هپاتیت D چیست؟ با خطرناک ترین نوع هپاتیت آشنا شوید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

هپاتیت d که به عنوان هپاتیت دلتا نیز شناخته می‌شود، یک نوع عفونت کبدی است که توسط ویروس هپاتیت d ایجاد می‌شود. این بیماری فقط در افرادی رخ می‌دهد که به ویروس هپاتیت b مبتلا هستند. بیماری از طریق خون یا سایر مایعات بدن فرد آلوده به سایر افراد منتقل می‌شود. این بیماری می‌تواند یک عفونت حاد و کوتاه مدت و یا یک عفونت مزمن و طولانی باشد.

در برخی افراد این بیماری سبب علائم شدید و آسیب‌های جدی به کبد می‌شود. اکثر افراد به صورت هم‌زمان به هپاتیت b و هپاتیت d مبتلا می‌شوند و یا پس از هپاتیت b به این بیماری نیز دچار می‌شوند. باید بدانید که هیچ واکسنی برای جلوگیری از هپاتیت دی وجود ندارد، اما تزریق واکسن هپاتیت b می‌تواند از بروز این نوع هپاتیت نیز جلوگیری کند. در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد هپاتیت نوع d آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: هپاتیت واگیردار چیست؟

هپاتیت d چیست؟

هپاتیت دی (HDV) یک عفونت کبدی است که در افراد مبتلا به هپاتیت b ایجاد می‌شود. علائم این بیماری ممکن است آن‌قدر جدی باشد که سبب آسیب‌های مادام‌العمر و حتی مرگ شود. این بیماری شدیدترین شکل هپاتیت است که با گذشت زمان منجر به سرطان کبد یا نارسایی کبد می‌شود. ویروس هپاتیت دی یک ویروس RNA است که در سال 1977 کشف شد. ساختار ویروس هپاتیت d هیچ شباهتی به ویروس‌های هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C ندارد و کاملا متفاوت است.

بیشتر بدانید: آزمایش هپاتیت ب چگونه انجام می شود؟

تصویری از ویروس هپاتیت دی
هپاتیت دی یک نوع ویروس RNA است که ساختار آن با ساختار سایر هپاتیت‌ها متفاوت است.

بیشتر بدانید: آزمایش هپاتیت D چیست؟

این بیماری در ایالات‌متحده نادر است و در مناطقی مثل آمریکای جنوب، غرب آفریقا، روسیه، آُسیای مرکزی شیوع بیشتری دارد.در برخی افراد علائم بیماری یک‌باره ایجاد می‌شود و خودبه‌خود نیز برطرف می‌شود. اگر عفونت شش ماه یا بیشتر طول بکشد، فرد به هپاتیت مزمن دی مبتلا شده است. هرچقدر بیماری پیشرفت کند، عوارض شدیدتر خواهد شد و درنهایت ممکن است فرد به سیروز کبدی یا زخم شدید کبد مبتلا شود.

بیشتر بدانید: هپاتیت چیست؟ ایا خطرناک است؟

علائم هپاتیت نوع d

برخی از افراد مبتلا به هپاتیت دی علائم خاصی را تجربه نمی‌کنند و برخی دیگر از علائم ویژه‌ای رنج می‌برند. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم هپاتیت d آشنا شوید.

بیشتر بدانید: هپاتیت الکلی چیست؟

اینفوگرافی علائم هپاتیت نوع دی
از رایج‌ترین علائم هپاتیت d می‌توان به زردی پوست و سفیدی چشم، ناراحتی معده، درد مفاصل و ادرار تیره اشاره کرد.

بیشتر بدانید: هپاتیت چگونه منتقل میشود؟

  • زردی پوست و سفیدی چشم
  • ناراحتی معده
  • درد در شکم
  • احساس خستگی
  • عدم احساس گرسنگی
  • درد مفاصل
  • ادرار تیره
  • مدفوع روشن

بیشتر بدانید: طول عمر بیماران هپاتیت ب چقدر است؟

علت ابتلا به هپاتیت دی

مهم‌ترین علت ابتلا به هپاتیت دی تماس با خون یا سایر مایعات بدن فرد آلوده به ویروس است. با این حال این بیماری تنها در افرادی ایجاد می‌شود که به هپاتیت b مبتلا هستند. درواقع ویروس هپاتیت دی برای زنده مانده به سویه هپاتیت b نیاز دارد. ممکن است عفونت به صورت هم‌زمان ایجاد شود و شما هم‌زمان به هپاتیت b و هپاتیت d مبتلا شوید. در برخی افراد نیز ممکن است فرد ابتدا به هپاتیت b مبتلا شود و سپس درگیر هپاتیت دی شود. به خاطر داشته باشید که از این بیماری از راه عطسه، سرفه، نوشیدن آب یا خوردن غذای فرد آلوده، در آغوش گرفتن فرد بیمار، دست دادن با او و حتی استفاده از قاشق و چنگال او به شما منتقل نخواهد شد. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین دلایل انتقال هپاتیت دی آشنا شوید.

بیشتر بدانید: کدام نوع هپاتیت خطرناک است؟

اینفوگرافی دلایل انتقال هپاتیت دی
از رایج‌ترین دلایل انتقال هپاتیت دی می‌توان به مبتلا بودن به هپاتیت b، تزریق مواد مخدر با سرنگ آلوده و رابطه جنسی با فرد مبتلا به ویروس اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: علائم هپاتیت D چیست؟

  • مبتلا بودن به هپاتیت b
  • تزریق مواد مخدر با سرنگ آلوده
  • رابطه جنسی با فردی که به هپاتیت b یا d مبتلا است.
  • لمس کردن زخم باز فرد آلوده به ویروس
  • استفاده از لوازم شخصی مثل تیغ یا مسواک فرد آلوده به ویروس

بیشتر بدانید: علائم هپاتیت سی چگونه است؟

راه درمان هپاتیت d

اگر به هپاتیت دی مبتلا شده‌اید، بهتر است از یک پزشک متخصص گوارش یا کبد برای درمان کمک بگیرید. در چنین شرایطی درمانکده به کمک شما عزیزان می‌آید و با در اختیار گذاشتن امکان مشاوره آنلاین با متخصص گوارش ارتباط شما با دکتر را آسان کرده است.

هنوز هیچ درمان قطعی برای هپاتیت نوع d وجود ندارد و فعلا برای درمان این بیماری از داروی اینترفرون آلفا پگیله (peg-IFNa) استفاده می‌شود. اینترفرون نوعی پروتئین است که ممکن است از انتشار ویروس در بدن جلوگیری کند و به درمان بیماری کمک کند.

البته باید بدانید که این دارو برای همه افراد موثر نیست و عوارض جانبی زیادی مثل کمبود انرژی، کاهش وزن و علائم شبیه به آنفولانزا و مشکلات سلامت روان مثل افسردگی را در برخی از بیماران ایجاد می‌کند.

بیشتر بدانید : علائم هپاتیت a چیست ؟

تصویر داروی اینترفرون آلفا پگیله
داروی اینترفرون آلفا پگیله برای جلوگیری از انتشار ویروس هپاتیت استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: آزمایش هپاتیت چیست؟

در برخی شرایط لازم است بیمار برای یک سال از این دارو استفاده کند. در صورتی که پس از 1 سال باز ویروس در بدن فرد باشد، ممکن است پزشک به شما پیشنهاد دهد تا 1 سال دیگر از این دارو استفاده کنید. معمولا نحوه پاسخ به درمان هپاتیت دی به نحوه ابتلای شما بستگی دارد.

در صورتی که فرد به سیروز یا آسیب شدید کبدی مبتلا شده باشد، لازم است پیوند کبد انجام شود. در این شرایط باید کبد فرد بیمار برداشته شود و با یک کبد سالم از اهداکننده جایگزین شود.

بیشتر بدانید: هپاتیت خود ایمنی چیست؟

عوارض هپاتیت d

هپاتیت دی ممکن است به سیروز کبدی تبدیل شود و زخم‌هایی را روی کبد ایجاد کند که قابل‌ترمیم نیستند. در این شرایط بافت کبد با تخریب شدید روبرو می‌شود و عملکرد کبد مختل می‌شود. عفونت، آسیب‌های دائمی به کبد و همچنین سرطان کبد نیز از دیگر عوارض هپاتیت نوع دی است.

از مهم‌ترین عوارض هپاتیت دی در کودکان نیز می‌توان به نارسایی کبد، سرطان کبد و در برخی مواقع مرگ اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: قبل از آزمایش هپاتیت E این مقاله را حتما بخوانید

روش تشخیص هپاتیت دی

اگر علائم هپاتیت دی را تجربه می‌کنید، باید به سرعت از یک متخصص گوارش یا کبد کمک بگیرید. برای تشخیص دقیق این بیماری پزشک یک آزمایش خون از شما می‌گیرد. در صورتی که آنتی‌بادی‌های ضد هپاتیت d در خون شما وجود داشته باشد، مشخص می‌شود که شما به این بیماری مبتلا هستید. در صورتی که پزشک به آسیب کبدی مشکوک باشد، لازم است تست عملکرد کبد انجام دهید. این آزمایش نیز به صورت آزمایش خون انجام می‌شود و سطح پروتئین‌ها و آنزیم‌های کبدی و بیلی روبین در خون بیمار ارزیابی می‌شود.

بیشتر بخوانید: علائم هپاتیت E

تصویر فردی که در حال بررسی آزمایش‌های بیمار مبتلا به هپاتیت دی است.
پزشک برای تشخیص هپاتیت دی از آزمایش خون و تشت عملکرد کبد استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: تفسیر آزمایش هپاتیت c

سخن نهایی

هپاتیت نوع d یک بیماری خطرناک است که می‌تواند منجر به آسیب‌های شدید کبدی و حتی مرگ شود. کنترل به موقع بیماری با کمک داروهای جلوگیری از تکثیر ویروس می‌تواند تا حد زیادی به درمان این بیماری کمک کند. اگر از مشکلات کبدی رنج می‌برید و یا به انواع هپاتیت مبتلا هستید، می‌توانید از طریق درمانکده با یکی از متخصصین گوارش یا کبد به صورت تماس صوتی یا تصویری ارتباط برقرار کنید و هر چه سریع‌تر درمان خود را شروع کنید.

بیشتر بدانید: آزمایش هپاتیت a چگونه انجام می‌شود؟

سوالات متداول

آیا مادر باردار هپاتیت d را به فرزند خود منتقل می‌کند؟

به‌طورمعمول انتقال این بیماری در زمان بارداری از مادر باردار به نوزاد بسیار کم است، اما ممکن است بیماری پس از به دنیا آمدن نوزاد به او منتقل شود.

آیا هپاتیت دی خطرناک است؟

هپاتیت دی خطرناک‌ترین نوع هپاتیت است که در افراد مبتلا به هپاتیت b ایجاد می‌شود، از همین رو می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در کبد ایجاد کند.

کدام نوع هپاتیت دی خطرناک‌تر است؟

به‌طورکلی افرادی که به هپاتیت b مبتلا هستند و بعد به هپاتیت d مبتلا می‌شوند، معمولا به نوع مزمن این بیماری دچار می‌شوند و در معرض خطرات جدی‌تر قرار دارند. اما بیشتر افرادی که هم‌زمان به هپاتیت بی و دی مبتلا می‌شوند، معمولا هپاتیت دی آن‌ها درمان می‌شود و به نوع مزمن آن مبتلا نخواهند شد.

منابع: webmd، healthline، hepatitisfoundation

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها