مراقبت از موهای رنگ شده؛ نکاتی که لازم است بدانید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

رنگ‌کردن مو یکی از تغییرات مثبتی است که تقریبا همه خانم‌ها به آن علاقه دارند. با این حال تعداد زیادی از خانم‌ها هم به دلیل تنبلی در رسیدگی به موها و محافظت از موهای رنگ شده، از این کار امتناع می‌کنند. در ادامه این مقاله از مجله درمانکده می‌خواهیم بگوییم که نحوه مراقبت از موهای رنگ شده، ساده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید! پس اگر به تازگی موهایتان را رنگ کرده‌اید یا قرار است در روزهای آینده این کار را انجام دهید، ادامه این مقاله را از مجله پزشکی درمانکده از دست ندهید.

برای محافظت از موی رنگ شده چه باید کرد؟

اگر به رنگ مو علاقه دارید و همیشه موهایتان را رنگ می‌کنید، موهایتان به شدت در معرض خشکی و شکنندگی هستند. موادی که برای رنگ‌کردن مو استفاده می‌شوند، رطوبت طبیعی موها را کاهش داده و آن‌ها را ضعیف می‌کنند. البته جای نگرانی وجود ندارد، زیرا روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها سلامت موهایتان را بعد از رنگ‌کردن همچنان حفظ کنید.

اینفوگرافی روش‌های مراقبت از موهای رنگ شده
اگر از موها بعد از رنگ‌کردن به درستی مراقبت نکنید، به شدت دچار خشکی و وزی می‌شوند.

نکات مراقبت از موهای رنگ شده

حتی اگر رنگ موهایتان را با بهترین مواد شیمیایی و در گران‌ترین سالن‌های زیبایی انجام دهید، باز هم بعد از رنگ‌کردن نیاز به مراقبت دارند تا سالم بمانند. اگر بعد از رنگ‌کردن به درستی از موهایتان مراقبت نکنید، خیلی زود پژمرده می‌شوند و درخشندگی خود را از دست می‌دهند. 

در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات مراقبت از موهای رنگ شده را توضیح می‌دهیم. اگر به فکر سلامت موهایتان بعد از رنگ‌کردن هستید، حتما به این نکات توجه کنید.

1- برای شستن موها سه روز صبر کنید

بعد از رنگ‌کردن برای شستن موها باید حداقل 72 ساعت صبر کنید؛ در غیر این صورت رنگ مو به راحتی پاک می‌شود. در حین رنگ‌کردن موها، کوتیکول مو باز شده و بسیار مستعد آسیب هستند. بهتر است تا سه روز بعد از رنگ‌کردن از شستن موها بپرهیزید. 

2- برای مراقبت از موهای رنگ شده از شامپوی مناسب استفاده کنید

نوع شامپویی که استفاده می‌کنید نقش مهمی در حفظ شادابی موهای رنگ‌شده دارد و بهتر است بعد از رنگ‌کردن موها از شامپوی مناسب موی رنگ‌شده استفاده کنید. این شامپوها فاقد الکل و سولفات بوده و pH طبیعی سر را حفظ می‌کنند. آن‌ها همچنین حاوی مواد آبرسان و مغذی برای بازسازی و ترمیم موها هستند.

 3- از وسایل حرارتی کمتر استفاده کنید

استفاده مکرر از وسایل حرارتی چون اتوی مو، بابلیس و حتی سشوار باد گرم چه برای موهای رنگ‌شده چه برای موهای بدون رنگ بسیار مضر است. توصیه می‌کنیم برای مراقبت از سلامت موها بعد از رنگ حتما از محصولات محافظ مو در برابر حرارت یا ابزارهای حرارتی که درجه آن‌ها قابل تنظیم است، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:فواید کراتینه مو چیست؟

محصولات محافظ مو در برابر حرارت می‌توانند از موها در برابر حرارت و خشکی محافظت کرده و آن‌ها را رطوبت‌رسانی می‌کنند.

4- استفاده از ماسک موی مناسب را فراموش نکنید

یکی از نکات کلیدی در مورد مراقبت از موهای رنگ شده استفاده از نرم‌کننده و ماسک موی مناسب است. موها بعد از رنگ‌کردن، بسیار شکننده هستند و به آسانی دچار وزی و گره‌خوردگی می‌شوند. اگر از ماسک مو یا نرم‌کننده مناسب در حمام استفاده نکنید، موهای رنگ‌شده به هم گره خورده و به آسانی می‌ریزند.

پیشنهاد می‌کنیم حتما از یک ماسک موی داخل حمام و یک ماسک موی بعد حمام استفاده کنید تا سلامت موهایتان حفظ شود. ماسک موی داخل حمام به آبکشی نیاز دارد و باید حداقل به مدت 10 دقیقه روی موهایتان باقی بماند تا تاثیر بگذارد.

5- هفته‌ای یک بار موهایتان را با شامپوی معمولی بشویید

شامپوی فاقد سولفات و سولفات‌دار برای موهای رنگ‌شده
برای محافظت از موی رنگ شده باید آن‌ها را هفته‌ای یک‌بار با شامپوی معمولی بشویید.

یکی از مشکلات عمده خانم‌ها بعد از رنگ مو، ریزش موها است. ریزش مو ممکن است به دلیل تکنیک اشتباه رنگ مو یا استفاده مکرر از شامپوهای فاقد سولفات باشد. شامپوهای فاقد سولفات شویندگی کمی دارند و اگر فقط از آن‌ها استفاده کنید، چربی کف سر افزایش می‌یابد. به دنبال افزایش چربی کف سر، ریزش موها نیز افزایش می‌یابد.

در ریزش موها به دلیل استفاده از شامپوی فاقد سولفات، موها از ریشه می‌ریزند اما اگر ریزش مو به دلیل تکنیک اشتباه رنگ مو باشد موها از وسط نصف می‌شوند. توصیه می‌کنیم برای حفظ سلامت موهایتان درباره محصولات مناسب با متخصص پوست و مو از طریق درمانکده مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:فواید پروتئین تراپی مو چیست؟

6- موها را به طور منظم نوک‌گیری کنید

نوک موها باید هر چند ماه یک بار نوک‌گیری شود. نوک موها بیشتر در معرض موخوره و شکنندگی است و بعد از رنگ‌کردن مو این مشکل شدیدتر هم می‌شود. بنابراین بهتر است هر سه ماه یک بار نوک موها را حداقل پنج سانتی‌متر نوک‌گیری کنید.

7- موها را در معرض آسیب قرار ندهید

قرارگیری در برابر نور مستقیم خورشید، آلاینده‌های محیطی، آلودگی‌های شیمیایی، استخر و… همه می‌توانند به موها آسیب بزنند. برای حفاظت از موهای رنگ شده بهتر است این آسیب‌ها را شناسایی کرده و با آن‌ها مقابله کنید. برای مثال اگر برای مدت زیادی موهایتان در معرض آفتاب قرار می‌گیرد، می‌توانید از یک کلاه آفتابی برای پوشاندن موها استفاده کنید. برای شناکردن در استخر هم حتما از کلاه شنا استفاده کنید.

8- موها را بعد از حمام حتما خشک کنید

خشک‌کردن موها بعد از حمام چه برای موهای رنگ‌شده چه برای موهای بدون رنگ الزامی است. موها اگر بیشتر از چند ساعت مرطوب باقی بمانند، دچار پوسیدگی می‌شوند و در معرض آسیب قرار می‌گیرند. موها را حتما با باد ملایم سشوار خشک کرده و از محصولات محافظ حرارت مو هم استفاده کنید.

از پیچیدن موها در حوله غیرنخی برای بیشتر از یک ساعت بپرهیزید. برای خشک‌کردن موها، ابتدا در انتهای استحمام آب موها را به آرامی با دست بگیرید و سپس با باد ملایم سشوار کمی آن‌ها را خشک کنید. سپس موها را در یک حوله، تیشرت یا روسری نخی بپیچید؛ به این ترتیب موها با کمترین آسیب خشک می‌شوند.

بیشتر بخوانید:بوتاکس مو برای چه کسانی مناسب است؟

خشک‌کردن موها با سشوار
بعد از حمام خشک‌کردن موها الزامی است.

9- برای مراقبت از موهای رنگ شده از شستشو با آب داغ بپرهیزید

شستن موها با آب داغ موها را کدر و شکننده می‌کند، در واقع آب داغ می‌تواند لایه کوتیکول موها را باز کرده و آن‌ها را آسیب‌پذیر کند. برای تثبیت رنگ‌ مو و حفاظت از موهای رنگ شده، از شستن موها با آب داغ بپرهیزید. موها را حتما با آب ولرم رو به سرد بشویید و برای شستن موها،  حتما روی زمین بنشینید. زیرا می‌توانید با صبر و حوصله بیشتری می‌توانید موها را بشویید.

10- از روش‌های درمانی برای موهای رنگ‌شده کمک بگیرید

بعد از رنگ‌کردن موها انجام یک روش درمانی مثل پروتئین‌تراپی، کراتین‌تراپی و… ضروری است. این روش‌های درمانی جانی دوباره به موهایی که در اثر رنگ‌کردن ضعیف شده‌اند می‌بخشند. البته برای انجام این روش‌های درمانی حتما تحقیق کنید و در یک مرکز معتبر این کارها را انجام دهید.

بیشتر بخوانید:مزوتراپی مو درد دارد؟

11- از محصولات ساتن استفاده کنید

محصولات ساتن مثل اسکرانچی، روبالشتی و کلاه ساتن بهترین محصولات برای حفاظت از موها هنگام خوابیدن هستند. با محصولات ساتن می‌توانید سلامت موهای خود را بعد از رنگ‌کردن حفظ کنید. روبالشتی و کلاه ساتن خود را حتما هفته‌ای یک بار بشویید.

12- برای مراقبت از موهای رنگ شده به فکر تغذیه خود باشید

مواد غذایی مفید برای موهای رنگ‌شده
رعایت رژیم غذایی غنی از ویتامین نقش مهمی در مراقبت از موهای رنگ شده دارد.

برای مراقبت از موها حتما نباید از ماسک یا شامپوی خاصی استفاده کنید؛ گاهی با اصلاح رژیم غذایی می‌توان بسیاری از مشکلات مربوط به موها را برطرف کرد. برای مثال مصرف انواع غذاهایی که حاوی ویتامین E، ویتامین B و اسیدهای چرب امگا 3 هستند درخشندگی موها را حفظ کرده و رشد آن‌ها را بیشتر می‌کند.

گوشت بدون چربی، ماهی، پنیرهای کم‌چرب، سفیده تخم مرغ، اسفناج، سویا، میوه، آجیل، سبزیجات و غلات به حفظ سلامت موهای رنگ‌شده کمک می‌کنند.

13- از ماسک‌های گیاهی استفاده کنید

در کنار ماسک‌های شیمیایی انواعی از ماسک‌های گیاهی نقش موثری در حفظ سلامت موهای رنگ‌شده دارند. ماسک رزماری، ماسک آب برنج، جوشانده مریم گلی، ماسک آووکادو، ماسک آلوئه‌ورا و عسل از بهترین ماسک‌های گیاهی هستند که موها را عمیقا آب‌رسانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:علت نازک شدن مو  

14- استفاده از مکمل‌ها را فراموش نکنید

ویتامین‌ها به خصوص ویتامین B و C نقش مهمی در حفظ سلامت موهای رنگ‌شده دارند. اگر رژیم غذایی خوبی ندارید، حتما از مکمل‌های شیمیایی استفاده کنید. توجه کنید که بهتر است مکمل‌ها با نظر پزشک مصرف شوند.

بهترین روغن برای تقویت موهای رنگ شده چیست؟

روغن‌تراپی جزو راحت‌ترین و البته موثرترین روش‌های مراقبت از موها است. موهای شما چه با رنگ و چه بدون آن، هفته‌ای یک‌بار به روغن‌تراپی نیاز دارند. انواع گوناگونی از روغن‌های گیاهی وجود دارد که با تغذیه و رطوبت‌رسانی عمیق موها درخشندگی و سلامت آن‌ها را تضمین می‌کنند.

روغن‌های آرگان، مورینگا، ماکادمیا و جوجوبا جزو بهترین روغن برای تقویت موهای رنگ شده محسوب می‌شوند. برای تاثیرگذاری بهتر این روغن‌ها، حتما یک ساعت قبل از حمام به تمام ساقه مو روغن بزنید. سپس موها را جمع کرده و با یک پلاستیک یا کلاه یک‌بار مصرف آن‌ها را بپوشانید.

اینفوگرافی مزایای روغن آرگان برای موهای رنگ‌شده
روغن آرگان یکی از بهترین روغن‌ها برای تقویت موهای رنگ‌شده است.

سخن پایانی

اگر به دنبال یک تغییر اساسی در چهره و استایل خود هستید، رنگ مو گزینه‌ای سریع و راحت است. در مورد سلامت موها بعد از رنگ، جای نگرانی وجود ندارد و می‌توانید با استفاده از روش مراقبت از موهای رنگ شده، زیبایی و سلامت موهایتان را همچنان حفظ کنید.

در این مقاله از درمانکده سعی کردیم تا مهم‌ترین نکات مربوط به مراقبت از موهای رنگ شده را به شما ارائه کنیم. توصیه می‌کنیم اگر موهایتان بعد از رنگ‌کردن به شدت آسیب دیده و دچار ریزش شده، با یک متخصص پوست و مو برای استفاده از محصولات مراقبتی مراجعه و یا با مشاوره انلاین دکتر پوست و مو مشورت کنید. درمانکده شرایطی را فراهم کرده تا شما بتوانید در اسرع وقت و بدون معطلی از بهترین متخصصان پوست و مو نوبت بگیرید.

سوالات متداول

نکته اصلی برای محافظت از موی رنگ شده چیست؟

دوری از آب داغ، استفاده‌ از شامپو و ماسک موی مناسب نکات اصلی در محافظت از موی رنگ شده هستند.

بعد از رنگ مو چه روغنی استفاده کنیم؟

برای مراقبت از موهای رنگ شده می‌توانید از روغن‌های گیاهی چون آرگان، نارگیل، جوجوبا و مورینگا استفاده کنید.

آیا بعد از رنگ‌کردن مو همیشه باید از شامپوی فاقد سولفات استفاده کرد؟

خیر. بعد از رنگ‌کردن موها باید موهایتان را هم با شامپوی سولفات‌دار و هم شامپوی بدون سولفات بشویید.

چرا بعد از رنگ مو ریزش موها بیشتر می‌شود؟

افزایش ریزش مو بعد از رنگ‌کردن ممکن است به دلیل تکنیک اشتباه، سوختگی موها، استفاده از ماسک روی ریشه مو یا استفاده زیاد از شامپوی فاقد سولفات باشد.

منابع: stylecraze | wikihow.life

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

Mahdie Poorabas
مهدیه پورعباس

مهدیه پورعباس هستم؛ علوم آزمایشگاهی خوندم و حدودا چهار ساله که تو حوزه پزشکی و سلامت، دستی بر قلم دارم. دوست دارم بنویسم و با نوشتن به بقیه کمک کنم!

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها