارداری است.

۴. سوزش سردل

پروژسترون هورمونی است که به رشد جنین کمک می‌کند و باعث شل شدن عضلات می‌شود. یکی از عضلاتی که پروژسترون می‌تواند روی آن تاثیر بگذارد، اسفنگتر تحتانی مری است که مری را از معده جدا می‌کند. شل شدن این اسفنگتر، به خصوص اگر بعد از خوردن غذا دراز بکشید، باعث ورود اسید معده به داخل مری می‌شود. برای رفع سوزش سر دل، راه‌کارهای زیر را امتحان کنید:

  • خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر
  • بالا آوردن سر و تنه هنگام خوابیدن
  • اجتناب از دراز کشیدن بلافاصله بعد از خوردن غذا

سوزش سر دل ممکن است برای مدتی باقی بماند. اگر این علامت خیلی ناراحت‌کننده است، با پزشک در مورد ضرورت مصرف دارو صحبت کنید.

۵. تکرر ادرار

هورمون‌های بارداری ممکن است کلیه‌های شما را تحریک کنند و تولید ادرار را افزایش دهند. اگر تکرر ادرار شدید است، مقدار کافئین دریافتی خود را کاهش دهید. همچنین توصیه می‌شود شب قبل از رفتن به رختخواب به سرویس بهداشتی بروید تا بتوانید راحت‌تر بخوابید.

بیشتر بخوانید: هفته 9 تا 12 بارداری چگونه است؟

۶. مشکل در خوابیدن

بسیاری از زنان این سوال که «کیا هفته هشتم بارداری هستن؟ آیا راحت می‌خوابین؟» را از سایر زنان باردار می‌پرسند. چرا که در هفته هشتم بارداری با مشکل خواب روبه‌رو می‌شوند. این مشکل اغلب به دلیل افزایش هورمون‌ها، تکرر ادرار، سوزش سر دل و حالت تهوع رخ می‌دهد.

برای اینکه خواب بهتری داشته باشید، قبل از خواب مدیتیشن کنید و استفاده از وسایل الکترونیکی را به حداقل برسانید. بالش‌های بارداری هم می‌توانند به رفع این مشکل کمک کنند.

مراقبت های هفته هشتم بارداری

اگر قبلا این کار را نکرده‌اید، وقت آن است که اولین معاینه قبل از زایمان خود را انجام دهید. اقداماتی که پزشک در اولین جلسه ویزیت انجام می‌دهد عبارت‌اند از: تست ادرار برای تایید بارداری، آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون‌ها، معاینه لگن و بررسی سابقه پزشکی مادر. حتی ممکن است سونوگرافی انجام دهد تا رشد جنین را بررسی و تاریخ تولد او را مشخص کند.

زن باردار در مطب دکتر زنان
اگر تا قبل از هفته ۸ بارداری به دکتر زنان مراجعه نکرده‌اید، اکنون باید این کار را انجام دهید.

بهتر است قبل از مراجعه به دکتر زنان تمام سوالات خود را بنویسید تا آن‌ها را فراموش نکنید. در ادامه چند سوال مهم را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  • آیا داروها یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنم مناسب هستند؟
  • چه نوع ورزش‌هایی در دوران بارداری بی‌خطر هستند؟
  • آیا فعالیت یا غذایی وجود دارد که باید از آن‌ اجتناب کنم؟
  • آیا بارداری من پرخطر محسوب می‌شود؟
  • در دوران بارداری باید چه آزمایش‌هایی انجام دهم؟

ورزش

ورزش در دوران بارداری برای مادر و جنین مفید است. اگر قبل از بارداری ورزش می‌کردید، احتمالا می‌توانید به فعالیت‌های معمول خود ادامه دهید، اما باید با پزشک مشورت کنید. دکتر زنان ممکن است جایگزین‌های بهتری را به شما پیشنهاد دهد تا از زمین خوردن یا آسیب پیشگیری شود.

تغذیه سالم

در دوران بارداری باید از مکمل غذایی مناسب استفاده کنید و مصرف آب را افزایش دهید. همچنین توصیه می‌شود از خوردن ماهی خام و فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه خودداری کنید و نظر پزشک را در مورد حد مجاز مصرف کافئین بپرسید.

بیشتر بخوانید: نکات ضروری هفته های 13 تا 16 بارداری

چه زمانی با پزشک زنان و زایمان تماس بگیریم؟

در هفته ۸ ممکن است علائم بارداری به دلیل تغییرات هورمونی کمتر شود. کم شدن علائم بارداری در هفته هشتم غالبا به یک مشکل جدی مربوط نمی‌شود. اما اگر احساس متفاوتی دارید یا نگران این موضوع هستید، با پزشک خود تماس بگیرید.

نشانه‌های سقط جنین می‌توانند از لکه‌بینی و خونریزی در هفته هشتم بارداری تا کرامپ و خروج بافت از واژن متغیر باشند. البته ممکن است سقط جنین هیچ علامتی نداشته باشد. بعضی از زنان در اولین سونوگرافی متوجه می‌شوند که جنین خود را از دست داده‌اند.

 محققان تخمین می‌زنند که ۱۵ درصد بارداری‌ها به سقط جنین ختم می‌شوند. این اتفاق می‌تواند برای مادر ویران‌گر باشد، اما باید بدانید که در بیشتر موارد سقط جنین از ناهنجاری‌های کروموزومی ناشی می‌شود و به هیچ‌وجه تحت کنترل شما نیست. خوشبختانه، هنگامی که فرزند‌تان به هفته هشتم بارداری می‌رسد، خطر سقط جنین به حدود ۱/۵ درصد کاهش می‌یابد.

زن باردار در حال صحبت کردن با دکتر زنان
در صورت مشاهده هر نوع علامت غیرطبیعی یا نگران‌کننده فورا به دکتر زنان مراجعه کنید.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم خلاصه آنچه که در هفته هشتم بارداری رخ می‌دهد را در اختیار شما قرار دهیم. برای اینکه این دوران مهم را به سلامت به پایان برسانید، از رژیم غذایی سالم پیروی کنید، سیگار و الکل را کنار بگذارید و تحت نظر پزشک ورزش کنید.

اگر در دوران بارداری به‌سر می‌برید یا تصمیم دارید باردار شوید، می‌توانید از طریق سایت درمانکده از بهترین پزشکان زنان و زایمان وقت بگیرید. در درمانکده علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری، امکان مشاوره آنلاین با دکتر زنان فراهم شده است.

سوالات متداول

هفته هشتم بارداری جنین چگونه است؟

طول جنین تقریبا ۱۱ تا ۱۴ میلی‌متر است. در این زمان به تدریج بازوها، انگشت‌ها، فک و بینی جنین در حال شکل‌گیری هستند.

چرا علائم بارداری در هفته هشتم کمتر می‌شوند؟

ایجاد یک تغییر ناگهانی در علائم بارداری می‌تواند نشانه سقط جنین باشد. اما گاهی‌اوقات هم این تغییر از نوسانات هورمونی ناشی می‌شوند که خطرناک نیستند. بنابراین، غیرطبیعی نیست که حالت تهوع و سایر علائم بارداری با نزدیک شدن به پایان سه ماهه اول کاهش یابند یا تغییر کنند. اگر نگران هستید که این تغییرات به یک مشکل جدی مربوط باشند، با متخصص زنان مشورت کنید.

آیا تشخیص جنسیت در هفته هشتم بارداری امکان‌پذیر است؟

خیر. سونوگرافی هفته هشتم بارداری نمی‌تواند جنسیت جنین را نشان دهد. جنسیت جنین معمولا بعد از هفته دوازدهم مشخص می‌شود.

منبع: healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 87

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها