آزمایش شمارش تعداد اسپرم

آزمایش شمارش تعداد اسپرم چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر قصد بچه دار شدن داشته باشید، تعداد اسپرم می تواند عامل مهمی باشد. زیرا تعداد غیر طبیعی اسپرم ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. از این رو در بسیاری از موارد نیاز به انجام آزمایش شمارش تعداد اسپرم است، تا مشکل بتواند قابل تشخیص و درمان باشد.

در آزمایش شمارش تعداد اسپرم حدود نرمال تعداد اسپرم از 15 میلیون تا بیش از 200 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر منی است. هر نمونه‌ای کمتر از 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر یا 39 میلیون اسپرم در هر انزال، کم در نظر گرفته می شود. تعداد کم اسپرم اغلب اولیگواسپرمیا نامیده می شود. تعداد زیاد اسپرم یا بالاتر از حد متوسط زمانی اتفاق می‌افتد که بیش از 200 میلیون اسپرم در هر میلی متر وجود دارد.

شما می توانید تعداد اسپرم خود را با کمک آنالیز اسپرم مشخص کنید. این آنالیز می تواند در مطب پزشک، کلینیک باروری یا آزمایش خانگی انجام شود.

آزمایش شمارش تعداد اسپرم و آنالیز مایع منی

تست های آنالیز مایع منی به منظور موارد زیر انجام می شود:

  • شمارش اسپرم (حجم)
  • شکل اسپرم
  • حرکت اسپرم یا “تحرک اسپرم”

تعداد، شکل و تحرک اسپرم در ارزیابی فاکتورهای مردانه ناباروری مهم است. ممکن است برای دستیابی به آنالیز دقیق‌تر پزشک از شما بخواهد تا حداکثر سه نمونه اسپرم را در ویزیت های مختلف آزمایش کنید.

تست های خانگی تنها تعداد اسپرم را مورد ارزیابی قرار می دهند. اگر مایل به آنالیز کامل هستید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

آزمایش شمارش تعداد اسپرم

آزمایش شمارش اسپرم و جدول نتایج آنالیز مایع منی

در زیر نتایج آنالیز منی سالم یا طبیعی، که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) تعیین شده است، آمده است. از آنجا که نتایج ممکن است از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد، نتایج به صورت یک محدوده ارائه می شوند.

آزمایش

 محدوده مرجع WHO

شمار کلی اسپرم در هر انزال 39–928  میلیون
حجم انزال 1.5–7.6  میلی لیتر
تراکم اسپرم 15–259  میلیون در هر میلی لیتر
حرکت کلی (پیش رونده و غیر پیش رونده) 40–81  درصد
حرکت پیش رونده 32–75  درصد
شکل اسپرم 4–48  درصد

چرا تعداد اسپرم مهم است؟

اگر قصد داشته باشید به طور طبیعی باردار شوید، تعداد اسپرم سالم مسئله مهمی است. زیرا با وجود این که تنها یک اسپرم و یک تخمک برای باردار شدن لازم است، اسپرم های سالم بیشتر احتمال بارداری را در هر ماه افزایش می‌دهند.

حتی اگر قصد بچه دار شدن هم نداشته باشید، تعداد اسپرم شما می تواند معیار مهمی برای سلامت کلی باشد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد مردان دارای شمار پایین‌تری از اسپرم، شانس بالاتری برای داشتن چربی بدنی بیشتر (دور کمر بزرگتر و BMI بالاتر) و فشار خون بالاتر نسبت به مردان دارای شمار اسپرم بالاتر دارند. همچنین احتمال ابتلا به سندرم متابولیک یا احتمال ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سکته مغزی در آن ها بیشتر می‌شود.

به همین دلایل، در صورت پایین بودن تعداد اسپرم در شما، ممکن است پزشک بخواهد سطح تستوسترون، سبک زندگی و سلامت کلی شما را نیز ارزیابی کند.

چگونه تعداد اسپرم بر باروری تأثیر می گذارد؟

تعداد اسپرم می تواند باروری را تحت تأثیر قرار دهد. زیرا احتمال باردار شدن همسر با کاهش تعداد اسپرم کاهش می یابد. مشکلات مربوط به کیفیت اسپرم نیز می تواند میزان موفقیت شما در باورور ساختن همسرتان را تحت تأثیر قرار دهد.

فاکتور ناباروری مردان، که عمدتاً ناشی از کم بودن تعداد اسپرم است، از جمله دلایل شایع بسیاری از زوجینی است که در بارداری با مشکل رو به رو هستند. اما زوجین ممکن است با موارد بهداشتی دیگری که می تواند بر باروری تأثیر بگذارد نیز روبرو باشند. در برخی موارد، ناباروری ممکن است به دلیل فاکتورهای زنانه، مانند موارد زیر باشد:

تست اسپرم

عدم بارداری ممکن است نتیجه عدم تلاش طولانی مدت برای بارداری باشد. در بسیاری از موارد، با وجود نبود هرگونه نگرانی از نظر باروری، باردار شدن ممکن است شش ماه تا یک سال به طول بیانجامد.

اگر شما بیش از 35 سال سن دارید و شش ماه است که در حال تلاش برای باردار شدن هستید، ممکن است دکتر و فوق متخصص زنان و زایمان بتواند به شما کمک کند. اگر بیش از یک سال است که برای بچه دار شدن تلاش می کنید و شما و همسرتان زیر 35 سال سن دارید، به پزشک خود مراجعه کنید تا شما را راهنمایی کند.

آیا درمانی برای پایین بودن تعداد اسپرم وجود دارد؟

ناباروری یا تعداد کم اسپرم می تواند در نتیجه عوامل متعددی مانند موارد زیر ایجاد شود:

  • ژنتیک
  • جراحی های گذشته
  • سلامت عمومی
  • بیماری های مقاربتی

پزشک می تواند آزمایش شمارش اسپرم شما را ارزیابی کند و بهترین درمان را بسته به بیماری شما توصیه کند.

گزینه های احتمالی درمان عبارتند از:

  • عمل جراحی
    در صورت ابتلا به واریکوسل یا انسداد مجاری وابران، ممکن است اصلاح یا ترمیم از طریق جراحی توصیه شود.
  • آنتی بیوتیک‌ها
    اگر عفونت باکتریایی تعداد اسپرم یا باروری شما را تحت تأثیر قرار داده باشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.
  • دارو یا مشاوره
    این موارد ممکن است در مورد مشکلات مقاربتی مانند انزال زودرس یا اختلال نعوظ مورد استفاده قرار گیرند.
  • درمان هورمونی و دارویی
    برای مواردی که بالا یا پایین بودن سطح هورمون منجر به ناباروری می شود، درمان های هورمونی می تواند کمک کننده باشد.

آزمایش اسپرم

آزمایش شمارش تعداد اسپرم و بهبود تعداد اسپرم

با اینکه بسیاری از علل کاهش تعداد اسپرم نیاز به مداخله پزشکی دارند، اما انتخاب سبک زندگی نیز می تواند فاکتور مهمی در این مورد باشد. موارد زیر ممکن است در بهبود تعداد اسپرم موثر باشد:

  • کاهش وزن
    چاقی یا اضافه وزن می تواند باعث کاهش تعداد اسپرم شود. سعی کنید از طریق رژیم غذایی و ورزش درصدد حفظ سبک زندگی سالم باشید.
  • مکمل های ویتامین مصرف کنید
    برای بررسی کمبود ویتامین ها از پزشک خود بخواهید برای شما آزمایش خون بنویسد. آنها ممکن است توصیه کنند غذاهای جدیدی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. یا مکمل هایی برای کمک به بازیابی سطح ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید.
  • از سوء مصرف مواد از جمله نوشیدن زیاد الکل و مصرف مواد مخدر یا دخانیات اجتناب کنید.
  • شورت های نخی و گشاد بپوشید.

[sibwp_form id=1]

نتیجه‌گیری

فاکتورهای زیادی مانند سبک زندگی یا بیماری های زمینه ای وجود دارد که می تواند تعداد اسپرم را تحت تأثیر قرار دهد. اگر با پایین بودن تعداد اسپرم مواجه هستید، پزشک ممکن است راهکارهایی برای افزایش تعداد اسپرم به شما توصیه کند. یا در صورت لزوم شما را به یک متخصص اورولوژی یا متخصص باروری ارجاع می دهد.

اگر تعداد اسپرم شما کم است و آرزو دارید خودتان بچه دارشوید، امروزه گزینه های باروری زیادی، از جمله طیف وسیعی از درمان ها مانند موارد زیر وجود دارد:

  • لقاح داخل رحمی (IUI)
  • لقاح آزمایشگاهی (IVF)
  • IVF با تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI)

شما عزیزان برای کسب اطلاعات در مورد آزمایش شمارش تعداد اسپرم می‌توانید از راهنمایی‌های پزشکان متخصص زنان، زایمان و نازایی استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین دکترهای زنان، زایمان و نازایی را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان  مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 80

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

12 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها