تست آنتی بادی

تفسیر و تحلیل نتایج آزمایش کرونا

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


به طور کلی آزمایش تشخیص ویروس کرونا یا بیماری کووید-19 با دو روش آزمایش تشخیص عفونی (مولکولی یا PCR) و آزمایش آنتی بادی یا پادتن امکان پذیر است. در صورتی که مایل به بررسی احتمال ابتلا به کرونا هستید، در تست هوسمند کرونا درمانکده شرکت کنید. اگر هم مایل به تشخیص قطعی کرونا هستید، برای آزمایش PCR و آنتی بادی در محل شهر تهران درخواست بدهید.

آزمایش خون برای آنتی بادی کرونا

شرایط و دقت آزمایش های کرونا

باید گفت که هیچ تستی همیشه بی­‌نقص نیست. گاهی ممکن است نتیجه­‌ی تمام آزمایشات به اشتباه مثبت (نتیجه­ ی آزمایش باید منفی باشد چون مبتلا به کووید-19 نیستید اما مثبت در می­ آید) یا منفی نشان داده شود (نتیجه­ ی آزمایش باید مثبت باشد چون به کووید-19 مبتلا هستید اما نتیجه منفی در می­ آید). گاهی نتیجه قطعی نیست (نتیجه روشن نیست و نمی­ دانید مثبت است یا منفی). به همین دلیل و دلایل دیگر، یک پزشک متخصص بیماری های عفونی یا فوق تخصص ریه همیشه باید نتایج را مورد بررسی قرار دهد.

مشاهده بیشتر : بهترین دکتر فوق متخصص عفونی

تست تشخیص عفونی یا پی سی آر (PCR) معمولا روی نمونه­‌ی دستگاه تنفسی مانند مخاط حلق یا بینی انجام می­ شود. معمولا وجود ویروس از طریق تست RNA یا پروتئین ویروس (تست آنتی ژن) مشخص می ­شود. ممکن است میزان حساسیت تست آنتی ژن از تست RNA ویروس پایین­ تر باشد. اگر جواب تست آنتی ژن منفی بود، لطفا از پزشک بپرسید آیا به انجام تست RNA نیاز است؟ و چه مدت باید در خانه بمانید.

بیشتر بخوانید: انواع آزمایش های کرونا چه تفاوتی دارند؟

تست آنتی بادی، که به آن «تست سرولوژیک» یا «سرولوژی» هم گفته می­ شود، روی نمونه­ خون اجرا می­ شود. در شرایط مطلوب، نتیجه نشان می­ دهد آیا فرد قبلا به بیماری مبتلا شده یا در حال حاضر مبتلاست یا خیر. تست آنتی بادی پادتن ­هایی را که ظرف یک الی سه هفته بعد از ظهور علائم در خون تولید می ­شود و ممکن است تا پایان عمر در بدن باقی بماند را نشان می ­دهد. ممکن است همزمان با ابتلای فرد، تست آنتی بادی مثبت شود. هنوز نمی­ دانیم این پادتن‌­ها در برابر ویروس کووید-19 مصونیت ایجاد می کند یا خیر. آنتی بادی بسیاری از ویروس‌­های مشابه تا چند سال یا بیشتر از بدن محافظت می­‌کند اما هنوز اطلاعات کافی درمورد آنتی بادی کووید-19 در اختیار نداریم.

مشاهده بیشتر : رزرو نوبت آنلاین دکتر داخلی

تفسیر و تحلیل نتایج آزمایش های کرونا

طبق این جدول می توانید برای تفسیر و تحلیل نتایج آزمایش کرونا اقدام کنید.

نتیجه معنی توصیه
تست تشخیص عفونی یا PCR یا پی سی آر
(آزمایش عفونت در حال حاضر)
مثبت احتمالا در حال حاضر به ویروس کووید-19 مبتلا هستید و می­توانید ویروس را به دیگران انتقال دهید. اگر بیمار هستید در خانه بمانید و از دستورات پزشک پیروی کنید.

اگر جزو کادر درمان یا کارمند داخلی هستید، محل کار را از نتیجه­ آزمایش باخبر کنید.

منفی احتمالا در حال حاضر ویروس فعال در بدنتان وجود ندارد. اگر علائمی را در خود مشاهده می­ کنید، باید حواستان به این علائم باشد و توصیه­  های پزشکی درمورد ماندن در خانه را رعایت کنید و درصورت لزوم دوباره تست دهید.

اگر علامت ندارید، تنها درصورت تجویز پزشک باید دوباره تست دهید. اقدامات مناسب برای مراقبت از خود و دیگران را انجام دهید.

تست آنتی بادی

(آزمایش ابتلا به بیماری در گذشته)

مثبت احتمالا قبلا به کووید-19 مبتلا شدید. شاید از ابتلای مجدد در امان باشید (مصونیت پیدا کرده باشید) اما با قطعیت نمی­توان در این مورد نظر داد. دانشمندان درحال تحقیق برای کسب اطلاعات بیشتر هستند. اقدامات لازم برای مراقبت از خود و دیگران را انجام دهید.
منفی احتمالا تا به حال به کووید-19 مبتلا نشدید (یا آنتی بادی آن در بدنتان تولید نشده است). هنوز احتمال ابتلا به کووید-19 وجود دارد. اقدامات لازم برای مراقبت از خود و دیگران را انجام دهید.
هردو

(تست آنتی بادی و تشخیص عفونی)

تشخیص عفونی مثبت, آنتی بادی مثبت احتمالا در حال حاضر به ویروس کووید-19 مبتلا هستید و می ­توانید ویروس را به دیگران انتقال دهید. اگر بیمار هستید در خانه بمانید و از دستورات پزشک پیروی کنید.

اگر جزو کادر درمان یا کارمند داخلی هستید، محل کار را از نتیجه­ آزمایش باخبر کنید.

تشخیص عفونی مثبت, آنتی بادی منفی احتمالا در حال حاضر به ویروس کووید-19 مبتلا هستید و می­توانید ویروس را به دیگران انتقال دهید. اگر بیمار هستید در خانه بمانید و از دستورات پزشک پیروی کنید.

اگر جزو کادر درمان یا کارمند داخلی هستید، محل کار را از نتیجه­ آزمایش باخبر کنید.

تشخیص عفونی منفی, آنتی بادی مثبت احتمالا قبلا به کووید-19 مبتلا شده­اید و بهبود پیدا کرده­اید. شاید از ابتلای مجدد در امان باشید (مصونیت پیدا کرده باشید) اما در این موردنمی ­توان با قطعیت نظر داد. دانشمندان درحال تحقیق برای کسب اطلاعات بیشتر هستند. اقدامات لازم برای مراقبت از خود و دیگران را انجام دهید.
تشخیص عفونی منفی, آنتی بادی منفی احتمالا تا به حال به کووید-19 مبتلا نشده ­اید. هنوز احتمال ابتلا به کووید-19 وجود دارد. اقدامات لازم برای مراقبت از خود و دیگران را انجام دهید.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

60 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها