آزمایش آنتی ژن هسته‌ ای (EBNA)

در مورد آزمایش آنتی ژن هسته‌ ای (EBNA) چه می‌دانید؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

به احتمال زیاد شما هم در طول زندگی خود حداقل یک بار با ویروس اپشتین بار دست و پنجه نرم کرده‌اید. زیرا این ویروس با ضعیف کردن سیستم بدن، بسیاری از کودکان و بزرگسالان زیر 40 سال را درگیر خود می‌کند. احتمال ابتلا به این ویروس در هر برهه‌ای از زندگی وجود دارد. در هر حال انتظار می‌رود تا در مورد آزمایش آنتی ژن هسته‌ ای کم و بیش اطلاعاتی داشته باشید.

اما اگر اولین بار است که با ویروس اپشتین بار مواجه می‌شوید، و قرار است تا به توصیه پزشک آزمایش آنتی ژن کپسید ویروسی (VCA) و آزمایش آنتی ژن هسته‌ ای (EBNA) بدهید، می‌توانید برای آشنایی با این مفهوم در این مطلب از درمانکده همراه ما باشید.

ویروس اپشتین بار  (EBV) چیست؟

قبل از این‌که بخواهیم اطلاعاتی را در زمینه آزمایش آنتی ژن هسته‌ای (EBNA) در اختیار شما قرار دهیم، می‌خواهیم شما را با ویروس اپشتین بار  (EBV) و خصوصیات آن آشنا کنیم. به این ترتیب ارائه اطلاعات در مورد آزمایش (EBNA) نیز برای شما مفید خواهد بود.

ویروس اپشتین بار  (EBV) تحت عنوان ویروس هرپس انسانی 4 هم شناخته می‌شود، که عامل ایجاد نوعی تبخال به نام تبخال گاما است. این ویروس عموما در اثر تماس مستقیم با ترشحات عفونی منتقل می‌شود. ویروس اپشتین بار  می‌تواند منجر به بروز مونونوکلئوز عفونی در فرد شود. برای آشنایی با این بیماری و راه‌های مقابله با آن توصیه می‌کنیم تا به بخش وبلاگ سایت درمانکده مراجعه کنید.

لازم به توضیح است که این نوع از ویروس اپشتین بار تنها در انسان دیده می‌شود، بنابراین تنها از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است.

طی ایجاد عفونت از طریق ویروس اپشتین بار، آنتی بادی هایی از کلاس IgG و IgM علیه ژن ویروسی موجود در بدن تولید می شوند که در تعیین وضعیت عفونت نقش دارند.

با توجه به این‌که ویروس اپشتین بار  (EBV) در بدن بسیاری از افراد تا چندین هفته به صورت پنهان و نهفته وجود دارد، بنابراین برای اطمینان از آلوده بودن یا نبودن فرد به این ویروس انجام تست آزمایشگاهی ضروری است.

ویروس اپشتین بار (EBV)
ویروس اپشتین بار (EBV) تحت عنوان ویروس هرپس انسانی ۴ هم شناخته می‌شود، که عامل ایجاد نوعی تبخال به نام تبخال گاما است.

اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مطلب را بخوانید: ویروس اپشتین بار (EBV) چیست و چه خطراتی دارد؟

چه آزمایش‌هایی ابتلا به ویروس اپشتین بار را تایید می‌کنند؟

در حالت کلی انجام آزمایش می‌تواند میزان آنتی‌بادی‌ها و آنتی ژن‌های موجود در خون فرد را تشریح کند. به این ترتیب مشخص خواهد بود که فرد تا چه اندازه مستعد ابتلا به ویروس است. در ادامه با آزمایش‌های موجود در زمینه ویروس اپشتین بار آشنا می‌شویم:

۱) آزمایش آنتی ژن کپسید ویروسی

2) آزمایش آنتی ژن اولیه

3) آزمایش آنتی ژن هسته‌ ای EBV (EBNA)

4) آزمایش مونوسپات

البته لازم به توضیح است که آزمایش‌های فوق معمولا به تشخیص پزشک برای فرد تجویز می‌شوند. بنابراین بهتر است قبل از انجام هر یک در ابتدا با پزشک خود در مورد ضرورت انجام هر یک مشورت کنید. شاید بنا به تشخیص پزشک، نیازی به انجام تمامی آزمایش‌های موجود نباشد.

علائم بیماری ایجاد شده توسط ویروس اپشتین بار

همانگونه که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره شد، در بسیاری از افراد این ویروس هیچ علائمی ندارد. کسانی که در دوران بلوغ یا بزرگسالی آلوده شده‌اند، ممکن است به بیماری مونونوکلئوز عفونی (مونو) مبتلا شوند. اما علائم رایج این بیماری عبارتند از:

البته در برخی از موارد عوارض ناشی از این بیماری می تواند باعث مشکلات قلبی و تاثیرات منفی بر سیستم عصبی شود، اما با این حال این مشکلات چندان رایج نیستند و در مواردی بسیار نادر رخ می‌دهند.

آزمایش آنتی ژن هسته‌ ای (EBNA)

به طور معمول علائم ذکر شده پس از گذشت چند ماه از بروز بیماری برطرف می‌شوند، اما EBV تا پایان عمر در بدن فرد، به‌طور خاموش خواهد ماند. البته فعال شدن مجدد ویروس به صورت دوره‌ای ممکن است رخ دهد، اما معمولا علائم یا بیماری مجدد ایجاد نمی‌کند. از آنجایی که EBV معمولا از طریق تماس با بزاق یا ترشحات فرد آلوده منتشر می‌شود، برخی از افراد در تمام طول زندگی خود قادر به انتقال ویروس هستند.

از این رو موارد زیر ممکن است در انتشار این ویروس نقش داشته باشند:

  • بوسیدن
  • اشتراک نوشیدنی و غذا
  • استفاده از فنجان، ظروف غذا یا مسواک فرد مبتلا
  • تماس با اسباب بازی‌هایی که بزاق کودکان مبتلا روی آن‌ها ریخته است.

آزمایش آنتی ژن هسته‌ ای (EBNA) چیست و چه کاربردی دارد؟

آزمایش آنتی ژن هسته‌ ای معمولا به منظور شناسایی آنتی بادی EBNA  صورت می‌گیرد. البته این آنتی بادی که از طریق آزمایش استاندارد ایمونوفلورسانس تعیین می‌شود، در مرحله حاد عفونت EBV دیده نمی‌شود. اما به آرامی دو الی چهار ماه پس از شروع علائم در بدن فرد ظاهر می شود و تا پایان عمر فرد نیز در بدن او وجود دارد.در بسیاری از موارد  سنجش‌های ایمنی و آنزیمی ممکن است نتایج EBNA را به صورت کاذب مثبت گزارش دهند.

آزمایش آنتی ژن هسته‌ای عموما برای تشخیص بیماری‌های آلرژیک، التهابی، روماتوئیدی، عفونی، اختلالات خود ایمنی، بیماری خود ایمنی بافت پیوندی، بدخیمی غده تیروئید، هپاتیت و … توسط پزشک تجویز می شود. بنابراین تنها تفسیر آن توسط پزشک می‌تواند اطلاعاتی در مورد بیماری و مشکلات ایجاد شده در بدن را در اختیار شما قرار دهد.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به ارائه اطلاعاتی در خصوص ویروس اپشتین بار (EBV) و بیماری مونونوکلئوز که در اثر این ویروس در بدن ایجاد می‌شود، پرداختیم. سپس به بررسی مفهومی آنتی ژن هسته‌ای پرداخته و اطلاعاتی را در خصوص آزمایش آنتی ژن هسته‌ای (EBNA) و انواع این آنتی ژن با شما عزیزان به اشتراک گذاشتیم.

با توجه به اطلاعات ارائه شده در این مطلب اگر شما هم علائمی مشابه با علائمی که ویروس اپشتین بار (EBV) ایجاد می‌کند دارید، شاید بهتر باشد انجام آزمایش آنتی ژن هسته‌ ای (EBNA) را جدی بگیرید. زیرا این ویروس در صورت عدم کنترل می‌تواند عوارض غیر قابل جبرانی در پی داشته باشد. در حالی که آزمایش آنتی ژن هسته‌ای می‌تواند اطلاعاتی را در خصوص میزان پیش‌روی بیماری در اختیار شما قرار دهد.

برای انتخاب بهترین روش درمان و کنترل این ویروس و مشورت در خصوص نتیجه آزمایش آنتی ژن هسته‌ای (EBNA)، در اولین فرصت سری به پزشک متخصص عفونی بزنید. چرا که شاید در کنار این آزمایش، به آزمایش های دیگری نیز احتیاج باشد. امکان رزرو نوبت پزشک از طریق سایت درمانکده به سادگی میسر شده است.

در صورت تمایل برای دسترسی به اطلاعات پزشکان اعم از آدرس و شماره تلفن مطب و یا رزرو نوبت می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید. آیا شما یا اطرافیانتان در زمینه آزمایش آنتی ژن هسته‌ ای تجربه‌ای دارید؟

[sibwp_form id=5]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها