خواص سیر سیاه

خواص سیر سیاه چیست؟ میزان کالری سیر سیاه در رژیم غذایی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سیر سیاه سیر خامی است که آن را برای چند هفته طی شرایط کنترل‌شده در رطوبت و دمای بالا (۶۰ تا ۸۷ درجه سانتی‌گراد) نگهداری می‌کنند. در نتیجه، حبه‌های سیر در اثر واکنش میلارد به رنگ قهوه‌ای و سپس سیاه درمی‌آیند. سیر سیاه در مقایسه با سیر خام معمولی طعم ملایم‌تر و بافت نرم‌تری دارد. همچنین در مقایسه با آن از فواید بیشتری برخوردار است. به همین دلیل، سال‌ها است که از خواص سیر سیاه در طب سنتی هند و چین برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. اما امروزه مصرف آن در سایر نقاط جهان هم رواج پیدا کرده است. در این مقاله از مجله درمانکده درباره سیر سیاه و نحوه مصرف آن صحبت می‌کنیم. تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

ارزش غذایی سیر سیاه

میزان کالری و درشت‌مغذی‌های موجود در ۱۵ گرم سیر سیاه بدون پوست به شرح زیر است:

  • کالری: ۲۰
  • پروتئین: ۰/۵ گرم
  • چربی: یک گرم
  • کربوهیدرات: ۲ گرم
  • فیبر: ۰/۵ گرم
  • قند: چهار گرم

در سیر سیاه همچنین مقدار قابل‌توجهی از مواد مغذی زیر یافت می‌شود:

  • ویتامین C
  • ویتامین‌های گروه B از جمله B6 ،B3 ،B2 ،B1 و فولات (B9)
  • کلسیم
  • منگنز
  • منیزیم
  • فسفر
  • روی
  • آهن

خواص سیر سیاه برای زنان و مردان

فواید سیر سیاه بسیار گسترده است. به عنوان مثال:

۱. آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری در مقایسه با سیر خام دارد

آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که از سلول‌های شما در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌‌کنند و احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهند. مردم معمولا بیشتر آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز خود را از طریق غذاهای گیاهی از جمله سیر دریافت می‌‌کنند.

در فرآیند تبدیل سیر خام به سیر سیاه، آلیسین به ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مختلف مثل آلکالوئیدها و فلاونوئیدها تبدیل می‌شود. آلیسین ترکیبی است که بوی سیر را به آن نسبت می‌دهند.

اینفوگرافی درباره خواص سیر سیاه
سیر سیاه برای اندام‌های مختلف بدن مفید است و احتمال بیماری را کاهش می‌دهد.

۲. به تنظیم قند خون کمک می‌کند

قند خون بالا و کنترل‌نشده در افراد مبتلا به دیابت می‌تواند خطر عوارض مختلف از جمله آسیب کلیوی، عفونت و بیماری قلبی را افزایش دهد. در یک مطالعه‌ روی موش‌هایی که رژیم غذایی سرشار از چربی و قند داشتند، مشخص شد که عصاره سیر سیاه می‌تواند کلسترول و التهاب را کاهش دهد و به تنظیم اشتها کمک کند. همه این اثرات برای بیماران دیابتی مفید هستند.

در یک مطالعه حیوانی دیگر، محققان به موش‌ها رژیم غذایی پرچرب دادند. موش‌هایی که سیر سیاه مصرف می‌کردند، در مقایسه با موش‌هایی که سیر سیاه نمی‌خورند، سطح قند خون و انسولین خون‌شان به میزان قابل‌توجهی پایین‌تر بود.

بیشتر بدانید:خواص سماق چیست؟ برای رسیدن به سلامتی روی آن حساب کنید!

۳. خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

مطالعات انجام‌شده‌ روی حیوانات نشان داده‌اند که سیر سیاه عوامل خطر بیماری قلبی از جمله کلسترول تام، کلسترول بد (LDL) و تری‌گلیسیرید را در خون کاهش می‌دهد. همچنین ممکن است باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) شود.

محققان در یک مطالعه حیوانی تاثیر سیر خام و سیر سیاه را در موش‌هایی که از آسیب قلبی ناشی از ایسکمی (کاهش خون‌رسانی به قلب) رنج می‌بردند، مقایسه کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که سیر خام و سیر سیاه هر ۲ می‌توانند خون‌رسانی به قلب را افزایش دهند و از آن در برابر آسیب محافظت کنند.

در یک مطالعه حیوانی دیگر، عصاره سیر سیاه به کاهش تری‌گلیسیرید و کلسترول تام در موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، کمک کرد. بالا رفتن سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول تام در خون معمولا نشان‌دهنده افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی است.

در یک مطالعه متفاوت، به ۶۰ فرد مبتلا به کلسترول بالا به مدت ۱۲ هفته روزانه ۶ گرم عصاره سیر سیاه یا دارونما داده شد. در پایان مطالعه، سیر سیاه کلسترول خوب را افزایش و نشانگرهای بیماری قلبی را کاهش داد. با این حال، تاثیری روی تری‌گلیسیرید، کلسترول بد یا کلسترول تام نداشت.

بیشتر بدانید:خواص آووکادو و اثرات شگفت‌انگیز آن بر سلامتی بدن

یک مرد سالمند که با ۲ دست قلب خود را گرفته است
سیر سیاه چربی خون را کاهش می‌دهد و از بیماری قلبی پیشگیری می‌کند.

در یک مطالعه ۶ ماهه هم به افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب روزانه ۲۰ گرم عصاره سیر سیاه داده شد. کسانی که این عصاره را مصرف کردند، در مقایسه با افرادی که از دارونما استفاده می‌کردند، آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری داشتند و از نظر سلامت قلب در وضعیت بهتری بودند.

۴. از سلامت مغز محافظت می‌کند

محققان معتقدند که التهاب سیستم عصبی ممکن است در ایجاد بیماری آلزایمر نقش داشته باشد. تحقیقات در مورد خواص سیر سیاه نشان می‌دهد که این ماده غذایی می‌تواند با کاهش التهاب از مختل شدن حافظه جلوگیری کند و عملکرد مغز را بهبود بخشد.

در یک مطالعه که روی موش انجام شد، سیر سیاه توانست التهاب مغز ناشی از بتا آمیلوئید را کاهش دهد و حتی حافظه کوتاه‌مدت را بهبود بخشد. گفته می‌شود که تجمع بتا آمیلوئید در مغز باعث بروز بیماری آلزایمر می‌شود.

محققان در مطالعه دیگری اقدام به ایجاد استرس اکسیداتیو در مغز موش‌ها کردند. اما دادن عصاره سیر سیاه به موش‌ها از استرس اکسیداتیو و مختل شدن حافظه جلوگیری کرد.

بیشتر بدانید:خواص انار برای سلامتی؛ گنجینه سلامتی با خواص معجز‌‌ه‌آسا

۵. خواص ضد سرطانی دارد

تحقیقات نشان می‌دهد که سیر سیاه می‌تواند با سلول‌های سرطانی مبارزه کند. در یک مطالعه که روی نمونه خون ۲۱ داوطلب انجام شد، عصاره سیر سیاه فعالیت‌ آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی قوی‌تری نسبت به عصاره سیر خام داشت. در حقیقت، محققان متوجه شدند که عصاره سیر سیاه برای سلول‌های سرطانی ریه، سینه، معده و کبد سمی است.

در یک مطالعه دیگر هم مشاهده شد که عصاره سیر سیاه کهنه می‌تواند سلول‌های سرطانی روده بزرگ را سرکوب کند. با این حال، این یافته توسط مطالعات انسانی قدیمی‌تر تایید نمی‌شود. بنابراین لازم است محققان تحقیقات بیشتری در مورد خواص سیر سیاه برای مبارزه با سرطان انجام دهند.

۶. باعث کاهش وزن می‌شود

بعضی از افراد از خواص سیر سیاه برای لاغری استفاده می‌کنند. چون در یک مطالعه حیوانی مشاهده شده است که این ماده غذایی خواص ضد چاقی دارد و می‌تواند تجمع چربی را در ناحیه شکم کاهش دهد.

یک نفر وزن خود را با ترازو اندازه می‌گیرد
سیر سیاه برای کسانی که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند مفید است.

بیشتر بدانید:خواص عناب چیست؟ ۱۰ اثر شگفت‌انگیز آن بر سلامتی

۷. به حفظ سلامت کبد کمک می‌کند

سیر سیاه از کبد در برابر آسیب‌های ناشی از تماس مداوم با مواد شیمیایی، داروها، الکل و میکروب‌ها محافظت می‌کند. از خواص سیر سیاه برای کبد چرب هم استفاده می‌شود. چون بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که این ماده غذایی می‌تواند رسوب چربی را در کبد کاهش دهد.

۸. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیر سیاه التهاب را کاهش می‌دهند و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند و از استرس اکسیداتیو که به آسیب سلولی منجر می‌شود جلوگیری می‌کنند. داشتن سیستم ایمنی سالم و قوی به این معنی است که بدن شما می‌تواند به طور موثرتری با عفونت‌ها و باکتری‌ها مبارزه کند.

۹. میل جنسی را افزایش می‌دهد

بسیاری از افراد مدعی هستند که خواص سیر سیاه در زود انزالی و بهبود عملکرد جنسی قابل‌توجه است. چون به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان می‌تواند جریان خون را در اندام تناسلی بهبود بخشد، سطح انرژی بدن را افزایش دهد و روی سایر عناصر مرتبط با فعالیت جنسی تاثیر بگذارد. با این حال، برای نتیجه‌گیری قطعی باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

طریقه مصرف سیر سیاه

اکنون که با خواص سیر سیاه آشنا شدید، بهتر است نحوه مصرف آن را هم بیاموزید. خوشبختانه، شما می‌توانید این ماده غذایی پرخاصیت را با روش‌های مختلف به رژیم غذایی خود بیفزایید و از خواص آن بهره‌مند شوید. در ادامه چند روش برای مصرف سیر سیاه آورده شده است:

  • از آن به عنوان چاشنی سوپ استفاده کنید.
  • آن را با سس مایونز یا هوموس (حمص) مخلوط کنید.
  • آن را به شکل لایه‌های نازک برش بزنید و به سالاد یا پاستا اضافه کنید.
  • از آن برای درست کردن پیتزا استفاده کنید.
  • آن را با روغن زیتون مخلوط کنید تا یک سس سالاد سالم داشته باشید.
تعدادی سیر سیاه
شما می‌توانید از سیر سیاه برای تهیه انواع غذاها استفاده کنید.

کلام پایانی

سیر سیاه غنی از آنتی‌اکسیدان است و مزایای زیادی برای قلب، مغز، کبد و قند خون دارد. همچنین می‌تواند خطر ابتلا به  انواع سرطان را کاهش دهد. با این حال، از آنجا که مطالعات انسانی کمی در مورد خواص سیر سیاه وجود دارد، توصیه می‌شود قبل از مصرف آن با دکتر تغذیه مشورت کنید. برای این کار می‌توانید وارد سایت درمانکده شوید و از متخصص مورد نظر خود برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین تغذیه وقت بگیرید.

سوالات متداول

خواص سیر سیاه قبل از خواب چیست؟

این ماده غذایی با تحریک تولید ملاتونین (هورمون تنظیم‌کننده چرخه خواب)‌ به شما کمک می‌کند که سریع‌تر بخوابید و خواب بهتری را تجربه کنید.

خواص سیر سیاه برای معده چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهد که سیر سیاه احتمال ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد. چون می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی در آن جلوگیری کند.

خواص سیر سیاه با عسل چیست؟

سیر سیاه خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارد و عسل هم از خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی و ضد میکروبی برخوردار است. بنابراین با ترکیب کردن این ۲ ماده با هم می‌توانید سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت کنید و احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن از جمله مشکلات قلبی را کاهش دهید.

آیا از خواص سیر سیاه برای بارداری می‌توان استفاده کرد؟

اطلاعات محدودی در مورد تاثیر سیر روی زنان باردار وجود دارد. به همین دلیل، توصیه می‌شود این افراد قبل از اضافه کردن سیر سیاه به رژیم غذایی خود با متخصص زنان مشورت کنند.

سیر سیاه برای چه کسانی ضرر دارد؟

بیمارانی که از داروهای رقیق‌کننده خون، داروهای کاهنده فشار خون یا داروهای HIV استفاده می‌کنند، کسانی که قرار است به زودی جراحی شوند و افرادی که بعد از مصرف سیر خام دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شوند نباید سیر سیاه بخورند.

منابع: healthline, webmd, medicinenet

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 14

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها