زگیل تناسلی زنان؛ علائم، درمان و عکس واضح از زگیل تناسلی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

زگیل تناسلی زنان یک عارضه پوستی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به وجود می‌آید و باعث درد، ناراحتی و خارش می‌شود. این ویروس انواع مختلفی دارد که بیشترشان خطرناک نیستند و در صورت تشخیص زودهنگام، سلامت زنان را تهدید نمی‌کنند. اما اگر عفونت مربوط به آن‌ها دائمی شود و درمان مناسب صورت نگیرد، روی سلول‎های طبیعی ناحیه تناسلی تاثیر می‌گذارند و باعث سرطانی شدن آن‌ها می‌شوند.

همه کسانی که از نظر جنسی فعال هستند ممکن است به عوارض HPV از جمله زگیل تناسلی مبتلا شوند. اما این ویروس برای زنان خطرناک‌تر است. چون سویه‌های پرخطر آن می‌توانند باعث سرطان دهانه رحم و فرج شوند. در این مقاله از مجله درمانکده زگیل تناسلی را بیشتر می‌شناسیم و علائم آن را در بدن زنان بررسی می‎کنیم. با ما همراه باشید.

علائم زگیل تناسلی زنان

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی چیست؟ آیا درمان قطعی برای آن وجود دارد؟

زگیل‌های تناسلی همیشه با چشم قابل مشاهده نیستند. چون ممکن است بسیار کوچک و به رنگ پوست یا کمی تیره‌تر باشند. آن‌ها ممکن است به صورت دسته‌ای از زگیل‌ها یا فقط به شکل یک زگیل ظاهر شوند. شناسایی زگیل تناسلی زنان با عکس راحت‌تر است. در ادامه می‌توانید تصویری از این عارضه را مشاهده کنید:

تصویر زگیل تناسلی زنان
زگیل تناسلی به شکل برجستگی‌های کوچک دیده می‌شود.

زگیل تناسلی زنان داخل واژن و مقعد یا خارج از آن‌ها تشکیل می‌شود. گاهی‌اوقات ممکن است زگیل تناسلی زنان در کشاله ران یا روی دهانه رحم ظاهر شود. همچنین این احتمال وجود دارد که زگیل را به دلیل تماس جنسی دهانی با فرد آلوده به HPV روی لب‌ها، دهان یا گلوی خود مشاهده کنید.

بیشتر بدانید: تشخیص زگیل تناسلی در خانه؛ از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

در حال حاضر، آزمایشی که منحصرا این بیماری را غربالگری کند وجود ندارد. بنابراین بیشتر افراد بعد از دیدن زگیل یا تشخیص علائم اولیه سرطان متوجه می‌شوند که به HPV آلوده هستند. با این حال، علائم کوچکی وجود دارند که اگر مرتبا وجودشان را چک کنید می‌توانید زگیل تناسلی را تشخیص دهید.

یکی از این علائم، تغییر ترشحات واژن است. ترشحات واژن وضعیت سلامتی اندام تناسلی و کل بدن را نشان می‌دهند. این ترشحات با کوچک‌ترین تغییرات بیولوژیکی یا هورمونی تغییر رنگ، شکل و بو می‌دهند و  اگر درگیر ویروس HPV شوند، به طور ناگهانی افزایش می‌یابند.

بیشتر بدانید: مهم ترین تفاوت زگیل تناسلی با جوش + درمان و تشخیص سریع

از آنجا که زمان ورود ویروس به بدن معمولا با زمان بروز علائم چند ماه یا حتی چند سال فاصله دارد، در صورت داشتن رابطه جنسی مشکوک ممکن است نتوانید به سرعت علائم آن را ببینید. التهاب، خارش و سوزش اولین علائم زگیل در ناحیه تناسلی هستند. بعد از بروز زگیل‌ هم ممکن است رنگ ناحیه مورد نظر کمی تغییر کند.

عوارض زگیل تناسلی زنانه

زگیل تناسلی معمولا عارضه جدی ایجاد نمی‌کند. چون سویه‌های HPV که باعث ایجاد زگیل می‌شوند کم‌خطر هستند و با سویه‌های مرتبط با سرطان تفاوت دارند.

سویه‌های خطرناک HPV یعنی HPV16 و HPV18 احتمال ابتلا به سرطان رحم را افزایش می‌دهند. مطمئن‌ترین راه برای مقابله با این بیماری، انجام منظم تست پاپ اسمیر است. این تست باعث شناسایی تغییرات پیش‌سرطانی می‌شود و به شما کمک می‌کند که سریع‌تر و راحت‌تر با سرطان دهانه رحم مقابله کنید.

بیشتر بدانید: آیا امکان انتقال زگیل تناسلی بدون رابطه وجود دارد؟

تصویر ویروس پاپیلومای انسانی
سویه‌های خطرناک HPV‌ به سرطان دهانه رحم منجر می‌شوند.

عوارض زگیل تناسلی زنان باردار

اگر در دوران بارداری به زگیل تناسلی مبتلا شوید، به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است مشکلاتی مانند خونریزی، بزرگ شدن یا تکثیر زگیل را تجربه کنید. در موارد نادر هم عوارض زیر رخ می‌دهند:

  • یک زگیل بزرگ کانال زایمان را مسدود می‌کند. بنابراین احتمالا به سزارین نیاز پیدا می‌کنید.
  • به دلیل انتقال HPV به جنین، زگیل داخل راه هوایی او ایجاد می‌شود. این وضعیت که پاپیلوماتوز تنفسی مکرر نام دارد، بسیار نادر است.

بیشتر بدانید: ویروس hpv اچ پی وی چیست؟ بهترین درمان پاپیلومای انسانی

دلایل ابتلا به زگیل تناسلی زنان

از آنجا که زگیل تناسلی یک بیماری پوستی مقاربتی است، وقتی به وجود می‌آید که فرد سالم با یک فرد مبتلا رابطه جنسی داشته باشد. این ویروس بسیار مسری است و به محض تماس پوست با پوست منتقل می‌شود.

بسیاری از زنان که تجربه رابطه جنسی دارند، به شکل بالقوه در معرض خطر ابتلا به ویروس HPV هستند؛ اما سیستم ایمنی بدن خیلی زود آن را از بین می‌برد. اگر ویروس به هر دلیلی در بدن باقی بماند، تا ماه‌ها هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. اما بعد از آن ممکن است به صورت زگیل‎های برجسته روی پوست ناحیه تناسلی یا مقعد نمایان ‌شود.

بعضی از عوامل می‌توانند احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را در زنان افزایش دهند، از جمله:

  • داشتن شرکای جنسی متعدد
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی
  • سن کمتر از ۳۰ سال
  • سیگار کشیدن

بیشتر بدانید: زگیل تناسلی از استخر منتقل میشه؟

اینفوگرافی درباره عوامل خطر ابتلا به زگیل تناسلی در زنان
زنان جوانی که سیگار می‌کشند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی هستند.

بیشتر بدانیم: زگیل پوستی، علت، علائم و راهکارهای درمان آن

راه‌های تشخیص زگیل تناسلی در زنان

برای تشخیص این بیماری، پزشک اقدامات زیر را انجام می‌دهد:

  • درباره وضعیت سلامتی و سابقه فعالیت جنسی شما سوال می‌پرسد. همچنین با شما درباره علائمی که تجربه می‌کنید، صحبت می‌کند.
  • مناطقی را که مشکوک به زگیل هستند معاینه می‌کند. ممکن است پزشک بتواند زگیل تناسلی را فقط با مشاهده آن تشخیص دهد. البته گاهی‌اوقات به معاینه لگن نیاز است، چون زگیل می‌تواند در اعماق بدن ایجاد شود.
  • تست استووایت (Acetowhite) را انجام می‌دهد؛ یعنی پوست شما را به یک محلول اسیدی ملایم آغشته می‌کند تا زگیل تناسلی را بیشتر نمایان کند. ممکن است در حین انجام این تست دچار سوزش خفیف شوید.

بیشتر بدانید: زگیل تناسلی از استخر منتقل میشه؟ راه‌های جلوگیری از آن چیست؟

درمان زگیل تناسلی زنان

زگیل تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان از بین می‌رود، اما ویروس HPV می‌تواند در سلول‌های پوست باقی بماند. در نتیجه، ممکن است در طول زندگی خود چند بار علائم مرتبط با آن را تجربه کنید.

کنترل HPV بسیار مهم است. چون باید از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کنید. گفته می‌شود حتی در مواردی که زگیل قابل مشاهده یا علائم دیگری وجود ندارد، ویروس می‌تواند به دیگران منتقل شود.

بیشتر بدانید: زگیل تناسلی مردان؛ علائم، نحوه تشخیص و درمان + عکس

پزشکان معمولا از روش‌های مختلفی از جمله دارودرمانی و جراحی برای از بین بردن زگیل یا تسکین علائم آن استفاده می‌کنند. ذکر این نکته ضروری است که شما نمی‌توانید این بیماری را به تنهایی و با استفاده از داروهای بدون نسخه (OTC) درمان کنید.

۱. داروها

داروهایی که ممکن است توسط پزشک تجویز شوند شامل موارد زیر هستند:

  • ایمی‌کیمود
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس
  • تری‌کلرواستیک اسید یا TCA

بیشتر بدانید: فرق زگیل تناسلی با تبخال تناسلی چیست؛ کدام‌یک خطرناک‌تر است؟

۲. جراحی

اگر زگیل‌های قابل مشاهده با گذشت زمان از بین نروند، برای برداشتن آن‌ها به جراحی نیاز پیدا می‌کنید. پزشک همچنین می‌تواند زگیل‌ها را به کمک روش‌های زیر حذف کند:

  • الکتروکوتر یا سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی
  • کرایوسرجری یا انجماد زگیل
  • لیزردرمانی
  • تزریق داروی اینترفرون

۳. درمان‌های خانگی

بعضی از افراد درمان زگیل تناسلی زنان با طب سنتی را موثر می‌دانند. اما از آنجا که شواهد کمی برای حمایت از این ادعا وجود دارد، توصیه می‌شود همیشه قبل از امتحان کردن راه‌کارهای خانگی یا طبیعی با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بدانید: واکسن گارداسیل چیست؟ با تزریق آن خود را ایمن کنید

همچنین به یاد داشته باشید که داروهای بدون نسخه که برای رفع زگیل در سایر نواحی بدن فرموله شده‌اند برای ناحیه تناسلی مناسب نیستند. چون زگیل‌ها در قسمت‌های مختلف بدن توسط گونه‌های متفاوت HPV ایجاد می‌شوند. از سوی دیگر، ترکیبات طراحی‌شده برای سایر نواحی بدن اغلب بسیار قوی‌تر از ترکیبات مورد استفاده در ناحیه تناسلی هستند.

 زن جوان در مطب با پزشک زنان صحبت می‌کند
بدون مشورت با پزشک از روش‌های خانگی برای درمان زگیل تناسلی استفاده نکنید.

راه‌های پیشگیری از زگیل تناسلی زنان

راه‌های زیادی برای پیشگیری از زگیل تناسلی وجود دارد، از جمله:

  • واکسیناسیون: واکسن از زنان در برابر شایع‌ترین گونه‌های HPV که باعث زگیل تناسلی می‌شوند محافظت می‌کند. همچنین می‌تواند از ابتلا به سرطان دهانه رحم به دلیل آلوده شدن به سویه‌های خطرناک HPV جلوگیری کند. افراد ۹ تا ۴۵ ساله می‌توانند این واکسن را دریافت کنند. آن‌ها بسته به سن به ۲ یا سه دوز واکسن نیاز دارند. بهتر است واکسن‌ قبل از شروع فعالیت جنسی یا مواجهه با HPV تزریق شود، چون در این شرایط موثرتر است.
  • استفاده از کاندوم یا دنتال دم: استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی می‌تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را در زنان کاهش دهد.

بیشتر بدانیم: زگیل دهانی چیست؟ صفر تا صد آنچه باید بدانید!

کلام پایانی

اگر فکر می‌کنید زگیل تناسلی دارید، با دکتر زنان یا متخصص عفونی صحبت کنید. پزشک می‌تواند علت دقیق مشکل شما را تشخیص دهد و درمان مناسب را برای آن شروع کند.

توصیه می‌کنیم برای مشاوره پزشکی وارد سایت درمانکده شوید و از متخصص مورد نظر خود وقت بگیرید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان مشاوره آنلاین با دکتر زنان یا متخصص عفونی فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی زنان چگونه است؟ با عواقب آن آشنا شوید!

سوالات متداول

زگیل تناسلی در زنان به چه شکلی است؟

زگیل معمولا با چشم دیده نمی‌شود. اما در بعضی از موارد می‌توانید آن را به شکل یک زائده گوشتی و نرم در ناحیه تناسلی مشاهده کنید.

آیا زگیل تناسلی زنان درد دارد؟

در بیشتر مواقع زگیل باعث سوزش و ناراحتی پوستی می‌شود. اما اگر بزرگ شود یا گسترش یابد، ممکن است دردناک باشد.

زگیل تناسلی در زنان از چیست؟

در پاسخ به این سوال که زگیل تناسلی زنان از کجا میاد باید بگوییم که این عارضه توسط ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد و از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود.

آیا زگیل تناسلی زنان از طریق استخر منتقل می‌شود؟

رابطه جنسی اصلی‌ترین راه انتقال این بیماری است. اما در موارد نادر ممکن است ویروس HPV‌ به دلیل تماس با دیواره یا صندلی استخر به سایر افراد منتقل شود. البته برای نتیجه‌گیری قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

زگیل تناسلی زنان چگونه از بین می رود؟

بسته به شرایط شما، پزشک ممکن است روش‌های مختلف مثل دارودرمانی، لیزردرمانی، کرایوسرجری، الکتروکوتر و جراحی را برای درمان این عارضه پیشنهاد کند.

منابع: healthline, my.clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 162

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

127 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها