آزمایش فشار خون چگونه است؟ + جدول فشار خون طبیعی تمام سنین

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


آزمایش فشار خون (Blood Pressure Measurement)، فشار شریان‌ها را هنگام پمپاژ قلب اندازه می‌گیرد. این آزمایش یکی از تست‌های چکاپ کامل است که پزشک با بررسی نتایج آن وضعیت فشار خون شما را بررسی می‌کند. اندازه‌گیری فشار خون مهم است زیرا می‌تواند ریسک بروز ناراحتی‌های قلبی و عروقی را نشان دهد. در این مقاله از مجله درمانکده می‌خواهیم بدانیم آزمایش فشار خون چیست و با چگونگی انجام تست فشار خون و بررسی نتایج آن آشنا شویم.

چرا آزمایش فشار خون باید انجام شود؟

فشار خون بالا در بیشتر مواقع نشانه خاصی ندارد، به همین دلیل پزشکان از آن به عنوان بیماری خاموش یاد می‌کنند. نتایج آزمایش فشار خون نشان می‌دهد که آیا شما در شرایطی مانند پیش- پرفشاری، فشار خون بالا، فشار خون پایین و یا بیماری قلبی قرار دارید یا نه.

شما بعد از ۱۸ سالگی باید آزمایش فشار خون را حداقل هر ۲ سال یکبار برای تعیین پرفشاری خون انجام دهید. اگر ۴۰ سال یا بیشتر دارید یا اینکه سن شما بین ۱۸ تا ۳۹ سال است و جزو گروه‌های پرخطر هستید، پزشک هر سال این آزمایش را برای شما تجویز می‌کند.

فاکتورهای خطر می‌تواند شامل مواردی مانند اضافه وزن یا سابقه فامیلی پرفشاری باشد. وجود چنین شرایطی باعث می‌‌‌شود تا پزشک در سنین پایین‌تر، انجام این آزمایش را تجویز کند. پزشک ممکن است علاوه بر آزمایش مکرر و منظم فشار خون در مطبش، آزمایش فشار خون در منزل را نیز پیشنهاد کند. فشارسنج‌های دیجیتال زیادی در بازار وجود دارند که می‌توانند در این امر به شما کمک کنند. در صورت تمایل می‌توانید از خدماتی مانند تست فشار خون آنلاین نیز استفاده کنید.

برای مشاوره با بهترین دکتر متخصص داخلی آنلاین می‌توانید همین حالا درخواست مشاوره آنلاین پزشکی خود را در درمانکده ثبت کنید.

بیشتر بخوانید: فشار خون نرمال چیست؟

خطرات احتمالی اندازه‌گیری فشار خون

معمولا آزمایش و اندازه‌گیری فشار خون هیچ خطری برای سلامتی شما نخواهد داشت. تنها، فشاری که از طریق فشارسنج بر روی بازوی شما وارد می‌شود کمی اذیت‌کننده است.
گاهی‌اوقات ممکن است چند لکه ریز و قرمز بدون درد بعد از انجام آزمایش، در محل اندازه‌گیری فشار خون، ظاهر شود؛ به خصوص اگر در حال مصرف داروهای ضد پلاکت باشید.

آمادگی برای اندازه‌گیری فشار خون

معمولا نیازی به آماده‌سازی خاصی برای انجام تست فشار خون ندارید. فقط یک لباس راحت یا آستین کوتاه بپوشید تا انجام این آزمایش برای شما آسان‌تر باشد.
با این‌حال، اگر اصلی‌ترین دلیل ملاقات شما با پزشک بررسی یا نظارت بر روی فشار خون‌تان باشد، باید قبل از انجام تست، روده و معده خود را خالی کرده باشید و از خوردن و نوشیدن مواد کافئین‌دار و کشیدن سیگار یک ساعت قبل از آزمایش خودداری کنید.
برخی داروها مانند داروهای سرماخوردگی، داروهای ضد‌افسردگی، داروهای ضد‌بارداری و ضد‌التهاب‌های غیر‌استروئیدی (NSAIDs) ممکن است بر روی فشار خون تاثیر داشته باشند. اگر از آنها استفاده می‌کنید پزشک را در جریان بگذارید.

در صورت لزوم می توانید به صورت حضوری نیز به متخصص داخلی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: فشار خون چیست؟

در طول فرایند آزمایش فشار خون چه اتفاقی می‌افتد؟

اندازه‌گیری فشار خون توسط پرستار یا تکنسین انجام شود. بازوی خود را بر روی میزی قرار می‌دهید که سطح آن با قلب شما هماهنگ باشد. پرستار یا تکنسین یک کاف یا بازوبند را دور بازوی شما می‌بندد. کاف به یک صفحه نمایش یا دستگاهی مانند دماسنج متصل است؛ که فشارسنج نام دارد. اگر تفاوتی بین فشار دو بازو وجود داشته باشد، پزشک اندازه‌گیری فشار خون را در هر ۲ بازو انجام می‌دهد.

برای اینکه فشار خون به درستی اندازه‌گیری شود باید مقداری هوا به کاف یا بازوبند پمپ شود. هنگامی که پالس شریان پیدا شد و گوشی پزشکی در محل مناسب قرار گرفت، پرستار یا تکنسین می‌تواند به آرامی هوا را از بازوبند خارج کند. او سعی می‌کند به آرامی به ضربان و پالس شما گوش کند و هر جایی که صدای مورد نظر را شنید، فشار خون را اندازه بگیرد.

پزشکی که در حال گرفتن آزمایش فشار خون است.
انجام دوره‌ای آزمایش فشار خون ریسک بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: آیا مصرف داروهای مسکن باعث بروز فشار خون بالا می‌شوند؟

خواندن جواب آزمایش فشار خون چگونه است؟

معمولا فشار خون به صورت کسری و با واحد میلی‌متر جیوه (mmHg) خوانده می‌شود، یعنی می‌گویند ۱۲ روی ۹. این اعداد مفاهیم زیر را نشان می‌دهند:

  • فشار سیستولیک (Systolic): عدد بالایی در کسر است. این عدد نشان‌دهنده فشار  جریان خون در زمانی است که ماهیچه‌های قلب شما منقبض شده‌اند و پمپاژ خون را انجام می‌دهند.
  • فشار دیاستولیک (diastolic): عدد پایینی در کسر است. این عدد فشار بین ضربان‌های قلب را اندازه‌گیری می‌کند.

شما می‌توانید فشار خون را با دستگاه دیجیتال اتوماتیک در منزل نیز اندازه‌گیری کنید. این دستگاه‌ها یک صفحه نمایش دیجیتال دارند که فشار خون را به صورت اتوماتیک نشان می‌دهند.

اندازه گیری دیجیتال فشارخون را می‌بینید. صفحه فشارسنج  فشار سیستولیک و دیاستولیک را نشان می‌دهد.
اندازه گیری دیجیتال فشارخون

بیشتر بدانید: فشار خون بالا چیست؟

تفسیر نتیجه اندازه‌گیری فشار خون

اطلاعات جدول زیر در تفسیر نتایج این آزمایش به شما کمک می‌کند. اگر نتیجه تست فشار خون شما بین ۲ دسته مختلف قرار گرفت؛ دسته‌بندی صحیح شما همان بالاترین مقدار است.

عدد بالایی (سیستولیک) mm Hgعدد پایینی  (دیاستولیک) mm Hgدسته بندی شما*
زیر ۹۰یا زیر۶۰کم فشار خون
زیر ۱۲۰و زیر۸۰فشار خون نرمال و طبیعی
۱۲۰-۱۳۹یا۸۰-۸۹پیش-پرفشاری
۱۴۰-۱۵۹یا۹۰-۹۹مرحله اول

پرفشاری خون

۱۶۰ و بیشتریا۱۰۰ یا بیشترمرحله دوم

پرفشاری خون


* این محدوده ها ممکن است برای کودکان و نوجوانان پایین‌تر باشد. اگر فکر می‌کنید کودک‌تان به پرفشاری خون مبتلاست با یک پزشک اطفال مشورت کنید.

*باید در نظر داشته باشید که کم فشاری خون می‌تواند از فردی به فرد دیگر تغییر کند. اعداد این جدول تنها برای راهنمای کلی و عمومی است. پزشک برای بررسی وضعیت بیمار از تفسیر آزمایش خون در کنار این تست نیز استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: علائم فشار خون بالا چیست؟

پیش – پرفشاری و پرفشاری مرحله اول و دوم

اگر آزمایش فشار خون شما نشان دهد که فشار شما بالاتر از حد نرمال و طبیعی است، پزشک ممکن است به شما توصیه کند سبک زندگی‌تان را تغییر دهید. این تغییرات شامل موارد زیر است:

  • مقدار نمک مصرفی خود را در رژیم غذایی کاهش دهید: مقدار سدیم کمتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز مقدار مناسبی برای افراد ۵۱ سال و بالاتر است. همچنین اگر به بیماری‌های دیابت یا بیماری‌های مزمن کلیه مبتلا هستید، همین مقدار نمک در روز برای شما کافی است. افراد سالم می‌توانند روزانه ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم یا کمتر  از آن مصرف کنند.
  • غذاهای سالم مصرف کنید: از میوه، سبزیجات، غلات سبوس‌دار و لبنیات کم‌چرب استفاده کنید. تا جایی که می‌توانید چربی اشباع شده کمتری مصرف کنید.
  • اگر سیگاری هستید، ترک کنید.
  • وزن کم کنید.
  • به طور مرتب ورزش کنید.
  • مصرف الکل را محدود کنید

بیشتر بخوانید: راههای کنترل فشار خون عصبی چیست؟

اینفوگرافیکی که راه‌های کنترل فشار خون بالا را نشان می‌دهد.
کاهش وزن، کاهش نمک، ورزش و ترک سیگار در کنترل فشار خون بالا نقش کلیدی دارند.

بیشتر بدانید: فشار خون پایین یا هایپوتنشن چیست؟

اگر تغییر سبک زندگی به تنهایی کافی نبود یا پرفشاری مرحله دوم را نیز داشتید، پزشک ممکن است داروهایی را برای کنترل فشار خون تجویز کند. در رابطه با درمان بیماری فشار خون باید به نفرولوژیست یا فوق تخصص کلیه مراجعه کنید.

آزمایش فشار خون در چند خط

این آزمایش تست ساده‌ای است که به طور دقیق وضعیت فشار خون شما را مشخصی می‌کند. برای انجام آزمایش فشار خون به آمادگی خاصی نیاز ندارید، اما اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما راجع به آن با پزشک مشورت داشته باشید.

چند سوال درباره آزمایش فشار خون

نام تست فشار خون در آزمایش چیست؟

فشار خون در آزمایش با عنوان BP نشان داده می‌شود.

تست فشار خون در منزل چقدر دقیق است؟

دستگاه فشار خون دیجیتالی با ضریب اطمینان بالایی فشار خون را اندازه‌گیری می‌کند.

تعداد دفعات مجاز گرفتن فشار خون چقدر است؟

به طور کلی بررسی فشار خون یک تا ۲ بار در روز کافی است.

 منبع: nhs | mayoclinic | medlineplus

 

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 11

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها