زگیل مقعدی چیست؟ با شکل ظاهری و روش تشخیص آن آشنا شوید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

زگیل مقعدی یکی از انواع زگیل تناسلی است. زگیل‌های تناسلی درست مثل زگیل روی بقیه قسمت‎ های بدن بر اثر فعالیت ویروس اچ‌پی‌وی (HPV) یا پاپیلوم انسانی به وجود می‌آید و با روابط جنسی گسترش پیدا می ‎کند. این زگیل‌ها که زوائدی گل کلم شکل هستند، معمولا خیلی سریع و تنها با ارتباط پوستی منتقل می‎ شوند و می‌توانند تا چند ماه پنهان بمانند. در این مطلب با هم بیشتر از زگیل مقعدی می‌خوانیم و علائمش را می‌شناسیم.

بیشتر بدانید: زگیل پوستی چیست؟

زگیل مقعدی چه ظاهری دارد؟

وقتی ویروس اچ‌پی‌وی به بدن وارد می‌شود می‌تواند تا چند هفته یا حتی چند ماه پنهان بماند. شکل اولیه این عارضه پوستی، شبیه به یک تاول کوچک است که آرام ارام به زگیل تبدیل می‌شود. زگیل‌هایی که ابتدا کوچک هستند اما اگر مورد تشخیص و درمان قرار نگیرند هم بزرگ و هم پخش می‌شوند.  از آن جایی که زگیل مقعدی دردناک نیست، حتی بعد از بروز علائم بالینی خیلی از افراد متوجه آن ها نمی ‎شوند.

بیشتر بدانید: فیستول چیست؟

از کجا بفهمیم زگیل مقعدی داریم؟

از کجا بفهمیم زگیل مقعدی داریم؟

همان طور که پیش از این گفتیم، زگیل مقعدی علامت خاصی ندارد و می‌تواند تا ماه‎ها پنهان بماند. البته این موضوع بستگی به سیستم ایمنی بدن هر فرد هم دارد. از آن جایی که عامل اصلی زگیل مقعدی ویروس است و کار ویروس‌ها هم حمله به بدن است، اگر سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید زودتر زگیل ‎ها را می‎ بینید و اگر این سیستم در بدنتان قوی باشد شاید تا سال‎ ها متوجه نشوید. افرادی که زندگی جنسی فعالی دارند بیشتر در خطر ابتلا به این عارضه پوستی هستند چون تنها راه انتقالش رابطه جنسی است. اگر به این زگیل مشکوک هستید اما علامتی ندارید، به پزشک مراجعه کنید تا با معاینه دقیق، نشانه‌های آن را تشخیص بدهد. توده‎ های زگیل در ابتدا سوزش و خارش ندارند اما ظاهرشان برجسته و گوشتی شکل است و می‎توانند به رنگ پوست شما یا قهوه‏‎ای دیده شوند. در موارد شدید، این زگیل‌ها با سوزش، خارش و حتی خونریزی همراه خواهند بود.

بیشتر بخوانید:درمان خانگی خونریزی مقعدی

آیا زگیل مقعدی درمان دارد؟

آیا زگیل مقعدی درمان دارد؟

تمام زگیل‌هایی که ویروس اچ‌پی‌وی آن‎ ها را به بدن ما می‎ آورد، قابل درمان هستند. زگیل معقدی هم با توجه به محل بروز، اندازه و میزان پیشروی‌ در ناحیه با یکی از روش‌های مختلف از بین می‎ رود. پزشک متخصص، معمولا برای زگیل‌های کوچکی که در مراحل اولیه رشد هستند پمادهای موضعی تحویز می‎ کند.

بیشتر بدانید: مقعد چیست؟

سالیسیلیک اسید یکی از همین پمادهاست که سلول‎های زگیل را می‎‏ کشد. درمان با لیزر هم برای از بین بردن زگیل مقعدی موثر است. اشعه‎ های لیزر، زگیل را می‌سوزانند و بعد از سوختن به راحتی از پوست جدا می‎ شود. کریوتراپی یا روش انجماد هم روشی است که در آن پزشک با استفاده از نیتروژن یخ زده، زگیل را از بین می ‎برد. اگر زگیل‌ها درمان نشوند می‌توانند گسترده شده و ناحیه بزرگی از مقعد و حتی پوست اطراف را درگیر کنند. در این مواقع، بهتر است زگیل‌ها را با جراحی بردارید.

بیشتر بدانید: آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

رعایت این نکات را فراموش نکنید

اگر به زگیل مقعدی مشکوک هستید، از مراجعه به متخصصین پوست و مو نترسید. درست است که این زگیل‎‌ها فقط بر اثر رابطه جنسی با فرد مبتلا به وجود می‌آیند اما تقریبا بیشتر افراد فعال از نظر جنسی، آن‌ها را تجربه می‌کنند. بهتر است تا زمان درمان کامل رابطه جنسی نداشته باشید تا آن را منتقل نکنید و همچنین از دست زدن یا خاراندن آن ناحیه پرهیز کنید تا زگیل‌ها گسترش پیدا نکنند. رعایت بهداشت ناحیه مقعدی هم تاثیر زیادی در جلوگیری از ابتلا به این بیماری دارد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 68

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

43 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها