بیماری آرتروز

بیماری آرتروز و هر آن‌چه که درباره آن نمی‌دانید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

یکی از مشکلاتی که امروزه برخی از مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بروز مشکلات و بیماری‌های مختلفی است که از وضعیت نامناسب آب و هوایی و آلودگی هوا در کلان‌شهر‌ها و هم‌چنین سبک زندگی نامناسب و غلطی که در پیش دارند در کنار سایر عوامل محیطی و وراثتی که وجود دارد. بیماری آرتروز یا آرتریت نیز یکی از انواع بیماری‌های شایع در میان افراد بالخص بزرگ‌سالان و میان‌سالان است که با شروع علائمی که در همان ابتدا خفیف بوده و سپس روز به روز در صورت عدم توجه به آن شدید‌تر می‌شود و در نهایت آسیب موجود جدی‌تر از قبل بر جای باقی می‌ماند.

درک آرتریت می‌تواند به شما کمک کند آن را بهتر مدیریت کنید و احساس سلامتی بیشتری داشته باشید. این مقاله از مجله درمانکده کمک می‌کند که درباره انواع آرتریت و تفاوت آن‌ها بیشتر بدانید.

بیشتر بدانید: خطرناکترین نوع روماتیسم چیست؟

بیماری آرتروز چیست؟

در ابتدا بحث بهتر است بدانید که آرتروز یک نوع بیماری مشخص و واحدی نیست، صرفا به برخی از درد‌های مفاصل و بیماری‌های مفصلی اشاره دارد که با توجه به مطالعاتی که انجام شده است دانشمندان تا کنون توانسته‌اند 100 نوع از این بیماری را کشف کنند. هم‌چنین لازم به توضیح است که این عارضه ممکن است در هر سن و نژادی در هر شرایطی برای افراد به وجود بیاید، البته که درصد درگیری و مبتلابه در میان برخی بانوان بیش از مردان گزارش شده است.

بیشتر بدانید: قرص سلکوکسیب چیست؟

اگر چه باید در نظر داشته باشید که این بیماری گاهاً با افزایش سن افراد مرتبط نیست اما آمار‌ها نشان می‌دهد در افراد مسن بیش از سایر جوانان ابتلا به آن وجود دارد. آرتروز مانند هر نوع بیماری دارای علائم و نشانه‌هایی است که به کمک آن‌ها بتوانید به وجود بیماری پی ببرید، از شایع‌ترین مشخصه‌های این بیماری که در بسیاری از مبتلایان مشترک است درد، تورم، سفتی و کاهش دامنه حرکتی مفاصل است.

لازم به ذکر است این علائم دارای شدت و ضعف است و در مرور زمان ممکن است وخیم‌تر از قبل ظاهر شود. در ادامه نیز به توضیحی مفصل از علائم آن می‌پردازیم تا با شناخت بیشتر از ابتلا به این نوع عارضه جلوگیری و در صورت مبتلا نیز در همان مراحل اولیه درمان و رفع شود.

بیشتر بدانیم: آشنایی با آناتومی مفصل و انواع آن در بدن انسان

تصویری از بیماری آرتروز

8 نکته مهم برای شناخت بیشتر آرتروز

1. آرتریت یک بیماری واحد نیست.

بسیاری از مردم فکر میکنند که آرتریت یک بیماری واحد است. در واقع، بیش از 100 نوع آرتریت و بیماری‌های روماتیسمی مرتبط وجود دارد. مهم است که به‌طور دقیق تشخیص داده شود و بدانید چه نوع آرتریت دارید تا بتوانید یک دوره درمانی مناسب را شروع کنید.

2. هیچ درمان شناخته شده‌ای قطعی برای اکثر انواع آرتریت وجود ندارد.

اگرچه برخی از اشکال آرتریت، مانند آرتریت لایم، ممکن است با آنتی بیوتیک قابل درمان باشند، هیچ دارو یا درمانی واحدی وجود ندارد که اکثر انواع آرتریت را درمان کند. گزینه‌های درمانی می‌توانند به مدیریت درد، کنترل علائم آرتریت، کند کردن پیشرفت بیماری و کاهش آسیب یا تغییر شکل مفصل کمک کنند، اما آرتریت را درمان نمی‌کنند.

بیشتر بدانیم: قوز کمر یا گوژپشتی؛ علائم، علل، تشخیص و روش‌های اصلاحی

3. افسانه‌ها و باورهای غلط در مورد آرتروز می‌تواند با درمان تداخل داشته باشد.

آیا شنیده‌اید که آرتروز فقط افراد مسن را درگیر می‌کند؟ درست نیست. آیا فکر می‌کنید که آرتریت فقط باعث درد و درد جزئی می‌شود؟ هم‌چنین چیزی درست نیست. آیا شنیده‌اید که اشکال رایج آرتریت را می‌توان با تغییر در رژیم غذایی درمان کرد؟ در حالی که اشکال نادر آرتریت، مانند: آرتروپاتی مرتبط با بیماری سلیاک، می‌تواند به طور موثر با رژیم غذایی بدون گلوتن درمان شود، این ادعا برای اکثریت قریب به اتفاق موارد غیر قابل اعمال است. اینها و چندین مثال دیگر از افسانه‌ها و تصورات غلط در مورد آرتریت، که با انتشار اطلاعات نادرست تداوم یافته است، می‌تواند شما را از مدیریت صحیح بیماری باز دارد. حتماً خود را در مورد حقایق آموزش دهید.

بیشتر بدانید: پلی میالژیا روماتیکا درمان قطعی دارد؟

4. برای آرتریت خود باید به روماتولوژیست مراجعه کنید.

پزشک مراقبت‌های اولیه شما می‌تواند شما را به یک روماتولوژیست ارجاع دهد یا اگر بیمه درمانی شما اجازه دهد می‌توانید از طریق خود ارجاع وقت بگیرید. ارزیابی توسط روماتولوژیست مهم است تا بتوانید نوع آرتریت خود را تعیین کنید و برنامه درمانی را شروع کنید.

5. تشخیص و درمان اولیه آرتریت ضروری است.

از آن‌جایی که انواع مختلفی از آرتریت و گزینه‌های درمانی بسیاری وجود دارد، تشخیص و درمان مناسب در مراحل اولیه بیماری مهم است. تاخیر در تشخیص و درمان ممکن است باعث بدتر شدن علائم آرتریت شود. تشخیص و درمان زودهنگام بهترین شانس را برای جلوگیری از آسیب و ناتوانی مفصل ارائه می‌دهد.

بیشتر بدانیم: دیسک کمر به چه علت ایجاد می‌شود و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

6. یک سبک زندگی سالم و عادات خوب می‌تواند تاثیر مثبتی بر آرتروز داشته باشد.

ورزش منظم، حفظ وزن ایده آل، کاهش استرس، سیگاری نبودن و خواب کافی و باکیفیت همگی برای زندگی خوب با آرتریت مهم هستند.

7. تاثیر احساسی آرتریت فراتر از محدودیت‌های فیزیکی است.

وقتی با درد مزمن زندگی می‌کنید، احساسات بسیاری برانگیخته می‌شوند. خشم، رنجش، افسردگی، انزوا و ترس تنها چند مورد هستند. برای شما و عزیزان‌تان مهم است که بدانید تاثیر آرتریت فراتر از محدودیت‌های فیزیکی است.

بیشتر بخوانید: شایع ترین علائم روماتیسم

8. آرتریت می‌تواند باعث محدودیت های عملکردی شود که با فعالیت‌های روزانه تداخل می‌کند

بر اساس CDC، بیش از 43.5 درصد (23.7 میلیون) از بزرگ‌سالان مبتلا به آرتریت تشخیص داده شده توسط پزشک، محدودیت‌های فعالیت ناشی از آرتریت را گزارش می‌کنند. برخی از محدودیت‌ها بر فعالیت‌های معمول زندگی روزمره که نیاز به خم شدن، راه رفتن و بالا رفتن از پله‌ها دارد، تأثیر می‌گذارد. 

انواع آرتروز

استئوآرتریت شایع‌ترین شکل بیماری مفصلی است. کل مفصل شامل استخوان، غضروف، رباط‌ها و ماهیچه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگرچه اغلب به عنوان “ساییدگی و پارگی” توصیف می‌شود، این توصیف دقیقی از آرتروز نیست. در حال حاضر تصور می‌شود که آرتروز نتیجه تلاش مضاعف مفصل برای ترمیم خود است.

بیشتر بدانیم: پوکی استخوان؛ نشانه ها، علائم و درمان

روماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید، شکل التهابی شایع آرتریت، یک بیماری خود ایمنی است که باعث درد و تورم مفاصل می‌شود. در یک بیماری خودایمنی، سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به بافت‌های سالم خود می‌کند. در RA، سیستم ایمنی پوشش داخلی مفاصل را هدف قرار می‌دهد و باعث التهاب و آسیب مفاصل می‌شود.

اسپوندیلیت آنکیلوزان

اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) وضعیتی است که عمدتاً ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مفاصل گردن، پشت و لگن ملتهب می‌شوند و باعث درد و سفتی می‌شوند. مفاصل دیگر مانند: باسن و شانه‌ها و سایر نواحی بدن مانند: چشم‌ها، پوست، روده و ریه‌ها نیز می‌توانند درگیر شوند. علائم AS معمولا بین 15 تا 45 سالگی شروع می‌شود.

بیشتر بدانید: درمان روماتیسم چیست؟

اسپوندیلو آرتریت محوری غیر رادیوگرافی

اسپوندیلو آرتریت محوری غیر رادیوگرافیک (nr-axSpA) یک بیماری خود ایمنی است که باعث آرتریت در ستون فقرات و لگن می‌شود. در حالی که سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت‌ها طراحی شده است تا شما را سالم نگه دارد، در افراد مبتلا به nr-axSpA، سیستم ایمنی باعث ایجاد التهاب در مفاصل ستون فقرات و لگن می‌شود.

آرتریت پسوریاتیک

آرتریت پسوریاتیک وضعیتی است که باعث التهاب مفاصل می‌شود. این نوع عارضه منجر به درد در ناحیه مفاصل، سفت و اغلب متورم می‌شود. معمولاً تنها افرادی که به بیماری پوستی به نام پسوریازیس مبتلا هستند، تحت تاثیر آرتریت پسوریاتیک قرار می‌گیرند.

بیشتر بدانیم: دیسک گردن چیست؟ علائم و روش‌های درمان کاربردی

زانو درد قدامی

زانو درد قدامی دردی است که در جلوی زانو در اطراف کشکک زانو ایجاد می‌شود. درد قدامی زانو در سنین نوجوانی شایع‌تر است و دختران را بیشتر از پسران درگیر می‌کند.

تصویری از درگیری آرتروز در ناحیه قدامی زانو
آرتروز قدامی زانو یکی از انواع این آرتریت است.

استئومیلیت چند کانونی مزمن عود کننده

استئومیلیت چند کانونی مزمن عود کننده (CRMO) یک بیماری است که بر استخوان‌ها تأثیر می‌گذارد. التهاب معمولاً یکی از پاسخ‌های محافظتی بدن به عفونت یا آسیب است، اما در بیماری‌هایی مانند CRMO، التهاب کنترل‌نشده می‌تواند باعث آسیب شود. در CRMO، التهاب استخوان را هدف قرار می‌دهد و می‌تواند در سراسر بدن رخ دهد.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا نامی است که به یک گروه رایج از علائم که با درد عمومی و سفتی عضلانی و هم‌چنین خستگی مفرط مشخص می‌شود، داده می‌شود. اینها ممکن است از خیلی خفیف تا شدید متغیر باشند و ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشند یا در زمان‌های مختلف بیایند و بروند. با توصیه‌های صحیح، اکثر مردم می‌آموزند که به مرور زمان درد و خستگی را مدیریت کنند.

نقرس

نقرس یک بیماری شایع و دردناک است که مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کریستال‌های کوچک در داخل و اطراف مفصل تشکیل می‌شوند که باعث التهاب، درد و تورم می‌شوند. حمله نقرس معمولاً خیلی سریع و اغلب یک شبه اتفاق می‌افتد. مفصل بسیار قرمز، متورم و به شدت دردناک می‌شود. نقرس به طور معمول یک مفصل را در یک زمان تحت تاثیر قرار می‌دهد، اغلب مفصل انگشت شست پا.

بیشتر بدانیم: گردن درد و شیوه های درمان خانگی + انواع درد پشت گردن

تصویری از بیماری نقرس

اسکلرودرمی موضعی (کودکان)

اسکلرودرمی موضعی یک بیماری التهابی است که پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. التهاب معمولاً یکی از پاسخ‌های محافظتی بدن در برابر عفونت یا آسیب است. در بیماری‌هایی مانند: اسکلرودرمی موضعی، التهاب کنترل نشده منجر به سفت شدن و تغییر رنگ پوست درگیر می‌شود.

لوپوس (لوپوس اریتماتوز سیستمیک)

لوپوس اریتماتوز سیستمیک یک بیماری خود ایمنی است. نقش طبیعی سیستم ایمنی بدن شما این است که با عفونت‌ها و بیماری‌ها مبارزه کند تا شما را سالم نگه دارد. در یک بیماری خودایمنی مانند: لوپوس، سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به بافت های سالم خود می‌کند.

آرتریت واکنشی

آرتریت واکنشی وضعیتی است که باعث التهاب، درد و تورم مفاصل می‌شود. معمولاً پس از عفونت، اغلب در روده یا نواحی تناسلی ایجاد می‌شود. عفونت باعث فعالیت در سیستم ایمنی می‌شود.

سندرم شوگرن

سندرم شوگرن یک بیماری خودایمنی است. نقش طبیعی سیستم ایمنی بدن شما این است که با عفونت‌ها و بیماری‌ها مبارزه کند تا شما را سالم نگه دارد. در یک بیماری خودایمنی مانند سندرم شوگرن، سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به بافت‌های سالم خود می‌کند.

بیشتر بدانیم: خار پاشنه پا و راه های خلاص شدن از آن

تصویری از بیماری های خودایمنی

اسپوندیلوآرتریت

اسپوندیلوآرتریت نامی برای انواع آرتریت است که معمولاً ستون فقرات را درگیر می‌کند.

علائم آرتروز

در اینجا برخی از علائم اولیه آرتریت وجود دارد که باید شما را وادار به مراجعه به پزشک کند.

  • احساس درد در مفاصل که به تدریج در طول زمان بدتر می‌شود، یکی از علائم آرتریت است. درد ممکن است در اثر فعالیت ایجاد شود، یا ممکن است بعد از فعالیت یا در پایان یک روز طولانی ایجاد شود.
  • تورم و حساسیت مفاصل، همان‌طور که آرتریت بدتر می‌شود، می‌تواند باعث تورم و حساس شدن مفاصل شود. وقتی مفصل را فشار می‌دهید ممکن است درد داشته باشد.
  • سفتی مفاصل به خصوص در صبح، سفتی ممکن است پس از نشستن طولانی مدت، پس از فعالیت یا زمانی که از خواب بیدار می‌شوید رخ دهد. این احساسی است که برای انجام کاری به روغن کاری نیاز دارید. سفتی صبحگاهی که بیش از 30 دقیقه طول می‌کشد، مشخصه RA است.
  •  صدا آسیاب کردن یا رنده شدن در حین حرکت مفصل نشانه‌ای است که غضروف مفصل شما فرسوده شده است و می‌تواند نشان‌دهنده آرتروز باشد. بیشتر در زانو و لگن شایع است، اما می‌تواند مفاصل دیگر را نیز درگیر کند.
  •  درد در مفاصل که قبلا آسیب دیده است. بسیاری از موارد استئوآرتریت در قسمتی از بدن که آسیب یا ضربه قبلی دیده است رخ می‌دهد.
  •  درد کشاله ران بسیاری از مردم نمی‌دانند که درد ناشی از آرتریت لگن به کشاله ران سرایت می‌کند، نه قسمت بیرونی لگن. آرتریت هیپ هم‌چنین می‌تواند باعث درد در ران یا باسن شما شود.
  • درد مفاصل متقارن آرتریت روماتوئید اغلب باعث ایجاد مشکلاتی در مفاصل یکسان در هر دو طرف بدن شما می‌شود، مانند هر دو مچ دست یا هر دو زانو.

اگر این علائم را در خود می‌بینید بهتر است در اولین فرصت به رزرو نوبت آنلاین دکتر متخصص ارتوپد بپردازید یا از طریق امکان مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان ارتوپد ارتباط حاصل نمایید تا روند درمان را سرعت ببخشید.

بیشتر بدانیم: گودی کمر، علائم و نشانه های بروز آن

تصویری از اینفوگرافیک علائم ابتلا به آرتروز
با مشاهده اینفوگرافیک نشانه های آرتروز را بهتر درک می کنید

علل ایجاد آرتروز

علل استئوآرتریت

شایع‌ترین شکل آرتریت، آرتروز است که در اثر ساییدگی و پارگی غضروف مفاصل شما ایجاد می‌شود. غضروف شما برای عملکرد سالم مفاصل مهم است زیرا از انتهای مفاصل شما محافظت می‌کند و از خرد شدن استخوان جلوگیری می‌کند. با افزایش سن، این پوشش اغلب فرسوده می‌شود، که منجر به ایجاد آرتروز با افزایش سن می‌شود. به طور کلی، غضروف به مرور زمان به آرامی آسیب می‌بیند، اما می‌تواند در اثر آسیب یا عفونت فرسوده شود.

علل آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید ناشی از محرک بسیار متفاوتی نسبت به استئوآرتریت است. این شکل از آرتریت در واقع یک وضعیت خودایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن به پوشش کپسول مفصلی حمله می‌کند. این پوشش به عنوان غشای سینوویال شناخته می‌شود و تمام قسمت‌های مفصل را در بر می‌گیرد. هنگامی که پوشش سینوویال توسط سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار می‌گیرد، می‌تواند ملتهب و دردناک شود. در نهایت، التهاب می‌تواند به غضروف و استخوان مفصل گسترش یابد.

علل نقرس

نقرس شکل شایع اما پیچیده‌ای از آرتریت است. این می‌تواند هر کسی را درگیر کند و با حملات ناگهانی درد شدید، تورم، قرمزی و حساسیت در مفاصل مشخص می‌شود. مفاصل پا و انگشتان پا معمولاً تحت تأثیر نقرس قرار می‌گیرند. این شکل از آرتریت ناشی از تجمع کریستال‌های اورات در مفصل است که می‌تواند باعث تورم و درد شود. این کریستال ها زمانی تشکیل می‌شوند که سطح اسید اوریک در خون شما بالا باشد. بدن شما به طور طبیعی اسید اوریک را برای تجزیه موادی به نام پورین تولید می‌کند، اما می‌تواند توسط برخی غذاها نیز تقویت شود. اگر بدن شما اسید اوریک بیش از حد تولید می‌کند یا کلیه‌های شما به اندازه کافی از جریان خون شما دفع نمی‌کنند، کریستال‌های اورات می‌توانند انباشته شوند.

بیشتر بدانیم: جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی چیست؟

عوامل خطر برای آرتریت

در حالی که آرتریت ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد، عوامل ژنتیکی و پزشکی خاصی وجود دارد که می‌تواند خطر ابتلا به آرتریت را افزایش دهد.

 این عوامل عبارت‌انداز:

سابقه پزشکی خانوادگی

 برخی از اشکال آرتریت ژنتیکی هستند، به این معنی که می‌توانند از طریق خانواده منتقل شوند. اگر والدین یا خواهر و برادر شما آرتریت داشته باشند، احتمال دارد که شما به این بیماری مبتلا شوید. هم‌چنین ممکن است از نظر ژنتیکی نسبت به عوامل محیطی که ممکن است باعث ایجاد آرتریت شوند، تمایل بیشتری داشته باشید.

سن

اکثر اشکال آرتریت با افزایش سن افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در طول سالیان متمادی آسیب به مفاصل آن‌ها انباشته شده است.

بیشتر بدانیم: جراحی دیسک گردن: تعویض یا فیوژن (الحاق)؟

جنسیت

 زنان بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت روماتوئید هستند، در حالی که مردان بیشتر مستعد ابتلا به نقرس هستند.

آسیب‌های مفاصل قبلی

 کسانی که قبلاً مفصلی را آسیب دیده‌اند، مثلاً در حین ورزش یا تصادف، احتمال بیشتری دارد که بعداً در آن مفصل دچار آرتروز شوند.

چاقی

 اضافه وزن می‌تواند باعث ایجاد استرس در کمر، لگن، زانو و سایر مفاصل شود. این سایش اضافه می‌تواند به مرور زمان باعث آرتروز شود.

رژیم غذایی

 رژیم غذایی سرشار از غذاهای غنی از اسید اوریک و پورین می‌تواند رشد کریستال‌های اورات را تشویق کند که ممکن است در طول زمان منجر به حملات نقرس شود.

بیشتر بدانیم: فیزیوتراپی چیست؟

دارو

 برخی از دیورتیک‌ها و آسپرین با دوز پایین که می‌توانند برای درمان فشار خون بالا استفاده شوند، می‌توانند سطح اسید اوریک را افزایش دهند. این هم‌چنین می‌تواند با استفاده از داروهای ضد رد، که برای افرادی که تحت پیوند عضو قرار گرفته‌اند، رخ دهد.

بیشتر بدانیم: دکتر ارتوپدی کیست؟

تشخیص آرتریت

هنگام تشخیص آرتریت، پزشک احتمالاً یک معاینه فیزیکی کامل از کل بدن شما، از جمله ستون فقرات، مفاصل، پوست و چشم‌ها را انجام می‌دهد. ممکن است برای شناسایی نشانگرهای التهاب تحت آزمایش خون قرار بگیرید. در مواردی که مشکوک به عفونت یا نقرس است، کشیدن مقداری مایع از مفصل با سوزن به منظور تجزیه و تحلیل محتویات مواد ممکن است مفید باشد. علاوه بر این، پزشک شما ممکن است یک یا چند آزمایش تصویربرداری زیر را تجویز کند:

اشعه ایکس استخوان (رادیوگرافی)

 رادیوگرافی (اشعه ایکس) از دوز کم تابش برای ایجاد تصاویری از ساختارهای داخلی استفاده می‌کند. اشعه ایکس استخوان‌ها و نحوه تعامل آن‌ها با یکدیگر را در مفاصل نشان می‌دهد. آن‌ها برای ارزیابی میزان غضروف در انتهای استخوان‌ها، تغییر شکل‌ها و شرایط زمینه‌ای در استخوان‌ها که ممکن است منجر به آرتریت شوند و تغییراتی در استخوان‌ها که ممکن است آسیب ناشی از آرتروز باشد، مفید هستند.

بیشتر بدانیم: جراحی تعویض شانه ؛ ضرورت، چگونگی، شرایط و عوارض

تصویر اشعه ایکس آرتروز مفصلی
یکی از روش های تشخیص دقیق ابتلا به بیماری رادیوگرافی است.

توموگرافی کامپیوتری بدن (CT)

 سی تی اسکن تجهیزات ویژه اشعه ایکس را با کامپیوترهای پیچیده ترکیب می‌کند تا تصاویر متعددی از داخل بدن تولید کند. برای افراد مبتلا به آرتریت، سی تی معمولا برای بررسی مفاصلی که در عمق بدن قرار دارند و ارزیابی آن‌ها با اشعه ایکس معمولی دشوار است، به ویژه در ستون فقرات یا لگن استفاده می‌شود.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی اسکلتی عضلانی (MRI)

MRI از یک میدان مغناطیسی قدرتمند، پالس‌های فرکانس رادیویی و یک کامپیوتر برای تولید تصاویر دقیق از بدن استفاده می‌کند. مزیت MRI این است که هم استخوان‌ها و هم بافت‌های اطراف را نشان می‌دهد، از جمله غضروف، رباط‌ها و پوشش داخلی مفاصل. MRI اغلب برای کشف ناهنجاری‌ها در اجزای بافت نرم مفاصل (که در اشعه ایکس نامرئی هستند) استفاده می‌شود تا مشخص شود آیا درمان مؤثر است یا خیر و به دنبال عوارض بیماری است.

سونوگرافی اسکلتی عضلانی

سونوگرافی از یک مبدل کوچک (پروب) و ژل برای ایجاد تصاویری از بدن از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌کند. این می‌تواند تصاویر دقیقی از مفاصل و بافت‌های نرم اطراف، به ویژه آن‌هایی که در نزدیکی سطح پوست قرار دارند، ارائه دهد.

بیشتر بدانیم: تشخیص و درمان شکستگی استخوان

روش درمان آرتروز

آرتریت قابل درمان نیست، اما یک برنامه درمانی موثر آرتریت می‌تواند به شما در مدیریت بیماری کمک کند. اهداف درمان آرتریت کنترل درد و سایر علائم، به حداقل رساندن آسیب و بدشکلی مفاصل، کند کردن پیشرفت بیماری و حفظ عملکرد فیزیکی است.

انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد و برای هر نوع درمان خاصی وجود دارد. گزینه‌های درمان آرتریت شامل دارو، تغییر شیوه زندگی، تزریق مفصل، جراحی و… است. احتمالاً به ترکیبی از درمان‌ها نیاز خواهید داشت و ممکن است نیاز باشد که رژیم شما در طول زمان تغییر کند.

دارو درمانی

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

 مانند (آسپرین)، (ایبوپروفن) (ناپروکسن) نیز می‌توانند برای تسکین درد استفاده شوند. اگر مقادیر زیادی از این‌ها را مصرف می‌کنید یا برای مدت طولانی از آن‌ها استفاده می‌کنید، باید با پزشک معالج خود صحبت کنید و از نظر عوارض جانبی تحت نظارت باشید. علاوه بر نظارت بر تعداد دفعاتی که برای تسکین درد آرتریت به سراغ یک داروی OTC می‌روید، داروهای دیگری را که مصرف می‌کنید بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی همان ماده فعال (مانند استامینوفن یا ایبوپروفن) نیستند تا از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

 حداکثر دوز روزانه دوز بزرگسالان:

  • استامینوفن: 3000 میلی گرم
  • آسپرین: 4000 میلی گرم
  • ایبوپروفن: 1200 میلی گرم
  • ناپروکسن سدیم: 1500 میلی گرم

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی قوی از جمله رایج‌ترین و پرمصرف ترین داروهای آرتریت هستند. آن‌ها برای تسکین التهاب و درد کار می‌کنند. این سه نوع شامل سالیسیلات‌ها، NSAID ها و مهارکننده‌های انتخابی COX-2 هستند.  آن‌هابا مسدود کردن فعالیت آنزیم سیکلواکسیژناز، که به نام COX نیز شناخته می‌شود، عمل می‌کنند. COX-1 در حفظ بافت سالم نقش دارد، در حالی که COX-2 در مسیر التهابی نقش دارد. NSAID ها هر دو شکل را تحت تاثیر قرار می‌دهند. سلبرکس (سلکوکسیب) یک مهارکننده انتخابی است و تنها در حال حاضر در ایالات متحده موجود است.

بیشتر بدانیم: انجام جراحی فتق دیسک چه زمانی ضرورت پیدا می کند؟

داروهای غیر استروئیدی رایج که برای درمان علائم آرتریت استفاده می‌شوند:

  • فلدن (پیروکسیکام)
  • ایندوسین (ایندومتاسین)
  • موبیک (ملوکسیکام)
  • کلینوریل (سولینداک)
  • دولوبید (دیفلونیزال)
  • رلافن (نابومتون)
  •  NSAID ها برای آرتریت

مسکن‌ها (داروهای ضد درد)

مسکن‌ها داروهای مسکنی هستند که التهاب را تسکین نمی‌دهند. استامینوفن رایج‌ترین مسکن مورد استفاده است و ممکن است در برخی از داروهای تجویزی یافت شود. برای درد شدید نیز ممکن است داروهای مسکن مخدر تجویز شود. آن‌ها می‌توانند باعث خواب آلودگی، حالت تهوع، یبوست، تنفس غیرطبیعی سطحی و سرخوشی شوند. افراد مسن بیشتر مستعد این عوارض هستند. هم‌چنین خطر تحمل دارو، وابستگی، اعتیاد و ترک وجود دارد.

کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها تورم و التهاب را به سرعت کاهش می‌دهند. آن‌ها معمولاً برای انواع التهابی آرتریت مانند: آرتریت روماتوئید، لوپوس، پلی میالژی روماتیکا و واسکولیت تجویز می‌شوند. آن‌ها در صورت مصرف در دوزهای بالا یا طولانی مدت، پتانسیل عوارض جانبی جدی دارند. نمونه‌هایی از کورتیکواستروئیدهای مورد استفاده برای درمان آرتریت التهابی عبارت‌اند از دلتازون (پردنیزون) و متیل پردنیزولون (مدرول). تزریق استروئید موضعی می‌تواند برای مدیریت التهاب در یک مفصل خاص و دردناک استفاده شود. آن‌ها ممکن است هر 3-4 ماه تجویز شوند.

بیشتر بدانیم: جراحی فیوژن مفصل یا آرترودز چیست؟

داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs)

DMARD ها داروهای ضد روماتیسمی با اثر کندی هستند که به توقف پیشرفت بیماری و آسیب مفاصل در اشکال خاصی از آرتریت کمک می کنند. آن‌ها اغلب هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد تا کار کنند. DMARD ها برای درمان آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک و اسپوندیلیت آنکیلوزان استفاده می‌شوند.

سایر داروها

علاوه بر مسکن‌ها و داروهای ضد التهاب، نقرس ممکن است با داروهایی که سطح اسید اوریک را برای جلوگیری از تشکیل کریستال کنترل می‌کنند، درمان شود. این‌ها عبارت‌اند از زیلو پریم (آلوپورینول) و اولوریک (فبوکسوستات). کلشی سین دارویی با اثر خاص در پیشگیری از حملات نقرس است. این یک درمان افزایشی در نظر گرفته می‌شود. بر اساس گزارش بنیاد آرتریت، 20 تا 30 درصد از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید به فیب نیز مبتلا می‌شوند.

جراحی‌

هنگامی که آسیب شدید مفصلی و درد با فعالیت‌های روزانه تداخل داشته باشد، می‌توان جراحی مفصل را در نظر گرفت.

گزینه‌های جراحی عبارتند از:

  • آرترودز (فیوژن)
  • آرتروسکوپی
  • استئوتومی
  • تعویض مفصل
  • تعویض مفصل تجدید نظر
  • برداشتن
  • سینوکتومی
  • تعویض جزئی زانو

بیشتر بدانیم: جراحی ACL چیست و چه عوارضی دارد؟

درمان‌های خانگی و سبک زندگی

  • ورزش منظم می‌تواند درد را کاهش دهد و عملکرد فیزیکی، قدرت عضلانی و کیفیت زندگی افراد مبتلا به آرتریت را بهبود بخشد، و به شدت برای افرادی که آرتریت دارند توصیه می‌شود. به عنوان درد یا خستگی، انتخاب ورزش مناسب که شما نیز از آن لذت می‌برید می‌تواند تفاوت زیادی در کیفیت زندگی شما ایجاد کند.
  • خوردن یک رژیم غذایی مغذی برای حفظ وزن ایده آل و برای سلامت استخوان مهم است. هیچ رژیم غذایی شناخته شده‌ای وجود ندارد که بتواند به درمان آرتروز کمک کند، بنابراین می‌توانید با پیروی از اصول تغذیه سالم شروع کنید. هم‌چنین ممکن است از ترکیب غذاهای ضد التهابی بهره مند شوید.
  • کاهش استرس ممکن است به آرام کردن درد و سفتی مرتبط با آرتریت نیز کمک کند. تحت استرس بودن می‌تواند درک درد شما را افزایش دهد. یک مطالعه هم‌چنین نشان داد که استرس روانی با عود و عود در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مرتبط است.
  • درمان‌های خانگی برای مدیریت درد و سفتی می‌تواند به شما کمک کند تا از تداخل آن با زندگی روزمره جلوگیری کنید. می توانید تاکتیک‌هایی مانند: کرایوتراپی، گرما درمانی یا آب درمانی (مخصوصاً برای سفتی) یا خود ماساژ را امتحان کنید.

بیشتر بدانیم: بیماری های رایج روماتیسمی

طب مکمل و جایگزین

اگر یک رویکرد طبیعی را برای درمان آرتریت ترجیح می‌دهید، یا می‌خواهید گزینه‌های مکمل را بررسی کنید، ضروری است که به درمانگر خود بگویید که چه چیزی را می‌خواهید امتحان کنید گزینه‌های درمانی جایگزین بسیاری وجود دارد که اگرچه محبوب هستند، اما از نظر اثربخشی و ایمنی تایید نشده‌اند.

  • طب سوزنی: مطالعات شواهد واضحی از اثر مفید به عنوان درمان آرتریت روماتوئید نشان نداده‌اند. اما همان‌طور که در ایالات متحده انجام می‌شود، ممکن است به برخی از بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو کمک کند تا درد خود را مدیریت کنند.
  • ماساژ درمانی: مطالعاتی وجود دارد که فواید ماساژ را در آرتروز دست و آرتروز زانو نشان می‌دهد.
  • مدیتیشن: برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مدیتیشن ذهن آگاهی در مدیریت علائم درد و کمک به بیماران برای مقابله با وضعیت خود مفید است.
  • یوگا: یوگا باید شکل مفیدی از ورزش برای افراد مبتلا به آرتریت باشد، اما ممکن است تغییراتی برای به حداقل رساندن استرس مفاصل مورد نیاز باشد.
  • اسیدهای چرب امگا 3 (روغن ماهی): مروری بر مطالعات انجام شده در سال 2017 برخی از اثرات مطلوب بر درد بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید را نشان داد.

بیشتر بدانیم: درد انگشت پا به علت شکستگی یا پیچ خوردگی؟

در صورتی که قصد مراجعه به دکتر طب فیزیکی و توانبخشی دارید می‌توانید به سایت درمانکده مراجعه کرده و با رزرو نوبت آنلاین پزشکی به راحتی در وقت خود صرفه جویی کنید یا از طریق مشاوره آنلاین با دکتر طب فیزیکی و توانبخشی سوالات خود را در میان بگذارید و از راهنمایی‌های دکتر متخصص بهره ببرید.

راهکارهای پیشگیرانه از ابتلا به آرتروز

اینها تغییرات خاصی در سبک زندگی هستند که امروزه می توانید برای محافظت از غضروف مفاصل خود، کاهش التهاب و جلوگیری از ابتلا به سایر بیماری های مرتبط با آرتریت ایجاد کنید:

1. وزنی متناسب و در تعادلی داشته باشید:

حفظ وزن مناسب با ورزش و انتخاب غذای سالم شانس ابتلا به بیماری قلبی، چاقی، دیابت و آرتریت را کاهش می‌دهد. حفظ وزن مناسب هم‌چنین فشار وارده بر زانوها را کاهش می‌دهد. هر چه فشار به زانوهای شما بیشتر باشد، فشار بیشتری بر غضروف زانوهای شما وارد می‌شود.

2. از یک رژیم غذایی ضد التهابی پیروی کنید:

یک رژیم غذایی ضد التهابی نه تنها می‌تواند التهاب را کاهش دهد، بلکه می‌تواند به شما در حفظ وزن سالم نیز کمک کند. راه‌های مختلفی برای نزدیک شدن به یک رژیم غذایی ضد التهابی و سطوح مختلف محدودیت‌های غذایی وجود دارد. به طور کلی شما می‌خواهید:

  • میوه و سبزیجات بخورید.
  • غلات کامل مانند: برنج، کینوا، جو، جو و ذرت بخورید.
  • پروتئین بدون چربی بخورید.
  • از مصرف غذاهای فرآوری شده، شکر، الکل، فست فود، و فرآورده‌های نان خودداری کنید.

بیشتر بدانیم: ۷ علامت فتق دیسک بین مهره ای

  3. قند خون را کنترل کنید:

هنگامی که ما غذا می‌خوریم، قند خون ما با پردازش غذا در بدن افزایش می‌یابد. همه غذاها باعث افزایش قند خون می‌شوند، نه فقط دسر، بلکه برخی از غذاها مانند: آب نبات و نان شیرینی باعث افزایش ناگهانی قند خون می‌شوند. ما می‌توانیم با پیروی از یک رژیم غذایی ضد التهابی درد ها را کاهش دهیم. یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از افزایش قند خون، مصرف یک مقوی سرکه سیب قبل از هر وعده غذایی است. برای کاهش سطح قند خون قبل از غذا سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید.

  4. کارهای تکراری را کاهش دهید:

برخی از مشاغل، ورزش‌ها و فعالیت‌ها، مانند: کار در کارخانه، تنیس و تایپ کردن، فشار مکرری بر مفاصل خاص وارد می‌کنند. آن‌ها نه تنها می‌توانند باعث آسیب حرکتی مکرر شوند، بلکه اگر مستعد ابتلا به آرتریت هستید، می‌توانند باعث ساییدگی غضروف مفصل شوند. وظایف شغلی، ورزش و فعالیت‌های خود را از نظر حرکات تکراری که می‌تواند باعث درد و آسیب شود، ارزیابی کنید. چندین استراحت کوچک در روز ایجاد کنید تا به مفاصل خود استراحت دهید. اگر تنیس بازی می‌کنید یا ورزشی که می‌تواند به شانه‌های شما فشار بیاورد، مطمئن شوید که برای جلوگیری از آسیب، حرکات کششی و تمرینی انجام می‌دهید.

بیشتر بدانیم: علائم، نشانه ها و راه های درمان درد ساق پا

 5. ورزش‌های با تاثیر بالا را با فعالیت‌های کم تاثیر جایگزین کنید:

برخی از افراد احساس نمی‌کنند که در حال انجام تمرینات ورزشی هستند مگر اینکه نفس نفس زدن داشته باشند، اما در حقیقت، تمرینات و فعالیت‌های کم تاثیر می‌توانند بدون آسیب رساندن به غضروف مفصل شما یک تمرین عالی ارائه دهند. ورزش‌هایی مانند: دویدن، بسکتبال و فوتبال باعث ساییدگی و پارگی غضروف در مفاصل ما می‌شوند. تمرینات قدرتی، پیاده روی سریع، شنا و یوگا همگی تمرینات کم تاثیر عالی هستند.

ورزش برای جلوگیری از آرتروز
ورزش تاثیر بسزایی بر روی کیفیت زندگی و جلوگیری از بیماری آرتروز می‌گذارد.

بیشتر بدانیم: علائم، نشانه ها و راه های پیشگیری از کمر درد

6. از استعمال دخانیات جلوگیری کنید:

سیگار کشیدن می‌تواند منجر به بدتر شدن آرتریت شود. اگر سعی کرده‌اید به تنهایی سیگار را ترک کنید و نمی‌توانید، داروهایی وجود دارند که می‌توانند به شما در ترک آن کمک کنند.

خلاصه

این تغییرات در شیوه زندگی، سلامت و تندرستی کلی شما را بهبود می‌بخشد و هم‌چنین به جلوگیری از شروع آرتریت کمک می‌کند. اگر در حال حاضر درد و سفتی در مفاصل خود را تجربه کرده‌اید، مراجعه به متخصص در مورد علائم خود را به تعویق نیندازید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها