بلفاروپلاستی چیست و چه کاربردی دارد؟ نکات مراقبت بعد از عمل

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

چشم‌ها یکی از مهم‌ترین عناصر زیبایی صورت هستند که تاثیر بسیار زیادی بر خسته یا سرحال به نظر رسیدن شما دارند. چشم‌های پف کرده یکی از مشکلاتی است که برخی افراد به طور ژنتیکی و بعضی دیگر بر اثر افزایش سن دچار آن می‌شوند. در مواقعی که پف چشم‌ها تاثیر زیادی بر زیبای صورت افراد داشته باشد یا به مشکل جدی‌تر مانند افتادگی پلک تبدیل شود، می‌توان از روش بلفاروپلاستی یا جراحی پلک برای جوان‌سازی چشم و درمان مشکلات عملکردی مرتبط با پلک استفاده کرد. 

اگر شما هم از ظاهر چشم‌های پف‌آلود خود خسته شده‌اید و قصد جراحی پلک دارید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با انواع و نکات مراقبت از بلفاروپلاستی آشنا کنیم. 

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی چیست؟

تصویر چشم قبل و بعد از بلفاروپلاستی
جراحی زیبایی پلک را می‌توان بر روی پلک پایین، بالا یا هر ۲ پلک انجام داد.

بلفاروپلاستی (Blepharoplasty) یا جراحی زیبایی پلک، یکی از محبوب‌ترین جراحی‌های زیبایی صورت است که با هدف بهبود ظاهر پلک‌های بالا و پایین یا جوان‌سازی آن‌ها انجام می‌شود. این عمل به رفع افتادگی پوست پلک، ظاهر پف‌آلود چشم‌ها و چربی‌های اضافی اطراف چشم کمک می‌کند. 

افرادی که به دلیل ژنتیک یا افزایش سن، دچار افتادگی پلک شده‌اند، می‌توانند به کمک جراحی پلک از شر پوست اضافی و چین و چروک ناشی از آن خلاص شوند. البته این عمل همیشه برای جوان‌سازی و افزایش زیبایی انجام نمی‌شود، بلکه گاهی جنبه درمانی دارد و می‌تواند مشکلات مرتبط با بینایی را برطرف کند. 

برای انجام عمل بلفاروپلاستی باید به متخصصانی همچون جراح چشم‌پزشکی یا جراح زیبایی مراجعه کنید. اگر جراح انتخابی شما از مهارت کافی برخوردار باشد و جراحی در کلینیک تخصصی انجام شود، احتمال بروز عوارض ناشی از عمل پلک به حداقل می‌رسد. همچنین می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با جراح زیبایی یا جراح چشم پزشک آنلاین از آن ها راهنمایی کسب کنید و به راحتی ویزیت شوید.

بیشتر بخوانید: مراقبت‌های پس از بوتاکس صورت؛ نکات کلیدی برای داشتن نتایج بهتر

کاربرد جراحی پلک (Blepharoplasty)

بلفاروپلاستی به درمان موارد زیر در افراد بالای ۳۵ سال کمک می‌کند:

  • ایجاد چند لایه روی پلک به دلیل آویزان شدن پوست پلک بالا و اختلال در بینایی
  • رسوب چربی در پلک و ایجاد ظاهر پف‌آلود در پلک‌ها
  • کیسه‌های چربی زیر چشم
  • افتادگی شدید پلک پایین و بیرون‌زدگی سفیدی زیر قرنیه
  • شل‌شدگی و ایجاد پوست اضافی در پلک پایین
  • رفع چین و چروک شدید زیر پلک پایین

انواع بلفاروپلاستی

به طور کلی عمل جراحی پلک به ۲ دسته تقسیم می‌شود که می‌توان آن‌ها را به صورت ترکیبی یا مستقل انجام داد:

بلفاروپلاستی پلک بالا

این عمل با برداشتن قسمتی از بافت چربی در پلک بالا انجام می‌شود تا افتادگی پلک و شل‌شدگی پوست آن از بین برود. معمولا جراح این عمل را زمانی انجام می‌دهد که افتادگی پلک بالا شدید است و فرد گستره دید خوبی ندارد. از همین‌رو می‌توان گفت بلفاروپلاستی پلک بالا به رفع اختلال بینایی و تقویت گستره دید کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: لیفت شقیقه چگونه انجام می‌شود؟ ماندگاری آن چقدر است؟

بلفاروپلاستی پلک پایین

این جراحی زمانی انجام می‌شود که پف زیر چشم به دلیل کیسه‌های چربی در آن ناحیه افزایش یابد. معمولا با برداشتن چربی‌های اضافی، افتادگی پلک پایین رفع می‌شود، اما اگر جراح متوجه شود پوست زیر چشم شل شده، آن را حین عمل حذف می‌کند. 

تصویر پلک پف‌آلود پایین
جراحی پلک پایین معمولا با هدف رفع پف و چین و چروک زیر چشم انجام می‌شود.

جالب است بدانید برش بلفاروپلاستی پلک پایین از داخل انجام می‌شود تا جراح به کیسه‌های چربی دسترسی داشته باشد و بتواند آن‌ها را حذف کند. از همین‌رو پس از جراحی پلک پایین، جای بخیه قابل مشاهده نیست و کسی متوجه عمل زیبایی در آن ناحیه نمی‌شود.

بهترین سن برای عمل بلفاروپلاستی چه سنی است؟

این جراحی زیبایی محدودیت سنی ندارد. به طور کلی متخصصان بازه سنی ۳۰ تا ۵۵ سال را برای انجام بلفاروپلاستی و کسب نتیجه مطلوب مناسب می‌دانند. با این حال اگر افتادگی پلک شما ناشی از ژنتیک باشد، بهتر است از ۳۰ سالگی به بعد برای جراحی اقدام کنید، اما اگر این مشکل به دلیل افزایش سن بروز پیدا کرده، ۴۰ سالگی به بعد سنی مناسبی برای عمل پلک به‌شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید:هایفوتراپی چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟‌

انواع روش بلفاروپلاستی

عمل زیبایی پلک را می‌توان برای بهبود ظاهر پلک‌های بالا و پایین به ۲ صورت انجام داد؛ از جمله:

درمان غیر جراحی

جدیدترین روش بلفاروپلاستی بدون جراحی که این روزها طرفداران زیادی دارد، شامل موارد زیر می‌شود:

  • تزریق بوتاکس: یکی از متداول‌ترین روش‌های جوان‌سازی اطراف چشم است.
  • تزریق فیلر: ژل یا فیلر به رفع چین و چروک  پف زیر چشم کمک می‌کند.
  • بلفاروپلاستی با لیزر: به کمک لیزر، بافت اضافی و پوست آویزان اطراف چشم حذف می‌شود.
  • تزریق چربی: در این روش، چربی مورد نیاز را از ناحیه دیگر بدن فرد می‌گیرند و برای از بین بردن پف پلک‌ها و بهبود ظاهر آن‌ها به اطراف چشم تزریق می‌کنند.
  • بلفاروپلاستی با پلاسما جت: این نوع درمان غیر جراحی را می‌توان جدیدترین روش بلفاروپلاستی دانست که شامل برش یا برداشتن بافت چربی نمی‌شود، بلکه توسط گاز یونیزه شده و انتقال گرما به سلول‌های لایه میانی پوست به رفع افتادگی آن کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: لیفت شقیقه با نخ چقدر ماندگاری دارد؟ مزایا و عوارض آن

اینفوگرافیک درمان غیر جراحی بلفاروپلاستی
درمان غیر جراحی پلک، جدیدترین روش بلفاروپلاستی است.

درمان جراحی

جراحی زیبایی پلک اغلب برای پلک‌های بالا، پایین یا هر ۲ پلک انجام می‌شود. جراح برای بلفاروپلاستی پلک بالا، برش کوچک و محافظه‌کارانه‌ای به منظور برداشتن چربی و پوست اضافی پلک فوقانی انجام می‌دهد. این جراحی در پلک پایین هم شامل برش کوچکی در بافت مرطوب داخل چشم است که باعث تغییر مکان چربی اضافی می‌شود. 

در هر ۲ تکنیک، برش‌ها بسیار کوچک هستند و زخم حداقلی به جا می‌گذارند. این جراحی زیبایی معمولا با بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود و کل فرآیند آن حدود یک تا ۲ ساعت طول می‌کشد. برای به حداقل رساندن عوارض جراحی زیبایی پلک باید آن زیر نظر پزشک متخصص زیبایی یا متخصص چشم‌پزشکی انجام دهید. 

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای بلفاروپلاستی هستید یا خیر، می‌توانید با متخصص زیبایی آنلاین درمانکده مشورت کنید یا در صورت نیاز برای معاینه حضوری، نزد دکتر چشم‌پزشک نوبت بگیرید.

بیشتر بدانید: میکرودرم چیست؟

مراقبت از بلفاروپلاستی چگونه است؟

دوره نقاهت جراحی پلک متناسب با شرایط بیمار و روند جراحی در هر فرد متفاوت است. برای کوتاه‌تر شدن این دوره باید به نکات مراقبت بعد از جراحی دقت کنید. یکی از مهم‌ترین موارد دوره نقاهت پس از جراحی زیبایی پلک، رعایت نکات بهداشتی طبق دستورالعمل پزشک است تا از بروز عفونت و عوارض خطرناک جلوگیری شود. 

همچنین بهتر است به جای مقایسه دوره نقاهت‌تان با سایر افراد، به توصیه‌های جراح خودتان گوش دهید؛ زیرا هر جراح شیوه کنترل روند جراحی منحصربه‌فردی دارد که می‌تواند در مدت زمان دوره نقاهت موثر باشد.

بیشتر بخوانید: تزریق چربی به صورت؛ آیا چیزی در مورد مزایا و عوارض آن می‌دانید؟

روش مراقبت بعد از عمل بلفاروپلاستی

با رعایت نکات بلفاروپلاستی بعد از عمل می‌توانید به کاهش دوره نقاهت و تسریع روند بهبودی کمک کنید. مهم‌ترین نکات شامل موارد زیر هستند:

  • برای کاهش تورم و التهاب پلک به مدت ۴۸ ساعت پس از عمل، کمپرس سرد بگذارید.
  • از کرم‌هایی که جراح پس از عمل تجویز می‌کند، به دقت استفاده کنید.
  • از فشار آوردن یا ضربه زدن به چشم‌ها و پلک‌ها خودداری کنید.
  • هنگام خواب و استراحت سر را به کمک یک بالش اضافی، بالاتر از تنه نگه دارید تا از ایجاد تورم و التهاب جلوگیری شود.
  • حتما برای جلوگیری از خشکی چشم‌ها طبق دستورالعمل پزشک از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید.
  • تا ۷۲ ساعت پس از جراحی از کرم‌ها و  لوازم آرایش مخصوص چشم استفاده نکنید.
  • طبق تجویز پزشک، داروی آنتی‌بیوتیک را درست و کامل مصرف کنید.
  • تا ۲ هفته پس از جراحی از عینک آفتابی استفاده کنید و در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.
  • حدود یک ماه از لنز زیبایی یا طبی استفاده نکنید.
  • تا چند هفته پس از عمل از انجام ورزش و فعالیت بدنی سنگین خودداری کنید.

بعد از بلفاروپلاستی چی بخوریم؟

با رعایت رژیم غذایی صحیح می‌توانید به جلوگیری از کمبود مواد مغذی بدن، ضعیف شدن آن و کاهش دوره نقاهت کمک کنید. مهم‌ترین نکات تغذیه‌ای عبارت‌اند از:

  • مایعات کافی مانند آب، آبمیوه طبیعی، سوپ رقیق‌شده و آب گوشت مصرف کنید.
  • غذاهای نرم و پوره‌شده بخورید و از خوردن غذاهای سفت بپرهیزید.
  • مصرف پروتئین‌های سبک و ضروری بدن مانند بوقلمون، مرغ، ماهی، سویا، ماست، عدس، جو دوسر نقش مهمی در ترمیم زخم‌ها دارند.
  • منابع طبیعی یا مکمل ویتامین‌های A، C، D، E و K را برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش دوره نقاهت و بهبودی سریع زخم‌ها مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: لیفت چشم چیست؟ چه عوارض و خطراتی دارد؟

راهنمای مراجعه به پزشک

بلفاروپلاستی یکی از محبوب‌ترین روش‌های جراحی زیبایی پلک است که با هدف جوان‌سازی و بهبود ظاهر چشم‌ها انجام می‌شود. از آن‌جایی که این عمل در ناحیه حساس اطراف چشم صورت می‌گیرد، باید حتما آن را نزد یک جراح باتجربه و ماهر انجام دهید تا از بروز عوارض جبران‌ناپذیر مانند اختلال در بینایی جلوگیری شود. 

اگر در انتخاب بهترین جراح زیبایی پلک دچار تردید هستید، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین آن با بهترین پزشکان متخصص از جمله جراح زیبایی، جراح چشم پزشک آشنا شوید. 

همچنین درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا ضمن بررسی نظر سایر کاربران، برای مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین به شکل تلفنی، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظر خود، نوبت بگیرید.

سوالات متداول

بلفاروپلاستی چقدر طول می‌کشد؟

فرآیند جراحی زیبایی پلک حدود یک تا ۲ ساعت طول می‌کشد.

ماندگاری بلفاروپلاستی چقدر است؟

جراحی زیبایی پلک نتایج تقریبا دائمی به همراه دارد. با این حال نمی‌توان روند پیری را متوقف کرد و ممکن است در سال‌های میانسالی مجددا شاهد چین و چروک و شل‌شدگی پوست اطراف چشم باشید.

آیا جای زخم و بخیه بعد از بلفاروپلاستی باقی می‌ماند؟

به طور معمول جای زخم و بخیه پس از جراحی زیبایی پلک باقی نمی‌ماند؛ زیرا جراح اگر از مهارت و تجربه کافی برخوردار باشد، برش بسیار کوچکی ایجاد می‌کند.

منابع: webmd | mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1.5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها