زگیل تناسلی مردان؛ ویروسی شایع که باید جدی گرفته شود!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


زگیل تناسلی مردان یک بیماری عفونی و مسری ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (Human papillomavirus) است. رابطه جنسی محافظت‌نشده (بدون کاندوم) را می‌توان اصلی‌ترین دلیل انتقال زگیل تناسلی در مردان دانست.

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV شایع‌ترین ویروسی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود و دلیل اصلی زگیل تناسلی مردان (Genital Warts) به‌شمار می‌آید. این ویروس ممکن است پس از ورود به بدن انسان، تا مدت‌ها هیچ علائمی ایجاد نکند اما در همین بازه زمانی، فرد با برقراری رابطه جنسی محافظت‌نشده می‌تواند انتقال‌دهنده HPV باشد. با این حال زمانی که علائم زگیل تناسلی در مردان ظاهر شوند، معمولا به شکل ضایعات پوستی در ناحیه دستگاه تناسلی و مقعد بروز پیدا می‌کنند. 

اگر برای شما سوال پیش آمده زگیل تناسلی چگونه به وجود میاد و راه درمان آن برای آقایان چیست، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بیشتر در مورد علت، علائم و روش‌های بهبودی زگیل تناسلی مردانه صحبت کنیم.

زگیل تناسلی مردان چیست؟

بیماری مسری زگیل تناسلی در مردان یکی از بیماری‌های مقاربتی است که به دلیل رابطه جنسی محافظت‌نشده ایجاد می‌شود و تعدد شرکای جنسی می‌تواند احتمال خطر ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV را افزایش دهد. این بیماری معمولا به شکل توده‌های برجسته اما نرم با سطح کمی زبر در ناحیه آلت تناسلی، مجرای ادراری، کیسه بیضه و راست روده مردان ظاهر می‌شود. همچنین برخی مردان زگیل تناسلی را به شکل گل کلم با رنگ تیره و سطح زبر تجربه می‌کنند.

در ادامه می‌توانید عکس زگیل تناسلی در مردان را مشاهده کنید:

تصویری از زگیل تناسلی گوشتی
زگیل تناسلی آقایان نوعی بیماری عفونی با شدت سرایت بسیار بالاست.

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، زگیل تناسلی مردانه معمولا برجسته و سفت است و حالتی گوشتی دارد و در اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد دیده می‎شود. این عارضه ممکن است در صورت عدم درمان گسترش پیدا کنند. درواقع چند زگیل کنار هم، نشان‌دهنده این است که دیر برای درمان اقدام کرده‎اید. وجود زگیل‌ها در اطراف ناحیه دهان که می ‌تواند ناشی از ارتباط جنسی دهانی باشد . همچنین اگر وقت ادرار دچار درد می‌شوید، ممکن است زگیل تناسلی در مسیر مجاری ادراری شما قرار گرفته باشد.

بیشتر بخوانیم: ویروس اچ پی وی چقدر زنده می‌ماند؟

علت زگیل تناسلی در مردان

ویروس پاپیلومای انسانی، دلیل اصلی ایجاد بیماری زگیل تناسلی مردان است که از طریق رابطه جنسی بدون کاندوم منتقل می‌شود. از طرفی رابطه جنسی دهانی و مقعدی دیگر راه‌های انتقال این بیماری عفونی به‌شمار می‌آیند. با این حال برخی افراد با وجود اینکه هیچ علائمی ندارند، ناقل ویروس HPV هستند، زیرا علائم این بیماری ممکن است در هفته‌های اول تا چندین ماه پس از ورود به بدن انسان ظاهر نشوند. 

به طور کلی عواملی که احتمال زگیل تناسلی مردانه را افزایش می‌دهند، عبارت‌اند از:

  • رابطه جنسی محافظت‌نشده (بدون کاندوم)
  • رابطه جنسی با شرکای جنسی متعدد
  • رفتار جنسی پرخطر مخصوصا در جوانان کم سن
  • وجود زخم در پوست ناحیه تناسلی
  • ختنه نبودن مردان

علائم زگیل تناسلی در مردان

نشانه‌های این بیماری مسری پس از آلوده شدن فرد به ویروس HPV پس از چند ماه بروز پیدا می‌کنند. شایع‌ترین علائم و نشانه‌های زگیل تناسلی مردانه شامل موارد زیر هستند:

  • ایجاد برجستگی‌های گل کلم شکل با سطح زبر
  • بروز توده‌های کوچک در بخش‌های مختلف دستگاه تناسلی مردانه
  • احساس خارش و سوزش در ناحیه تناسلی
  • تغییر رنگ قهوه‌ای یا صورتی در ناحیه تناسلی
  • رابطه جنسی دردناک
  • خونریزی هنگام رابطه جنسی
اینفوگرافیک علائم زگیل تناسلی مردان
ویروس HPV ممکن است پس از ورود به بدن انسان، تا مدت‌ها هیچ علائمی ایجاد نکند اما فرد ناقل باشد.

با مشاهده هر یک از این علائم فوری به پزشک مراجعه کنید، زیرا جدی نگرفتن علائم زگیل تناسلی آقایان می‌تواند در بلندمدت عوارض جدی ایجاد کند. برای معاینه و مشورت بیشتر می‌توانید با دکتر عفونی آنلاین درمانکده یا دکتر زگیل تناسلی در مردان این مجموعه در ارتباط باشید.

عوارض زگیل تناسلی در مردان

تعدادی از سویه‌های ویروس پاپیلومای انسانی در مردان به شکل زگیل تناسلی بروز پیدا می‌کنند اما برخی دیگر از سویه‌ها می‌توانند به بعضی سرطان‌ها از جمله سرطان مقعد مرتبط باشند. این عارضه سالانه در ایالت متحده بیش از ۱۸۳۰۰ مرد را درگیر می‌کند. به طور کلی خطرات زگیل تناسلی در مردان را می‌توان با سرطان‌های زیر مرتبط دانست:

  • سرطان مقعد در آقایان (بیش از ۹۰ درصد)
  • سرطان مقعد در مردهای همجنسگرا
  • سرطان آلت تناسلی مردان (بیش از ۶۰ درصد)
  • سرطان لوزه، گلو و پشت زبان در مردان (بیش از ۷۰ درصد)

روش تشخیص زگیل تناسلی مردان

زمانی که علائم و برجستگی‌های غیر طبیعی‌ای در نوک آلت تناسلی، روی بدنه آلت، پوست کیسه‌های بیضه و دور مقعد مشاهده کردید باید فوری به متخصص عفونی، دکتر اورولوژی یا پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک پس از معاینه برجستگی‌ها در مورد سوابق و نوع فعالیت جنسی سوال می‌پرسد. تشخیص به موقع زگیل‌های تناسلی گام موثری در روند درمان این عارضه است، بنابراین با مشاهده کوچک‌ترین زخم و برجستگی غیر طبیعی به متخصص حاذق مراجعه کنید.

بیشتر بخوانیم: تست پاپ اسمیر چگونه انجام می‌شود؟

درمان زگیل تناسلی مردان

در برخی مواقع پزشک با بررسی علائم زگیل تناسلی مردانه تشخیص می‌دهد که نیازی به جراحی یا درمان دارویی نیست. با این حال اگر زگیل تناسلی آقایان علائمی مانند خارش، سوزش و درد ایجاد کند، روند درمانی شامل موارد زیر می‌شود:

دارو درمانی

بهترین دارو برای زگیل تناسلی مردان عبارت است از:

  • ایمیکوئیمود (Imiquimod): این دارو با فرم پماد تولید می‌شود و به شکل موضعی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. هنگام درمان دارویی با پماد ایمیکوئیمود باید از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید تا از بروز عوارضی همچون تحریک پوستی و التهاب موضعی جلوگیری شود.
  • پودوفیلین (Podophyllin): این دارو یک ژل گیاهی برای رفع زگیل تناسلی مردانه است که باید حتما توسط پزشک و در کلینیک درمانی استفاده شود.
  • تری کلرو استیک (Trichloroacetic): این دارو به شکل محلول تولید می‌شود و می‌تواند پس از گذشت یک دوره استفاده باعث سوزاندن زگیل‌های تناسلی در مردان شود.
  • سینکاتچینز (Sinecatechins): این دارو نوعی پماد موضعی برای رفع زگیل تناسلی آقایان در داخل یا اطراف مقعد است. پماد سینکاتچینز باید حتما زیر نظر متخصص استفاده شود، زیرا در صورت استفاده نادرست می‌تواند عوارضی مانند خارش، سوزش و قرمزی پوست ایجاد کند.
  • سایمتیدین (Cimetidine): سایمتیدین بهترین دارو برای زگیل تناسلی مردان است که به شکل خوراکی و در فرم کپسول، قرص یا شربت تولید می‌شود.

بیشتر بخوانیم: زگیل پوستی، علت، علائم و راهکارهای درمان آن

جراحی

زمانی که زگیل‌های تناسلی مردانه بیش از حد بزرگ باشند یا دارو نتواند آن‌ها را درمان کند، پزشک از روش جراحی با هدف برداشتن زگیل‌ها استفاده می‌کند. راه‌کارهای جراحی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کرایوتراپی: در این تکنیک از روش انجماد با نیتروژن مایع (فریز کردن زگیل تناسلی) استفاده می‌کنند تا بافت زگیل شکسته شود. سپس پوست جدید در محل ضایعه پوستی رشد می‌کند.
  • الکتروکوتر: در این روش زگیل‌های مردان به کمک جریان الکتریکی سوزانده می‌شوند.
  • جراحی با ابزار مخصوص: اگر زگیل تناسلی بیش از حد بزرگ باشد، جراح پس از اعمال بی‌حسی موضعی یا بیهوشی آن را به کمک ابزار مخصوص از بافت اصلی جدا می‌کند.
  • درمان لیزری: اگر جراح متوجه شود با برداشتن زگیل تناسلی به روش‌های قبل، احتمال آسیب به عروق خونی و دستگاه تناسلی وجود دارد، از روش درمانی لیزر استفاده می‌کند. در این روش، زگیل تناسلی آقایان به کمک اشعه متراکم و با انرژی بالا جدا می‌شود.

بیشتر بخوانیم: زگیل تناسلی در زنان چگونه است؟

درمان خانگی زگیل تناسلی در آقایان

برای درمان زگیل تناسلی مردان باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. با این حال برخی راه‌کارهای خانگی و طبیعی می‌توانند به شما در تسکین درد، خارش و سوزش ناشی از این عارضه کمک کنند. 

اینفوگرافیک درمان خانگی زگیل تناسلی در آقایان
روش‌های خانگی بهبود زگیل تناسلی آقایان در کنار راه‌کارهای پزشکی به روند درمان سرعت می‌بخشد.

بهترین روش‌های درمان خانگی زگیل تناسلی مردان عبارت‌اند از:

  • مصرف روغن درخت چای به صورت خوراکی و موضعی
  • استفاده موضعی از عصاره چای سبز
  • مصرف سرکه سیب
  • مصرف فولات و ویتامین B۱۲
  • استفاده موضعی از سیر در ناحیه درگیر ویروس HPV
  • مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مانند غلات، سبزیجات، حبوبات و گوشت بدون چربی
  • مصرف سبزیجات از خانواده کلم‌ها مانند گل کلم، کلم پیچ، کلم بروکسل، کلم برگ و کلم بروکلی
  • اجتناب از مصرف مواد غذایی پرچرب، نمکی و فرآوری شده

راهکارهای پیشگیری از زگیل تناسلی مردانه

واکسن HPV برای پیشگیری از بیشتر سویه‌های ویروس پاپیلومای انسانی که باعث ایجاد زگیل تناسلی و سرطان می‌شوند، مفید است. مردان زمانی می‌توانند از اثربخشی این واکسن بهره‌مند شوند که آن را قبل از آلوده شدن به ویروس اچ‌پی‌وی دریافت کنند. بنابراین بهتر است آقایان برای پیشگیری از زگیل تناسلی، واکسن HPV را قبل از شروع سن فعالیت جنسی (بین ۹ تا ۱۲ سال) بزنند. همچنین رابطه جنسی محافظت‌شده (کاندوم) یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از زگیل تناسلی در مردان است که ریسک ابتلا به ویروس HPV را در آقایان کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانیم: تست پاپ اسمیر برای چیست؟

راهنمای مراجعه به پزشک

اگر به زگیل تناسلی مبتلا شده باشید احتمالا تا ماه‌ها هیچ علامتی روی پوست‌تان نمی‌بینید. با این حال اولین نشانه‌های وجود این بیماری عفونی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی، احساس سوزش و خارش است. برخی مردان است احساس می‌کنند پوست‌شان حساس‌تر از همیشه شده یا ترشح و رطوبت غیر عادی در آن ناحیه می‌بینند. با مشاهده این علائم، بهتر است به متخصص عفونی، دکتر اورولوژی یا متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

برای این منظور می‌توانید از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین درمانکده به لیستی از بهترین پزشکان متخصص دسترسی داشته باشید. درواقع شما می‌توانید با خواندن نظر سایر کاربران در خصوص تخصص و مهارت پزشکان، در صورت تمایل برای معاینه حضوری نوبت رزرو کنید. همچنین درمانکده برای آن دسته از کاربرانی که در شهر یا کشورهای دیگر زندگی می‌کنند، امکان مشاوره تلفنی، متنی و تصویری نزد متخصص مورد نظر را فراهم کرده است.

سوالات متداول

آیا زگیل تناسلی مردان مسری است؟

بله این عارضه یکی از بیماری‌های مقاربتی واگیردار است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود.

آیا زگیل تناسلی مردان دردناک است؟

در اغلب موارد زگیل‌های تناسلی مردانه با درد همراه نیست. از همین‌رو ممکن است در صورت عدم معاینه فیزیکی تا مدت‌ها متوجه وجود توده‌های گوشتی کوچک نشوند. با این حال برخی از آقایان پس از بروز نشانه‌های زگیل تناسلی، سوزش و خارش خفیفی احساس می‌کنند که پس از مدتی با خونریزی همراه می‌شود.

آیا زگیل تناسلی در مردان، سرطان دستگاه تناسلی است؟

خیر، زگیل‌های تناسلی مردانه، سرطان نیستند اما برخی سویه‌های ویروس HPV می‌توانند در صورت وجود فاکتورهای خطر به سرطان تبدیل شود.

منابع: clevelandclinic | healthline

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 269

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

164 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها