میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ چیست؟ کاربرد و عوارض آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

میکرونیدلینگ یک راهکار مدرن برای بهبود بافت پوست و از بین بردن جای جوش و آکنه  است. در این روش غیرتهاجمی در عرض چند دقیقه پوست شما جوان‌تر می‌شود و درخشندگی پوستتان به طرز شگفت‌انگیزی افزایش پیدا می‌کند. این موضوع به دلیل تحریک پوست به تولید کلاژن بیشتر ایجاد می‌شود و ظاهر جوان، سالم و زیبا به پوست شما می‌بخشد. اما میکرونیدلینگ به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و هر یک از این روش‌ها می‌توانند به نوعی به بهبود وضعیت پوست شما کمک کنند. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با هر آن چیزی که لازم است درباره آن بدانید، آشنا شوید.

بیشتر بدانید: لیفت غبغب بدون جراحی به چه صورت است؟

میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ روشی است که در آن با استفاده از طیف وسیعی از سوزن‌های ریز روی یک دستگاه غلتکی سوراخ‌های ریزی روی پوست ایجاد می‌شود. این آسیب جزئی روی پوست چیزی شبیه به اصلاح صورت مردان است و موجب تحریک پوست و افزایش کلاژن سازی پوست می‌شود. درواقع پوست شما برای ترمیم این آسیب‌های جزئی شروع به کلاژن سازی و ترمیم می‌کند و این موضوع موجب می‌شود تا پوست ظاهری جوان‌تر و صاف‌تر پیدا کند.

بیشتر بدانید: جلوگیری از خشکی پوست دست‌ها در اثر شست‌وشوی مدوام

تصویر فردی که در حال انجام میکرونیدلینگ است
میکرونیدلینگ روشی است که در آن پوست با استفاده از سوزن‌های ریز به صورت جزئی زخم می‌شود و پوست را به تولید کلاژن بیشتر تحریک می‌کند.

بیشتر بدانید: علت خشکی لب چیست؟ روش‌های جلوگیری و درمان خشکی و ترک لب

نحوه انجام آن به چه صورت است؟

قبل از انجام میکرونیدلینگ ابتدا باید صورت خود را کاملاً تمیز و ضدعفونی کنید. سپس با استفاده از فشار متوسط دستگاه بین 4 تا 10 بار روی ناحیه مورد نظر یا کل صورت غلتانده می‌شود. با هر بار عبور باید جهت چرخش دستگاه تغییر کند. معمولاً توصیه می‌شود حداقل 2 تا 4 دقیقه با فشار یکنواخت این کار ادامه پیدا کند. برای نتیجه بهتر متخصص دستگاه را به صورت عمودی، افقی و مورب حرکت می‌دهد. بهتر است قبل از میکرونیدلینگ مقداری سرم مرطوب‌کننده حاوی هیالورونیک اسید روی پوست استفاده شود. این کار به آبرسانی پوست و حجیم شده پوست شما کمک زیادی می‌کند.

بیشتتر بدانید: روزاسه چیست؟ + راه‌های درمان بیماری پوستی روزاسه

 تصویر پزشکی که در حال میکرونیدلینگ صورت یک مراجعه‌کننده است.
برای انجام میکرونیدلینگ دستگاه با فشار یکسان و در جهات مختلف روی پوست کشیده می‌شود.

بیشتر بدانید: ترک پوستی چیست؟ + علت، علائم و روش‌های درمان

اگر پوست حساسی دارید، می‌توانید از متخصص تقاضا کنید که قبل از استفاده از میکرونیدلینگ از مقداری بی‌حسی روی پوست استفاده کند. برای استفاده از میکرونیدلینگ مهارت پزشک اهمیت زیادی دارد و دستگاه باید طوری روی صورت حرکت کند که در همه بخش‌های پوست کلاژن‌سازی را به صورت یکنواخت تحریک نماید.

انواع میکرونیدلینگ

برای انجام میکرونیدلینگ معمولاً از لوازم متفاوتی استفاده می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

درمارولر

یک وسیله دستی و با تعدادی سوزن ریز که صورت غلتکی روی پوست قرار می‌گیرد و سوزن‌های فولادی آن روی پوست زخم‌های ریزی ایجاد می‌کنند.

بیشتر بدانید: لیفت ابرو مناسب چه کسانی است؟

دستگاه درماپن

این روش یک جایگزین کاربردی برای دستگاه درمارولر است که درواقع یک دستگاه الکتریکی شبیه به قلم است. با روشن کردن دستگاه سوزن‌های آن مدام به سمت بالا و پایین حرکت می‌کنند و در دقیقه بیشتر از 18000 ضربه روی پوست ایجاد می‌کنند.

دستگاه آر آف میکرونیدلینگ

دستگاه بعدی نوعی میکرونیدلینگ متفاوت است که در آن به جای سوزن از پالس حرارتی استفاده می‌شود. امروزه بسیاری از پزشکان از این روش برای جوانسازی و درخشندگی پوست استفاده می‌کنند.

بیشتتر بدانید:میکرونیدلینگ چیست؟ کاربرد و عوارض آن

تصویر فردی که در حال آر آف میکرونیدلینگ است.
آر آف میکرونیدلینگ یکی از روش‌های رایج میکرونیدلینگ است که در آن به جای سوزن از پالس حرارت استفاده می‌شود.

میکرونیدلینگ BB Glow

یک روش متفاوت دیگر برای میکرونیدلینگ که در آن سوزن‌های دستگاه وارد لایه‌های پوستی می‌شوند و با استفاده از رنگ‌های گیاهی رنگ پوست را تغییر می‌دهند. در این روش که به آن کرم پودر دائم نیز گفته می‌شود، رنگ توسط سوزن در لایه‌های پوستی تزریق می‌شود و موجب یکدست شدن و روشن شدن رنگ پوست می‌شود.

بیشتتر بدانید: ترک پوستی چیست؟ + علت، علائم و روش‌های درمان

کاربرد میکرونیدلینگ

از میکرونیدلینگ برای از بین بردن نقص‌های پوستی، لکه‌ها و همچنین چین و چروک‌های پوستی استفاده می‌شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین موارد استفاده از آن اشاره شده است.

  • جوانسازی پوست صورت
  • از بین بردن لک‌های پوستی و جای جوش
  • کمک به رشد موها و ابرو
  • از بین بردن جای بخیه
  • روشن کردن پوست
  • رفع تیرگی زانو
  • رفع تیرگی زیر چشم
  • جوانسازی پوست زیر چشم
  • از بین بردن چروک‌های پیشانی
  • کم رنگ شدن ترک‌های پوستی
  • از بین بردن منافذ پوستی
  • سفت شدن پوست
  • درمان لکه‌های تیره روی پوست

بیشتر بدانید: منافذ باز پوست را چگونه درمان کنیم؟

تصویر فردی که روی پوست او جای جوش و لک ایجاد شده است.
استفاده از میکرونیدلینگ می‌تواند لکه‌های پوستی را محو کند و چروک‌های پوستی را از بین ببرد.

بیشتر بدانید: راه های درمان جوش صورت چیست؟

مزایا میکرونیدلینگ

فواید میکرونیدلینگ بسیار زیاد است و مهم‌ترین آن افزایش کلاژن سازی پوست است. زمانی که پوست کلاژن بیشتری تولید کند، انعطاف‌پذیری پوست شما افزایش پیدا می‌کند. با استفاده از آن چین و چروک‌های ریز از بین می‌روند و درنتیجه پوست شما جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رسد. این روش غیرتهاجمی جوانسازی پوست از بسیاری از روش‌های جوانسازی پوست کم عارضه تر است و سوزن‌های به کار رفته در میکرونیدلینگ آنقدر ملایم و نازک هستند که حتی می‌توان از این روش برای جوانسازی پوست اطراف چشم نیز استفاده کرد.

استفاده از میکرونیدلینگ موجب می‌شود تا جذب محصولات مراقبت از پوست و روغن‌های پوستی تا 200 برابر افزایش پیدا کنند. به علاوه بعد از این روش درمان فرد هیچگونه دوره نقاهت و یا دردی نخواهد شد و می‌تواند طبق روال معمول از پوست خود مراقبت کند.

بیشتتر بدانید: مراقبت پوستی چیست؟ + ۱۱ راه ساده برای داشتن پوست صاف

عوارض میکرونیدلینگ

هر چند که میکرونیدلینگ یک روش غیرتهاجمی و کم عارضه است، اما به هر حال ممکن است در برخی افراد موجب تحریک پوست و قرمزی شدیدتری شود. در ادامه به مهم‌ترین عوارض آن اشاره شده است.

  • خونریزی پوست
  • کبود شدن پوست
  • عفونت
  • لایه‌برداری پوست

بیشتر بدانید: تاثیر آلودگی هوا بر پوست؛ روش مراقبت و نگهداری از پوست در هوای آلوده

نکات مهمی که باید بدانید

  • به خاطر داشته باشید که میکرونیدلینگ روشی است که باید توسط متخصص و پزشک انجام شود، پس از انجام این کار در آرایشگاه‌ها اجتناب کنید.
  • قبل از انجام آن ابتدا پزشک پوست و مو باید شرایط پوست شما را با دقت مشاهده کند و بعد از بهترین روش برای شما استفاده کند.
  • افرادی که باردار هستند نباید از آن استفاده کنند.
  • اگر به بیماری پوستی خاصی مبتلا هستید و یا سابقه زخم‌های پوستی دارید، مجاز به استفاده از آن نیستید.
  • افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون مثل ایبوپروفن و آسپرین استفاده می‌کنند، باید حداقل 3 هفته قبل از این درمان مصرف این داروها پرهیز کنند.
  • افرادی که از داروهایی برای رفع آکنه استفاده می‌کنند، باید مصرف دارو را از چند هفته قبل از درمان متوقف کنند.
  • درمان با این روش معمولاً حدود 10 تا 30 دقیقه طول می‌کشد و طول درمان با توجه به شرایط پوستی ممکن است از 4 تا 6 جلسه طول بکشد. جلسات درمان باید فاصله یک ماهه انجام شوند.
  • برخی مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از میکرونیدلینگ می‌تواند به رویش مجدد مو در افراد مبتلا به آلوپسی کمک کند.

بیشتتر بدانید: عرق سوز شدن پوست چیست؟ + علائم، روش های پیشگیری و درمان

 تصویر فردی که برای انجام میکرونیدلینگ در حال مشاوره با پزشک است.
قبل از میکرونیدلینگ پوست ابتدا با یک پزشک متخصص در مورد نوع درمان مشورت کنید.

مراقبت‌های بعد از میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ از آن روش‌هایی است که معمولاً بعد از درمان هیچ دوره نقاهت و درد خاصی ندارد. بعد از انجام میکرونیدلینگ می‌توانید به راحتی به فعالیت‌های روزمره خود بپردازید. احساس سوزش و قرمز شدن پوست بعد از این درمان کاملاً طبیعی است و بعد از چند روز برطرف می‌شود. تا چند روز بعد از درمان حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. معمولاً نتایج بعد از چند هفته قابل‌مشاهده خواهد بود.

بعد از استفاده از این روش درمان، استفاده از کرم‌های ترمیم‌کننده می‌تواند به بهبود سریع‌تر زخم‌ها و همچنین مشاهده سریع‌تر نتایج درمان کمک کند. در ادامه برخی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از میکرونیدلینگ اشاره شده است.

  • تا چند روز آرایش نکنید
  • از محصولات مراقبت از پوست حاوی آلفا هیدروکسی اسید و رتینول برای چند روز استفاده نکنید.
  • بیشتر آب بنوشید.
  • از سرم‌های آنتی‌اکسیدان روی پوست استفاده کنید.
  • تا چند روز در مقابل نور آفتاب قرار نگیرید.

بیشتتر بدانید: بیماری پوست مرغی؛ از علت تا راه‌های درمان

تصویر فردی بعد از میکرونیدلینگ که پوست او قرمز و حساس شده است.
بعد از میکرونیدلینگ کمی قرمزی و سوزش پوست طبیعی است و تا چند روز نباید پوستتان را آرایش کنید و در برابر نور آفتاب قرار بگیرید.

تفاوت میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ

در مورد تفاوت میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ باید بدانید که میکرونیدلینگ با استفاده از سوزن‌های ظریفی انجام می‌شود و پوست را به کلاژن سازی بیشتر تحریک می‌کند. اما مزونیدلینگ بسیار سطحی‌تر از میکرونیدلینگ انجام می‌شود و هدف آن افزایش جذب محصولات مراقبت از پوست است. درواقع استفاده از مزونیدلینگ موجب می‌شود تا محصولات پوستی بهتر به عمق پوست نفوذ کنند و سریع‌تر از آن‌ها نتیجه بگیرید.

بیشتتر بدانید: عوارض لوازم آرایشی برای چشم و پوست

جمع‌بندی

میکرونیدلینگ یک روش ساده برای جوانسازی پوست و یکدست کردن رنگ پوست. در صورتی که دوست دارید در خانه از درمارولر استفاده کنید، ابتدا طریقه استفاده از آن را به طور کامل یاد بگیرید. به خاطر داشته باشید که عدم ضدعفونی پوست و دستگاه قبل از استفاده می‌تواند موجب بروز عفونت‌های پوستی شود. در صورتی که قادر به انجام این کار در خانه نیستید و به دنبال نتایج بهتری برای بهبود وضعیت پوست خود هستید، بهتر است مشاوره با متخصص پوست مشورت کنید درمانکده دوستدار سلامتی شما.

بیشتر بدانید: تیرگی پوست؛ علل، علائم و راه‌های تشخیص و درمان آن

سوالات رایج

هزینه میکرونیدلینگ چقدر است؟

هزینه میکرونیدلینگ به نوع درمان و دستگاهی که برای درمان استفاده می‌شود، بستگی دارد. از طرف دیگر ممکن است یک نفر برای درمان به چند جلسه میکرونیدلینگ نیاز داشته باشد و در فرد دیگر مشکل بعد از یک جلسه درمان برطرف شود. از طرف دیگر هزینه دستمزد پزشکان و متخصصین نیز ممکن است متفاوت باشد. از همین رو بهتر است برای این موضوع حتماً با پزشک مورد نظر خودتان مشورت کنید.

آیا میکرونیدلینگ خانگی برای جوانسازی پوست مؤثر است؟

در صورتی که طریقه استفاده از میکرونیدلینگ را به طور کامل بدانید و با مراقبت‌های قبل و بعد از آن آشنایی داشته باشید، این روش می‌تواند تا حدودی مفید باشد. اما به هر حال باید بدانید که میکرونیدلینگ‌های خانگی به خوبی پوست را تحریک نمی‌کنند و اثرات بسیار کمی بر زیبایی و جوانسازی پوست دارند. از همین رو اگر واقعاً به دنبال نتایج چشمگیر هستید، بهتر است از روش‌های درمانی در کلینیک استفاده کنید.

آیا می‌توان بعد از بوتاکس از میکرونیدلینگ استفاده کرد؟

اگر از بوتاکس استفاده کرده‌اید، باید حداقل 2 هفته صبر کنید  و سپس با متخصص در مورد بهترین زمان استفاده از میکرونیدلینگ مشورت کنید.

منابع: healthline، currentbody، everydayhealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 25

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها