فشار خون بالا

آیا مصرف داروهای مسکن باعث بروز فشار خون بالا می‌شوند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در صورت ابتلا به فشار خون بالا مصرف بسیاری از داروهای مسکن که نیاز به نسخه پزشک ندارند، می‌تواند باعث افزایش بیشتر فشار خون شما شود. مطلبی که در ادامه آورده می‌شود شامل نکاتی است که باید در این مورد بدانید.

با وجود این که داروهایی مانند ویوکس و بکسترا، که برای درمان آرتریت استفاده می‌شوند و برای دریافت آن ها نیاز به نسخه پزشک می‌باشد، محبوب هستند اما به دلیل خطراتی که می‌توانند برای سلامتی داشته باشند دیگر در بازار عرضه نمی‌شوند.

شاید شما متوجه نشده باشید که بسیاری از داروهای مسکن که نیاز به تجویز از طرف پزشک نیز ندارند، می‌توانند برای سلامت افرادی که از آن ها استفاده می‌کنند، خطرناک باشند.

این موضوع به خصوص در رابطه با افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، مطرح می‌باشد. بسیاری از داروهای بدون نیاز به نسخه می‌توانند باعث افزایش فشار خون افراد شوند.

همین مسئله باعث شده استفاده از این داروها بتواند خطرناک باشد. از آنجا که فشار خون بالا هیچ نشانه قابل توجهی ندارد، ممکن است افراد با مصرف این داروها، بدون آنکه اطلاع داشته باشند، خودشان را در معرض آسیب قرار دهند.

افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند نمی‌دانند مصرف بعضی از این داروهای مسکن چه خطراتی را در پی دارد. آن ها گمان می‌کنند مصرف هر دارویی که شما بتوانید بدون نیاز به ارائه نسخه پزشکی از داروخانه‌ها خریداری کنید، ایمن می‌باشد. اما نباید فراموش شود که این داروها مواد شیمیایی هستند که مصرف آن ها می‌تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

این مشکل تنها مختص به دارو‌های مسکن OTC نیست. در واقع بسیاری از داورهایی که برای سرماخوردگی،‌ مشکلات سینوسی و حتی سوزش معده استفاده می‌شوند، از مواد شیمیایی مشابهی تشکیل شده‌اند.

مدیریت فشار خون در صورت ابتلا به فشار خون بالا، بسیار حیاتی است. بنابراین پیش از اینکه بخواهید برای تسکین سردرد بعدی تان از داروهای مسکن استفاده کنید، بهتر است باید‌ها و نبایدهایی را در مورد این داروها بدانید.

بیشتر بخوانید : فشار خون نرمال چیست؟

مصرف مسکن‌ها چگونه باعث تسکین درد می‌شود؟

این موضوع کاملاً قطعی است که تمام پیام‌های درد در مغز شما پردازش می‌شوند. هنگامی که ما احساس درد می‌کنیم، این احساس در پی انتقال سیگنال‌های الکتریکی از طریق اعصاب واقع در قسمتی از بدن به مغز ایجاد می‌شود.

اما نباید فراموش کرد که تمام فرایند احساس درد، الکتریکی نمی‌باشد. هنگامی که بافتی دچار آسیب می‌شود (مثلاً هنگام پیچ خوردگی مچ پا)، سلول‌ها مواد شیمیایی به خصوصی را از خود آزاد می‌کنند.

این مواد شیمیایی باعث ایجاد التهاب شده و به دنبال آن سیگنال‌های الکتریکی که از اعصاب بافت آسیب‌دیده ارسال می‌شوند، تشدید خواهند شد. در نتیجه، دردی که شما در مچ پای خود احساس می‌کنید نیز تشدید می‌شود.

مکانیسم اثر داروهای مسکن شامل جلوگیری از عمل این مواد شیمیایی ایجاد کننده التهاب می‌باشد. مشکل این داروها این است که آن ها فقط در موضعی که درد ایجاد شده است باقی نخواهند ماند. بلکه باید پیش از رسیدن به قسمت‌های آسیب دیده در تمام بدن پخش ‌شوند که همین امر می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی مرتبط با آن مسکن ها شود.

بیشتر بدانید: فشار خون پایین چیست؟

مصرف داروهای مسکن برای افرادی که فشار خون بالا دارند چه خطراتی دارد؟

مصرف بعضی از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) می‌تواند برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند خطرناک باشد. این مواد دارویی شامل ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم و کتوپروفن می‌باشند.

سایر داروهای مسکن ممکن است کم‌خطرتر باشند. برای مثال آسپیرین نیز نوعی داروی ضد التهاب غیر استروئیدی به حساب می‌آید. اما متخصصین عقیده دارند مصرف آن برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، ایمن می‌باشد.

استامینوفن نوعی متفاوت از داروهای مسکن می‌باشد که باعث افزایش فشار خون نمی‌شود. اما مانند سایر داروها عوارض جانبی مختص خود را دارد. مصرف هر گونه داروی بدون نیاز به نسخه پزشک به مدت بیش از 10 روز، بدون تایید پزشک، مجاز نمی‌باشد.

چرا افراد مبتلا به فشار خون بالا بیشتر از سایرین در معرض خطر عوارض جانبی داروهای مسکن می‌باشند؟ چون بعضی از این داروهای NSAID باعث کاهش جریان خون کلیوی می‌شوند. در نتیجه کلیه‌ها، که مسئول تصفیه خون می‌باشند، عملکرد پایین‌تری خواهند داشت و متعاقباً حجم مایعات در بدن افزایش یافته و شما دچار افزایش فشار خون خواهید شد.

وقتی که وضعیت بیماران قلبی تحت مراقبت به ناگهان بدتر می‌شود، اولین سوالی که از آن ها باید پرسید، این است که آیا از داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک استفاده کرده‌اند یا نه؟!

بیشتر بخوانید:روش مصرف قرص هیدروکلروتیازید

فشار خون بالا

مصرف این داروها خطرات دیگری نیز دارند. در صورتیکه شما از این داروها به شکل معمول و در دوزهای بالا استفاده کنید، ممکن است باعث آسیب کلیوی شدید شوند.

خوب پس حالا فردی که مبتلا به فشار خون بالاست، باید برای تسکین سردردش چه کار کند؟ به طور کلی، استفاده از داروهایی مانند استامینوفن یا حتی آسپیرین می‌تواند موجب تسکین درد این افراد شود.

مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن، کتوپروفن یا ناپروکسن سدیم، مگر در صورت تایید پزشک، مجاز نمی‌باشد. در صورتی که مصرف آسپیرین یا استامینوفن در تسکین درد شما موثر نبود، با پزشک خود تماس بگیرید و وضعیت را با او در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: کاربرد قرص ترامادول چیست؟

سایر گزینه‌های تسکین درد برای افراد با فشار خون بالا

مشخص است که مصرف داروهای مسکن تنها راه تسکین درد نمی‌باشد. بسیاری از راهکارهای جایگزین، در عین موثر بودن در تسکین درد، عوارض جانبی نیز ندارند:

  • استفاده از بسته‌های یخ
    برای تسکین درد‌ ناشی از آسیب‌های حاد فیزیکی، مانند پیچ خوردن مچ پا، می‌تواند باعث فروکش کردن تورم و کاهش درد شود.
  • استفاده از حرارت
    استفاده از حوله داغ یا بسته‌های گرمایی، می‌تواند در تسکین دردهای مزمن و آسیب‌های طولانی مدت موثر باشد.
  • فعالیت بدنی
    می‌تواند به تسکین بعضی دردها و ناراحتی‌ها، مانند آرتریت، کمک کند.
  • حفظ آرامش
    استفاده از فعالیت هایی مانند یوگا یا درون‌پویی، می‌تواند در کاهش درد موثر باشد. بیوفیدبک نیز ممکن است بتواند به تسکین درد کمک کند. استفاده از این روش‌ها می‌تواند بهترین راهکار برای تسکین درد‌هایی مانند سردرد باشد که به دلیل استرس، تشدید می‌شوند.
  • رو‌ش‌های غیرسنتی و کم خطر
    مانند طب سوزنی، که می‌تواند برای افراد مفید باشد.

پس به یاد داشته باشید تسکین درد همیشه لازم نیست با استفاده از داروهای مسکن باشد.

نقاط ضعف و قوت داروهای مسکن

ما در این بخش به بررسی نقاط قوت و خطرات احتمالی استفاده از بعضی داروهای مسکن محبوب خواهیم پرداخت، که به شما در انتخاب داروهای مناسب وضعیتتان کمک خواهد کرد.

بیشتر بدانید: فشار خون بالا چیست؟

به خاطر داشته باشید که استفاده از داروهای بدون نیاز به ارائه نسخه پزشک نباید به شکل مستمر صورت بگیرد. در صورتی که درد شما خیلی زیاد باشد، بهتر است با پزشک خود در اینباره مشورت کنید.

۱) استامینوفن

مکانیسم اثر

استامینوفن یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی نیست. متخصصین اطلاع دقیقی از چگونگی عملکرد این دارو ندارند، اما به نظر می‌رسد که این ماده دارویی بر مواد شیمیایی که باعث تشدید احساس درد می‌شوند، اثر می‌گذارد.

نقاط قوت

باعث کاهش درد و تب می‌شود. متخصصین باور دارند که استفاده از استامینوفن برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا می‌باشند، بی‌خطر است.

همچنین احتمال بروز اختلالات گوارشی در صورت مصرف استامینوفن کمتر از داروهای NSAID می‌باشد. مصرف این دارو برای زنان آبستن نیز خطری ندارد.

عوارض جانبی و خطرات

به عقیده متخصصین مصرف استامینوفن برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا می‌باشند خطری ندارد. دوزهای بالای استامینوفن می‌تواند باعث ایجاد آسیب جدی کبدی شود.

استفاده طولانی مدت از استامینوفن در دوزهای بالا، به خصوص در صورت استفاده همزمان از کافئین یا کدوئین می‌تواند باعث آسیب کلیوی باشد.

استامینوفن برخلاف آسپیرین یا سایر داروهای NSAID، باعث کاهش تورم و التهاب نمی‌شود. از این رو ممکن است مصرف این دارو برای تسکین درد‌هایی که ناشی از التهاب می‌باشند، مانند آرتریت، موثر واقع نشود.

ارتباط بین داروهای مسکن و فشار خون بالا

بیشتر بخوانید: آزمایش فشار خون چگونه است؟

۲) آسپیرین

مکانیسم اثر

آسپیرین یک داروی NSAID می‌باشد که از طریق خون در تمام بدن پخش می‌شود. این دارو جلوی اثر مواد شیمیایی که باعث تشدید درد می‌شوند را می‌گیرد.

نقاط قوت

آسپیرین به داروی معجزه آسا معروف است. این دارو باعث تسکین درد و کاهش تب می‌شود. آسپیرین همچنین دارای اثرات ضد التهابی نیز می‌باشد و می‌تواند در صورت وجود التهاب، در برطرف سازی آن موثر باشد.

آسپیرین احتمال تشکیل لخته خون، بروز حملات و سکته‌های قلبی را، به خصوص در افرادی که در معرض چنین خطراتی می‌باشند، کاهش می‌دهد. مصرف این دارو معمولاً‌ در دوز‌های بسیار پایین به شکل روزانه، برای حفظ سلامت دستگاه قلبی عروقی، توصیه می‌شود.

سایر داروهای NSAID (مانند ایبوپروفن، کتوپروفن و ناپروکسن سدیم) و استامینوفن دارای چنین اثراتی نمی‌باشند. با این وجود، مصرف روزانه آسپیرین بدون مشورت با پزشک مجاز نمی‌باشد.

بیشتر بخوانید: فشار خون عصبی چیست؟

عوارض جانبی و خطرات

آسپیرین می‌تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد داروهای رایج کنترل فشار خون، مانند مهارکننده‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین و مسدود‌کننده‌های گیرنده‌های بتا شود. در صورت مصرف سایر داروها برای کنترل فشار خون، بهتر است اول با پزشک خود در مورد بی خطر بودن مصرف آسپیرین مشورت کنید.

آسپرین می‌تواند در دوزهای پایین باعث اختلالات گوارشی، سوزش و زخم معده شود. مصرف این دارو می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی، نقرس، آرتریت جوانان و تب‌های روماتیک خطرناک باشد.

زنان آبستن نباید از این دارو استفاده کنند. زیرا می‌تواند باعث رسیدن آسیب به مادر یا ایجاد نواقص مادرزادی در جنین شود. همچنین مصرف این دارو توسط کودکان و نوجوانان، تنها با تایید پزشک مجاز می‌باشد. زیرا مصرف این دارو می‌تواند خطر ابتلا به سندرم ری را در آن ها افزایش دهد.

بعضی از افراد ممکن است به آسپرین حساسیت داشته باشند. مصرف این دارو توسط این افراد می‌تواند باعث خس خس سینه، کهیر، تورم صورت و شوک شود. در موارد نادر گزارش شده است که مصرف آسپیرین باعث تیر کشیدن گوش و از دست رفتن شنوایی نیز شده است.

التهاب، با وجود اینکه باعث ایجاد درد می‌شود. یکی از اجزای کلیدی در فرایند طبیعی التیام‌بخشی بدن است. از آنجا که استفاده از این دارو در دوزهای بالا می‌تواند باعث پیشگیری از بروز التهاب شود، ممکن است بهبود بعضی آسیب‌های به خصوص را نیز به تاخیر بیندازد.

بیشتر بخوانید:قرص متادون چیست؟ نکات مهمی که قبل از مصرف باید بدانید

۳) ایبوپروفن

مکانیسم اثر

کتوپروفن از اثر مواد شیمیایی که باعث تشدید درد می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

نقاط قوت

این دارو باعث کاهش تب، تسکین درد و فروکش کردن التهاب می‌شود.

عوارض جانبی و خطرات

مصرف ایبوپروفن، در صورت ابتلا به فشار خون بالا، تنها با مشورت و تاییدیه پزشک مجاز می‌باشد. این دارو همچنین باعث اخلال در عملکرد داروهای کنترل فشار خون مانند مهارکننده‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین و مسدود‌کننده‌های گیرنده‌های بتا می‌شود.

مصرف ایبوپروفن می‌تواند باعث ایجاد اختلالات گوارشی، سوزش و زخم معده شود. این دارو همچنین می‌تواند خطر بروز حملات و سکته‌های قلبی را نیز افزایش دهد. سازمان غذا و دارو، شرکت‌های دارویی را ملزم کرده است که خطرات احتمالی مصرف ایبوپروفن را برروی بسته‌های دارویی ذکر کنند. استفاده از این دارو در سه ماه آخر بارداری مجاز نمی‌باشد.

بعضی افراد ممکن است نسبت به ایبوپروفن یا سایر داروهای NSAID، حساسیت داشته باشند. مصرف این دارو می‌تواند باعث ایجاد کهیر و تورم صورت شود.

استفاده از این دارو توسط افراد مبتلا به آسم، می‌تواند برای آن ها خطرناک باشد. در بعضی موارد، مصرف ایبوپروفن می‌تواند فرایند التیام‌بخشی طبیعی بدن را به تاخیر بیندازد.

بیشتر بخوانید: عوارض قرص لوزارتان چیست؟

۴) کتوپروفن

مکانیسم اثر

این دارو از اثر مواد شیمیایی که باعث تشدید درد می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

نقاط قوت

کتوپروفن باعث کاهش تب، تسکین درد و فروکش کردن التهاب می‌شود.

عوارض جانبی و خطرات

در صورت ابتلا به فشار خون بالا، استفاده از این دارو تنها با مشورت و تاییدیه پزشک مجاز می‌باشد. کتوپروفن همچنین می‌تواند باعث اخلال در اثر داروهای کنترل‌کننده فشار خون مانند مهارکننده‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین و مسدود‌کننده‌های گیرنده‌های بتا شود.

مصرف کتوپروفن می‌تواند باعث ایجاد اختلالات گوارشی، سوزش و زخم معده شود. این دارو همچنین می‌تواند خطر بروز حملات و سکته‌های قلبی را نیز افزایش دهد. سازمان غذا و دارو، شرکت‌های دارویی را ملزم کرده است که خطرات احتمالی مصرف کتوپروفن را برروی بسته‌های دارویی ذکر کنند. استفاده از این دارو در سه ماه آخر بارداری مجاز نمی‌باشد.

بعضی افراد ممکن است نسبت به کتوپروفن یا سایر داروهای NSAID، حساسیت داشته باشند. مصرف این دارو می‌تواند باعث ایجاد کهیر و تورم صورت شود. استفاده از این دارو توسط افراد مبتلا به آسم، می‌تواند برای آن ها خطرناک باشد. در بعضی موارد، مصرف کتوپروفن می‌تواند فرایند التیام‌بخشی طبیعی بدن را به تاخیر بیندازد.

بیشتر بخوانید: شربت استامینوفن کودکان برای چیست؟

۵) ناپروکسن

مکانیسم اثر

ناپروکسن سدیم از اثر مواد شیمیایی که باعث تشدید درد می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

نقاط قوت

این دارو باعث کاهش تب، تسکین درد و فروکش کردن التهاب می‌شود.

عوارض جانبی و خطرات

در صورت ابتلا به فشار خون بالا، استفاده از این دارو تنها با مشورت و تاییدیه پزشک مجاز می‌باشد. ناپروکسن سدیم همچنین می‌تواند باعث اخلال در اثر داروهای کنترل‌کننده فشار خون مانند مهارکننده‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین  و مسدود‌کننده‌های گیرنده‌های بتا شود.

مصرف ناپروکسن می‌تواند باعث ایجاد اختلالات گوارشی، سوزش و زخم معده شود. این دارو همچنین می‌تواند خطر بروز حملات و سکته‌های قلبی را نیز افزایش دهد. سازمان غذا و دارو، شرکت‌های دارویی را ملزم کرده است که خطرات احتمالی مصرف ناپروکسن را برروی بسته‌های دارویی ذکر کنند. استفاده از این دارو در سه ماه آخر آبستنی مجاز نمی‌باشد.

پژوهشی که به تازگی انجام شده است نشان می‌دهد که میان مصرف ناپروکسن سدیم و خطر بروز حملات و سکته‌های قلب، ارتباط وجود دارد. برای اطمینان از این موضوع نیاز به پژوهش بیشتر می‌باشد. اما بهتر است پیش از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

بعضی افراد ممکن است نسبت به ناپروکسن سدیم یا سایر داروهای NSAID، حساسیت داشته باشند. مصرف این دارو می‌تواند باعث ایجاد کهیر و تورم صورت شود. استفاده از این دارو توسط افراد مبتلا به آسم، می‌تواند برای آن ها خطرناک باشد. در بعضی موارد، مصرف ناپروکسن می‌تواند فرایند التیام‌بخشی طبیعی بدن را به تاخیر بیندازد.

داروی مسکن و فشار خون بالا

تجویز داروهای مسکن به افراد با فشار خون بالا

بسیاری از داروهای مسکن، همچنین دوزهای بالای داروهای NSAID، معمولاً با استفاده از نسخه پزشک قابل تهیه می‌باشند. از آنجا که این داروها در واقع نوع تقویت‌شده داروهای NSAID بدون نیاز به ارائه نسخه پزشکی می‌باشند. عوارض جانبی و خطرات ناشی از آن ها نیز مشابه یا حتی بیشتر خواهد.

مهارکننده آنزیم سیکلو‌اکسیژناز 2 نوع جدیدی از داروهای NSAID می‌باشند. این داروها به تازگی به دلیل خطرات احتمالی که می‌توانند داشته باشند، مورد نقد قرار گرفته‌اند.

با وجود اینکه انتظار می‌رود این داروها عوارض گوارشی کمتری نسبت به داروهای NSAID عادی داشته باشند، ممکن است عوارض جانبی آن ها مشابه همان داروها باشد. این داروها همچنین می‌توانند خطر بروز حملات قلبی و سکته‌ها را نیز افزایش دهند.

داروهای مخدر، یکی دیگر از دسته‌های داروهای مسکن می‌باشند که برای تهیه آن ها نیاز به نسخه پزشک است. این داروها تنها برای افرادی که از درد‌های شدید و مزمن رنج می‌برند تجویز می‌شوند. مصرف داروهای مخدر، برای افراد مبتلا به فشار خون بالا خطری ندارد. با این وجود این داروها عوارض جانبی دیگری مانند یبوست، ضعف و خستگی و خطر سوء مصرف و اعتیاد می‌باشند.

شما عزیزان برای کسب اطلاعاتی در خصوص ارتباط بین داروهای مسکن و فشار خون بالا بهتر است به فوق متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. امکان رزرو اینترنتی نوبت پزشک از طریق سایت درمانکده به سادگی امکان پذیر است. دسترسی به شماره تماس و آدرس مطب نیز از طریق درمانکده میسر شده است.

منبع : Web MD

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 47

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها