زگیل دست کودکان، 4 سوال مهم در مورد آن

زگیل دست کودکان، 4 سوال مهم در مورد آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


زگیل دست کودکان

زگیل یک پدیده ویروسی است و معمولا وقتی ایجاد می‌شود که پوست کودکان در تماس با پوست فرد بیمار یا محیط آلوده به ویروس قرار بگیرد، یا حتی هنگامی که ویروس در بدن وجود داشته باشد و ناگهان خودش را به شکل یک زگیل روی پوست نشان بدهد. این ویروس HPV یا اچ‌پی‌وی نام دارد، همان ویروس پاپیلوم انسانی. زگیل‌ها ممکن است در همه جای بدن به وجود بیایند اما این ویروس بیشتر به محیط گرم و مرطوب علاقه دارد مثل لا به لای انگشتان پا، زیر بغل و البته دست. در این مطلب با هم از زگیل دست کودکان می‌خوانیم.

چرا دست بچه‌ها دچار زگیل می‌شود؟

مثل هر عضو دیگری از بدن، جواب این سوال هم ویروس است. ویروس اچ‌پی‎وی معمولا در قسمت پشتی دست کودکان و انگشتان آن‌ها زگیل ایجاد می‎کند. در کودکان ایرانی، دست با 60 درصد، بیشترین آمار حضور زگیل را به خودش اختصاص داده (کمترین آن هم زگیل تناسلی با 0.8 درصد بوده). این زگیل‌ها معمولا خطرناک نیستند و بسیاری از کودکان در دوره پیش از نوجوانی آن‌ها را تجربه می‌کنند. زگیل‌های معمولی روی دست کودکان توسط پزشک و با کریوتراپی یا تجویز پماد، به سادگی از بین می‌روند.

بیشتر بدانید: علت آبریزش دهان نوزاد من چیست؟ روش درمان

زگیل دست در کودکان چه ظاهری دارد؟

زگیل دست در کودکان چه ظاهری دارد؟

زگیل‌هایی که روی دست بچه‎ها پدیدار می‎شوند از نوع زگیل معمولی هستند. این نوع عارضه پوستی، دانه‌ای است و می‎تواند همرنگ پوست کودک، کمی روشن‎تر یا کمی تیره‌تر باشد. زگیل‎های روی دست معمولا در خودشان چند نقطه کوچک سیاه رنگ دارند. این زگیل‌ها می‏توانند روی انگشت‏ها باشند یا دور ناخن‌ها را بپوشانند، مخصوصا اگر کودک پوست حساسی داشته باشد و ناخن‌هایش خشک و تکه تکه باشند. بچه‎ها می‌توانند به سادگی دچار زگیل بشوند، حتی با تماس با یک حوله یا دستمال آلوده. با وجود این که زگیل دست کودکان خطرناک نیست و معمولا خود به خود از بین می‎رود، باز هم بهتر است مراقبت کنید تا کودکتان دچار این ویروس نشود.

چه زمانی نگران زگیل‌های کودکمان باشیم؟

زگیل‌های دست معمولا به خاطر ظاهرشان، برای بچه‎ها غیرقابل تحمل هستند اما درد و سوزش ندارند. پزشک با تجویز پماد اسید سالیسیلیک زگیل را کوچک کرده و به مرور زمان از بین می‌برد. اگر زگیل روی دست کودک در حال بزرگ شدن است، تغییر رنگ می‌دهد یا بافتش عوض می‌شود بهتر است به دکتر پوست و مو مراجعه کنید. همچنین اگر ترشح دارد یا باعث علائم دیگری مثل تب و بی‌حالی در کودک شده است.

زگیل‌های دست و پا معمولا سرطان‌زا نیستند و بیماری جدی ایجاد نمی‌کنند اما با خاراندن یا دستکاری می‌توانند گسترش پیدا کرده و ظاهر دست را زشت کنند. مثلا زگیل‌های کوچک اطراف ناخن می‎توانند در برابر درمان مقاومت کنند و با اسید سالیسلیک ظاهر خشن‌تر و زشت‎تری به خودشان بگیرند. زگیل‌ خیلی خیلی مسری است بنابراین اگر کودکان شما برای بازی یا در مدرسه با بچه‌هایی تماس دارند که به زگیل مشکوک هستند یا به استخر و ورزشگاه عمومی می‌روند، بهتر است بیشتر مراقبت کنید.

بیشتر بدانید: زگیل پوستی، علت، علائم و راهکارهای درمان آن

درمان‌های زگیل دست چه چیزهایی هستند؟

بیشتر زگیل‌های روی دست کودکان اگر علائم هشداردهنده نداشته باشند، خود به خود (اگرچه در مدت زمانی طولانی) از بین خواهند رفت اما به دلیل ظاهرشان و جای حساسشان روی بدن، خیلی از والدین ترجیح می‎دهند با مراجعه به پزشک زودتر از شرشان راحت بشوند. بچه‌ها عادت دارند بازی کنند و کنجکاوی درمورد زگیل روی دست می‎تواند به بازی کردن با آن و کمک به گسترشش روی پوست منجر شود. پزشکان معمولا با کریوتراپی (روش انجماد با نیتروژن) یا لیزر، سلول‌های زگیل را از بین می‌برند. همچنین روش‌های خانگی زیادی برای حذف زگیل وجود دارند. روش‎هایی از قرار دادن لیمو و آلوئه ورا تا درمان با نوار چسب!

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای‌ها 34

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها