جراحی فیوژن مفصل

جراحی فیوژن مفصل یا آرترودز چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در صورتی که درد مفصلی شدیدی داشته باشید، ممکن است پزشک پیشنهاد کند جراحی فیوژن مفصل (که “آرترودز ” نیزنامیده می شود) را انجام دهید. این فرآیند دو استخوانی که در تشکلی مفصل دردناک مشارکت دارند را به هم جوش می‌دهد.

این امر موجب می شود استخوان ها به یک استخوان جامد تبدیل شوند و می توانند در کاهش درد مؤثر باشد. همچنین می تواند مفصل را پایدارتر کرده و کمک کند وزن بیشتری روی آن تحمل شود.

آیا من به جراحی فیوژن مفصل نیاز دارم؟

با گذشت زمان، آرتروز می تواند به مفاصل آسیب جدی برساند. اگر سایر درمان ها کمکی نکرده باشند، ممکن است مرحله بعدی جراحی فیوژن مفصل باشد. این روش می تواند در تسکین علائم مشکلات کمر مانند بیماری تحلیل دیسک و اسکولیوز نیز مؤثر باشد.

جراحی فیوژن مفصل می تواند در مفاصل مختلف مانند موارد زیر انجام شود:

ممکن است مدتی – گاهی اوقات تا ماه ها- طول بکشد تا جراحی فیوژن مفصل بهبود یابدد. از این رو پزشک ارتوپد می خواهد بداند آیا شما می توانید با بهبودی طولانی مدت کنار بیایید یا خیر.

جراحی فیوژن مفصل
جراحی فیوژن مفصل و عوامل مهم در جراحی

در صورت وجود مشکل سلامتی، مانند موارد زیر جراحی فیوژن مفصل ممکن است برای شما مناسب نباشد:

  • کیفیت ضعیف استخوان
  • عفونت
  • عروق باریک
  • مشکلی در سیستم عصبی که ممکن است مانع بهبودی شما شود

چه اتفاقی در طول جراحی فیوژن مفصل روی می دهد؟

بسته به نوع جراحی فیوژن مفصل که لازم است، ممکن است در بیمارستان بستری شده یا جراحی سرپایی انجام دهید (همان روز به خانه بروید).

پزشک ممکن است بیهوشی عمومی انجام دهد، که این امکان را فراهم می کند که در طول جراحی بخوابید. در موارد دیگر ممکن است بیهوشی به صورت موضعی انجام شود. این بدان معناست که شما بیدار خواهید ماند، اما محل مفصل کاملاً بی حس خواهد شد.

پس از بیهوشی، پزشک  برشی در پوست ایجاد می کند. سپس، تمام غضروف (بافت) آسیب دیده مفصل را می تراشد. این امر امکان جوش خوردن استخوان ها را فراهم می کند.

گاهی اوقات جراح یک قطعه استخوان کوچک بین دو انتهای مفصل قرار می دهد. او این استخوان را با دقت از استخوان لگن، پاشنه پا یا دقیقاً زیر زانو برمی دارد. یا ممکن است از بانک استخوان، که در آن استخوان های اهدایی برای استفاده در جراحی هایی از این قبیل ذخیره می شود، تهیه شود. همچنین پزشک ممکن است به جای استخوان واقعی، استفاده از یک ماده مصنوعی خاص را برگزیند.

در مرحله بعد، او از صفحات فلزی، پیچ یا سیم برای بستن فضای داخل مفصل استفاده خواهد کرد. این ابزار اغلب دائمی هستند و حتی پس از بهبود مفصل نیز در آن باقی می مانند.

پس از اتمام کار، جراح برش ها را با بخیه یا منگنه می بندد.

روند بهبودی بعد از جراحی آرترودز چگونه است؟

با گذشت زمان، دو انتهای مفصل به اتفاق رشد می کنند و به یک قطعه جامد تبدیل می شوند. شما دیگر قادر به حرکت دادن آن نخواهید بود.

تا زمانی که چینی اتفاقی روی دهد، باید از این محل محافظت کنید. احتمالاً باید از گچ یا بریس استفاده کنید. و باید از اعمال تمام وزن به مفصل اجتناب کنید. این می تواند بدان معنا باشد که باید برای رفت و آمد از عصا، واکر یا ویلچر استفاده کنید.

روند بهبودی ممکن است 12 هفته بطول بیانجامد، بنابراین برای گذراندن زندگی روزمره خود به کمک نیاز خواهید داشت. ممکن است لازم باشد از یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان خود بخواهید در انجام کارهای خانه به شما کمک کنند.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین دکتر فوق متخصص ارتوپد

جراحی فیوژن مفصل
بعد از عمل فیوژن مفصل چه کاری لازم است

بعد از این نوع جراحی، باید انتظار داشته باشید دامنه حرکتی خود را تا حدی از دست داده و در مفصل احساس سختی کنید. فیزیوتراپی می تواند در حفظ فرم مناسب سایر مفاصل شما مؤثر باشد.

احساس درد پس از جراحی فیوژن مفصل امری طبیعی است. پزشک در کنترل آن به شما کمک خواهد کرد. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) گزینه ی ایمن تری نسبت به اپیوئیدها که بسیار اعتیاد آور هستند، می باشند. اگر پزشک شما مواد اپیوئیدی تجویز کرده است، دستورالعمل های وی را به دقت دنبال کنید. مطوئن شوید به محض کاهش درد، مصرف آن ها را قطع کنید.

بیشتر بدانید: ورم مفاصل از چیست؟

خطرات ناشی از جراحی فیوژن مفصل چیست؟

به طور کلی پزشکان بر این باور اند که این روش خطری ندارد. اکثر افراد پس از اقدام به این روش، خوب هستند و عوارض ناشی از آن نادر است. با این حال هنوز هم ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • شکستگی ابزار
  • بافت اسکار دردناک
  • آرتروز مفاصل مجاور
  • عفونت
  • خون ریزی
  • لخته شدن خون
  • آسیب عصبی

همچنین افراد سیگاری در معرض بیماری هستند که پزشکان آن را آرتروز کاذب می نامند. این بدان معناست که استخوان کافی برای جوش خوردن کامل مفصل وجود ندارد. در چنین شرایطی ممکن است در نهایت انجام جراحی دوم لازم باشد.

برای مشاوره با پزشک جراح ارتوپد از درمانکده استفاده کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها