مونونوکلئوز عفونی

همه چیز درباره مونونوکلئوز عفونی یا بیماری بوسه

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بیماری مونونوکلئوز نوعی بیماری عفونی مربوط به دهان است، که می‌تواند در هر سنی بروز کند. هر چند پزشکان معتقدند که شیوع این بیماری در بین جوانان به مراتب کمتر است.

عامل ایجاد این بیماری عفونی ویروس اپشتین بار است. مونونوکلئوز در بسیاری از منابع به عنوان بیماری بوسه نیز شناخته می‌شود. دلیل این نام گذاری این است که در برخی از مواقع بوسیدن منجر به انتقال این بیماری و آلوده کردن فرد می‌شود.

مونونوکلئوز در برخی از افراد هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهد، بنابراین به صورت درمان نشده رها می‌شود. از این رو ممکن است در طولانی مدت عوارض غیرقابل جبرانی را در پی داشته باشد.

در ادامه این مطلب قصد داریم اطلاعاتی را در مورد بیماری مونونوکلئوز عفونی و علائم آن با شما به اشتراک بگذاریم. از این رو اگر شما هم به کسب اطلاعاتی در این زمینه علاقه‌مند هستید، تا انتهای این مطلب همراه درمانکده باشید.

مونونوکلئوز عفونی
امکان انتقال مونونوکلئوز عفونی از طریق بوسه وجود دارد

علت ایجاد بیماری مونونوکلئوز چیست؟

همانگونه که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره شد، بیماری مونونوکلئوز نوعی بیماری مربوط به دهان است. در حقیقت با ابتلا به این بیماری نوعی غده عفونی و متورم در دهان شما ایجاد می‌شود و رشد می‌کند. این غده عفونی بسیار مضر بوده و ویروس ایجاد کننده آن در گروه ویروس ایجاد کننده تبخال قرار دارد. در ادامه به تفصیل در مورد علل ایجاد مونونوکلئوز صحبت می‌کنیم:

  • بیماری مونونوکلئوز یک بیماری عفونی است، که ویروس اپشتین بار یا آواستین عامل ایجاد آن است. این ویروس در گروه عوامل ایجاد کننده تبخال قرار دارد، و سلول‌های مخاطی و لنفوسیت‌های دهانی را هدف قرار می‌دهد.
  • این عفونت دهانی که باعث درگیری سلول‌های مخاطی دهان می‌شود، بزاق دهان فرد را آلوده می‌کند. از این رو ممکن است در اثر بوسیدن از فردی به فرد دیگر منتقل شود. به همین دلیل است که به مونونوکلئوز بیماری بوسه نیز گفته می‌شود.
  • عامل انتقال این بیماری معمولا مخاط دهان و بینی، خون و مایع منی است. بنابراین هر گونه تماس نزدیک با افراد آلوده، می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود.
  • ویروس ایجاد کننده این بیماری ممکن است حدود دو الی شش هفته در حالت خاموشی باقی بماند. اما پس از آن با بروز علائم در فرد نمود پیدا می‌کند.
  • هر گونه عطسه، سرفه، انتقال خون، پیوند اعضا، استفاده از لیوان یا ظرف غذای مشترک و به عبارت دیگر هر گونه ارتباط نزدیک با فرد آلوده ممکن است باعث انتقال این بیماری شود. اما در حالت کلی رفت و آمد معمولی با افراد بیمار با رعایت فاصله معمول نمی‌تواند منجر به انتقال آن شود.
  • معمولا افرادی که در محل‌های پر رفت‌وآمد و یا مراکز درمانی حضور دارند، و یا افرادی که به دلایل مختلفی سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیش‌تر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
  • هر فرد معمولا تنها یک بار به این ویروس مبتلا می‌شود. بنابراین آنتی‌بادی‌های تولید شده در بدن فرد می‌توانند تا پایان عمر از او محافظت کنند.

مونونوکلئوز معمولا با چه علائمی همراه است؟

بیماری مونونوکلئوز نیز مانند هر بیماری عفونی دیگری با علائم و نشانه‌هایی همراه است. هر چند این علائم در همه افراد به صورت یکسان بروز نمی‌کند. اما در ادامه لیستی از رایج‌ترین علائم این بیماری را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

  • تب
  • سردرد
  • عفونت گلو
  • خستگی بیش از حد معمول
  • بروز برآمدگی متورم و عفونی در گردن یا زیر گلو
  • لوزه‌های متورم با تنفس دشوار
  • جوش‌های پوستی عفونی
  • وجود لکه‌های سفید در پشت حلق
  • بی‌اشتهایی
  • تورم غدد لنفاوی پشت گردن
  • افزایش احتمال ابتلا به هپاتیت و یرقان
  • بزرگ شدن طحال و احساس درد در قسمت بالای شکم
  • کم خونی
  • بزرگ شدن کبد
مونونوکلئوز عفونی
از مهمترین علائم مونونوکلئوز عفونی می‌توان به گلودرد و التهاب لوزه‌ها اشاره کرد

چگونه می‌توان از ابتلا به بیماری مونونوکلئوز عفونی پیشگیری کرد؟

در حالت کلی هیچ راهی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. زیرا از طرفی هیچ واکسن تایید شده‌ای برای ایمن‌سازی شما در برابر این بیماری وجود ندارد. از طرفی ویروس ایجاد کننده این بیماری به گونه‌ای است که می تواند، حتی پس از برطرف شدن نیز در بدن باقی بماند. بنابراین بزاق فرد آلوده تا آخر عمر می‌تواند منجر به انتقال این بیماری شود.

عدم استفاده از لیوان، قاشق و ظروف مشترک و پرهیز از بوسیدن افراد دارای علائم و یا افرادی که به تازگی بهبود یافته‌اند نیز می‌تواند راهی برای پیشگیری از آن باشد.

همه افراد بالغ بالای 35 سال، احتمال ابتلا به این بیماری را دارند. اما با توجه به این‌که هر فرد تنها یک بار در زندگی خود به این بیماری دچار می‌شود، بنابراین آنتی‌بیوتیک تولید شده در بدن برای مقابله با این ویروس تا آخر عمر برای فرد کافی خواهد بود.

بیماری مونونوکلئوز چگونه قابل تشخیص است؟

بیماری مونونوکلئوز نیز مانند هر بیماری عفونی دیگری در مراحل ابتدایی با بررسی علائم و تست‌های مختلف قابل تشخیص است. اما از طریق آزمایش خون برای بررسی آنتی‌بادی، شمارش گلبول‌های سفید و یا تست عملکرد درست کبد نیز قابل تشخیص است.

درمان بیماری مونونوکلئوز چگونه انجام می‌شود؟

در حقیقت هیچ راهی برای درمان قطعی این بیماری وجود ندارد. زیرا حتی پس از فروکش کردن علائم و بهبود فرد بعد از چند هفته نیز ویروس مربوط به این بیماری برای همیشه در بدن فرد باقی می‌ماند. اما استراحت و مصرف مایعات می‌تواند تا حد زیادی به کنترل این بیماری کمک کند.

بیماری مونونوکلئوز عفونی معمولا به دو صورت درمان دارویی و درمان خانگی قابل درمان و کنترل است. اما در میان تمام روش‌های موجود، تغییر سبک زندگی و نوشیدن آب فراوان می‌تواند موثرتر از بقیه راهکارها باشد. در ادامه برخی از راه‌های درمان این بیماری عفونی را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

  • بالا بردن سیستم ایمنی بدن با استفاده از ویتامین‌هایی مانند ویتامین C
  • استفاده از دمنوش‌های گیاهی مناسب برای مقابله با عفونت
  • غرغره آب نمک برای از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌ها
  • مصرف مایعات فراوان اعم از آب، آبمیوه و چای
  • استراحت کافی برای پیشگیری از ضعف بدن
  • استفاده از روغن نارگیل در رژیم غذایی
  • رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزی و مواد دارای فیبر بالا
  • استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک
  • استفاده از داروهای کورتونی طبق تشخیص پزشک

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی بیماری مونونوکلئوز عفونی پرداختیم. همچنین اطلاعاتی را در مورد علل بروز، علائم و راه‌های پیشگیری و درمان آن در اختیار شما قرار دادیم. امیدواریم که این اطلاعات بتوانند در راستای بهبود و ایمنی شما گامی هر چند کوچک بردارد.

اگر شما هم به دلایل مختلفی با علائم این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر با یک فوق متخصص عفونی در این زمینه مشورت کنید. زیرا در بسیاری از مواقع عدم کنترل این بیماری نیز مانند سایر بیماری‌های عفونی برای شما غیر قابل جبران خواهد بود. اگر تمایل داشتید، می‌توانید تجربیات خود را در برخورد با این بیماری در بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

همچنین در صورت تمایل می‌توانید برای مشاهده اطلاعات مربوط به بهترین پزشکان عفونی به سایت درمانکده مراجعه کنید. امکان رزرو آنلاین نوبت پزشک هم از طریق سایت برای شما فراهم شده است.

[sibwp_form id=5]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 119

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

94 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
یدالله ممشلو
یدالله ممشلو
3 ماه قبل

سلام من چند وقت است به بیماری مونو گرفتار شدم چطور درمان بشم

حسن
حسن
6 ماه قبل

اصلا مریضی سختی نیست فقد لوزه ها ک عفونت مبکنن یکم بد میشه و نیاز دارین ک برین حتما بیمارستان یا دکتر عفونی و سریع درمان بشین و مایعات زیاد مصرف کنید.اینایی ک اینجا نوشتن فقد استرس زا هس و هیشکدوم ب واقعیت نزدیک نیست.شاد و پیروز باشید

شهر
اصفهان
شیرین
شیرین
6 ماه قبل

سلام درود من به بیماری منوکلیوز مبتلا شدم سن 35 وحشتناک 4 5 روز اول درد درد گلو داشتم الان درد کاهش پیدا کرده و شدید انتها گلویم میسوزد طبیعی است با چی کنترل کنم و غدد لنفاوی گردنم یک طرف بزرگ شده طبیعی است ؟

شهر
اصفهان
Amirsam
Amirsam
6 ماه قبل

من این بیماری رو گرفتم، وحشتناک بود، ولی به همه کسایی که الان این بیماری رو دارن میگم، تموم میشه(:، فقط صبر کنید و حتما با یک پزشک عفونی خوب مشورت کنید، فقط یه سوال هست که خیلی برام مهمه، اونم اینکه من تا اخر عمرم دیگه نمیتونم کسی رو ببوسم؟ هرکی رو ببوسم انتقال پیدا میکنه؟
فرض هم بگیریم بوس عمیق باشه، بالاخره که ادم نمیتوته نبوسه):.

شهر
مشهد
سامان
سامان
17 روز قبل
پاسخ به  Amirsam

سلام شما درمان شدید ؟ پیش چه پزشکی رفتید ؟؟

شهر
تهران
احمد
احمد
6 ماه قبل

استراحت مایعات گرم قرقره آب نمک پرتقال آب لیمو بخور دمنوش قرص مکیدنی نعنا شلغم پخته پیاز پخته عنبرنسارا

Amin
Amin
3 ماه قبل
پاسخ به  احمد

قرقره اب نمک و خوردن میوه ها و غذاهای اسیدی باعث تشدید این بیماری میشه
اگر اطلاعات کافی راجب این بیماری ندارید لطفا مردمو گمراه نکنید ممکنه اثرات جبران ناپذیری بزاره

شهر
تهران
زهرا
زهرا
20 روز قبل
پاسخ به  Amin

پس چی بخوریم ؟

شهر
شیراز
احمد
احمد
6 ماه قبل

من یه خانم ۴۴ ساله روز قبلش یه کم تخمه خوردم و بعد رفتم پیاده روی که هوا خیلی خیلی سرد بود۱۷دیماه صبح روز ۱۸ که از خواب بلند شدم گلوم شدید شدید درد میکرد نه تبی نه سرفه ای نه هیچ علامت دیگه فقط درد گلو که بعدش التهاب شدید لوزه که فکر میکردم داره گوشم پاره میشه آب دهنم رو هم نمیتونستم قورت بدهم یه فنیل آفرین و یه کتورولاک زدم یه کم بهتر شد یه آموکسی کلاو هم خوردم باز بعد ظهر شروع شد یه دکتر متخصص گلو پنسلین ۸۰۰ و مترونیدازول و دیفن هیدرامین و شیاف دیکلوفناک که فقط شیاف دیکلوفناک آرومش می‌کرد و بعد ۸ ساعت شروع می‌شد که از دیروز۲۰دیماه۱۴۰۲ شده هر ۱۲ ساعت دیشب رفتیم دکتر داخلی گفت این ویروس انشتین باره و داروش فقط قرص پردنیزولون بعد صبحانه نصف قرصه که امروز ۲۱دی خوردم تا چه شود. ناگفته نماند در این حین درمان‌های خانگی هم کردیم فکر کنم عنبر نسارا خوب باشد

سان
سان
6 ماه قبل

از محلول راوانول استفاده کنید باهاش قرقره کنید و بریزید بیرون همچنین از شربت مترونیدازول استافاده کنید قرقره کنید و قورت بدهید

شهر
تهران
ماریا
ماریا
7 ماه قبل

درود برشما .آیا بغل کردن رایج دوستان و بوسه روی گونه هم سبب انتقال میشود؟و این ویروس بیشتر در چه مناطق آب و هوایی هست؟

شهر
اصفهان
تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
7 ماه قبل
پاسخ به  ماریا

سلام دوست عزیز.بغل کردن خیر اما بوسه بله.ebv بیشتر در فصول سرد سال دیده میشه.

حسین
حسین
7 ماه قبل

ممنون از بابت اطلاعات جامعی که در زمینه بیماری مونونوکلوز در اختیار مخاطبین قرار دادید. دقیقا همین روند درمان را که شما فرمودید بتده برای پسرم در حال انجام هستم. دست مریزاد به شما و پزشک معالج پسرم میگویم که دقیقا اظهاراتتون شبیه هم میباشد.به مخاطبینی که احتمالا در خطر ابتلا به این بیماری هستند توصیه اکید میکنم که موارد پیشگیری از این بیماری را مثل اطلاعاتی که در بالا خواندیم رعایت کنند زیرا بیماری بسیار موذی و از پا در بیاری میباشد.ضمن اینکه هزینه های سنگینی هم دارد.
ممنون از همه عزیزان و آرزوی سلامتی برای همه
ا

شهر
تهران
خانومی
خانومی
8 ماه قبل

من ۱ ماهه درگیرشم ۱۰ روز بستری بودم نه تنها خوب نشدم هی داره تشدید میشه امپول کورتون بهم زدن تازه قند هم گرفتم انسولین میزدن بهم. تازه معده ام عفونت کرده بود دیگه با این ویروس کبدو طحالم درگیر شده. خیلی ویروس دردناکیه..تمامم داره میسوزه سنگینه بی حسم درد دارم .خیلی بده خیلی

شهر
کرج
نرگس
نرگس
8 ماه قبل
پاسخ به  خانومی

درد استخوان هم دارید عزیز و تورم لنفاوی گردن؟

سیما
سیما
5 ماه قبل
پاسخ به  خانومی

من چند سال پیش گرفتم بستری شدم مترونیدازول وریدی برام زدن یک شبه خوب شدم طحالم داشت پاره می شد

شهر
تهران
علی
علی
9 ماه قبل

من ۲.۳ روزه این بیماری گرفتم دارم میمرم کمکم کنید چکار کنم خوب شم

محمد
محمد
9 ماه قبل

سلام من الان ۱۲ روز از مبتلا شدنم میگذره. بیماری خیلی وحشتناکی بود. ۳ تا دکتر عمومی رفتم هیچکدوم تشخیص ندادن.یه دکتر متخصص اورژانس تشخیص داد ولی دارویی نداد گفت تحمل کن!!!دکتر متخصص عفونی رفتم برام ۳ تا دگزامتازون، ۳۰ تا کپسول کوآموکسی کلاو، مترونیدازول، شربت دیفن هیدرامین، شربت هانی تیم، استامینوفن برام تجویز کرد. الان گلودرد م خیلی بهتر شده ولی کلا بدنم ضعف داره. اگه علائم گلودرد زیاد شد توصیه میکنم متخصص عفونی برید

شهر
تهران
هدیه
هدیه
10 ماه قبل

من حدود دو سال درگیر این بیماری هستم و تقریبا هر ۲ماه یکبار مجدد اوت میکنه و واقعا دیوونم کرده هردکتریم رفتم فایده نداشته بیچاره شدم تنها چیزی که بود یکی از دوستان گفته بود سیگار عنبر نسا من استفاده کردم التهابمو کم کرد اما من همچنان درگیر این بیماری مضخرف هستم و دیگه دیوونم کردههه

شهر
تهران
نرگس
نرگس
9 ماه قبل
پاسخ به  هدیه

حتما به دکتر شهاب صالح پور در گیشا مراجعه کنید مطمئنم که خوب میشید

محمدرضا
محمدرضا
10 ماه قبل

منم سال گذشته مبتلا شدم از پف چشم شروع شد تا اینکه تب و لرز و ادامه بیماری طول مدت بیماریش زیاده برا من هم طحالم بزرگ شده بود هم پلاکتم پایین بود هم آنزیم های کبدیم نرمال نبود در کل بیماری وحشتناکیه به خصوص گلودردش که واقعا افتضاحه فقط تا میتونید غرغره کنید و مایعات مصرف کنید

شهر
تهران
مجید
مجید
10 ماه قبل
پاسخ به  محمدرضا

سلام دوست عزیز
من دختر ۶سالم همین الان درگیره و کاملا علائمش با شما یکیه وما نگرانی از وضعیت کبدیس داریم اگه ممکنه راحت وضعیت کبدی بعد از پایان بیماریتون مارو مطلع کنید بی‌نهایت سپاسگذارم

شهر
کرج
سعید
سعید
10 ماه قبل

من ۳روز این بیماری رو گرفتم ، ۲روز اول خیلی گلو درد شدید داشتم ، لرز زیاد ، عروق زیاد و دست و پاهام و کمرم به شدت درد میکرد الان بدن دردم ازبین رفته ولی گلو درد رو هنوز دارم ،سرکه سیب و دمونش کندر و چای سبز و آب و نمک مدام غرغره کردم ولی هنوز گلو درد دارم

شهر
اصفهان
پریا
پریا
1 سال قبل

منم این بیماری گرفته بودم۲۰ روز بود و ۸ تا دکتر مختلف رفتم‌و هر بار بدتر میشدم.۲۰ روز نمیتونستم غذا بخورم فقط اب قند و چایی نبات میخوردم ک نمیرم. تب لرز شدید. ته گلوم سفید شده بود.هر چی میخوردم بالا میاوردم. تبم ب هیچ وجه پایین نمیومد. دیگه روز اخر بود یادمه انگار ی توپ پینگ پونگ ته حلقم بود صدام حتا نمیومد بیرون و راه نفسم بسته شده بود از گلو و بینی. ی بیمارستان خصوصی بردن من. اونجا گفتن این ۲۰ روزه هی داره بدتر میشه و انواع قرصا رو دادن بهش حتی ی قرص انفولانزا.تیم پزشکی تشکیل دادن و دکتر ذولفقاری(متخصص داخلی)اون فهمید چمه و نجاتم داد. گفتن طحالم مبزرگ شده بود و هر لحظه ممکن بود پاره ش.

شهر
تهران
عبدالرضا
عبدالرضا
5 ماه قبل
پاسخ به  پریا

سلام طحالت رو چطور درمان کرد

معصومه
معصومه
1 سال قبل

منم دقیقا علائم شما رو داشتم
جونمو دکترای بیمارستان مسیح دانشوری داراباد نجات دادن بهترین دکتر های عفونی را دارن

شهر
تهران
Mobina
Mobina
1 سال قبل

منم درگیر این بیماری شدم
داروش محلول دست ساز H22 که باید باهاش قرقره کنید یعنی عالیه مثل پادزهر میمونه

شهر
اصفهان
محمد
محمد
8 ماه قبل
پاسخ به  Mobina

سلام وقتتون بخیر ، این داروی دست ساز رو چطور پیدا کردین؟ از کجا؟

شهر
شیراز
پانته ا
پانته ا
3 ماه قبل
پاسخ به  Mobina

سلام میشه بگین این داروروازکجاتهیه کردین

ارام
ارام
3 ماه قبل
پاسخ به  Mobina

ازکجابایدتهیه کرد؟

شهر
تهران
ثنا
ثنا
1 سال قبل

این مرض چرا بنام مونو یاد میشود

شهر
مشهد
مینا
مینا
1 سال قبل

اگر با دیدن اولین علائم درمان رو شروع کنید زودتر خوب میشه،به محض اینکه آب ریزش بینی،بدن درد و عفونت سفید رنگ در گلو دیدین حتما روزانه هشت تا ده بار آب نمک غرغره کنید،با سرم شستشو دهان و گلوشون رو بشورین،مایعات زیاد و قرص ویتامین سی جوشان و میوه های حاوی ویتامین سی مصرف کنید،دیفن هیدرامین قرقره کنید و استراحت داشته باشین،از هر گونه استرس بطور جدی جلوگیری کنید ک یکی از عامل های مهم عود مجدد هست

شهر
شیراز
ر.م
ر.م
1 سال قبل

سلام.پسرمن چندین سال پیش این بیماری وحشتناک وگرفت.درحال خفه شدن بود.چندبار بردیم دکتر تشخیص نمیدادن.تااینکه دکترعبادی متخصص عفونی تشخیص دادن بلافاصله بستری کردن ویک هفته درمان کردن.طحال درحال پاره شدن بود.خیلی خدابهش رحم کرد.توصیه من به شما اینه که دراین جورمواقع فقط پیش متخصص عفونی برید.این تجربه من بود.

شهر
تهران
Shahbaz
Shahbaz
1 سال قبل

سلام دختر منم دچار این بیماری منحوس شده،غدد لنفاوی گلوش به شدت متورم شدن،به طوری که حتی آب گلوشو نمی‌تونست بده پایین،درد شدید،سوزش،تب بالا،به همراه دل دردوبزرگ شدن کبد و طحال،یک هفته بیمارستان بستری شده سفازولین،دگزا،ب همراه سرم 24ساعته،خدا خیر یک خانم پرستاری و بده گفت بهش بستنی و مایعات سرد بده بخوره تورم غددش میخوابه،منم بستنی دادم خداروشکر شروع کرده به خوردن،دکتر میگه مبا کوچکترین ضربه به شکم کبدو طحالش دچار خونریزی میشن.فعلا بهبودی نسبی داره الان یک ماهه دچارش شده واین هفته آخری به اوج سختی این بیماری رسیده

مریم
مریم
1 سال قبل
پاسخ به  Shahbaz

ببخشید دخترتون چند روز تب بالا داشتن؟

الهه
الهه
1 سال قبل

دوستان عزیز من هم دچار شدم خدا شاهده ۱۰ بار بهترین دکتر های مشهد رفتم میگفتن هیچ درمانی نداره دگزامتازون میدادن و سرم برای غرغره آنتی بیوتیک
یکماه درد کشیدم ۹ کیلو کاهش وزن داشتم هیچی نمیتونستم بخورم شبا خواب نداشتم چون خفه میشدم

انبر نثارا از نوع سیگاریش خریدم کشیدم شب/فردا صبحش همشون از بین رفته بود تقریبا ۳ نخ کشیدم روزی یکی معجزشو دیدم

سهیل
سهیل
1 سال قبل
پاسخ به  الهه

سلام چجور دردی کشیدید؟؟ غدد لنفاوی زیر بغل و گردن هم متورم شد؟

سهیل
سهیل
1 سال قبل

من دچار این بیماری شدم در صورتی ک عفونت کل گلوم رو گرفت و بیهوش شدم سفتریاکسون بهم تزریق شد ۶ دوز
کل عفونت از بین رفت بدنم ضعف داره و موقع حرف زدن سرفه خشک میکنم به طوری که ترجیح میدم حرف نزنم.. تست این ویروس جوابش اومده و منفی بوده سوالم اینه که ممکنه تست منفی باشه ولی من دچار این بیماری باشم؟ چون تمام علائمش رو دارم و همچنان بعد از گذشت ۱۲ روز هنوز درگیر بی حالی و ضعف هستم

شهر
شیراز
پیام نایبی
پیام نایبی
1 سال قبل
پاسخ به  سهیل

دوست عزیز هموطنم سلام
من پیش یه دکتر ۷۰/۸۰ ساله که خیلی خیلی دوسش دارم و بدونه آزمایش یا تست و هزینه اضافی و دوندگی
بعد از شندین صحبت های من از علائم یک هفته ده روز اخیرم و نگاه عمیق به حلق، تشخیص داد
بعد از بیرون به دو نقطه از گلوم دست زد و گفتم باید دراین قسمت ها احساس درد کنی، که دقیقا همون بود و دیگه در تشخیص ش مطمئن شد
الاهی خدا هزاران سال این پزشک ارزشمند رو برای مردم حفظ کنه.
بابا خدا شاهده نه تنها در تشخیص فوق‌العاده‌س بلکه رواقع دستش شفاست.
اگر بالای گردنت(زیر فک) از کنارین با یک فشتر جزعی احساس درد داری و فکر میکنی قده‌ای اونجا هست شک نکن شما هم مبتلا هستید.برای من یک پنی‌سیلین و چهار آمپول دگزامتازون کُرتن و یک خشاب قرص کُرتن نیزوپرد۵ نوشت همین و گفت میوه و مايعات زیاد بخورم و هر شب آب نمک قرقره کنم.
امیدوارم ان‌شاءالله بدردت بخوره

شهر
تهران
سهیل
سهیل
1 سال قبل
پاسخ به  پیام نایبی

ممنون از پاسختون فکر میکنم منظور شما غدد لنفاوی هست بلی من غدد لنفاوی زیر گردنمم هم متورم شده بود اما فقط با لمس مشخص بود و ورمی نداشت که قابل رویت باشه و الان زیر بغلم هم همین حس رو دارم و درد و سوزش دارم…
تمام علائمش رو دارم و خودم میدونم این بیماری هست و الان نزدیک به ۲۳ روزه درگیرش هستم
ضعف و لرز و بی حالی دارم ولی این ک جواب ازمایش خون منفی بوده یکم منو ترسونده!و این که خارش گلو و گوشمم ادامه داره و درمان نشده!! شدیدا دچار خشکی گلو هستم و برام تعجب اوره که چرا جواب ازمایش منفی بوده … واسم سونوگرافی از گردن نوشتن امیدوارم که چیز بدی نباشه و همین بیماری باشه.. امیدوارم شما هم هرچه زودتر بهبودی کانل رو بدست بیارید ممنون از اشتراک تجربیاتتون

شهر
شیراز
بهراد
بهراد
1 سال قبل
پاسخ به  پیام نایبی

سلام دوست عزیز اسم دگتر رو‌موکنه بگید ؟

شهر
تهران
مهی
مهی
1 سال قبل
پاسخ به  پیام نایبی

jسلام یعنی همیشه، و به صورت مداوم، این قسمت های که فرمودین احسلس درد کنیم،، همیشه درد باهامونه

گلی
گلی
5 ماه قبل
پاسخ به  پیام نایبی

میشه لطفا دکترتون رو معرفی کنید منم درگیر این بیماری هستم .

شهر
تهران
مهی
مهی
1 سال قبل

سلام یه سوال داشتم از حضورتون ، کسی به این بیماری مبتلا بشه تا اخر عمرش آزمایش wbc , گلوبول سفید خونش بالا نشون می ده ؟ ممنون از پاسختون

حسین
حسین
1 سال قبل

بوی بد دهان و بدن هم داره

هدیه
هدیه
1 سال قبل

سلام من خواستم تجربیاتمو باهاتون در میون بزارم من حدود ۴ ماه پیش درگیر این بیماری شدم تب بالا بدن درد شدید تورم شدید لوزه در حدی که آب به زور از گلوم میرفت پایین و سفیدی که شبیه چرکه اما چسبیده به گلو و خیلی وحشتناک بود من تقریبا ۱ ماه زمان برد خوب شدم مدام مایعات استفاده میکردم و دمنوش و فرنی و مدام دیفن هیدرامین و اب نمک سرکه غرغره میکردم الان متاسفانه بعد ۴ ماه مجدد باز درگیر شدم خیلی بیماری اذیت کننده ایی هستش و من سیستم ایمنی خیلی ضعیفی دارم با کوچیک ترین چیزی من درگیر بیماری میشم

Doki
Doki
1 سال قبل
پاسخ به  هدیه

من هم درگیرم حدود ۱ هفته اس با قرص و قرص جوشان اسلیت و ۴ پنی سیلین و ۱ دگزا خیلی بهتر شدم ..دکتر خوب برید

مریم
مریم
1 سال قبل
پاسخ به  هدیه

شما خوب شدید؟

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

سلام من یک ماهی هست این بیماریو گرفتم همه علائمو دارم دارم سکته میکنم تست دادم تستم مثبته ولی یک ماهه خوب نشدم میشه کمکم کنید توروخدااااا

سارا
سارا
1 سال قبل
پاسخ به  ناشناس

سلام منم گرفتم تب درد لرز بی حالی و..
فوق تخصص عفونی رفتم اکسپکتورات برا سرفه استامینوفن پونصد برا تب و درد. دیفن هیدرامین برا گلودرد هیروکاست برا مشکل تنفس و ی قرص ضد آلرژی
قرص افزایش قوای بدن و ایمنی بدن ویتامین سی
مصرف زیاد مایعات آبمیوه جوشونده ،میوه
استراحت،استراحت استراحت
غذا مقوی مثل گوشت تو شیشه یا عصاره گوشت
آبگوشت و برنج کته
دوره اش برا من ی هفته بود البته هنوز کبد و طحال ورم داره ولی باید مراقبت کرد
انشالله زود خوب میشیم

سهیل
سهیل
1 سال قبل
پاسخ به  سارا

سارا جان ایشالا که بهبودی حاصل شده باشه امکانش هست بدونم چقدر بهبودت زمان برد؟ ازمایش شما مثبت بود؟

مریم
مریم
1 سال قبل
پاسخ به  سارا

سلام چند روز تب داشتید و چقدر شدید بود؟

زهرا
زهرا
20 روز قبل
پاسخ به  مریم

من یکهفته از ۳۸/۵ تا ۳۹/۵

Shahbaz
Shahbaz
1 سال قبل
پاسخ به  ناشناس

سلام تا دوماه تقریبا ادامه داره

فهیم
فهیم
1 سال قبل

آخ بمیرم واسه بچه ام، پسرم 1سال و 2ماهش بود این بیماری رو گرفت، آب شد، بستری شد بیمارستان و سرم میزدن بهش ولی واقعا نابود شد و این چندروز فقط اشک ریخت حدود 1ماه بعد تازه بدنش یکم خوب شد، یعنی اسهال و استفراغ و تب و بدنی که وحشتناک ریخته بود بیرون، انقد بدنش وحشتناک بود که کسی جرآت نمیکرد نزدیکش بشه، من مُردمو زنده شدم، خدا ازهمه دور کنه پسرم الان 1سال و 7ماهشه و بدترین روزا رو گذروندیم، الانم ویروس دهن و دست وپا اومده برای بچه هاکه شبیه همین بیماریه

نسرین
نسرین
1 سال قبل

من دخترم ۱۳ سالشه و سه روزه که بستریه اما هروز دردش داره بدتر میشه تورو خدا راهنمایی کنید که این بیشتر شدن درد طبیعیه ؟ و اینکه چه چیزی آرومش میکنه