پروتئین تراپی مو چیست و چند درصد صافی دارد؟ + مزایا و عوارض

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

شفافیت، استحکام و خوش‌حالتی مو ناشی از پروتئین‌هایی است که به طور طبیعی در ساختار موهای انسان وجود دارند. این پروتئین‌ها ممکن است بر اثر عوامل مختلف مانند تغذیه نامناسب، شستشوی غلط، رنگ و دکلره مداوم آسیب ببینند. در چنین وضعیتی پروتئین تراپی مو به ترمیم خشکی، بد حالتی و ریزش موها که نتیجه تضعیف فولیکول و کوتیکول مو است، کمک می‌کند.

با وجود اینکه در حال حاضر روش‌های ترمیم موهای آسیب‌دیده بسیار زیاد هستند، اغلب کلینیک‌های تخصصی پوست و مو روش پروتئین‌تراپی را حتی برای افرادی که موهای فر دارند، جهت بازگرداندن سلامت و شادابی به موها پیشنهاد می‌دهند. اگر شما هم احساس می‌کنید موهای سرتان طراوت همیشگی را ندارد و خوش‌حالت نیست، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم پروتئین تراپی مو برای چیست و به چه روش‌هایی انجام می‌شود.

پروتئین تراپی مو چیست؟

پروتئین‌تراپی یک روش درمانی موثر برای ترمیم پروتئینی به نام کراتین در مو است. پروتئین کراتین نقش مهمی در سلامت موها دارد. اگر این پروتئین و سایر پروتئین‌های ضروری به دلایل مختلف مانند رنگ و دکلره از ساختار مو حذف شوند، موهای سر حالت نازک و شکننده پیدا می‌کنند. بنابراین می‌توان پروتئین‌تراپی را یک روش درمانی دانست که تمامی پروتئین‌های ضروری و اسید آمینه‌های مفید را برای سلامت و شادابی مو تامین می‌کند. در واقع با پروتئین تراپی یک لایه محافظتی مقاوم روی موها ایجاد می‌شود که عامل مهمی در استحکام و تقویت تارهای آسیب‌دیده مو است. 

بیشتر بدانید: قرص هیرویت چیست؟

تصویر قبل و بعد از پروتئین تراپی مو
در این روش، پروتئین‌های هیدرولیز شده و اسید آمینه‌ها روی مو تثبیت می‌شوند.

پروتئین تراپی مو برای چه افرادی مناسب است؟

اگر موهای شما دچار یکی از مشکلاتی شده که در ادامه معرفی می‌کنیم، حتما برای بازیابی سلامت آن‌ها از پروتئین‌تراپی استفاده کنید:

  • نرمی و نازکی تار موها
  • شکنندگی موها
  • خشکی و آسیب‌دیدگی موها
  • ریزش مو شدید
  • سوختگی و آسیب مو با محصولات شیمیایی رنگ و دکلره
  • آسیب‌دیدگی و موخوره بر اثر سشوار و اتوکشی مداوم مو

با این حال بهتر است قبل از انجام این روش درمانی با دکتر پوست و مو آنلاین درمانکده مشورت کنید تا از تاثیر پروتئین تراپی مو بر جنس موهای خود مطمئن شوید. همچنین برخی افراد به دلیل شرایط پزشکی خاص مانند بیماری اگزما یا پسوریازیس، کاندید مناسبی برای پروتئین تراپی نیستند؛ البته بهتر است نظر نهایی توسط پزشک داده شود.

فواید پروتئین تراپی مو

اغلب خانم‌ها با شنیدن اسم این روش درمانی می‌پرسند پروتئین تراپی مو برای چی خوبه؟ در جواب آن‌ها باید بگوییم پروتئین‌تراپی می‌تواند پیوند پروتئینی از بین رفته موها را ترمیم کند. این ترمیم و بازسازی به درمان موخوره، وزی، شکنندگی و خشکی موهای سر کمک می‌کند و باعث ایجاد صافی و درخشندگی بیشتر مو می‌شود. دیگر مزایای مهم پروتئین‌تراپی عبارت‌اند از:

  • جلوگیری از آسیب مو
  • تقویت تار موها
  • بهبود حالت‌پذیری مو
  • افزایش استحکام تار مو

بیشتر بدانید: معرفی قرص برای ریزش مو

اینفوگرافیک مهم‌ترین مزایای پروتئین تراپی مو
این روش کمک می‌کند تا با درمان مشکلاتی مانند خشکی، وزی و شکنندگی، موها درخشان و صاف‌تر به نظر برسند.

انواع پروتئین تراپی مو

پروتئین‌تراپی به ۲ شکل انجام می‌شود که شامل موارد زیر هستند:

۱- مرطوب‌کننده

این روش برای افرادی مناسب است که موهای خشک و آسیب‌دیده دارند. اگر موهای شما به دلیل رنگ، دکلره یا عوامل محیطی دهیدراته شده، باید از پروتئین درمانی مرطوب‌کننده استفاده کنید.

۲- ترمیم‌کننده

اگر شدت آسیب‌دیدگی موهای شما زیاد باشد، باید علاوه بر رطوبت‌رسانی از مواد مغذی مورد نیاز مو استفاده کنید. معمولا تا از بین رفتن کامل آسیب‌دیدگی مو، این روش هر ۲ هفته یک بار تکرار می‌شود. بهتر است پروتئین درمانی ترمیم‌کننده توسط فرد تکنسین مو در سالن زیبایی معتبر انجام شود. 

در این روش، تکنسین ابتدا مواد مغذی را روی تار موها ماساژ می‌دهد؛ سپس به کمک اتوکشی با حرارت بالا آن را تثبیت می‌کند. مدت ماندگاری پروتئین‌تراپی ترمیم‌کننده در اکثر افراد حدود ۲ تا سه ماه است؛ البته اگر مراقبت‌های لازم قبل و بعد از پروتئین درمانی را با دقت رعایت کنید، می‌توانید ماندگاری این روش درمانی را افزایش دهید.

بیشتر بدانید: مزوتراپی مو چیست؟

روش‌های پروتئین تراپی مو

این روش درمانی را می‌توانید در سالن زیبایی معتبر توسط تکنسین مو یا خودتان در خانه انجام دهید. 

پروتئین‌تراپی در سالن زیبایی

  • تکنسین مو کار خود را با شستن موها به کمک یک شامپوی ملایم شروع می‌کند تا آلودگی و چربی‌ها پاک شوند.
  • موها باید با حوله و سشوار به خوبی خشک شوند.
  • موها به چند بخش تقسیم می‌شوند.
  • مواد پروتئینی به طور مساوی روی همه قسمت‌های مو گذاشته می‌شوند و تکنسین مو شروع به ماساژ موها می‌کند.
  • به کمک اتوی مو مخصوص که حرارت بالایی دارد، مواد پروتئینی را فعال می‌کنند تا به عمق بافت مو نفوذ کند.
  • موها پس از گذشت زمان مشخص با شامپوی ملایم شسته می‌شوند تا مواد باقی‌مانده روی مو از بین بروند.

بیشتر بدانید: بهترین روتین مو خشک چیست؟

پروتئین تراپی مو در خانه

شما می‌توانید در خانه به کمک شامپوی ملایم، ماسک مو حاوی پروتئین با کیفیت، حوله، شانه دندانه درشت و دستکش مراحل پروتئین‌تراپی را انجام دهید. برای این منظور، مراحل زیر را با دقت انجام دهید:

  • موهایتان را ابتدا با شامپوی ملایم بشویید تا آلودگی و چربی‌ها پاک شوند.
  • سپس موها را به خوبی خشک کنید و سشوار بکشید.
  • موها را با شانه دندانه درشت به چند قسمت تقسیم کنید.
  • ماسک مو حاوی پروتئین با کیفیت را در همه قسمت‌های مو پخش کنید و ماساژ دهید.
  • ماساژ را به مدت ۱۵ دقیقه ادامه دهید و حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا پروتئین جذب موها شود.
  • سپس می‌توانید موها را با شامپوی ملایم بشویید تا مواد باقی‌مانده پاک شوند.

پروتئین تراپی مو چند درصد صافی دارد؟

یکی دیگر از سوالاتی که اغلب افراد هنگام بررسی این روش درمانی با آن مواجه می‌شوند، این است که واقعا پروتئین تراپی مو خوبه؟ آیا می‌توان به کمک پروتئین تراپی موی فر را صاف کرد؟ 

برای رسیدن به جواب این سوال باید بدانید که پروتئین‌تراپی به طور مستقیم باعث صافی موها نمی‌شود. اما این روش درمانی می‌تواند وزی، خشکی، بد حالتی و شکنندگی موها را ترمیم کند که نتیجه آن درخشندگی بیشتر و صاف‌تر دیده شدن تار موها است. 

با این حال باید گفت درصد صافی موها بعد از این روش درمانی در افراد مختلف بر اثر عوامل گوناگونی مانند نوع پروتئین، میزان آسیب موها و مهارت فرد تکنسین متفاوت است. معمولا بهترین پروتئین تراپی مو می‌تواند تا ۷۰ درصد به ترمیم و تا ۳۰ درصد به صافی مو کمک کند. 

بیشتر بدانید: بوتاکس مو چیست؟

آیا پروتئین تراپی مو در خانه با مواد طبیعی امکان‌پذیر است؟

شما می‌توانید پروتئین درمانی را به کمک برخی مواد طبیعی که حاوی پروتئین زیادی هستند، انجام دهید. جدول زیر نشان‌دهنده خاصیت و روش مصرف این مواد طبیعی است:

منبع غنی پروتئین طبیعیخاصیتروش استفاده

تخم مرغ

ترمیم و بازسازی موهای آسیب‌دیده
یک عدد تخم مرغ با با یک قاشق شیر مخلوط کنید و روی موهایتان بمالید. پس از ۳۰ دقیقه موها را با شامپوی ملایم بشویید.

موز

نرمی و لطافت موها
یک عدد موز رسیده را کاملا له کنید و به موهای خود بمالید. پس از گذشت ۳۰ دقیقه موها را با شامپوی ملایم بشویید.


آووکادو


ترمیم و درخشان‌کننده مو
یک عدد آووکادو را با قاشق له کرده و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را روی موهای خود بمالید و پس از ۳۰ دقیقه با شامپوی ملایم بشویید.

سس مایونز

بهبود خشکی، وزی، شکنندگی و درمان موخوره
مایونز در ترکیبات خود روغن و تخم مرغ دارد که حاوی پروتئین زیادی هستند. مقداری از سس مایونز را روی موهای خود بمالید و پس از ۳۰ دقیقه با شامپوی ملایم بشویید.
جدول پروتئین تراپی مو در خانه با مواد طبیعی

آیا پروتئین تراپی مو در بارداری مجاز است؟

اغلب متخصصان معتقدند پروتئین‌تراپی یک روش بی‌خطر در دوره بارداری است و بر سلامت جنین تاثیر منفی نمی‌گذارد. با این حال ممکن است مادر به ترکیبات موجود در ماده پروتئینی محصولات پروتئین‌تراپی حساسیت داشته باشد. در این صورت باید حتما قبل از انجام آن با دکتر پوست و مو مشورت کنید. 

از طرفی توصیه می‌شود این روش درمانی در دوره‌هایی که بدن زنان شدیدا با تغییرات هورمونی مواجه است (مانند پریودی و بارداری) انجام نشود؛ زیرا تغییرات هورمونی حساسیت موها و پوست سر را افزایش می‌دهد و ممکن است شما با عوارضی مانند خارش، خشکی یا سوزش کف سر مواجه شوید.

مراقبت‌های بعد از پروتئین درمانی مو

اگر بعد از انجام این روش درمانی مراقبت‌های لازم را به درستی انجام دهید، ماندگاری و تاثیر پروتئین تراپی مو افزایش می‌یابد. همچنین توجه به نکات مراقبت مو بعد از پروتئین درمانی می‌تواند از ریزش موها جلوگیری کند. این نکات مهم شامل موارد زیر هستند:

  • موهای خود را تا ۲ هفته بعد از پروتئین‌تراپی رنگ و دکلره نکنید.
  • تا ۷۲ ساعت از شستن یا بستن موها بپرهیزید.
  • موهای خود را با شامپوهای بدون سولفات بشویید.

بیشتر بدانید: شامپو مخصوص موهای کراتین شده

اینفوگرافیک مراقبت‌های بعد از پروتئین تراپی مو
با رعایت کردن نکات مهم مراقبت مو بعد از پروتئین‌تراپی می‌توانید از ریزش موها جلوگیری کنید.

پروتئین تراپی مو با کراتین چه فرقی دارد؟

تفاوت اصلی این ۲ روش در ترکیباتی است که استفاده می‌کنند. ترکیب اصلی کراتینه مو ماده‌ای پروتئینی به اسم کراتین است، اما پروتئین‌تراپی شامل مجموعه‌ای از پروتئین‌های ضروری و آمینو اسیدهای مفید می‌شود. از طرفی کراتینه به تقویت و صاف‌تر شدن موها کمک می‌کند و مدت ماندگاری بیشتری (حدود چهار تا ۶ ماه) دارد. در مقابل پروتئین‌تراپی با تمرکز بر ترمیم، بازسازی، تقویت و افزایش رطوبت موها انجام می‌شود و مدت ماندگاری آن کمتر ( حدود چهار تا ۶ هفته) است.

بیشتر بخوانید:برای محافظت از موی رنگ شده چه باید کرد؟

پروتئین تراپی مو برای کودکان

کودکان نسبت به بزرگسالان پوست سر و موهای حساس‌تری دارند. از همین‌رو باید برای آن‌ها از محصولات پروتئین‌تراپی مخصوص کودکان که حاوی مواد ملایم‌تری هستند، استفاده کرد. این محصولات احتمال ایجاد عوارض جانبی را در کودکان کاهش می‌دهند. 

با این وجود متخصصان پوست و مو معتقدند که بهتر است برای کودکان زیر ۱۲ سال از پروتئین‌تراپی استفاده نکنید. پیشنهاد آن‌ها استفاده از شامپوهای حاوی کراتین مو مخصوص کودکان است.

بیشتر بدانید: علت نازک شدن مو چیست؟

عوارض پروتئین تراپی مو چیست؟

این روش درمانی معمولا عوارض جانبی ندارد. تنها زمانی که شما از محصولات پروتئین‌تراپی به درستی استفاده نکنید، ممکن است عوارضی مانند موارد زیر ایجاد شوند:

  • شکستگی موها
  • خارش پوست سر
  • تضعیف تار موها
  • چربی بیش از حد موها
  • خشکی پوست سر
  • واکنش آلرژیک 

بیشتر بخوانید:انواع کراتینه مو

جمع‌بندی

موها تاثیر زیادی بر زیبایی چهره دارند. معمولا افرادی که شکنندگی، خشکی، وزی و آسیب‌دیدگی موهایشان باعث کلافگی آن‌ها شده، دائما به دنبال روشی ایمن با اثربخشی بالا برای ترمیم موهای خود هستند. پروتئین تراپی مو یکی از این روش‌های درمانی موثر است که می‌تواند با تقویت، افزایش استحکام، درمان شکنندگی و بهبود حالت‌پذیری موهای خانم‌ها و آقایان به درخشندگی و صافی بیشتر کمک کند. اگر می‌خواهید از اثربخشی این روش بر روی موهای خود مطمئن شوید، می‌توانید ابتدا با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

برای این منظور کافیست به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین این مجموعه با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر متخصص پوست و مو آشنا شوید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا ضمن بررسی نظر سایر کاربران، در صورت تمایل برای معاینه حضوری یا مشاوره تلفنی، متنی و تصویری نوبت بگیرید.

سوالات متداول

آیا پروتئین تراپی مو باعث ریزش مو میشود؟

اگر نکات مراقبتی بعد از پروتئین‌تراپی را که در این مقاله توضیح دادیم رعایت کنید، این روش درمانی نه تنها باعث ریزش مو نمی‌شود بلکه از آن جلوگیری می‌کند.

پروتئین تراپی مو از چه سنی مناسب است؟

متخصصان پوست و مو معتقدند پروتئین‌تراپی یک روش ایمن برای اکثر افرادی است که دچار آسیب‌دیدگی مو شده‌اند. با این حال توصیه می‌کنند برای کودکان زیر ۱۲ سال بهتر است به جای پروتئین‌تراپی از شامپوهای حاوی کراتین مخصوص کودکان استفاده شود.

پروتئین تراپی مو بهتره یا کراتین؟

اگر صرفا به دنبال صافی و درخشندگی موهایتان هستید، بهتر است از روش کراتین مو استفاده کنید. اما اگر هدف‌تان علاوه بر صاف‌تر دیده شدن موها، ترمیم و احیای بافت آن است، پروتئین‌تراپی گزینه بهتری محسوب می‌شود.

منابع: bebeautiful | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 38

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها