نفخ شکم در پریودی؛ راه‌حل‌های خانگی که باید امتحان کنید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

نفخ شکم در پریودی یکی از علائم شایع دوران پیش‌ از قاعدگی است که اکثر خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند. نفخ شکم در عادت ماهانه باعث متورم‌شدن معده و چاقی می‌شود. البته نیاز نیست نگران چاقی ناشی از نفخ شکم در این دوران باشید، زیرا این عارضه موقتی بوده و بعد از چند روز از بین می‌رود. در این مقاله از مجله درمانکده قرار است در مورد علت و درمان نفخ پریودی توضیح دهیم. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از عارضه نفخ شکم در قاعدگی رنج می‌برند، ادامه این مقاله از مجله درمانکده را از دست ندهید.

علت بزرگ شدن شکم در پریودی چیست؟

دوران پریودی دوره‌ای بسیار سخت برای زنان است و تقریبا همه زنان در این دوره علائم خاص روحی و جسمی را پشت سر می‌گذارند. در دوران پریودی، قبل و بعد از آن تعادل هورمون‌ها در بدن زن‌ها دچار تغییرات زیادی می‌شود. نتیجه این تغییرات باعث نفخ شکم می‌شود.

همزمان با پریودی و عدم بارداری، میزان استروژن و پروژسترون شدیدا کاهش می‌یابد. این کاهش منجر به احتباس آب در بدن و نفخ شکم قبل از پریودی می‌شود. حبس‌شدن آب درون بدن، باعث می‌شود که شما قبل از پریودی احساس کنید وزن‌تان بیشتر از قبل شده است. البته جای نگرانی وجود ندارد، زیرا با شروع‌ قاعدگی نفخ شکم و دیگر علائم قبل از پریودی از بین می‌روند.  

هورمون استروژن وظیفه رشد مجدد پوشش داخلی رحم را برعهده دارد. این هورمون همچنین گیرنده‌هایی بر سطح پوشش داخلی معده و روده کوچک دارد و می‌تواند آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. پیش از قاعدگی کاهش هورمون استروژن، معده و روده را تحت‌ تاثیر قرار داده و حرکت غذا را در روده کند می‌کند. به همین دلیل بیشتر زنان دوران قبل از پریودی، نفخ شکم و حتی یبوست را تجربه می‌کنند.

عکس زنی که شکمش متورم شده است.
تقریبا ۷۰ درصد خانم‌ها نفخ شکم را پیش از پریودی را تجربه می‌کنند.  

چه عواملی باعث نفخ شکم در دوران پریودی می‌شوند؟

در بخش قبلی توضیح دادیم که تغییرات هورمونی دلیل اصلی نفخ شکم در دوران پریودی هستند. اما یک سری عوامل وجود دارد که ریسک بروز نفخ شکم در پریودی را افزایش می‌دهند. این عوامل عبارت‌اند از:

  • سن
  • استرس
  • افسردگی
  • رژیم غذایی ناسالم
  • مصرف سیگار و دخانیات
  • ابتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر

اگر در دوران پریودی و پیش از آن علائم شدیدی را تجربه می‌کنید، توصیه می‌کنیم حتما با یک پزشک متخصص زنان مشورت کنید. از طریق درمانکده می‌توانید مشکلات خود را در دوران پریودی با بهترین متخصصان زنان در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:درد پریودی و روش‌ درمان خانگی

اینفوگرافی عوامل نفخ شکم در دوران قاعدگی
رژیم غذایی ناسالم، سن بالای ۳۰ سال، استرس و افسردگی از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که ریسک نفخ شکم در پریودی را افزایش می‌دهند.

درمان نفخ شکم در پریودی

اولین گام در درمان نفخ پریودی، اصلاح رژیم غذایی و ترک عادت‌های ناسالم است. با اصلاح رژیم غذایی خود می‌توانید نفخ شکم قبل از پریودی را درمان کنید. برای مثال افزایش تعداد وعده‌های غذایی، بهترین و ساده‌ترین راهی است که می‌توانید برای درمان خود انجام دهید. پزشکان توصیه می‌کنند به جای سه وعده، حداکثر ۶ وعده غذایی کوچک در روز داشته باشید. این کار هم نفخ شکم را کاهش داده و هم باعث بهبود وضعیت قند خون شما می‌شود. همچنین می‌توانید روش‌های زیر را برای درمان نفخ شکم قبل از پریودی امتحان کنید:

فیبر بیشتری مصرف کنید

نفخ و یبوست پیش از قاعدگی را می‌توان با افزایش مصرف سبزیجات و فیبر به حداقل رساند. توصیه می‌کنیم سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل بیشتری را در وعده‌های غذایی روزانه خود بگنجانید. توجه کنید که مصرف مکمل‌های فیبری به هیچ وجه نمی‌تواند به اندازه مصرف فیبرهای طبیعی تاثیر بگذارد.

کربوهیدرات‌های پیچیده را با کربوهیدرات‌های ساده جایگزین کنید

قند و شکر جزو کربوهیدرات‌های ساده هستند و پس از مصرف به سرعت قند خون را بالا می‌برند. فیبر و نشاسته اما جزو کربوهیدرات‌های پیچیده به شمار می‌روند و مواد مغذی بیشتری هم دارند. سبزیجات، حبوبات، میوه‌ها و غلات کامل همگی جزو کربوهیدرات‌های پیچیده هستند.

قند، نمک و چربی را محدود کنید

مصرف زیاد قند، نمک و چربی می‌تواند شرایط کم‌آبی و احتباس آب در بدن در دوران پریودی را شدیدتر کرده و باعث بروز نفخ شکم در پریودی شود.

بیشتر بخوانید:اصول تغذیه پریودی

آلت: عکسی که ممنوعیت نمک، شکر و چربی را نشان دهد.
اگر می‌خواهید دچار نفخ شکم بعد از پریودی نشوید، حتما قند، نمک و چربی کمتری مصرف کنید.

کافئین کمتری مصرف کنید

نتایج تحقیقات انجام‌شده حاکی از آن است که کافئین باعث بدتر شدن شرایط نفخ شکم قبل از قاعدگی می‌شود. اگر مقدار کافئینی که در دوران پریودی استفاده می‌کنید بیشتر از حالت معمول است، کاهش مصرف کافئین می‌تواند باد شکم در پریودی را بهبود بخشد.

آب بیشتری بخورید

مصرف آب بیشتر در روزهای قبل از پریودی و بعد از آن تاثیر مهمی در کاهش علائم این دوره دارد. در این دوره سعی کنید نسبت به روزهای قبل آب بیشتری بنوشید. اگر یادتان می‌رود آب بخورید، یک بطری آب را همیشه همراه خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید:علت عقب افتادن پریود

ورزش کنید

ضعف عضلات شکمی می‌تواند شرایط نفخ شکم در پریودی را بدتر کند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که انجام حرکات اصلاحی و کششی در این دوران، تاثیر مثبتی در کاهش علائم دوره پیش از قاعدگی دارد. سعی کنید حداقل پنج ساعت در هفته چند حرکت ساده و سبک مثل دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی انجام دهید.

از غذاهای غنی از پتاسیم بیشتر استفاده کنید

افزایش مصرف غذاهای غنی از پتاسیم از طریق کاهش سطح سدیم، افزایش تولید ادرار و کاهش احتباس آب در بدن، نفخ شکم در پریودی را بهبود می‌بخشد. اسفناج، سیب‌زمینی شیرین، موز، آووکادو و گوجه فرنگی از بهترین منابع غنی از سدیم هستند.

بیشتر بخوانید:علائم پریودی و 10 نشانه آن

اینفوگرافی درمان خانگی نفخ پریودی: لطفا تیترهای گفته‌شده را به صورت یک اینفوگرافی دربیاورید.
کاهش مصرف کافئین و انجام ورزش‌های سبکی چون پیاده‌روی تاثیر به‌سزایی در کاهش علائم نفخ شکم در دوران پریودی دارد.

درمان خانگی نفخ پریودی

اگر تمامی راه‌ها را امتحان کردید و هیچ کدام باعث کاهش نفخ شکم در پریودی شما نشدند، می‌توانید درمان خانگی نفخ پریودی را انجام دهید. قبل از شروع درمان خانگی نفخ پریودی، حتما با یک پزشک متخصص صحبت کنید. پزشک درباره داروها و روش‌هایی که به کاهش علائم نفخ شکم پریودی کمک می‌کنند، به شما توضیح خواهد داد. دوتا از مهم‌ترین درمان‌های خانگی نفخ شکم قبل از پریودی عبارت‌اند از:

  • مکمل منیزیم
  • مکمل ویتامین B6

بهترین دمنوش برای نفخ پریودی

بدون شک دمنوش‌ها، موثرترین درمان‌های خانگی برای درمان باد شکم در پریودی هستند. برای مقابله با نفخ شکم پریودی می‌توانید دمنوش‌های گیاهی زیر را امتحان کنید:

  • دمنوش دارچین
  • دمنوش چای سبز
  • دمنوش نعنا فلفلی
  • دمنوش زنجبیل
  • دمنوش آویشن
  • دمنوش تمشک

در مورد دمنوش‌های گیاهی برای نفخ شکم در پریودی حد تعادل را رعایت کنید. این یعنی نباید بیشتر از یک بار در روز و سه بار در هفته دمنوش‌ها را مصرف کنید. از نوشیدن دو یا سه نوع دمنوش همزمان با هم بپرهیزید. حتما در مورد دمنوش‌های گیاهی درمان نفخ پریودی با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:کم خونی در پریودی و علائم آن

عکس یک فنجان دمنوش دارچین
تحقیقات نشان داده که برخی از دمنوش‌های گیاهی می‌توانند علائم دوران پیش از قاعدگی به خصوص نفخ شکم را بهبود بخشند.

آیا می‌توان از نفخ شکم در پریودی پیشگیری کرد؟

با روش‌های زیر می‌توانید علائم نفخ شکم قبل از پریودی را بهبود بخشید:

  • به اندازه کافی بخوابید
  • بیشتر آب بخورید
  • در طول روز فعالیت بدنی منظم داشته باشید
  • سیگار و الکل را ترک کنید
  • از شرایط استرس‌زا دوری کنید
  • با آرامش غذا بخورید
  • مدیتیشن کنید
  • از خوردن غذاهای مضر اجتناب کنید

سخن پایانی

در این مقاله در مورد یکی از علائم شایع پیش از قاعدگی، یعنی نفخ شکم در پریودی صحبت کردیم. این عارضه خطرناک نیست و پس از قاعدگی از بین می‌رود. با این حال اگر نفخ، یبوست و علائم شدیدی را در دوران پیش از قاعدگی تجربه می‌کنید، لازم است توسط یک دکتر زنان معاینه شوید و یا با مشاوره تلفنی متخصص زنان مشورت کنید. شما از طریق درمانکده می‌توانید توسط بهترین متخصصان و پزشکان درمان خود را شروع کنید.

سوالات متداول

آیا نفخ شکم قبل از پریود نشانه بارداری است؟

خیر. نفخ شکم قبل از پریود نشانه بارداری نیست.

علت نفخ شکم قبل از پریود چیست؟

تغییرات هورمونی و کاهش میزان هورمون استروژن، دلیل اصلی بروز نفخ شکم و افزایش گازهای شکمی در پریودی است.

آیا نفخ شکم بعد از پریودی ادامه پیدا می‌کند؟

اگر علت نفخ شکم علائم پیش از قاعدگی باشد، همزمان با شروع این دوره نفخ شکم از بین خواهد رفت. اما اگر نفخ شکم بعد از پریودی تا چند روز ادامه پیدا کرد، بهتر است با یک متخصص بیماری‌های گوارشی مشورت کنید.

آیا بین نفخ شکم و پریود نشدن رابطه‌ای وجود دارد؟

نفخ شکم تا زمانی که دوره قاعدگی شروع شود ادامه پیدا می‌کند، اما نمی‌تواند باعث جلوگیری از پریود شدن شود.

منابع

healthline.com | medicalnewstoday.com

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 11

هنوز امتیازی ثبت نشده

Mahdie Poorabas
مهدیه پورعباس

مهدیه پورعباس هستم؛ علوم آزمایشگاهی خوندم و حدودا چهار ساله که تو حوزه پزشکی و سلامت، دستی بر قلم دارم. دوست دارم بنویسم و با نوشتن به بقیه کمک کنم!

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها