آیا چیزی در مورد فواید قاعدگی می‌دانید؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آیا تابه‌حال چیزی در مورد فواید قاعدگی شنیده‌اید؟ وقتی از قاعدگی صحبت می‌شود، بسیاری از خانم‌ها تنها یاد دردها و ناراحتی‌های این دوران می‌افتند. اما حقیقت این است که چرخه قاعدگی فواید زیادی برای سلامت بدن خانم‌ها دارد. هورمون‌های پیام‌رسان‌های شیمیایی در بدن ما هستند که تاثیرات گسترده‌ای بر سلامت بدن دارند. هورمون‌های استروژن  پروژسترون دو هورمون مهم در چرخه قاعدگی هستند که بر تولیدمثل، استحکام استخوان‌ها، سلامت قلب و عروق و تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی برای تنظیم خلق‌وخو نقش مهمی دارند. داشتن دوره‌های قاعدگی منظم به شما می‌گوید که هورمون‌های بدن شما در تعادل هستند. جالب است بدانید که حدود 80 درصد از خانم‌ها عدم تعادل هورمونی را تجربه می‌کنند که اولین نشانه آن نامنظم بودن دوره پریودی است و می‌تواند عوارض دیگری را به دنبال داشته باشد. اما فواید پریودی چیست و این فرآیند چطور به سلامت بدن ما کمک می‌کند. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با فواید قاعدگی برای بدن آشنا شوید.

چرخه قاعدگی چطور اتفاق می‌افتد؟

هر ماه پوشش داخلی رحم به نام آندومتر برای بارداری آماده می‌شود. در طول فاز فولیکولی چرخه قاعدگی، فولیکول‌های تخمدان در حال رشد، استروژن بیشتری تولید می‌کنند و این موضوع موجب تحریک رشد آندومتر یا پوشش داخلی رحم می‌شود. زمانی که یکی از فولیکول‌های تخمدان بالغ شود و تبدیل به تخمک شود، استروژن همچنان افزایش پیدا می‌کند. افزایش سطح استروژن موجب آزاد شدن هورمونی به نام گنادوتروپین (GnRH) از هیپوتالاموس می‌شود. در این شرایط هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئین کننده (LH) از هیپوفیز ترشح می‌شوند. این هورمون‌ها موجب آزاد شدن تخمک می‌شوند و تخمک‌گذاری شروع می‌شود. با تخمک‌گذاری سطح FSH به سرعت کاهش پیدا می‌کند و سطح LH نیز به تدریج کاهش می‌یابد.

بیشتر بدانید: دلایل افزایش وزن در دوران قاعدگی چیست؟

تصویر چرخه قاعدگی
منظور از چرخه قاعدگی آمادگی بدن در هر ماه برای تخمک‌گذاری است که اگر تخمک بارور شود، خونریزی قاعدگی آغاز می‌شود.

حال زمانی که تخمک بارور نمی‌شود، پوشش داخلی رحم و خون از رحم خارج می‌شود و این شروع خونریزی پریودی است. است. رحم برای 3 تا 5 روز به انقباض ادامه می‌دهد تا زمانی که بافت رحم و خون کاملا خارج شود. این چرخه در هر قاعدگی تکرار می‌شود و بدن را برای بارداری آماده می‌کند.

فواید قاعدگی چیست؟

اولین دوره قاعدگی یک خانم بین سنین 8 تا 15 سالگی ایجاد می‌شود. معمولا میانگین سنی قاعدگی سن 12/4 سال است. شروع قاعدگی نشانه بلوغ بدنی در دختران نوجوان است. در این شرایط بدن یک دختر قادر به تخمک‌گذاری و تولیدمثل است. با این حال پریود شدن تخمک‌گذاری یا باروری یک زن را تضمین نمی‌کند و به معنای آمادگی او برای باردار شدن نیست. اما فواید پریودی تنها به توانایی تولید مثل خلاصه نمی شود. شاید قاعدگی برای بیشتر خانم‌ها با درد و ناراحتی همراه باشد، اما باید بدانید که این چرخه برای سلامت شما اهمیت زیادی دارد. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین فواید قاعدگی برای سلامت بدن آشنا شوید. در صورت لزوم می توانید با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص زنان مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: اصول تغذیه در پریودی چگونه است؟

اینفوگرافی فواید قاعدگی
از مهم‌ترین فواید قاعدگی منظم می‌توان به اطلاع پیدا کردن از طبیعی بودن ترشح هورمون‌ها، تشخیص زمان تخمک‌گذاری و سلامت استخوان‌ها و تیروئید اشاره کرد.

اطلاع از طبیعی بودن ترشح هورمون‌ها

یکی از مهم‌ترین فواید قاعدگی این است که به شما می‌گوید همه چیز در بدن شما به‌طور طبیعی کار می‌کند. منظم بودن قاعدگی نشان می‌دهد که هورمون‌های شما در حد متعادلی ترشح می‌شود. از طرف دیگر زمانی که پریودهای شما نامنظم باشد، نشان می‌دهد که تعادل هورمون‌ها به‌هم‌ریخته است و مشکلی در بدن شما وجود دارد. زمانی که هورمون‌های شما در وضعیت متعادلی باشند، شما احساس خوبی دارید، پرانرژی هستید، خوب می‌خوابید و به تمایلات جنسی شما نیز متعادل است.

اهمیت بیشتر به سلامت

چرخه قاعدگی به خانم‌ها کمک می‌کند تا بیشتر به سلامتی خود اهمیت دهند و چند روزی از ماه را استراحت کنند. معمولا خانم‌ها برای این که پریودی راحت‌تری را پشت سر بگذارند و بعد از آن دچار مشکل نشوند، از قبل چرخه و در طول آن از مواد غذایی سالم‌تری استفاده می‌کنند و در صورت نیاز از مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنند و این موضوع موجب می‌شود تا خانم‌ها بیشتر به سلامت خود توجه کنند.

تشخیص زمان تخمک‌گذاری

یکی از تصورات اشتباهی که در مورد بارداری وجود دارد این است که شما تنها در روز تخمک‌گذاری بارداری می‌شوید و یا این که هر زمانی از ماه امکان بارداری وجود دارد. حقیقت این است که در روزهای آخر تخمک‌گذاری و پس‌ازآن بارداری امکان‌پذیر است. پیدا کردن روز تخمک‌گذاری به صورت تقریبی با در نظر گرفتن چرخه قاعدگی قابل‌تشخیص است. اگر می‌خواهید روز تخمک‌گذاری خود را پیدا کنید، باید بدانید هر ماه در چه تاریخی پریود می‌شوید.

تصویری از تقویم زمان پریودی
شناخت زمان پریودی می‌تواند به تشخیص زمان تخمک‌گذاری کمک زیادی کند.

مدیریت بهتر خلق‌وخو

تغییرات هورمونی در چرخه قاعدگی موجب تحریک‌پذیری، اضطراب یا حساس شدن شما می‌شود. پریود شدن به شما این امکان را می‌دهد تا در بدترین شرایطی که هورمون‌ها بر بدن شما تاثیر می‌گذارند، کنترل بیشتری بر احساسات خود داشته باشید. یاد بگیرید که در شرایط بحرانی خودتان را کنترل کنید و همیشه راهی برای شاد بودن و دوری از اضطراب پیدا کنید.

معمولا چند روز پس از دوره قاعدگی میزان استروژن در خون بیشتر می‌شود و خلق‌وخو بهبود پیدا می‌کند و فرد احساسات بهتری را تجربه می‌کند.

بیشتر بدانید: نحوه انتخاب سایز کاپ قاعدگی + آموزش کامل

فواید قاعدگی برای پوست

بین روز دهم و سیزدهم چرخه قاعدگی میزان استروژن به اوج خود می‌رسد. دراین شرایط سطح تستوسترون نیز زیاد می‌شود، از همین رو تولید رطوبت طبیعی و کلاژن سازی پوست افزایش پیدا می‌کند. این موضوع موجب افزایش انعطاف‌پذیری و سلامت پوست شما می‌شود.

سلامت استخوان‌ها

تعادل طبیعی هورمون‌های جنسی استروژن، پروژسترون و تستوسترون به سلامت استخوان‌های شما کمک می‌کند. این هورمون‌ها نقش مهمی بر استحکام و سلامت استخوان‌ها دارند. نامنظم شدن قاعدگی نشان می‌دهد که مشکلی در سلامت استخوان‌های شما وجود دارد.

بیشتر بدانید: سردرد پریودی به چه دلیل است؟

تصویر فردی که استخوان درد دارد.
نامنظم شدن قاعدگی می‌تواند نشان دهنده مشکلی در سلامت استخوان‌ها باشد.

اطمینان از صحت عملکرد تیروئید

تیروئید در بدن ما به عنوان یک ایستگاه انتقال عمل می‌کند و سرعت عملکرد هر سلول و غده بدن را برای رشد، ترمیم و متابولیسم کنترل می‌کند. زمانی که تیروئید شما کم‌کار شود، احساس خستگی، افزایش وزن، افسردگی و کلسترول بالا را تجربه می‌کنید. معمولا منظم بودن پریود نشان می‌دهد که تیروئید شما به درستی کار می‌کند و در صورتی که مشکلی در چرخه قاعدگی خود دارید، ممکن است این مشکل به تیروئیدتان مربوط باشد.

فواید خونریزی قاعدگی با پاکسازی بدن

خونریزی قاعدگی هر ماه بدن را پاکسازی می‌کند و سموم را از بدن خارج می‌کند. در طول قاعدگی بدن شما آهن اضافی را از بدن دفع می‌کند و با این کار بدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

فواید پریود در طب سنتی

ابوعلی سینا در کتاب قانون در مورد فواید قاعدگی نوشته است که این چرخه موجب صحت و پاکی بدن زن می‌شود. این چرخه برای حفظ عفت زن و عدم افراط در میل جنسی او کمک می‌کند. درمانکده دوستدار سلامتی شما.

سوالات متداول

فواید درد قاعدگی چیست؟

درد قاعدگی معمولا به دلیل انقباضات ماهیچه‌ای در رحم ایجاد می‌شود. درد قاعدگی به شما یادآوری می‌کند که چرخه قاعدگی نزدیک است. افرادی که درد شدید یا غیرمعمولی را در قاعدگی تجربه می‌کنند با این درد متوجه می‌شوند که مشکلی در بدن آن‌ها وجود دارد که باید نسبت به درمان آن اقدام کنند.

فواید قاعدگی منظم چیست؟

قاعدگی منظم نشان می‌دهد که هورمون‌های بدن در وضعیت متعادلی قرار دارند و بدن شرایط مناسبی دارد.

آیا قاعدگی موجب طولانی شدن عمر می‌شود؟

یکی از فواید پریودی منظم این است که نشان می‌دهد بدن شما به درستی کار می‌کند. در هر پریود خون آلوده و سموم از بدن پاکسازی می‌شود و این موضوع می‌تواند روی افزایش طول عمر خانم‌ها تاثیر بگذارد.

منابع: nuawoman، helloclue، womenshealthnetwork

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها