عمل جراحی آرتروسکوپی چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آرتروسکوپی یک عمل جراحی است که پزشکان برای مشاهده، تشخیص و درمان مشکلات داخل مفصل از آن استفاده می کنند.

در صورتی که شما التهاب مفصل داشته باشید، مفصلتان آسیب دیده باشد یا به مرور زمان دچار مشکل شده باشد، پزشک ارتوپد ممکن است انجام این روش را توصیه کند. آرتروسکوپی می تواند بر روی هر مفصلی انجام شود. در بیشتر مواقع این کار بر روی مفصل زانو، شانه، آرنج، مچ پا، لگن یا مچ انجام می شود.

چه اتفاقی در طول آرتروسکوپی روی می دهد؟

جراحی آرتروسکوپی در بیمارستان یا اتاق عمل سرپایی انجام می شود. این بدان معناست که شما می توانید در همان روز به خانه بروید. نوع بیهوشی که دریافت می کنید به مفصل و مشکلی که جراح به آن مشکوک است، بستگی دارد. ممکن است بیهوشی عمومی باشد (حین عمل جراحی به خواب خواهید رفت) یا از طریق ستون فقرات اعمال شود. همچنین ممکن است ناحیه ای که عمل جراحی بر روی آن انجام می شود، بی حس شود.

پزشک تجهیزات مخصوصی به نازکی مداد را از طریق برش کوچکی به اندازه یک جادکمه وارد می کند. او از ابزاری به نام آرتروسکوپ که دارای لنز دوربین و نور است، استفاده می کند. این ابزار به او اجازه می دهد داخل مفصل را ببیند. دوربین تصویر مفصل را روی صفحه نمایش نشان می دهد. جراح برای متسع کردن مفصل آن را با مایع استریل پر می کند، به این ترتیب مشاهده آن راحت تر می شود.

بیشتر بخوانید: لاپاراسکوپی چیست و چه کاربردی دارد

آرتروسکوپی
عمل آرتروسکوپی زانو

او داخل مفصل را نگاه خواهد کرد و پس از تشخیص مشکل، در مورد انجام جراحی و نوع جراحی که باید انجام شود تصمیم می گیرد. در صورت نیاز به انجام جراحی، جراح ابزارهای مخصوصی از طریق برش های کوچک دیگر به نام پورتال ها وارد می کند. او از این ابزار برای برش، تراشیدن، گرفتن و بخیه در استخوان استفاده می کند.

در صورتی که تصمیم جراح این باشد که برای رفع مشکل نیاز به انجام عمل جراحی “باز” معمول است، ممکن است این کار همزمان با عمل جراحی آرتروسکوپی انجام گیرد.

پس از انجام کار، جراح آرتروسکوپ و هرگونه تجهیزات را خارج حواهد کرد. او زخم را با نوار یا بخیه مخصوص می بندد.

روند بهبود بعد از عمل آرتروسکوپی چگونه است؟

ممکن است بعد از عمل درد کمی در مفصل داشته باشید. پزشک ممکن است داروهای ضد درد را تجویز کند؛ همچنین ممکن است برای جلوگیری از لخته شدن خون آسپرین یا داروهای دیگری تجویز کند.

ممکن است در زمان بهبودی به عصا، اسپلینت یا اسلینگ برای پشتیبانی نیاز داشته باشید.

جراحی آرتروسکوپی نسبت به جراحی باز معمولاً درد و سفتی مفصل کمتری در پی دارد. به طور کلی زمان بهبودی نیز کمتر است.

شما زخم های کوچکی خواهید داشت که مربوط به محل ورود ابزارهای آرتروسکوپی به بدن شماست. ممکن است روز بعد از عمل بتوانید باند های جراحی را برداشته و آنها را با نوارهای کوچک برای پوشاندن برش ها جایگزین کنید. پزشک بخیه های غیر قابل حل را بعد از گذشت یک یا 2 هفته خواهد کشید.

همرمان با بهبودی زخم ها باید تا حد ممکن آن ها را خشک نگه دارید. این بدان معنی است که هنگام دوش گرفتن آنها را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید.

مشاهده بیشتر : لیست پزشک متخصص ارتوپد

آرتروسکوپی
آرتروسکوپی زانو چطور انجام می شود؟

پزشک در مورد فعالیت هایی که پس از مراجعه به منزل باید از انجام آن ها اجتناب کنید با شما صحبت خواهد کرد. اغلب می توانید با گذشت چند روز از عمل سر کار یا به مدرسه برگردید. بهبودی کامل مفصل معمولاً چند هفته بطول می انجامد. بازگشت به حالت طبیعی ممکن است چندین ماه طول بکشد. ( نشانه ها، علائم و راه های درمان درد زانو )

توانبخشی یا ورزش های خاص می تواند به سرعت بهبود شما کمک کند. پزشک در مورد اینکه انجام کدامیک برای شما خطری ندارد، با شما صحبت خواهد کرد.

چه موقع باید به دکتر ارتوپد مراجعه کرد

بروز عوارض جانبی به ندرت روی می دهد. آنها در کمتر از یک مورد از 100 مورد رخ می دهند. در صورت بروز عوارض، آن ها می توانند شامل عفونت، لخته شدن خون، آسیب به عروق خونی یا اعصاب و خونریزی شدید یا تورم باشند. همچنین ممکن است ابزار در حین عمل بشکنند.

در صورت بروز هر یک از این علائم فوراً با پزشک تماس بگیرید:

  • تب
  • دردی که بدتر می شود
  • تورم شدید
  • تهوع یا سوزن سوزن شدن
  • خارج شدن مایع تغییر رنگ یافته یا بودار از زخم

برای مشاوره با پزشک متخصص ارتوپدی می توانید از وبسایت درمانکده استفاده کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 22

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها