سرماخوردگی و آنفولانزا در دیابتی‌ها را چگونه کنترل کنیم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

افراد مبتلا به دیابت معمولا به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا قرار دارند. از طرف دیگر سرما خوردگی در دیابت علاوه بر بروز علائم معمول بیماری، می‌تواند روی افزایش یا کاهش سطح قند خون نیز موثر باشد. برای کنترل سرماخوردگی و آنفولانزا در دیابت ابتدا باید نحوه برخورد با بیماری را یاد بگیرید و سپس راهکار مناسبی را برای درمان انتخاب کنید. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با روش‌های پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا در دیابت آشنا شوید.

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا در دیابتی‌ها

مهم‌ترین تفاوت درمان سرماخوردگی و آنفولانزا در دیابت این است که شما باید در طول بیماری مراقب سطح قند خون نیز خود باشید. درواقع مصرف برخی داروها و همچنین به هم ریختن هورمون‌های بدن موجب می‌شود تا سطح قند خون افراد دیابتی در مواقع سرماخوردگی کاهش یا افزایش پیدا کند. در این شرایط شما باید از یک پزشک متخصص داخلی برای شروع درمان سرماخوردگی در کنار کنترل سطح قند خون کمک بگیرید.

بیشتر بدانید: تاثیر دیابت در رابطه جنسی چیست؟

تصویر فردی که سرماخورده در حال اندازه گرفتن سطح قند خون است.
اگر به دیابت مبتلا هستید و سرما خورده‌اید، باید هر 4 ساعت یک بار قند خونتان را اندازه‌گیری کنید.

خوب است بدانید که در درمانکده بیشتر از 340 متخصص و فوق تخصص داخلی آماده هستند تا در هر ساعت از شبانه‌روز و در هفت روز هفته به شما خدمات‌رسانی کنند. شما می‌توانید با مشاهده سابقه مشاوره آنلاین هر پزشک و رتبه‌بندی‌هایی که بر اساس کیفیت پاسخگویی پزشکان ثبت شده، از یکی از متخصصین درمانکده مشاوره بگیرید. در ادامه می‌توانید با روش‌های درمان سرماخوردگی و آنفولانزا در دیابت آشنا شوید.

نوشیدن آب و مایعات بیشتر برای درمان آنفولانزا در دیابت

ازآنجایی‌که در برخی افراد سرما خوردگی در دیابت موجب افزایش میزان قند خون می‌شود، بهتر است در این مدت آب و مایعات گرم بیشتری مصرف کنید. قند خون بالا، کم‌اشتهایی و تب موجب کم‌آبی بدن می‌شود. از طرف دیگر بدن برای رفع گلوکز اضافی به مایعات نیاز دارد. هر زمان که قند خون شما بیشتر از 150 میلی‌گرم در دسی‌لیتر است، باید آب و مایعات بدون قند و بدون کافئین مصرف کنید تا سطح قند خون تنظیم شود.

بیشتر بدانید: دیابت چیست؟

تصویر فرد سرماخورده که در حال نوشیدن آب است.
برای درمان سرماخوردگی در دیابت سعی کنید آب و نوشیدنی‌های گرم بیشتری مصرف کنید.

مصرف غذاهای سالم برای درمان سرما خوردگی در دیابت

برای بهبود سرما خوردگی در دیابت سعی کنید هر روز از غذاهای سالم استفاده کنید. مصرف سبزیجات تازه، میوه، سوپ، ماست و غذاهای زودهضم برای شما بسیار مفید است. بهتر است در این دوران از خوردن غذاهای سنگین، پرچرب و شیرین اجتناب کنید. در صورت مصرف آبمیوه طبیعی حتما آن را با آب رقیق کنید یا به مقدار کم بنوشید تا قند خون شما زیاد نشود.

بیشتر بدانید: بهترین واکسن آنفولانزا کدام است؟

داروهای سرما خوردگی و آنفولانزا برای دیابتی‌ها

به طور کلی مصرف داروهایی که برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌شوند، برای افراد مبتلا به دیابت بی‌خطر هستند. داروهایی مثل استامینوفن بهترین گزینه‌ها برای کنترل درد و تب هستند.

 برای درمان سرفه می‌توانید از شربت‌های مخصوص سرفه استفاده کنید، اما به خاطر باشید که شربت بدون قند برای شما گزینه مناسب‌تری است.

اگر با شروع سرماخوردگی اشتهای شما کاهش پیدا کرده و غذای کمتری می‌خورید، می‌توانید با مشورت پزشک مقدار دوز داروی دیابت خود را کاهش دهید. گاهی اوقات ابتلا به سرماخوردگی موجب افزایش سطح گلوکز در افراد مبتلا به دیابت می‌شود، در این شرایط حتی کاهش مصرف غذا تأثیری بر قند خون ندارد، بنابراین باید داروهای مخصوص دیابت را به صورت مرتب مصرف کنید و یا دوز دارو را تغییر دهید. در ادامه می‌توانید با لیست داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا برای دیابتی‌ها آشنا شوید.

  • دکسترومتورفان (dextromethorphan) برای درمان سرفه
  • فنیل افرین (phenylephrine) و فنیل پروپالامین (phenylpropalamine) برای درمان احتقان
  • استامینوفن (acetaminophen) و آسپرین (aspirin) برای درمان درد و تب
  • سرتریزین (certirizine) و لوراتادین (loratadine) برای درمان آبریزش و سوزش چشم

بیشتر بدانید: علت دیابت چیست؟ روش درمان و پیشگیری

اینفوگرافی داروهای سرماخوردگی برای دیابتی ها
از رایج‌ترین داروهای سرماخوردگی در دیابت می‌توان به دکسترومتورفان و استامینوفن اشاره کرد.

بیشتر بدانید: ویروس سرماخوردگی چیست؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که بعد از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا دچار بی‌اشتهایی شده‌اید بهتر است فورا از یک پزشک متخصص کمک بگیرید. اگر اسهال و استفراغ شما بیشتر از 6 ساعت طول کشید، لازم است برای درمان با یک پزشک متخصص داخلی مشورت کنید. افرادی که تب بالای 37/7 درجه و سطح گلوکز خون بالای 250 میلی‌گرم در دسی‌لیتر و یا سطح قند خون زیر 70 میلی‌لیتر در دسی‌لیتر را تجربه می‌کنند نیز نیاز باید هر چه سریع‌تر تحت نظر دکتر غدد قرار بگیرند.

بیشتر بدانید: آیا دیابت باعث آسیب به دندان‌ها و لثه می‌شود؟

تصویر فردی که سرماخورده و پزشک در حال معاینه او است.
اگر به دیابت ابتلا شده‌اید و سرماخورده‌اید، بهتر است برای درمان بیماری و کنترل قند خون از پزشک کمک بگیرید.

بیشتر بدانید: آنفولانزا چیست؟

روش پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا در دیابتی‌ها

برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا در دیابت باید از افرادی آلوده به ویروس دور بمانید. شما می‌توانید با رعایت نکات بهداشتی احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را تا حد زیادی کاهش دهید. در ادامه می‌توانید با روش‌های پیشگیری از سرماخوردگی در دیابت آشنا شوید.

  • به منظور جلوگیری از عوارض سرما خوردگی در دیابت بهتر است هر سال واکسن آنفولانزا را تزریق کنید.
  • از تماس با افرادی که بیمار هستند و یا سرفه و عطسه می‌کنند، پرهیز کنید.
  • در صورت بروز علائم سرماخوردگی و آنفولانزا بهتر است به طور مرتب قند خون خود را بررسی کنید.
  • قبل از دست زدن به صورت و صرف غذا حتما دستان خود را بشویید.

برای پیشگیری های بهتر و دقیق تر و مناسب تر می توانید از طریق مشاوره با دکتر غدد آنلاین مشورت کنید.

بیشتر بدانید: دیابت بارداری چیست؟ چگونه آن را کنترل کنیم؟

اینوگرافی روش‌های پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا
از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا در دیابتی‌ها، تزریق واکسن و شستشوی منظم دست‌ها است.

عوارض سرماخوردگی و آنفولانزا در بیماران دیابتی

ضعف سیستم ایمنی در افراد مبتلا به دیابت موجب می‌شود تا شدت سرماخوردگی و آنفولانزا در آن‌ها بیشتر شود و برای مدت زمان طولانی‌تری ادامه پیدا کند. از رایج‌ترین عوارض سرماخوردگی عفونت گوش، عفونت‌های سینوسی و برونشیت هستند. از دیگر عوارض سرماخوردگی و آنفولانزا در دیابت می‌توان به کتواسیدوز (ketoacidosis) یا اسیدی شدن بیش از حد خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و کمای دیابتی (diabetic coma) در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اشاره کرد.

سخن نهایی

با سرد شدن هوا معمولا شیوع بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار بیشتر می‌شود. حقیقت این است که ویروس‌ها در همه جا پخش هستند و در بسیاری از مواقع به‌سادگی نمی‌توان از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری کرد. اگر به دیابت مبتلا هستید و علائم سرماخوردگی را تجربه می‌کنید، بهتر است حتما مراقب افزایش سطح قند خون خود باشید. در صورتی که علائم بیماری شدید است و یا روی اشتهای شما تاثیر گذاشته است، بهتر است هر چه زودتر از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

بیشتر بدانید: رژیم غذایی دیابتی؛ بهترین و بدترین غذاها برای کنترل قند خون

سوالات متداول

چرا شدت سرماخوردگی و آنفولانزا در بیماران دیابتی بیشتر است؟

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 معمولا سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و از همین رو بدن توانایی کمتری برای مقابله با ویروس‌ها دارد. این موضوع موجب می‌شود تا افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض انواع عفونت قرار بگیرند.

افراد مبتلا به دیابت در صورت سرماخوردگی، هر چند وقت یک بار باید قند خون را اندازه‌گیری کنند؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده (CDC) توصیه می‌کند که اگر فرد مبتلا به دیابت بیمار شد، باید هر 2 تا 4 ساعت یک بار سطح قند خون را بررسی کند.

مصرف مایعات چطور به درمان سرماخوردگی در دیابت کمک می‌کند؟

نوشیدن مایعات از کم آبی بدن جلوگیری می‌کند و به دفع ویروس‌ها و همچنین کنترل قند خون نیز کمک می‌کند.

منابع: medicinenet، eatingwell، webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

5 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها