نتیجه آزمایش کرونا

آزمایش های کرونا تا چه اندازه قابل اطمینان است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آزمایش کووید-19 بازتاب زیادی در اخبار پیدا کرده است. اولین و ضروری­ ترین تمرکز روی بالا بردن دسترسی به انجام آزمایش است تا افرادی که در حال حاضر مبتلا به بیماری هستند تشخیص داده شوند. اما حالا تست­ های دیگر هم روی کار آمده است. تست آنتی بادی، که علائم بروز بیماری در گذشته را در افراد نشان می­ دهد، در دسترس قرار گرفته است. می توانید برای سنجش احتمال ابتلا به کرونا به تست هوشمند کرونا سر بزنید. درغیر اینصورت برای تشخیص قطعی کرونا، خدمات آزمایش کرونا در محل درمانکده برای شهر تهران فراهم است.

در ادامه راهنمای فوری برای تشخیص مزایا و معایب هر نوع تست آمده است.

تست pcr

تست تشخیص عفونی (PCR یا پی سی آر)

کاربرد PCR:

پزشکان از آزمایش پی سی آر برای تشخیص افرادی که در حال حاضر به کووید-19 مبتلا هستند استفاده می­ کنند. درمورد این تست اخبار زیادی به گوش ما رسیده است.

مشاهده بیشتر : رزرو نوبت آنلاین دکتر عفونی

روش انجام PCR:

این تست از نمونه مخاط استفاده می­ کند که معمولا از بینی یا گلوی فرد گرفته می­ شود. شاید این تست روی بزاق دهان هم ممکن است جواب دهد. در این آزمایش مواد ژنتیکی ویروس کرونا مورد بررسی قرار می­ گیرد و برای انجام آن از تکنولوژی PCR (واکنش زنجیره ­ای پلی­مراز) استفاده می ­شود که در صورت وجود مواد ژنتیکی خیلی خوب آن­ها را نشان می ­دهد. زمانی که ویروس در بدن فرد وجود داشته باشد، این مواد قابل تشخیص است.

میزان دقت PCR:

در مجموع می ­توان گفت این روش از همه قابل اطمینان­ تر است. با این حال، ممکن است ویروس پس از گذشت چند روز در حلق و بینی تکثیر شود بنابراین آزمایش روی کسی که اخیرا به بیماری مبتلا شده جواب نمی­ دهد و گاهی نشانه­ های عفونت فعال مشخص نمی­ شود.

سرعت آزمایش PCR:

معمولا نمونه برای بررسی به آزمایشگاه مرکزی فرستاده می­ شود بنابراین گرفتن نتایج چند روز طول می­ کشد. اوایل پاندمی به خاطر بالا بودن تعداد سفارشات، زمان انتظار برای دریافت نتیجه طولانی ­تر بود.

آزمایش آنتی بادی

تست آنتی بادی (آزمایش خون یا سرولوژی)

کاربرد آنتی بادی:

تست آنتی بادی روی افرادی کاربرد دارد که قبلا به ویروس مبتلا شده باشند. اگر فرد در حال حاضر بیمار باشد، در این آزمایش مشخص نمی­شود. فایده­ی این روش در تعقیب ردپای شیوع ویروس در بین جمعیت است.

روش انجام آنتی بادی:

تست آنتی بادی آزمایش خون است و دنبال آنتی بادی ویروس کرونا می­گردد. بدن در واکنش به عامل عفونی مانند ویروس آنتی بادی تولید می­کند. معمولا پادتن ظرف چهار روز تا بیشتر از یک هفته بعد از بروز عفونت در بدن تولید می­شود بنابراین برای تشخیص بیماری فعلی از این روش استفاده نمی­شود.

میزان دقت آنتی بادی:

بیش از 120 تست آنتی بادی در دنیا وجود دارد. درمجموع، استناد به جواب این نوع آزمایش چندان قابل اطمینان نیست. محققان می­گویند: حتی اگر از وجود آنتی بادی ویروس کرونا در بدن مطمئن هستید، هنوز نمی­دانیم آیا پادتن مانع از ابتلای دوباره به بیماری می­شود یا خیر. به­هرحال، این آزمایش اطلاعات خوبی درمورد نرخ بیماری در جامعه­ای که بروز خطا در نتایج آزمایش فردی تاثیر اندکی دارد در اختیار ما قرار می­دهد.

سرعت آزمایش آنتی بادی:

جواب این آزمایش براساس یک قطره خون که از انگشت گرفته می­شود ظرف چند دقیقه آماده است.

تست آنتی ژن کرونا

تست آنتی ژن

* این تست در ایران کمتر در دسترس است.

کاربرد آنتی ژن:

این آزمایش افرادی را که در حال حاضر به ویروس کرونا مبتلا هستند نشان می­دهد. از آن به­عنوان تست فوری برای تشخیص عفونت فعال استفاده می­شود. در وهله­ی اول از این تست برای تشخیص بیماری استفاده نمی­کنیم اما از آن برای نظارت بر افراد استفاده می­شود تا به نتیجه­ی قطعی­تر برسیم.

مشاهده بیشتر : رزرو آنلاین دکتر داخلی

روش انجام آنتی ژن:

تست آنتی ژن وجود ویروس را در ترشحات حلق و بینی نشان می­دهد. در این روش (برخلاف تست تشخیص عفونی که مواد ژنتیکی ویروس را نشان می­داد) به دنبال پروتئین­های ویروس می­گردیم.

میزان دقت آنتی ژن:

محققان انتظار ندارند که میزان دقت و صحت این روش مانند تست تشخیص عفونی باشد اما امکان استفاده از تست آنتی ژن برای تشخیص عفونت در بیمار وجود دارد.

سرعت آزمایش آنتی ژن:

نتیجه­ی این آزمایش ظرف چند دقیقه آماده می­شود. درنتیجه، از آن برای تشخیص وضعیت افراد در بیمارستان، محل کار و موارد دیگر که تشخیص فوری احتمال شیوع بیماری بسیار حائز اهمیت است، استفاده می­شود. اما تا زمانی که دقت بالای این نوع آزمایش ثابت نشود، پزشکان باید تست مثبت تشخیص عفونی را نیز دریافت کنند تا از تشخیص مطمئن شوند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها