عوارض واکسن سینوواک

عوارض احتمالی بعد از تزریق واکسن سینوواک

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تعداد واکسن های مورد استفاده برای مبارزه با همه گیری کرونا همچنان در حال افزایش هستند و همه روزه واکسن‌های جدیدی تولید می‌شوند. سینوواک نیز یکی از این واکسن‌ها است که توسط کشور چین ساخته شده است. آزمایش‌های مختلفی جهت بررسی عوارض واکسن سینوواک صورت گرفته‌اند و نتایج آن نیز منتشر شده‌اند.

از آن جاییکه این واکسن توسط سازمان جهانی بهداشت تایید شده است، افراد زیادی درباره نحوه ساخت و عوارض واکسن سینوواک سوالاتی دارند. ما نیز در این مطلب قصد داریم تا پاسخ این سوالات را با شما به اشتراک بگذاریم. در ادامه همراه درمانکده باشید.

ویژگی های واکسن سینوواک

سینوواک، واکسن کرونا است و توسط شرکتی دارویی در چین با دفتر مرکزی در پکن، تولید شده است. این شرکت به طور خاص بر توسعه و ساخت واکسن به منظور هدف قرار دادن بیماری‌های عفونی انسان تمرکز دارد. برای اثربخشی لازم است که دو دوز از این واکسن را تزریق کنید. در 11 خرداد 1400، سازمان بهداشت جهانی به این واکسن تاییده داد و از 19 خرداد، برای استفاده در 26 کشور جهان تایید شد. برای بررسی ایمنی، کارایی و عوارض جانبی واکسن سینوواک، از بازرسی در محل تولید استفاده شده است.

در حال حاضر این واکسن برای افراد بالای 18 سال تایید شده است. بر اساس داده‌های آزمایشی که در برزیل انجام شد، میزان اثربخشی واکسن سینوواک تا 4/50 درصد بود. همچنین بر اساس تحقیقات واقعی در شیلی، واکسن تا 67 درصد ایمنی ایجاد کرد.

سینوواک یک واکسن غیرفعال است. برای ساخت آن از نسخه مرده ویروس سارس کووید-2 استفاده می‌کنند. این ویروس نمی‌تواند تکثیر شود، اما پروتئین سنبله سطح را دست نخورده نگه می‌دارد تا سیستم ایمنی بدن را تحریک کند. سپس در صورت حمله ویروس به بدن، آنتی بادی‌هایی برای محافظت در برابر ویروس زنده ایجاد می‌شوند.

عوارض واکسن سینوواک

داده‌های کارآزمایی بالینی فاز 1 و 2 واکسن، که در بهمن 1399 در لنست (هفته نامه پزشکی معتبر) منتشر شد، برخی از عوارض جانبی گزارش شده توسط شرکت کنندگان در آزمایش را مطرح کرد. طبق داده‌ها، شایع ترین عارضه جانبی گزارش شده طی 28 روز از دوز دوم، درد در محل تزریق بوده است. البته این مورد بر اساس فاصله بین دوزها 13 تا 21 درصد متفاوت بود. این واکنش در بسیاری از واکسن‌های دیگر مثل واکسن سینوفارم، یکسان بودند.

از دیگرعوارض جانبی واکسن سینوواک؛ خستگی، اسهال و درد عضلانی است. اکثر این عوارض خفیف بوده و فقط 2 روز طول می‌کشند. علاوه بر این طبق تحقیقات، شرکت کنندگانی که سینوواک دریافت کرده‌اند در مقایسه با سایر واکسن های کرونا، کمتر دچار تب شده‌اند. به طور کلی عوارض واکسن سینوواک می‌توانند از شایع تا نادر را شامل شوند. در ادامه هر کدام را به طور جداگانه به شما معرفی می‌کنیم:

عوارض واکسن سینوواک
ار مهمترین عوارش واکسن سینوواک می‌توان به درد محل تزریق، خستگی، تب و اسهال نام برد

عوارض بسیار شایع

این عوارض در بیش از 10 درصد مردم دیده می‌شوند:

عوارض شایع

این عوارض در بین 1 تا 10 درصد مردم دیده می‌شوند:

  • خارش یا قرمزی
  • دردهای عضلانی
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • درد مفاصل
  • سرفه کردن
  • لرز
  • خارش پوست
  • از دست دادن اشتها
  • آبریزش بینی
  • گلو درد
  • گرفتگی بینی
  • درد شکم

عوارض غیر معمول

این عوارض در 0.1 تا 1 درصد مردم دیده می‌شوند:

  • سوختگی در محل تزریق
  • استفراغ
  • واکنش آلرژیک
  • بثورات پوستی
  • تب
  • رعشه در بدن
  • سرخ شدن
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی

عوارض بسیار نادر

عوارض زیر در کمتر از 0.1 درصد مردم ممکن است دیده شود:

همانطور که گفته شد عوارض جانبی خفیف، نسبتا شایع هستند. در یک نظرسنجی که اخیر از بیماران گرفته شد، فقط 2 نفر از 3223 بیمار نشان دادند که به دلیل حساسیت‌های نادر، نمی‌توانند واکسن را دریافت کنند.

عوارض واکسن سینوواک

میزان اثربخشی واکسن سینوواک

شاید این واکسن مانند واکسن‌های دیگری که با mRNA ساخته شده‌اند، در جلوگیری از ویروس موثر نباشد. ولی هنوز هم قدرت انتقال ویروس را کاهش می‌دهد و در مقابل گونه‌های جدید مقاوم است. گزارش ها از چین نشان می‌دهند که واکسن سینوواک تا 59 درصد در برابر گونه دلتا مقاوم است. این در حالی است که در موارد متوسط می‌تواند تا 70.2 مقاومت نشان دهد.

این روزها گزارش‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که ادعا می‌کنند واکسیناسیون با ناباروری در ارتباط است. اما این‌ها همگی غلط هستند، هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد واکسن کرونا می‌تواند باعث ناباروری شود. در واقع حتی اطلاعات خوبی وجود دارند که نشان می‌دهند واکسن‌ها هیچ تاثیری بر باروری ندارند. در ضمن اگر فشار خون یا دیابت دارید، باید با پزشک خود در ارتباط باشید و سپس واکسینه شوید.

چه کسی می‌توانند واکسن سینوواک را دریافت کند؟

در حال حاضر این واکسن برای همه افراد بالای 18 سال قابل استفاده است. مشابه سایر واکسن‌هایی که توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده‌اند، واکسن سینوواک نیز برای افراد مبتلا به بیماری‌های خاص، افرادی که دارای نقص ایمنی هستند یا افرادی که قبلا کرونا داشته‌اند، توصیه می‌شود. همچنین این واکسن برای افرادی که مبتلا به HIV هستند، بسیار کاربردی است.

مشاهده بیشتر : فوق متخصص عفونی خوب

در حالیکه این واکسن به اندازه کافی در افراد باردار آزمایش نشده، اما این واکسن به دیگر واکسن‌هایی چون واکسن هپاتیت B شبیه است. بنابراین می‌توان از ایمنی آن مطمئن بود و هیچ نگرانی در مورد استفاده از واکسن، در دوران بارداری وجود ندارد. در واقع تا زمانیکه عوارض واکسن سینوواک برای زنان باردار مشخص نشده است، توصیه می‌شود که آن را تزریق کنید. چون در هر صورت مزایای واکسیناسیون بیشتر از خطرات احتمالی آن است. مانند سایر واکسن های کرونا، افرادی که نسبت به واکسن حساسیت دارند نباید آن را تزریق کنند.

بیماری کووید شدید و سنگین، می‌تواند مشکلات زیادی بر سیستم بدن وارد کند. شواهد فزاینده‌ای وجود دارند که نشان می‌دهند واکسیناسیون میزان ابتلا به کووید طولانی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. البته هنوز شواهد زیادی وجود ندارند که سینوواک تا چه اندازه می‌تواند ایمنی ایجاد کند. اما با تمامی این تفاسیر، واکسیناسیون بهترین گزینه است.

نتیجه‌گیری

در حال حاضر واکسن‌های مختلفی در دست ساخت هستند و تا هم اکنون نیز عوارض خطرناکی از آن‌ها دیده نشده است. اثربخشی هر کدام تفاوت دارد، ولی در هر صورت ایمنی لازم را فراهم می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود که در دسترس‌ترین واکسن را انتخاب کرده و خود را در برابر این بیماری ایمن کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر، دریافت نوبت آنلاین و مشاوره با پزشکان درمانکده در ارتباط باشید.

[sibwp_form id=4]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها