کم خونی در پریودی و علائم آن؛ 4 روش درمان موثر + پیشگیری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کم‌ خونی ناشی از فقر آهن یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که معمولا برای خانم‌ها در سنین باروری رخ می‌دهد. خونریزی ماهانه در دوران قاعدگی موجب می‌شود تا بسیاری از خانم‌ها در طول ماه علائمی مثل خستگی، رنگ‌پریدگی و ریزش مو را تجربه کنند. آمارها نشان می‌دهد که 29 درصد از خانم‌های غیر باردار و 38 درصد از خانم‌های باردار در سراسر دنیا از کم‌خونی رنج می‌برند. به‌طورمعمول این مشکل در خانم‌هایی که خونریزی‌های شدیدتری دارند، رایج‌تر است و مشکلات بیشتری را برای فرد ایجاد می‌کند. اما نقش پریود در فقر آهن چیست؟ آیا می‌دانید علائم کم‌خونی در پریودی چگونه استّ و چطور می‌توان این مشکل را برطرف نمود؟ این مقاله از مجله پزشکی درمانکده می‌توانید با علائم کم‌خونی در قاعدگی و همچنین روش‌های تشخیص و درمان این مشکل آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: آیا قرص آهن در پریودی خونریزی را زیاد میکند؟

علت کم‌خونی در پریودی

کم‌خونی در پریودی معمولا در خانم‌هایی که خونریزی شدیدی در دوران قاعدگی خود دارند، بسیار شایع است. آمارها نشان می‌دهد که حدود 4 درصد از زنان آمریکایی به کم‌خونی ناشی از فقر آهن مبتلا هستند و یکی از مهم‌ترین دلایل آن خونریزی‌های شدید در قاعدگی است. از دست دادن حجم زیادی خون در دوره قاعدگی می‌تواند منجر به کاهش ذخایر آهن در بدن می‌شود. زمانی که بدن به سرعت آهن از دست رفته را از طریق غذا و مکمل‌های آهن دریافت نکند، میزان خون و آهن بدن کاهش پیدا می‌کند و فرد به کم‌خونی فقر آهن مبتلا می‌شود. اگر حجم خونریزی قاعدگی زیاد باشد و یا فرد با بیماری‌ها و یا مشکلات فقر آهن و کم‌خونی مواجه باشد، چرخه قاعدگی می‌تواند این مشکل را تشدید کند.

بیشتر بدانید: دلیل افزایش وزن در قاعدگی چیست؟

علائم خونریزی شدید در قاعدگی

 زمانی که در طول دوران قاعدگی خون زیادی را از دست می‌دهید، تعداد گلبول‌های قرمز خون بیشتری از بدن شما دفع می‌شود. این موضوع موجب کاهش میزان آهن بدن می‌شود و بدن برای ساخت هموگلوبین مورد نیاز باید سخت‌تر کار کند. اما برای بررسی کم‌خونی در قاعدگی باید بدانید علائم خونریزی شدید در قاعدگی چیست و به چه زمانی خونریزی شما بیشتر از حد معمول است.

  • نیاز به تعویض پد هر ساعت
  • نیاز به استفاده از چند عدد پد برای جذب جریان قاعدگی
  • خونریزی قاعدگی بیش از 7 روز
  • خروج توده‌ها یا لخته‌های خون به مقدار زیاد در خون قاعدگی

بیشتر بدانید: کم خونی در مردان چگونه است؟

اینفوگرافی خونریزی شدید در قاعدگی
از رایج‌ترین علائم خونریزی شدید در قاعدگی می‌توان به خونریزی بیشتر از 7 روز و نیاز به تعویض پد در هر ساعت اشاره کرد.

بیشتر بدانید: دیسمنوره چیست و چطور درمان می‌شود؟

علائم کم‌خونی در پریودی

هر چند خونریزی شدید در قاعدگی مهم‌ترین عامل ایجاد کم‌خونی و فقر آهن در خانم‌ها است، اما به هر حال پیروی از یک رژیم غذایی نامناسب و مصرف غذاهای ناسالم نیز می‌تواند موجب تشدید این مشکل شود. اگر سطح آهن و هموگلوبین خون شما پایین باشد، معمولا علائم زیر را تجربه می‌کنید.

  • خستگی و ضعف
  • کوتاه شدن تنفس و تنگی نفس
  • پوست رنگ‌پریده مایل به زرد
  • سردرد و سرگیجه
  • سرد بودن دست و پا
  • نداشتن تمرکز
  • احساس سبکی سر
  • ناتوانی در انجام کارهای معمول

بیشتر بخوانید: کم خونی آپلاستیک چیست؟

بیشتر بدانید: کاندوم زنانه چیست؟

تشخیص کم‌خونی در پریودی

برای تشخیص کم‌خونی در پریودی باید به علائم و نشانه‌هایی که در این دوران دارید، توجه کنید. اگر میزان خونریزی شما در دوران قاعدگی بیشتر از حد معمول است و  دائما احساس خستگی، بی‌حالی و کمبود انرژی را تجربه می کنید، احتمالا بدن شما با فقر آهن روبرو شده است. معمولا رنگ پوست و بخش داخلی پلک زیرین در افراد مبتلا به فقر آهن کم‌رنگ می‌شود. در کنار مشاهده این علائم گاهی لازم است برای تشخیص کم‌خونی در پریودی از آزمایش‌های تکمیلی نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: درمان کم خونی در کودکان با جدید‌ترین روش‌ها

تصویر آزمایش خون
برای تشخیص کم‌خونی در پریود باید از تشت شمارش گلبول‌های قرمز، آزمایش میزان آهن و ذخیره آهن استفاده کنید.

بیشتر بدانید: درمان کم خونی در نوجوانان

  • تست شمارش گلبول‌های قرمز خون
  • آزمایش آهن خون
  • آزمایش میزان فریتین یا ذخیره آهن

در صورتی که خونریزی قاعدگی شما زیاد است، برای درمان لازم است علاوه بر این آزمایش‌ها از روش‌های دیگری مثل تست هورمون تیروئید، تست عملکرد کبد، تست بارداری، تست عفونت مقاربتی، تست‌های انعقادی و همچنین اسکن رحم و تخمدان نیز کمک بگیرید. افرادی که مشکوک به وجود توده ناشی از پولیپ در رحم هستند، لازم است از بیوپسی بافت رحم نیز برای تشخیص استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: کم خونی در زنان چیست؟

درمان کم‌خونی در دوره ماهانه

در بسیاری از مواقع خونریزی شدید قاعدگی به دلیل وجود فیبروم‌ها، عدم تعادل هورمونی و آندومتریوز و بیماری‌های التهابی لگن ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی اولین قدم برای رفع سطوح پایین آهن، رفع خونریزی شدید قاعدگی است. به علاوه پیروی از یک رژیم غذایی غنی از آهن در کنار مصرف مکمل‌های آهن نیز می‌تواند به شما کمک کند تا کم‌خونی را درمان کنید. در ادامه می‌توانید با روش‌های درمان کم‌خونی در دوره ماهانه آشنا شوید.

بیشتر بدانید: درمان کم خونی چیست؟

تصویر انواع غذاهای سرشار از آهن
برای درمان کم‌خونی در دوره ماهانه باید از غذاهای سرشار از آهن و مکمل آهن استفاده کنید.

1. مصرف غذاهای غنی از آهن

برای تامین آهن مورد نیاز بدن در دوران قاعدگی، سعی کنید از غذاهای سرشار از آهن بیشتر استفاده کنید. مصرف گوشت قرمز، جگر، غذاهای دریایی، لوبیا، اسفناج، زردآلو خشک، نخودفرنگی و غذاهای غنی‌شده با آهن به شما کمک می‌کند تا آهن مورد نیاز بدن را تامین کنید. برای جذب بهتر آهن موجود در غذاها بهتر است از ویتامین C در کنار غذا استفاده کنید. برای تامین ویتامین C می‌توانید از آب پرتقال و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین C استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی قرص برای پریود شدن

2. مصرف مکمل آهن

یکی دیگر از رایج‌ترین روش‌ها برای درمان کم‌خونی در پریودی، مصرف مکمل‌های آهن است. برای جذب بهتر آهن بهتر است از مکمل‌هایی که در آن‌ها ویتامین C و ویتامین B12 وجود دارد استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که بعد از مصرف مکمل آهن نباید از نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای و قهوه استفاده کنید، زیرا این نوشیدنی‌ها جذب آهن را کاهش می‌دهند.

3. مصرف داروهای درمانی

افرادی که به دلیل مشکلات هورمونی و یا اختلالات خونریزی با کم‌خونی در قاعدگی روبرو می‌شوند، باید طبق دستور دکتر زنان از داروهای مخصوصی استفاده کنند تا خونریزی قاعدگی به حد تعادل برسد و کم‌خونی در پریودی آن‌ها برطرف شود.

بیشتر بخوانید: علت سردرد در پریودی چیست؟

4. جراحی

اگر خونریزی‌های شدید قاعدگی و کم‌خونی شما ناشی از مشکلات جدی در بدن باشد، لازم است پزشک مشکل را به صورت ریشه‌ای بررسی کند. سپس در صورت وجود فیبروم یا پولیپ لازم است تحت عمل جراحی قرار بگیرید. شما عزیزان می‌توانید با استفاده از امکان مشاوره آنلاین با دکتر زنان راهنمایی کسب کنید و یک قدم به سمت درمان پیش بروید.

آیا مصرف قرص آهن در خون پریودی تاثیر دارد؟

برخی خانم‌ها گمان می‌کنند که مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی موجب افزایش خونریزی آن‌ها می‌شود و یا کم‌خونی شما را به سرعت برطرف می‌کند. اما حقیقت این است که مصرف قرص آهن روی خونریزی قاعدگی هیچ تاثیری ندارد و از طرف اثربخشی قرص آهن نیز چند روز طول می‌کشد. بنابراین برای اینکه از شر علائم کم‌خونی در قاعدگی راحت شوید، لازم است چندین روز از قرص آهن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:درمان خانگی نفخ پریودی

تصویر قرص آهن
رفع علائم کم‌خونی در قاعدگی با مصرف قرص آهن معمولا بعد از چند روز آغاز می‌شود.

سخن نهایی کم‌خونی در قاعدگی

اگر علائم کم‌خونی بعد از پریود را تجربه می کنید و یا خونریزی شما در دوران قاعدگی بیشتر از حد معمول است، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک پزشک زنان برای بررسی علت این مشکل و برطرف کردن علائم کم‌خونی کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید که در اکثر مواقع کم‌خونی در پریودی با تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل‌ها برطرف می‌شود و برخی مواقع نیز لازم است علت بروز مشکل شناسایی شود و سپس نسبت به درمان آن اقدام کنید. شما می‌توانید از هر نقطه از دنیا به راحتی با متخصصین درمانکده ارتباط برقرار کنید و پس از مطرح کردن علائم و مشکلاتی که دارید، اقدامات لازم برای درمان را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: سکس در پریودی چگونه امکان‌پذیر است؟

سوالات متداول

منوراژی چیست؟

منوراژی (Menorrhagia) نوعی خونریزی غیرطبیعی رحمی است که مهم‌ترین علائم آن خونریزی شدید و طولانی در دوران پریودی است. زمانی که حجم خونریزی در دوره قاعدگی بیشتر از 80 میلی‌لیتر باشد، خونریزی شدید و غیرطبیعی در نظر گرفته می‌شود.

علت کم‌خونی در قاعدگی چیست؟

مهم‌ترین علت کم‌خونی در قاعدگی از دست دادن خون به مقدار زیاد است در این شرایط آهن موجود در گلبول‌های قرمز را نیز از دست می‌دهید.

کم‌خونی در پریودی چقدر شایع است؟

خونریزی قاعدگی مهم‌ترین دلیل فقر آهن و کم‌خونی در زنان است. آمارها نشان می‌دهد که حدود 1/3 از خانم‌ها پیش از یائسگی از کم‌خونی در قاعدگی رنج می‌برند و درصد زیادی از خانم‌ها نیز در معرض خطر کم‌خونی ناشی از فقر آهن قرار دارند.

منابع: perlahealth، helloclue، healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 30

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

14 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها