نقرس کاذب چیست؟ + علائم و روش‌های تشخیص و درمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آیا می‌دانید نقرس کاذب چیست و چه علائمی دارد؟ نقرس کاذب نوعی آرتریت است که موجب تورم خودبه‌خود و دردناک مفاصل می‌شود. از آنجایی که علائم این بیماری شبیه به نقرس است، به آن نقرس کاذب گفته می‌شود. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که در مایع سینوویال یا همان مایعی که موجب حرکت روان مفاصل می‌شود، کریستال‌هایی ایجاد شود. در این شرایط در مفاصل درد و التهاب ایجاد می‌شود. بیماری نقرس کاذب بیشتر زانوها را درگیر می‌کند و در افراد بالای 60 سال شایع‌تر است. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با درمان نقرس کاذب و همچنین علائم و روش تشخیص این بیماری آشنا شوید.

نقرس کاذب چیست؟

نقرس کاذب (pseudogout) یک بیماری شبیه به نقرس با درد کمتر است که توسط کریستال‌های کلسیم پیروفسفات (CPP) در مفاصل ایجاد می‌شود. تجمع این کریستال‌ها در مفاصل موجب ایجاد درد و ناراحتی می‌شود. این بیماری به صورت ناگهانی ایجاد می‌شود و معمولا یک بیماری ارثی است و در افراد بالای 60 سال شایع‌تر است.

بیشتر بدانید: لوپوس چیست؟

تصویر فردی که به نقرس کاذب مبتلا شده است.
نقرس نوعی آرتریت است که موجب تجمع کریستال‌ها در مفاصل می‌شود.

تفاوت نقرس و نقرس کاذب چیست؟

نقرس کاذب و نقرس هر دو نوعی آرتریت هستند که به دلیل تجمع کریستال در مفاصل ایجاد می‌شود. این بیماری توسط کریستال‌های پیروفسفات کلسیم (calcium pyrophosphate) ایجاد می‌شود و نقرس به وسیله کریستال‌های اسید اوریک به وجود می‌آید. نقرس کاذب می‌تواند در هر مفصلی از بدن ایجاد شود و بیشتر زانو، مچ دست و بند انگشتان دست را درگیر می‌کند. گاهی اوقات این بیماری در مفاصل لگن، شانه و ستون فقران ایجاد می‌شود. اما نقرس معمولا انگشت شست پا را درگیر می‌کند که این مورد کمتر در نقرس کاذب ایجاد می‌شود.

بیشتر بدانید: نقرس زانو چیست؟

تصویر فردی که مفصل زانوی او درگیر نقرس کاذب شده است.
نقرس کاذب بیشتر مفاصل زانو را درگیر می‌کند.

علائم نقرس کاذب

نقرس کاذب معمولا زانوها را درگیر می‌کند و در برخی افراد موجب درد و التهاب در مچ پا، مچ دست و آرنج‌ها می‌شود. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم نقرس کاذب آشنا شوید.

  • درد شدید مفاصل
  • تورم مفاصل آسیب‌دیده
  • تجمع مایع در اطراف مفصل
  • التهاب مزمن

در صورت داشتن چنین علائمی می توانید با دکتر روماتولوژی آنلاین مشورت کنید.

اینفوگرافی علائم نقرس کاذب
از رایج‌ترین علائم نقرس کاذب می‌توان به درد شدید مفاصل، تورم مفاصل و التهاب مزمن اشاره کرد.

علت ایجاد نقرس کاذب چیست؟

نقرس کاذب زمانی ایجاد می‌شود که کریستال‌های پیروفسفات کلسیم در مایع سینوویال مفاصل تشکیل شوند. این کریستال‌ها می‌توانند در غضروف‌ها رسوب کنند و موجب آسیب آن‌ها شوند. هنوز علت ایجاد نقرس کاذب به‌طور کامل مشخص نیست، اما احتمال تشکیل کریستال‌های مرتبط با این بیماری با افزایش سن بیشتر می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که در مفاصل نیمی از افراد بالای 85 سال این کریستال‌ها تشکیل می‌شوند، اما آن‌ها به نقرس کاذب مبتلا نمی‌شوند.

چه کسانی به نقرس کاذب مبتلا می‌شوند؟

معمولا نقرس کاذب در خانواده‌هایی که این بیماری ژنتیکی در آن‌ها وجود دارد، بیشتر اتفاق می‌افتد. از طرف دیگر برخی شرایط خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • کم‌کاری تیروئید
  • پرکاری تیروئید
  • وجود آهن اضافی در خون
  • اختلالات ژنتیکی
  • سن بالای 65 سال
  • ضربه به مفاصل
  • وجود کلسیم بیش از حد در خون
  • کمبود منیزیم

بیشتر بدانید: بیماری نقرس چیست؟

اینفوگرافی عوامل موثر بر نقرس کاذب
افراد مبتلا به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید و افرادی که بالای 65 سال هستند و زمینه ارثی دارند، بیشتر به نقرس کاذب مبتلا می‌شوند.

درمان نقرس کاذب

در حال حاضر هیچ روش درمان قطعی برای نقرس کاذب وجود ندارد. اما برخی روش‌ها می‌توانند به کاهش درد و علائم بیمار کمک کنند. در ادامه می‌توانید با روش‌های درمان نقرس کاذب آشنا شوید.

تخلیه مایع مفصل

یکی از روش‌های درمان نقرس کاذب تخلیه مایع سینوویال از مفصل است. این کار موجب کاهش فشار داخل مفاصل و کاهش التهاب می‌شود.

مصرف دارو

برای کمک به حملات حاد و کاهش درد در بیماران پزشک ممکن است از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) استفاده کند. این داروها در کاهش تورم و تسکین درد موثر هستند. افرادی که نمی‌توانند از داروهای ضدالتهابی استروئیدی استفاده کنند، می‌توانند طبق دستور پزشک از داروهای رقیق‌کننده خون مثل وارفارین (Warfarin) استفاده کنند.

برخی اوقات پزشک برای درمان بیماری نقرس کاذب مفاصل از دارویی به نام کلشی سین (Colchicine) که یک دارو برای درمان نقرس است، استفاده می‌کند. این دارو معمولا در دوزهای پایین و برای مدت زمان طولانی استفاده می‌شود تا فرد دچار حملات نقرس نشود.

عمل جراحی

در صورتی که مفاصل فرسوده شوند و امکان درمان با دارو و روش‌های دیگر نباشد، پزشک برای درمان از جراحی استفاده می‌کند. در این روش مفصل ترمیم یا جایگزین می‌شود.

فیزیوتراپی

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند به کاهش علائم نقرس کاذب کمک کند، فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی می‌تواند درد و التهاب را کاهش دهد و به افزایش قدرت و دامنه حرکتی مفاصل کمک کند.

بیشتر بدانید: علائم بیماری نقرس چیست؟

تصویر فردی که در حال فیزیوتراپی است.
فیزبوتراپی به کاهش درد و مفاصل و افزایش دامنه حرکتی در بیماران مبتلا به نقرس کاذب کمک می‌کند.

درمان نقرس کاذب با طب سنتی

معمولا برای درمان نقرس کاذب در طب سنتی از روش سرمادرمانی استفاده می‌شود. این کار موجب کاهش درد مفاصل و کم شدن التهاب می‌شود.

نوشیدن آب و مایعات فراوان یکی دیگر از درمان‌هایی است که می‌تواند به کاهش شدت بیماری کمک کند. اگر به نقرس کاذب مبتلا هستید، سعی کنید از میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان بیشتر استفاده کنید و بیشتر استراحت کنید تا تورم و آسیب به مفاصل کاهش پیدا کند. معمولا رژیم غذایی تاثیر زیادی بر درمان نقرس کاذب ندارد، از همین رو بهتر است برای درمان حتما با پزشک متخصص روماتولوژیست یا ارتوپد مشورت کنید.

روش تشخیص نقرس کاذب

برای تشخیص نقرس کاذب ابتدا پزشک علائم بیمار را بررسی می‌کند. سپس برای اطمینان از این مشکل آزمایش‌های مختلفی انجام می‌شود.

تصویر پزشکی که در حال بررسی مفاصل بیمار است.
برای تشخیص نقرس کاذب پزشک علائم بیمار را بررسی می‌کند و سپس از آزمایش‌های مختلف کمک می‌گیرد.
  • آزمایش تجزیه و تحلیل مایع مفصلی با برداشتن مقداری از مایع از مفصل
  • عکس‌برداری با اشعه ایکس از مفاصل
  • سی‌تی‌اسکن یا ام‌آر‌آی مفاصل
  • سونوگرافی مفاصل

عوارض نقرس کاذب چیست؟

در برخی موارد ممکن است بیماری نقرس کاذب مفاصل موجب آسیب دائمی به مفاصل می‌شود. از طرف دیگر ممکن است در مفاصلی که درگیر نقرس کاذب می‌شوند، کیست یا خار استخوانی ایجاد شود. گاهی اوقات ممکن است نقرس کاذب منجر به از دست دادن غضروف شود.

تصویر فرد مبتلا به نقرس کاذب که مفاصل او بدشکل شده است.
ابتلا به نقرس کاذب گاهی موجب آسیب‌های دائمی به مفاصل می‌شود.

سخن پایانی

نقرس کاذب یک بیماری دردناک است که هنوز هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد. اما درمان‌هایی در دسترس هستند که می‌تواند به مدیریت بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن کمک کنند. اگر شما با علائم نقرس کاذب دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است همین حالا با یکی از دکتر روماتولوژی درمانکده مشورت کنید و پروسه درمان خود را آغاز کنید.

سوالات متداول

آیا بیماری نقرس کاذب خطرناک است؟

نقرس کاذب بیماری است که موجب درد در مفاصل می‌شود. عدم درمان این بیماری می‌تواند موجب آسیب‌های جبران‌ناپذیری به مفاصل شود. تشخیص به‌موقع و شروع درمان می‌تواند به کاهش علائم و جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک کند.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به نقرس کاذب قرار دارند؟

افرادی بالای 65 سال که دارای زمینه ارثی این بیماری هستند در کنار افراد مبتلا به پرکاری یا کم کری تیروئید بیشتر از سایر افراد در معرض نقرس کاذ مفاصل ب قرار دارند.

نقرس کاذب بیشتر چه مفاصلی را درگیری می‌کند؟

این بیماری بیشتر مفاصل زانو، مچ دست، دست‌ها، آرنج‌ها، مچ پا و شانه‌ها را درگیر می‌کند.

منابع: healthline، webmd، treatingpain

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها