عرق سوز شدن پوست چیست؟ علائم، روش های پیشگیری و درمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عرق سوز شدن که در انگلیسی به آن Heat rash گفته می‌شود، یک نوع مشکل پوستی است که موجب ایجاد قرمزی، جوش‌های ریز و خارش شدید پوست می‌شود. این مشکل هم در نوزادان و هم بزرگسالان اتفاق می‌افتد و معمولاً در نواحی بروز می‌کند که پوست بیشتر در معرض عرق کردن قرار دارد و جریان هوای کافی در آن منطقه وجود ندارد. آمارها نشان می‌دهد که 4 تا 9 درصد از نوزادان و نزدیک به 30 درصد از بزرگسالانی که در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می‌کنند به مشکل عرق سوز شدن پوست دچار می‌شوند. اما آیا می‌دانید علائم این مشکل پوستی چیست و چطور درمان می‌شود؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد عرق سوز شدن پوست بدانید آشنا شوید.

عرق سوز شدن چیست؟

عرق سوز شدن  یا Heat rash نوعی مشکل پوستی است که در اثر گرمای هوا و عرق کردن بیشتر از حد معمول ایجاد می‌شود. در حقیقت این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که تعریق زیاد موجب بسته شدن منافذ خروج عرق از پوست می‌شوند و از همین رو فرد با علائمی نظیر قرمزی، تورم، جوش‌های ریز، سوزش و خارش ناحیه آسیب‌دیده می‌شود و برجستگی‌هایی ریز را روی پوست مواجه می‌شود.

بیشتر بدانید: روزاسه چیست؟ + راه‌های درمان بیماری پوستی روزاسه

تصویر فردی که پوستش در اثر تعریق زیاد قرمز شده و جوش هایی روی سطح پوست ایجاد شده است.
عرق سوز شدن موجب مسدود شدن منافذ پوست و تورم و قرمزی پوست می‌شود.

هر چند که این مشکل ممکن است در هر قسمتی از بدن ایجاد شود، اما معمولاً در بخش‌هایی از پوست که عرق و حرارت جمع می‌شود، بیشتر اتفاق می‌افتد. زیر بغل، زیر سینه، کشاله ران، آرنج، پشت زانو و کمر از رایج‌ترین قسمت‌های پوست هستند که معمولاً عرق سوز می‌شوند.

انواع عرق سوز شدن

بروز این مشکل در پوست در اثر احتباس قطرات عرق ایجاد می‌شود که با توجه به عمق مسدود شدن مجاری عرق به چند دسته‌بندی مختلف تقسیم می‌شود. در ادامه به رایج‌ترین انواع آن اشاره شده است.

  • عرق سوز شدن کریستالی که به احتباس قطرات عرق در بالاترین سطح پوست گفته می‌شود.
  • عرق سوز خاردار نوع دیگری از عرق سوز است که در لایه‌های زیرتر پوست ایجاد می‌شود.
  • عرق سوز چرکی زمانی ایجاد می‌شود که جوش‌های عرق سوز چرکی باشند.
  • عرق سوز عمیق نوعی دیگری از این مشکل است که در لایه‌های عمیق پوست ایجاد می‌شود و موجب ایجاد ضایعاتی سفت و گوشتی روی پوست می‌شود.

بیشتر بدانید: منافذ باز پوست را چگونه درمان کنیم؟

علائم عرق سوز شدن

این مشکل معمولاً با لکه‌هایی قرمز رنگ و تاول‌هایی ریز و شفاف همراه است. در برخی افراد دانه‌های ریز بدون رنگ روی پوست ایجاد می‌شود که نشانه مسدود شدن مسیر عرق به سمت پوست است. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم عرق سوز شدن آشنا شوید.

  • خارش
  • سوزش پوست
  • قرمزی پوست
  • تورم خفیف
  • تاول‌های ریز
  • برجستگی‌های کوچک روی پوست

بیشتر بدانید: میکرونیدلینگ چیست؟ کاربرد و عوارض آن

فردی که پوستش عرق سوز شده و در حال خاراندن پوست است.
عرق سوز شدن پوست معمولا موجب خارش و قرمزی پوست می‌شود.

علت این مشکل چیست؟

این مشکل معمولاً در اثر انسداد و التهاب مجاری عرق ایجاد می‌شود. به طوری که منافذ پوستی بسته می‌شود و عرق نمی‌تواند به بیرون از پوست خارج شود. این موضوع بیشتر در نوزادان و بزرگسالانی که در معرض گرمای شدید قرار دارند، اتفاق می‌افتد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین دلایل انواع عرق سوز پوست اشاره شده است.

  • ورزش کردن و پیاده‌روی در هوای گرم
  • پوشیدن لباس‌های گرم و چسبان
  • استفاده بیش از حد از لوسیون‌ها و کرم‌ها در هوای گرم
  • بی‌تحرکی
  • اضافه وزن شدید

بیشتر بدانید: عوارض لوازم آرایشی برای چشم و پوست

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

هر چند که این مشکل معمولاً به خودی خود برطرف می‌شود و مشکل جدی برای فرد ایجاد نمی‌کند، اما در صورتی که شدت علائم زیاد باشد و بعد از یک هفته بهبودی در آن ایجاد نشود، باید از یک پزشک متخصص برای درمان کمک بگیرید. اگر روی پوست حالت چرکی و ورم ایجاد شود و درد افزایش پیدا کند، فرد باید به سرعت با مشاوره آنلاین با دکتر پوست و مو مشورت کند.

عرق سوز شدن کشاله ران در نوزادان معمولاً رایج‌تر است. اگر کودک یا نوزاد در کنار علائم مختص به آن علائم دیگری نظیر تب، گلودرد، دردهای عضلانی و علائمی شبیه به آنفولانزا دارد، لازم است برای درمان به یک دکتر متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: عرق سرد چیست؟

روش‌های درمان عرق سوز شدن

معمولاً این نوع سوختگی پوستی مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند و در اکثر مواقع با استفاده از پمادهای موضعی و همچنین راه‌کارهای خانگی خیلی زود برطرف می‌شود. در ادامه می‌توانید با کمک درمانکده رایج‌ترین روش‌های درمان عرق سوز شدن آشنا شوید.

درمان این مشکل پوستی با داروها و پمادهای تجویزی

اگر شدت علائم این مشکل زیاد باشد و یا فرد با علائم خارش و سوزش شدید مواجه شود، بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید و از پمادها و قرص‌های خوراکی که توسط پزشک تجویز می‌شود استفاده کند. به طور معمول پزشک برای درمان این مشکل از پمادهایی مثل کالامین یا کرم‌های هیدروکورتیزون استفاده می‌کند. برخی مواقع نیز لازم است فرد برای درمان از قرص‌های آنتی‌هیستامین استفاده کند تا خارش و التهاب پوست سریع‌تر درمان شود.

در صورتی که پوست دچار عفونت شود، پزشک در صورت نیاز از آنتی‌بیوتیک برای درمان استفاده می‌کند.

بیشتر بدانید: آفتاب سوختگی و هر آنچه که در موردش باید بدانید

درمان خانگی عرق سوز شدن

برای درمان خانگی عرق سوز شدن روش‌های زیادی وجود دارد. این روش‌ها موجب تسکین درد و خارش در ناحیه آسیب‌دیده می‌شوند و از ایجاد التهاب و عفونت جلوگیری می‌کنند. به خاطر داشته باشید که خارش پوست در زمان بروز این مشکل می‌تواند پوست را تحریک کند و موجب عفونت پوست شود، بنابراین قبل از هر کاری از خاراندن محل آسیب‌دیده اجتناب کنید. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین روش‌های درمان خانگی این مشکل آشنا شوید.

  • استفاده از دوش آب سرد می‌تواند به باز شدن منافذ پوست و کاهش التهاب پوستی کمک کند.
  • برای کاهش درد، خارش و التهاب ناشی از عرق سوز شدن، بدنتان را در مقابل پنکه و کولر خنک کنید.
  • لباس‌های سبک، نخی و ضد رطوبت بپوشید تا پوست در معرض هوا قرار بگیرد.
  • از کمپرس یخ یا آب سرد برای تسکین پوست و کاهش علائم استفاده کنید.
  • از ماسک جو دوسر و آب روی محل آسیب‌دیده استفاده کنید. این کار در کاهش خارش و التهاب مؤثر است.
  • 3 قاشق جوش شیرین را به وان حمام اضافه کنید و محل آسیب‌دیده را برای 20 دقیقه در آن بگذارید تا خارش و التهاب پوست درمان شود.
  • از مقداری ژل آلوئه ورا روی محل آسیب‌دیده استفاده کنید.
اینفوگرافی درمان عرق سوز شدن
برای درمان عرق سوز شدن می‌توانید از کمپرس سرد، ماسک جو دوسر، ماسک جوش شیرین و دوش آب سرد استفاده کنید.

بیشتر بدانید: سوختگی سرد یا سرمازدگی و اثرات آن

روش‌های پیشگیری از عرق سوز شدن

  • برای جلوگیری از این مشکل قبل از هر چیزی باید از پوشیدن لباس‌های پلاستیکی و تنگ در هوای گرم پرهیز کنید. پارچه‌هایی که به خوبی هوا را از خود عبور نمی‌دهند، موجب تجمع عرق و بروز مشکلات پوستی می‌شوند.
  • سعی کنید از لوسیون‌ها و کرم‌های نرم‌کننده به اندازه استفاده کنید. زیرا این کرم‌ها منافذ پوست را مسدود می‌کنند.
  • مهم‌ترین روش جلوگیری از عرق سوز شدن این است که در طول تابستان و هوای گرم بیش از حد در معرض گرما قرار نگیرید.
  • برای شستشوی بدن از شوینده‌های بدون بو و رنگ استفاده کنید.

عوارض این مشکل برای پوست

اگر این مشکل به‌موقع درمان نشود و فرد مدام محل آسیب‌دیده را تحریک کند، ممکن است التهاب و قرمزی پوست افزایش پیدا کند و موجب ایجاد عفونت شود. در این شرایط معمولاً زیر پوست حالت چرکی و سفید پیدا می‌کند و درد و تورم بیشتر می‌شود. در صورتی که علائم بعد از چند روز بهبود پیدا نکرد و درد و تورم بیشتر شد، لازم است فرد از پزشک کمک بگیرد.

بیشتر بدانید: اسکار پوست و شناخت بیشتر آن

سخن نهایی

عرق سوز شدن مشکلی است که اکثر ما به‌نوعی آن را تجربه کرده‌ایم و معمولاً به عنوان یک بیماری یا مشکل حاد در نظر گرفته نمی‌شود. اگر در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می‌کنید، بهتر است با پوشیدن لباس‌های نخی و گشاد و همچنین عدم فعالیت بدنی در هوای گرم جلوی بروز این مشکل را بگیرید. به خاطر داشته باشید که اگر بعد از چند روز علائم Heat rush بهبود پیدا نکرد، حتماً با یک پزشک مشورت کنید.

منابع: healthline، healthdirect، clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها