اسکار پوست و شناخت بیشتر آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پوست یکی از اعضای بسیار مهم هر فرد است که به‌‎خصوص در زیبایی تاثیر بسیار زیادی دارد به همین دلیل است که امروزه همه برای رسیدن به پوستی زیبا و بی‌نقص تلاش می‌‎کنند. پوست گاه در اثر برخی موارد چون بیماری‌ها، حساسیت‌های پوستی، جوش و یا آسیب‌های خارجی چون زخم و جراحت دچار آسیب می‌شود که اکثر آن‌ها قابل درمان است. یکی از این مشکلات، اسکارهایی است که در سطح پوست و معمولا بر روی پوست صورت به‌‎وجود می‌‎آید. اسکار پوست نتیجه زخم ایجاد شده بر روی پوست و یا ناشی از جوش‌های متعدد هستند که انواع متفاوتی داشته و به اشکال گوناگون برا سطح پوست ظهور پیدا می‌کند. در ادامه با مجله درمانکده همراه باشید.

اسکار پوستی چیست؟

پوست، پس از ورود یک آسیب مانند زخم و جراحت و یا جوش‌های عمیق تلاش می‌کند آن زخم و آسیب را برطرف کند. اسکار یا بافت اسکار، قسمتی از یک بافت فیبری است که بعد ورود آسیب به پوست، جایگزین پوست سالم و طبیعی می‌شود، یعنی اسکارها در اثر تلاش برای بازگرداندن پوست به حالت طبیعی خود و بهبود زخم‌ها ایجاد می‌شوند. اسکارها با یکدیگر متفاوت هستند و این تفاوت به دلیل نحوه ایجاد آن اسکار است. مثلا اسکار ناشی از سوختگی با اسکار ناشی از زخم و شدت و ضعف زخم ایجاد شده و یا جای جوش و حتی ناحیه آسیب دیده در نوع اسکار متفاوت است. 

بیشتر بخوانیم: عرق سوز شدن پوست چیست؟ علائم، روش های پیشگیری و درمان

تصویری از اسکار پوستی
اسکار پوستی یکی از عارضه های ناخوشایند پوستی شایع به شمار می رود.

انواع اسکار پوست

همان‌طور که گفته شد اسکارهای ایجاد شده بر سطح پوست انواع متفاوتی دارد و به‌طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

اسکارهای برجسته (هیپرتروفیک)

 اسکارهای برجسته پس از ترمیم زخم، یک حالت برجسته از خود باقی می‌‎گذارند به این صورت که با کشیدن دست بر سطح پوست، قسمت برجستگی اسکار به راحتی احساس می‌شود. این اسکارها گاه با گذشت زمان کوچک‌تر می‌شوند.

اسکارهای فرورفته (آتروفیک)

این اسکارها معمولا در اثر ابتلا به آبله و جوش‌‎های بسیار عمیق و چرکی و با دستکاری این جوش‌ها ایجاد می‌شوند. اسکارهای فرورفته بیشتر بر سطح پوست صورت دیده می‌‎شوند و شکل ظاهری آن‌ها به صورت گودال‌های فرورفته و گرد است.

اسکارهای کلوئید

 این اسکارها نیز مانند اسکارهای هیپرتروفیک، برجسته هستند اما تفاوت آن‌ها با اسکارهای هیپرتروفیک در این است که اسکار کلوئید فقط در محل زخم باقی نمی‌ماند، این اسکار رشد کرده و توانایی گسترش در دیگر نقاط پوست را دارد.

به‌غیر از این سه نوع اسکاری که در افراد بیشتر دیده می‌شود، اسکارهایی چون اسکار صاف، که در ابتدا برآمده و سپس هم ‎سطح پوست شده و رنگ آن معمولا تیره‌‎تر یا روشن‌تر از سطح پوست است، اسکار انقباض، که معمولا در اثر سوختگی ایجاد می‌شود و ترک پوستی که در اثر کشیدگی پوست به‌‎وجود می‌آید نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانیم: تاول پوستی چرا و چگونه ایجاد می‌شود؟

اینفوگرافیکی از انواع اسکار پوستی
اسکار پوستی شکل های مختلفی دارد که در این تصویر مشاهده می کنید و بنا بر هر نوع روش درمان آن نیز متفاوت می باشد.

علت ایجاد اسکار پوستی 

علت ایجاد اسکار‎ها بر روی پوست آسیب‌هایی است که بر سطح پوست وارد می‌شود. همان‌طور که پیش‎تر به آن اشاره کردیم وقتی که پوست در معرض آسیب‌‎هایی چون سوختگی، زخم، جوش‌های کنده شده و یا هر آسیب دیگری قرار می‌گیرد، تلاش می‌‎کند تا آسیب وارد شده را بهبود ببخشد. در پی این تلاش و بازگشت پوست به حالت اولیه و طبیعی خود اسکارها به‌‎وجود می‌‎آیند که این اسکارها با توجه به آسیب وارد شده یک شکل ظاهری دارند، یعنی اگر فردی بر روی پوست خود چند اسکار از عوامل متفاوت ایجاد شده باشد، شکل ظاهری هرکدام از آن‌ها با دیگری متفاوت است.

روش درمان اسکار جای زخم

درمان اسکارهای پوستی باتوجه به نوع اسکار، علت ایجاد آن، مدت زمانی که از ایجاد اسکار گذشته و هم‌چنین سن فردی که دچار اسکار شده است، متفاوت است. اسکارهایی که ناشی از یک زخم است معمولا به‌طور کامل از بین نمی‌روند اما در طی درمان کوچک‌تر و کم‌‎رنگ‌تر می‌شوند. درمان اسکارهای جای جوش و آبله نیز روش‌‎هایی دارد.

بیشتر بخوانیم: زگیل پوستی، علت، علائم و راهکارهای درمان آن

لیزرتراپی

 لیزر از دسته درمان‌هایی است که برای ازبین بردن جای زخم استفاده می‌‎شود. لیزر دارای پرتوهایی است که سبب یک‌دست شدن سطح پوست و افزایش میزان کلاژن سازی پوست برای درمان قسمت آسیب دیده می‌شود.

تزریق

 تزریق ماده‌‎ای به‌نام کورتیکواستروئید بر اسکار ایجاد شده، باعث می‌شود اسکار کوچک‌تر و سطح صاف‌تری پیدا کند. مواد دیگری نیز برای تزریق و درمان اسکار وجود دارد که طبق نظر پزشک تزریق می‌شود.

پرتودرمانی

 پرتودرمانی از روش‌هایی است که برای درمان اسکارهای برجسته استفاده شده و سبب کاهش برجستگی‌ها و التهابات پوستی می‌شود. 

بیشتر بدانید: بیماری پیسی چیست؟

کرم‌‏‎های موضعی

 گاه برای کاهش اسکارهای جای زخم که شدت فراوانی ندارند، کرم‌‎های موضعی و لایه بردار تجویز می‌شود.

جراحی

یکی از روش‌‎های برداشتن اسکار جای زخم، به ویژه زخم‌های گسترده، روش جراحی است. در این روش تهاجمی، پزشک شیوه ‎هایی جهت کم‌تر دیده شدن اسکار به‌کار می‌‎برد.

درم ابریژن

 در این روش لایه فوقانی پوست به همراه قسمتی از لایه میانی به‌وسیله دستگاه مخصوص تراشیده شده و سبب بازسازی و کلاژن‌سازی دوباره پوست توسط سلول‌ها می‌‎شود.

بیشتر بخوانیم: ترک پوستی چیست؟ + علت، علائم و روش‌های درمان

راه‌های درمان اسکارهای جای جوش و آبله

درمان اسکار جای جوش و آبله با توجه به میزان شدت و ضعف آن متفاوت است. درمان‌هایی که برای این اسکار انجام می‌‎شود روش‌‎های زیر است:

میکرونیدلینگ

 در انجام میکرونیدلینگ سوزن‌‎های ریزی وارد پوست می‌شوند که قدرت کلاژن سازی پوست را بالا برده و سبب افزایش گردش خون، بالابردن حالت ارتجاعی پوست و در نهایت درمان جای جوش می‌‎شود.

تزریق ژل

 تزریق ژل یکی از راه‌‎های پر طرفدار در درمان اسکار جای جوش است زیرا نتیجه آن بلافاصله پس از تزریق قابل مشاهده است. تاثیر این ژل‌‎ها با توجه به نوع ژل، گاه موقتی و گاه دائمی است.

بیشتر بخوانیم: زخم بستر چیست؟ علل، نشانه‌ها، روش‌های پیشگیری و راه‌کارهایی برای درمان آن

تصویری از تزریق ژل به ناحیه مورد نظر
در این تصویر مشاهده می کنید که متخصص این حوزه درمانی در حال تزریق ژل و درمان جای اسکار می باشد که یکی از روش های غیرتهاجمی محسوب می شود

بیشتر بخوانیم: تاثیر آلودگی هوا بر پوست؛ روش مراقبت و نگهداری از پوست در هوای آلوده

راه‌‏‎های پیشگیری از اسکار پوست

پیشگیری از اسکار پوستی بر اساس این مسئله که زخم و یا جوش بر سطح پوست وجود داشته باشد، متفاوت است. روش پیشگیری از اسکار جای زخم شامل مواردی چون تمیز نگه داشتن زخم، به حرکت درنیاوردن قسمت آسیب دیده، مرطوب نگه داشتن و پوشاندن آن ناحیه، عدم استفاده از پمادهای حساسیت‌زا و دست نزدن به زخم است.

پیشگیری از ایجاد اسکار جای جوش نیز شامل مواردی چون: تمیز نگه داشتن پوست، عدم دستکاری جوش‌ها و یا آبله، استفاده از رتینوئیدها و مراجعه به فوق تخصص پوست و مو در صورت کم نبودن جوش‌ها و مقاوم بودن آن‌‎ها برای جلوگیری از ایجاد اسکار است.

اگر در این زمینه سوالی برایتان پیش آمده می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با فوق تخصص پوست و مو راهنمایی کسب کنید.

بیشتر بخوانیم: روزاسه چیست؟ + راه‌های درمان بیماری پوستی روزاسه

جمع‌بندی کلی

اسکارها در نتیجه ترمیم پوست و پس از تلاش برای بهبود از آسیب‌های ایجاد شده است. با انجام برخی از کارها می‌توان از ایجاد اسکار جلوگیری کرد و یا میزان آن را به حداقل رساند. پس از ایجاد اسکار بر اساس میزان و اندازه آن روش‌های درمانی توسط پزشک تجویز و انجام می‌شود.

برای رزرو نوبت آنلاین مطب پزشکی کلیک کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

به‌طور کلی برخی از پوست‌ها بیشتر در معرض ایجاد اسکار هستند، هم‌چنین پوست برخی نواحی در صورت ایجاد زخم بیشتر دچار اسکار می‌شود و توانایی کمتری در بازسازی دوباره خود دارند. در ایجاد اسکارهای جای جوش نیز برخی افراد سابقه ارثی و خانوادگی داشته و پوست حساس‌‎تری نسبت به سایرین دارند. بر اساس تحقیقات انجام شده پوست به تیپ‌های مختلفی تقسیم شده است که هر تیپ پوستی دارای یک ویژگی منحصر به فرد بوده و مقاومت هر کدام در برابر آسیب با تیپ دیگری تفاوت دارد. برخی از این تیپ‏‌های پوستی خاصیت بازسازی بیشتری داشته و به همین علت بعد از هر آسیبی زودتر به حالت اولیه و طبیعی خود باز می‌‎گردند.
بله. اسکارها انواع متفاوتی دارند اما اغلب، اسکار جای زخم به صورت برجستگی و اسکار جای جوش به شکل فرورفتگی است.
درمان اسکار بستگی به شدت یا کم بودن آن دارد. بر همین اساس برخی از آن‌ها توسط روش‌های درمانی از بین رفته و برخی دیگر کاهش چشم‌گیری پیدا می‌کند.
اسکارهای جای جوش اغلب پس از سن بلوغ و با کاهش جوش‌های نوجوانی دیده می‌شوند.
zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها